0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Känn på rörskarvarna om du har läckage (oljigt). 40 cm bakom innedel och vid utedelen. Annars beställ en billig sniffer och kolla alla gasrör efter påfyllning. Sniffa avstängd maskin. Hittar du inget, starta maskinen och sniffa bara varma sidan ena i taget. Växla kyla och värme beroende på var du mäter.Det var denna som krånglat förut med gas väl?
Har fått detta tips."Tyder på temp switchen.3 gg på taken ger flash tydligen.. Så switch eller verklig kompressor överhettning, = lågt på Gas eller kompressor håller på ge upp."Vet inte riktigt vad man menar med detta :"Tyder på temp switchen.3 gg på taken"
det är övervakningen av kompressortemperaturen som alla har,summerar man allt du skriver tyder det på köldmedelsläckage (igen)det kan vara internt fel i kompressorn dvs ventilotäthet båda felen ger för hög temp.du kan mäta trycket och du kan mäta kompressorns temp med ir eller k-givare
min erfarenhet säger att en sniffer under 3tkr inte fungerar och den måste klara en 3g/år läcka, du kan behöva få upp trycket med hjälp av kvävgasdet måste vara blåsfritt (vindskyddat
den här modellen hade lite konstigheter för sigavhjälptes med att omväxlande köra kyla resp värme flera ggr
KONSTIGHETER!Har gjort pÃ¥ morgonen tvÃ¥ saker. En grej att stänga av pumpen helt i 10 minuter (säkring) och rensa locket frÃ¥n 10 cm hÃ¥rt/nästan is mekaniskt och hälla pÃ¥ hett vatten. Även pÃ¥ röranslutningar. Startade pumpen. DEN KOM IGÃ…NG EFTER ATT HA VARIT DÖD I NÃ…GRA DYGN. BlÃ¥ser ut 38gr vid max fläkt.Passade pÃ¥ och gjorde idiotiskt grej 🙈 Försökte iaf fylla pÃ¥ lite R 410A frÃ¥n engÃ¥ngsflaska. Det dumna är att jag försökte göra det medan pumpen producerade värme! Plötsligt märkte jag flaskan började bli varm. Fyllde den med 30 gram gas. 🙈Pumpen snurrar just nu med 38 gr ut pÃ¥ stektermometer. Gjorde en avfrostning.Skillnaden frÃ¥n innan är att jag utöver hett vatten pÃ¥ locket, värmde huset till 25 grader.Röda dioden pÃ¥ utomhus enheten visar 1 blink var 2.5 sekund fortfarande. Fortsättning följer. Jag tror inte den har lagat sig själv!Edit. Det är minus 5 utomhus.
1 blink på utedelens kretskort indikerar att du har för hög strömförbrukning vilket tyder på att den kör kompressor på högsta växeln. Den är väl vad jag antar en inverterstyrd kompressor? Finns fler anledningar till varför den vill maxa kompressorn såklart men eftersom du inte får värme har du ett fel, mekantiskt eller elektroniskt.Tips är att följa felsökningsschema i manualen för UTOMHUSDELEN.Mät motstånd enligt schema i spolarna till 4-vägsventil resp expansionsventil. Mät motstånd enligt schema i samtliga givare utomhus, borde vara 4st. Se till att mäta med ohm resp kohm beroende på vilka kompinenter du mäter. Står förklarat i manualen!Lite kuriosa nedan.På min FH35 var det fjäderbrott till klaffen i undre rotatorn/kompressionskammaren. Det i sin tur gjorde att pumpen förgäves jobbar för att få upp värme i systemet. Anledningen till fjäderbrotten kan vara att kompressorn blivit överhettad vid flertalet tillfällen vilket i mitt fall har indikerats tydligt av felkod 4 blink som senare övergick till 3 resp 1 blink. När jag dissekerade kompressorn hittade jag en brusten fjäder samt ett membran i botten som koxat/bränts fast så ingen olja kunde komma åt att smörja eller alternativt att membranet gjorde att oljan inte kunde cirkulera internt.Första alternativet som blev påtalat av tekniker var att 4-vägsventilen var trasig och om det är problemet i ditt fall så kan den ha fastnat i mellanläge och då blir det fel på hur gasen/vätskan transporteras i kylkretsen/värmekretsen..Jag fick hjälp att hitta en beggad utedel med bränt kretskort som vi flyttade över mitt gamla kort till. Kyltekniker vägde ur gasen och vägde i rätt mängd samt vakunsög. Har nu funkat några dagar.EF och FH är väl inte exakt samma maskiner men de är snarlika.