Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Orimlig offert!?  (läst 4004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Orimlig offert!?
« skrivet: 05 juni 2010, 11:27:38 »
Jag gjorde det här inlägget i en annan tråd med missvisande rubrik så jag börjar om här.

Vi bygger nytt hus på totalentreprenad och har valt till bergvärme + FTX. Som standard ingår Nibe 360 och vi har betalat extra för FTX samt BV-pump men borrning och installation återstår.

Jag fick precis detta mail från hustillverkaren:

Citera
Jag återkommer nu med entreprenadpriser gällande bergvärmen.

-  I ert entreprenadkontrakt ingÃ¥r en frÃ¥nluftsvärmepump.

-  I slutlig beställning är tillägg för bergvärmepump (Nibe 1245) gjord, dock inte för installation av pumpen och borrning för bergvärmen.
-   Merkostnaden för installationen av bergvärmepump 1245 är enligt offert inhämtad frÃ¥n vs-installatör 43125 kronor inklusive entreprenörarvode och moms.
-   Kostnaden för borrning kan inte förutses exakt. Ni bör dock räkna med 50-60-tusenkronor.

-  Ni har sedan nedan i detta mail diskuterat eventuellt byte av vp 1245 mot en 1145 + VPBS 300. Christer har givit er tilläggskostnaden för själva apparaterna men däremot inte installationskostnaden.

-   Den tillkommande installationskostnaden för denna kombination är enligt inhämtad offert ca 8000:- inklusive entreprenörarvode och moms.

Då ni nu fått dessa uppgifter har ni möjlighet att göra en samlad bedömning om den totala kostnaden.

43000 i merkostnad för att koppla in en BV med utjämningskärl jämfört med en FLVP? Är det bara jag som tycker att det låter så orimligt det bara kan bli? Om lite rör kostar 3000kr och en VVS-kille kostar 400kr/h så blir det alltså 2,5 vecka heltid i merjobb. Och sedan 8' extra för att installera 1145+VPBS istället för 1245, det är ju bara 2 rör extra för slingan eller hur? Detta skulle då ta två hela arbetsdagar ungefär enligt det priset.

Vad är rimligt tycker ni?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Orimlig offert!?
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2010, 18:36:07 »
Nu vet jag inte vilken storlek på bergvärmepump du vill ha men går man in på VVS-GDS och kollar priserna så kan man hitta följande:

Nibe 360 -> 37 kkr
Nibe 1245-6 -> 50 kkr
UKV-100 -> 4,5 kkr

Så räknat på materialkostnaden är 1245-6 + UKV-100 ca 18 kkr dyrare.

Men 25 kkr för att installera en 1245 istället för 360 låter hutlöst, jobbet är i princip desamma.
« Senast ändrad: 05 juni 2010, 18:37:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Orimlig offert!?
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2010, 11:38:11 »
det blir ju lite mer pyssel med 1245. Inte 25k mer pyssel,men ändå. Eftersom alla rör kommer väl i mark till frånluft pumpen. Sedan behövs väl en FLM så inte frånluft funktionen försvinner.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Orimlig offert!?
« Svar #3 skrivet: 06 juni 2010, 13:32:50 »
Hustillverkarna har nog störst rabatt på frånluftsvärmepumparna.
Ingår extrakostnaden för FTX i det priset eller kommer det också till?
Någon FLM behövs inte när ni har köpt FTX.

Sen är det nog också så att de tar bra betalt för allt utanför den standardspecifikation som huset har.
Precis som bilhandlarna gör på bilarnas extrautrustning, typ 4000 kr för att montera motorvärmare, som de gör på 30 minuter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Orimlig offert!?
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2010, 13:53:27 »
jag tycker att det låter dyrt.

Kan väl inte ta mer än 3dgr att installera.

Visst är väl materialet inräknat i de priset?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Orimlig offert!?
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2010, 14:10:28 »
OK missade FTX  Sorry :-X

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Orimlig offert!?
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2010, 17:18:03 »
Ja precis det är FTX så FLM behövs inte. Priset är bara för jobb och material i form av rör och kopplingar. Själva pumpen har vi redan betalat för och borrningen tillkommer ju separat så 43125kr ska alltså vara merkostnaden i form av arbetstid och rör. Skillnaden i inkoppling är väl
FLVP:
fram/returledning
kall/varmtappvatten
frånluft/avluft

BV:
fram/returledning
kall/varmtappvatten
brine in/ut
utjämningskärl

Som jag ser det så är det alltså inkoppling av brinekrets och utjämningskärl som ska kosta 43125kr mer att installera jämfört från/avluft. Och i fallet med 1145+VPBS300 så är det 8000kr extra för inkoppling av en VVB-slinga. 1145+VPB är ju konstruerade tillsammans så det borde väl gå på en "pisskvart" att koppla ihop dem?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!