Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh  (läst 54172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #30 skrivet: 23 maj 2011, 13:12:35 »
JodÃ¥ Labold, det gÃ¥r fint.  Men det visste du nog redan :)

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #31 skrivet: 23 maj 2011, 13:24:32 »
Vi fick en överslagskalkyl på vårt hus som utgick från förbrukning.
27 000 kWh genom 2000 h skulle då ge ett maxbehov av ca 13,5 KW värmeeffekt.
Vi halverade den effekten och fick ca 75% energitäckning vilket förklarades vara ekonomisk avvägning mellan installationskostnader och spetskostnader.
Nu kanske man bör täcka in mer så 10 kW är kanske inte fel.
Men du behöver väl inte borra mer för det. Bergvärme är väldigt förlÃ¥tande till effektuttag! Basera borrlängden efter energiuttaget är mitt  (snÃ¥l)rÃ¥d!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #32 skrivet: 23 maj 2011, 13:33:42 »
Mitt råd är att inte snåla. Borra lite längre och sätt in en lite större pump. Elpriset kommer inte att gå ner i framtiden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #33 skrivet: 23 maj 2011, 14:08:51 »
Tänk långsiktigt. så vida du inte giller att sprätta iväg 150 lock då och då :)

1. Hålet kommer du inte borra igen. Det bör kunna hålla i 100 år och kan skrivas av på 50. Bättre blir det inte heller med tiden. Och i takt med att fler grannar skaffar BV osv osv. Jag skulle sträva efter att inte ha under 0 grader vid dut. Det är inget krav. det är en strävan. Fråga leverantören hur djupt hålet behöver vara för att hantera ett uttag på 30 000kwh utan att bli minusgrader.

2. Hur används huset i dag. Hur kan huset tänkas användas i morgon. När man får tillgång till billigare uppvärmning ökar i bland kreativiteten hos de boende gällande hur exempelvis källarvåningar används och därmed värms upp. Om 10 år är det kanske dags för en liten tillbyggnad? Kanske blir barnen äldre och duschar mer. Eller så kanske ni helt enkelt känner att 22 grader vore nice att ha både uppe och nere. Här kan det även vara värt att ta höjd för om huset skall säljas. Nya ägare kanske vill använda nedre plan på annat sätt. Köparnas förståelse för hur man utvärderar husets värmesystem kommer öka i takt med att energipriserna går upp.

3. Energipriserna ser ut att fortsätta att gå upp. Därtill kan det komma nya typer av effekttaxor och debiteringsmodeller som gör att det finns mycket att vinna på att ha en maskin som kan hämta hem - klara av hela behovet utan att gå hela tiden. Men det är ju bara spekulationer...

4. Precis som du säger så hanteras mycket av värmen från pelletspannan in i nedre plan. Då är det nog fel att räkna på en effektivitet på 75%. Ditt basenergibehov är således troligen större än 21 000kwh.

Snålar man nu kanske man behöver snåla med värmen i lång tid framöver. Jag är lite knäpp kanske men jag hade gjort dimensioneringen utifrån
a) effektbehovet. behöver huset 14kw så ska värmesystemet klara detta.
b) 0 till max -1 på KB vid DUT
c) 21 grader i hela huset.

Men andra gör på andra sätt. Och det blir ju bra då med. Även de som installerade BV för 10 år sedan är nöjda med att ha sparat pengar jämfört med att inte köpa BV. Även om dom köper spets vid 0-grader och har en extra luft luft värmepump i dag.

Men det är i alla fall dumt att som jämförelse använda den billigaste offerten för det är inte alls säkert att den hade klarat av husets behov på ett adekvat sätt. Kom fram till vad du tycker huset behöver och använd sedan detta som underlag för dina offertförfrågningar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #34 skrivet: 23 maj 2011, 23:05:36 »
JodÃ¥ Labold, det gÃ¥r fint.  Men det visste du nog redan :)

