Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ursäkt här pellets. Omrättat  (läst 25357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
För att inte tala om hur mycket ström som gÃ¥r Ã¥t till dammsugaren...  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ridax fÃ¥r hoppas att tomten är snäll i Ã¥r sÃ¥ att han fÃ¥r en Grovis...och sÃ¥ snÃ¥lar han pÃ¥ glöggen sÃ¥ räcker pengarna till lite el till dammsugaren  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ojojoj, alla mot en, pelletstrollet Manin.  ;)

Själv funderade jag allvarligt på pellets. Det som tippade över vågskålen var att jag hade en CTC-oljepanna från 1970. Riktigt bra och robust panna men 34 år gammal, så jag insåg att förr eller senare är det dags för en ny panna. Räknar man bort kostnaden för en pelletspanna, brännare + installation så blir det inte så stor investering med en värmepump.

Dessutom ville jag ha det extra utrymmet som min oljetank tog upp, med en pelletspanna så måste jag fylla detta utrymme med pellets.

Jag har en kompis som eldar med pellets, han tycker det är värt besväret att göra rent brännaren och hålla på med hanteringen. Han har veckoförråd som han måste fylla på med en hink från storförrådet, gratis träning varje vecka. Fast han funderar på att borra hål i väggen och stoppa in en transportskruv. :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Jag sparar på 1800 kr mer varje månad just nu.
Efter 10 år då har jag sparat ca 216 000 kr + avkastning

Hmmm... ditt räkneexempel i ditt första inlägg, var det baserat på din egen förbrukning? 3m3 olja osv?

I sÃ¥ fall förstÃ¥r jag inte hur du räknat. Du kanske spar 1800kr/mÃ¥n nu men med din kalkyl blir besparingen bara 1300kr/mÃ¥n eller 15.600 pÃ¥ ett Ã¥r?  ???

Detta ocksÃ¥ under förutsättning att du kan köpa pellets för halva priset nÃ¥nstans... om du betalar vad vi normala dödliga gör blir din totala besparing per Ã¥r bara drygt 11.000kr. Och dÃ¥ har inte kostnader för service, sotning etc tagits med. SÃ¥ dom där 21.600kr per Ã¥r förstÃ¥r jag inte var de kommer ifrÃ¥n. Kan du hjälpa mej?  ???
« Senast ändrad: 16 december 2004, 00:15:09 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Före jag hade olje så jag betalar 2100 kr varje månad till preem budgetkonto med ränta tillgodo 3,25% sen beställa man olja och avdrag den automatisk.

OK, sÃ¥ dÃ¥ motsvarade alltsÃ¥ din förbrukning 3m3. Säg mej dÃ¥ hur mycket pellets du räknar med att göra av med under ett Ã¥r? Med det pris du köpte pellets för (var inne pÃ¥ pelletsforum och tittade lite) sÃ¥ har du beräknat 4 ton, eller motsvarande 16.500 kWh. Detta plus elen för sommar VV skulle dÃ¥ bli totalt 18.700kWh per Ã¥r. 3m3 olja motsvarar 24.000kWh. Fattas alltsÃ¥ minst 1 ton pellets för att du ska komma upp i samma förbrukning. SÃ¥ antingen var din oljebrännare skitkass eller sÃ¥ sitter du och fryser.  ;)

För att få tillgång till samma mängd energi som du hade när du brännde olja så behöver du nästan 6 ton pellets á 1800 som du betalat + 2200kWh el. Summa ca 12.000kr. Eller halva oljepriset. Eller ca 1000kr/månad. 800kr mindre per månad än du först påstod. Och fortfarande 300 kr mindre än din rättade kalkyl.

Energikostnaden för pellets är ca 50 öre per kWh. Motsvarande kostnad för värmepump är ungefär 25 öre. Investeringskostnaden för värmepump är tvivelsutan högre men om förbrukningen är tillräckligt stor så är värmepumpsalternativet billigare.

Men kom gärna tillbaks om ett Ã¥r med dina verkliga siffror sