Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Effektivare golvvärme i träbjälklag, 20 mm golvvärmerör tätare än cc 300?  (läst 20359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne_O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Någon som provat att lägga 20 mm golvvärmerör (Uponor) i tätare slingor än rekommenderade cc 300 mm? Eller riskerar man att slangen veckar sig?
« Senast ändrad: 15 januari 2013, 12:26:45 av Janne_O »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 20 mm golvvärmerör tätare än cc 300?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2013, 21:57:33 »
Man kan låta ändarna gå ut i 300 mm radie, men sedan lägga de parallella slingorna tätare.

Ligger slingorna löst i ett träbjälklag?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Janne_O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 20 mm golvvärmerör tätare än cc 300?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2013, 12:23:09 »
Tänkte mest att få ner så mycket slang och effekt det bara går. Är träbjälklag och värmeplåtar. Har nu också fått svar av Uponors kundtjänst att det inte var någon bra ide att lägga tätare mellan slingvarven.

Vanligt förfarande med gles, värmeplåtar, slang cc300 och sist 22 mm golvspån har jag tvivelaktiga erfarenheter av. Dålig värmeöverföring och effekt helt enkelt. Tror knappast man får ut 50W/m2 som Uponor påstår.

Bästa vore nog att klamra slangen pÃ¥ golvspÃ¥net och flytspackla, bättre värmeöverföring dÃ¥ jämfört värmeplÃ¥tar skulle jag tro? Men flyta in 40-45 m2 övervÃ¥ning blir bÃ¥de tungt och sjukt dyrt!  >:(

Övrigt är jag öppen på alla förslag på installationssätt som ger låg framledningstemperatur och varma sköna rum i träbjälklag på övervåningen. Har alla golv uppbrutna och vill helst slippa fula radiatorer.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Kan du inte ta klenare slang och cc200? Själv har jag 17mm slang cc200. cc300 är nog lite för brett.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag skulle klamra/skruva slangen med skruvclips(18-22) som man normalt använder till elflexslang.

Strunta alltså i plåten, men lägg förstås isolering under slangen/läkten....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Man kan inte grunda ett beslut som gÃ¥r emot alla rekommendationer pÃ¥ vad man "tror". Även om du har dÃ¥liga erfarenheter sÃ¥ är det ändÃ¥ sÃ¥ att 20mm rör och plÃ¥tar fungerar mycket bra, om man följer rekommendationerna. 50 watt per kvm är inga problem, du kan fÃ¥ ut högre än sÃ¥, begränsningen ligger i vad övergolvet tÃ¥l.  Ta laminat sÃ¥ kan du ha högre temperatur pÃ¥ golvet, effekten beror ju pÃ¥ skillnaden mellan golvytans temp och rummets.

Utloggad Janne_O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är ju ett mellanbjälklag och isolering finns. Om jag struntar i plåten har man väl ännu sämre värmeöverföring från golvvärmeslangen till omgivningen? Är väl plåten/aluminiumet i värmeplåten leda värmen som ska till golvet/rummet?

På bottenvåningen har jag golvvärmeslangen ingjuten cc300 och där upplever jag effekten minst dubbelt så bra. Vill helst ha 20 mm slang nu också för det blir färre slingor och enklare, bättre installation.

Vad tror ni om följande. Klamra golvvärmeslangen på 22 mm golvspån, skär ut remsor av golvgips mellan slingorna och sedan spacklar in golvvärmeslangen så det blir jämnt och slätt? Remsorna av golvgips gör att man inte behöver så mycket flytspackel?

Utloggad Janne_O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man kan inte grunda ett beslut som gÃ¥r emot alla rekommendationer pÃ¥ vad man "tror". Även om du har dÃ¥liga erfarenheter sÃ¥ är det ändÃ¥ sÃ¥ att 20mm rör och plÃ¥tar fungerar mycket bra, om man följer rekommendationerna. 50 watt per kvm är inga problem, du kan fÃ¥ ut högre än sÃ¥, begränsningen ligger i vad övergolvet tÃ¥l.  Ta laminat sÃ¥ kan du ha högre temperatur pÃ¥ golvet, effekten beror ju pÃ¥ skillnaden mellan golvytans temp och rummets.

Men slangen ingjutet ovan isolering är ändå bra mycket effektivare än gles, plåtar. Det är inget jag tror utan något jag vet. Så kan man effektivisera installationen i träbjälklag eller göra värmeplåt/slang-förläggningen bättre så ser jag inget fel i den diskussionen?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Det är ju ett mellanbjälklag och isolering finns. Om jag struntar i plåten har man väl ännu sämre värmeöverföring från golvvärmeslangen till omgivningen? Är väl plåten/aluminiumet i värmeplåten leda värmen som ska till golvet/rummet?

På bottenvåningen har jag golvvärmeslangen ingjuten cc300 och där upplever jag effekten minst dubbelt så bra. Vill helst ha 20 mm slang nu också för det blir färre slingor och enklare, bättre installation.

Vad tror ni om följande. Klamra golvvärmeslangen på 22 mm golvspån, skär ut remsor av golvgips mellan slingorna och sedan spacklar in golvvärmeslangen så det blir jämnt och slätt? Remsorna av golvgips gör att man inte behöver så mycket flytspackel?

Betong/flytspackel leder värme bra......till skillnad mot gips.

Köp finbetong istället för flytspackel.......det har jag använt tillsammans med golvvärmeplåt/slang.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Problemet här är att det är övervÃ¥ning, träbjälklag, alltsÃ¥ kan du inte gjuta, möjligen använda fiberspackel, men det har andra nackdelar. PlÃ¥tar och rör med 300cc är en beprövad och bra metod som är nästan lika effektivt som att använda gjutning. 

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Gips leder värme mycket bra

Utloggad Janne_O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Betong/flytspackel leder värme bra......till skillnad mot gips.

Köp finbetong istället för flytspackel.......det har jag använt tillsammans med golvvärmeplåt/slang.

Hur tjockt har du "flytat" med finbetong? Har du träbjälklag? Berätta gärna hur du gjort, antal m2 etc. Blir fort tunga laster för mitt mellanbjälklag när det är många m2. Därför jag även funderat om man kunde fylla ut med remsor av golvgips mellan slingvarven?

« Senast ändrad: 15 januari 2013, 14:10:59 av Janne_O »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Hur tjockt har du "flytat" med finbetong? Har du träbjälklag? Berätta gärna hur du gjort, antal m2 etc. Blir fort tunga laster för mitt mellanbjälklag när det är många m2. Därför jag även funderat om man kunde fylla ut med remsor av golvgips mellan slingvarven?

Vi fick lägga om värmen i ett badrumsgolv, eftersom den ingjutna golvvärmeslangen frös sönder.
Det var på nb.....på en betongplatta.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Janne_O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi fick lägga om värmen i ett badrumsgolv, eftersom den ingjutna golvvärmeslangen frös sönder.
Det var på nb.....på en betongplatta.

Okej, dÃ¥ förstÃ¥r jag.  :) Det blir en helt annan pÃ¥frestning pÃ¥ ett 40-45 m2 mellanbjälklag av trä..

« Senast ändrad: 15 januari 2013, 14:18:32 av Janne_O »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 228
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!