Here we go again... OK, låt oss då säga att TS nya 10kW-vp ger 9 kW vid DUT och 55° framledning. Värmeavgivningskapaciteten för radsystemet DT30 är 5 kW. Det betyder att VB värms med 9 kW och "kyls" med 5 kW. Alltså är det ett överskott på 4 kW. Om vi säger att TS har 250 liter systemvolym borde det innebära att systemtemperaturen höjs med 1 grad var fjärde minut. Tycker du att den vp-n går fint?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #35 skrivet: 23 maj 2011, 23:29:24 »
Thorens
Deras variant som är anpassad för de som konverterar frÃ¥n eldning. Vpn har en typ av inbyggd typ av fläktkonvektor samt att det gÃ¥r att köra annan soppa i sÃ¥ det fungerar för högtemp. Och sÃ¥ har den färgskärn  studs

Dom ser till att bygga den enligt kundens behov

Bör gå att byta ut hyfsat rätt av. Kanske någon tank behövs oxå. Mins Inte.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #36 skrivet: 24 maj 2011, 07:48:35 »
JodÃ¥ Labold, det gÃ¥r fint.  Men det visste du nog redan :)

Here we go again... OK, låt oss då säga att TS nya 10kW-vp ger 9 kW vid DUT och 55° framledning. Värmeavgivningskapaciteten för radsystemet DT30 är 5 kW. Det betyder att VB värms med 9 kW och "kyls" med 5 kW. Alltså är det ett överskott på 4 kW. Om vi säger att TS har 250 liter systemvolym borde det innebära att systemtemperaturen höjs med 1 grad var fjärde minut. Tycker du att den vp-n går fint?

Jo, det är ju det jag tänker på också, Nu är det ju 5kw vid DT30, det blir väll lite mer vid DT35 som jag misstänker att jag hamnar på (55*C framledning) men sen tillkommer ju källaren också, där jag förmodligen måste ha totalt ca 5-6kw. Men rimligtvis borde 10kw vara lite i överkant, samtidigt som 8kw kanske är lite i underkant.
Men jag tror att jag siktar på en 10kw med 180m borra samt volymtank. Men tror ni det blir en bra installation? Ni tror inte det är något problem att den eventuellt blir lite överdimensionerad? Jag tänkte mig en volymtank på 100-200liter tror ni det blir bra?
Labold: Du svarade på volymen men redan idag har jag ju ca 100liter i elementen + rördragningar (hur mycket kan det vara?) hur många liter bör jag totalt sikta på att ha? 200liter?
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #37 skrivet: 24 maj 2011, 08:05:23 »
SÃ¥ blir det ju i ditt system med Labold, din maskin är för stor för det mesta.  Men för att svara pÃ¥ din frÃ¥ga, det gÃ¥r fint att fÃ¥ den att gÃ¥ fint. Thumbsup

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #38 skrivet: 24 maj 2011, 08:17:11 »
SÃ¥ blir det ju i ditt system med Labold, din maskin är för stor för det mesta.  Men för att svara pÃ¥ din frÃ¥ga, det gÃ¥r fint att fÃ¥ den att gÃ¥ fint. Thumbsup

Menar du att det är bättre att satsa på en 8a?
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #39 skrivet: 24 maj 2011, 08:25:50 »
Nej  om jag bodde i ditt hus sÃ¥ skulle det stÃ¥ en 16 kw maskin där.  Men om du nu har bättre isolerat än jag först trodde, sÃ¥ kan du ju gÃ¥ ner i storlek.  Men en 8:a  skulle jag inte välja. 12 eller kanske 10 absolut inte mindre. Men det beror ju pÃ¥ hur du vill dimensionera din maskin.
Det är inte fel med en 6kw, den sparar in mkt fast du fÃ¥r mer spets än med en 12kw.  Det är helt upp till dig *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #40 skrivet: 24 maj 2011, 08:35:47 »
JodÃ¥ Labold, det gÃ¥r fint.  Men det visste du nog redan :)

Here we go again... OK, låt oss då säga att TS nya 10kW-vp ger 9 kW vid DUT och 55° framledning. Värmeavgivningskapaciteten för radsystemet DT30 är 5 kW. Det betyder att VB värms med 9 kW och "kyls" med 5 kW. Alltså är det ett överskott på 4 kW. Om vi säger att TS har 250 liter systemvolym borde det innebära att systemtemperaturen höjs med 1 grad var fjärde minut. Tycker du att den vp-n går fint?

