0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Menar du att man ska köra med 6° påverkan, så undrar jag om det inte blir ännu mer fel på vintern d.v.s. vid undertemp samlar den på sig ytterliga fiktivt gradminutunderskott som inte har med villans värmebalans att göra.En brytare som man ställer om vid övertemp? Då är det bara att hoppas man kommer ihåg att ställa på den innan man åker på vintersemester. Kan bli en otrevlig överraskning annars.
men att som i Rikards fall där värmen passerat genom hans system och inte kylts av anser jag inte vara samma sak som att löda in ett rör mellan kondensor och förångare .
Om Min maskin ger mig säg 10 kw och 1 går rakt tillbaks in i maskinen , hur många kw fick jag ut ?
Exempel:Förutsättningarna är 8° deltaT över kondensorn (0,30 l/s) och deltaT 10° över värmekretsen (0,24 l/s).Det innebär att 0,6 l/s återcirkulerar tillbaka till värmepumpen via bypass. Dock är radiatorernas avkylning och kondensorns avgivna effekt densamma d.v.s. 10 kW. Den temperatur som lämnar kondensorn är samma temperatur som går till radiatorerna.Vad är problemet med det driftfallet?
Om fram/retur är 45/35 i fallet med bypass avger radiatorerna en viss effekt. Tar man bort bypassen och har flödet 0,3 L/s och deltaT = 8 grader över radiatorsystemet också avger radiatorerna samma effekt vid fram/retur 43,9/35,9 enligt radiatorleverantörernas kalkylprogram. Det går alltså att sänka framledningstemperaturen. I fallet med bypass blandas det varma bypassflödet med det svalare returvattnet vid inloppet till pumpen. Varje blandning av vatten med olika temperatur innebär en förlust av arbete som när man har en värmepump måste ersättas med mer el till kompressorn. Problemet med driftfallet är att COP blir lite sämre.
Problemet är att radiatorsystemet är designat för 0,24 l/s och inte för 0,30 l/s.Vi kan inte öka flödet 25% om rör och ventiler inte är anpassat för det.