Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 15 januari 2024, 04:05:24 »
1 blink på utedelens kretskort indikerar att du har för hög strömförbrukning vilket tyder på att den kör kompressor på högsta växeln. Den är väl vad jag antar en inverterstyrd kompressor? Finns fler anledningar till varför den vill maxa kompressorn såklart men eftersom du inte får värme har du ett fel, mekantiskt eller elektroniskt.
Tips är att följa felsökningsschema i manualen för UTOMHUSDELEN.
Mät motstånd enligt schema i spolarna till 4-vägsventil resp expansionsventil. Mät motstånd enligt schema i samtliga givare utomhus, borde vara 4st. Se till att mäta med ohm resp kohm beroende på vilka kompinenter du mäter. Står förklarat i manualen!
Lite kuriosa nedan.
På min FH35 var det fjäderbrott till klaffen i undre rotatorn/kompressionskammaren. Det i sin tur gjorde att pumpen förgäves jobbar för att få upp värme i systemet. Anledningen till fjäderbrotten kan vara att kompressorn blivit överhettad vid flertalet tillfällen vilket i mitt fall har indikerats tydligt av felkod 4 blink som senare övergick till 3 resp 1 blink. När jag dissekerade kompressorn hittade jag en brusten fjäder samt ett membran i botten som koxat/bränts fast så ingen olja kunde komma åt att smörja eller alternativt att membranet gjorde att oljan inte kunde cirkulera internt.
Första alternativet som blev påtalat av tekniker var att 4-vägsventilen var trasig och om det är problemet i ditt fall så kan den ha fastnat i mellanläge och då blir det fel på hur gasen/vätskan transporteras i kylkretsen/värmekretsen..
Jag fick hjälp att hitta en beggad utedel med bränt kretskort som vi flyttade över mitt gamla kort till. Kyltekniker vägde ur gasen och vägde i rätt mängd samt vakunsög. Har nu funkat några dagar.
EF och FH är väl inte exakt samma maskiner men de är snarlika.
Tack för tipset. Hade inte så mycket tid att kunna koncentrera mig på denna.
Eldar i kaminen och skrev ut hela servicemanualen. Väntar dessutom på ny manometerställ. Får se hur det blir...