Jo, det är ju det jag tänker på också, Nu är det ju 5kw vid DT30, det blir väll lite mer vid DT35 som jag misstänker att jag hamnar på (55*C framledning) men sen tillkommer ju källaren också, där jag förmodligen måste ha totalt ca 5-6kw. Men rimligtvis borde 10kw vara lite i överkant, samtidigt som 8kw kanske är lite i underkant.
Men jag tror att jag siktar på en 10kw med 180m borra samt volymtank. Men tror ni det blir en bra installation? Ni tror inte det är något problem att den eventuellt blir lite överdimensionerad? Jag tänkte mig en volymtank på 100-200liter tror ni det blir bra?
Labold: Du svarade på volymen men redan idag har jag ju ca 100liter i elementen + rördragningar (hur mycket kan det vara?) hur många liter bör jag totalt sikta på att ha? 200liter?

Hej, man räknar inte riktigt så. Om du kör ut 55° och har ställt flödet så du får retur 8° lägre, innebär det att du har medeltemperatur 51° på raddarna. Om du sen har 21° inomhus, blir det 51-21 grader=deltaT 30°.

Angående volymen: Eftersom du ändå tänker ta kostnaden att sätta in mer volym, så tycker jag du ska satsa på 25-30 liter/kW vp-effekt. Då får du långa fina gångtider. Om det nu är så att tankstorlekar/kostnader ligger så att du snarare skulle hamna strax under 25 så är det helt OK också. Om du har sektionsraddar kanske du också har feta rör? Isf kan det bli några liter i rören också.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #41 skrivet: 24 maj 2011, 08:41:02 »
Bara du har tillräckligt med vatten så är det inga problem med att överdimensionera. Snarare tvärt om - En större VP har oftast lite bättre COP än en mindre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #42 skrivet: 24 maj 2011, 09:05:50 »
SÃ¥ blir det ju i ditt system med Labold, din maskin är för stor för det mesta.  Men för att svara pÃ¥ din frÃ¥ga, det gÃ¥r fint att fÃ¥ den att gÃ¥ fint. Thumbsup

Misstänkte att du skulle svara att det gick. Jag misstänkte också att du inte skulle berätta hur du skulle göra.

Mitt radsystem har ungefär samma värmeavgivningskapacitet vid DUT-framledning som vps avgivna effekt vid den temperaturen. Vid svinkyla vill jag ju att kompressorn ska gå dygnet runt utan start/stopp. Vid varmare utetemperaturer kommer självklart VB-är bilda en sinuskurva runt VB-bör-greafen, och det blir en del start/stopp. Men då ligger jag å andra sidan inte nära min vp-s maxtemperatur. Jag skulle inte vilja öka vattentempen med 1 grad var 4 minut när vp ligger och gör 55-gradigt vatten.

Eftersom du inte berättar hur du gör när du i mina ögon trollar (vet att du inte gillar det ordet) bort värmeenergi någonstans, med en UVL-koppling, så är det svårt att gå vidare i diskussionen. Men låt mig säga så här då:

Om vi nu förutsätter att TS inte vill ha något UVL utan kör enligt "Keep it simple"-tanken, dvs en 10kW-vp med 100 liters 2-rörs volymtank kopplad rakt på ett välbalanserat radiatorsystem med 5kW effekt vid DUT. Tror du det blir bra?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #43 skrivet: 24 maj 2011, 09:18:34 »
En större VP har oftast lite bättre COP än en mindre.

Är det så rent generellt, eller beror det på hur de specifika maskinerna är riggade vad gäller kompressortyper, cirkulationspumpseffekt mm? Kikade in på IVT, Nibe och Thermias produktblad, det är lite olika, hos IVT har 11 bättre COP än 9, hos Thermia och Nibe har 10 sämre COP än 8. Det är ju iofs marknadsföringssiffror...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #44 skrivet: 24 maj 2011, 09:33:42 »
Nej

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!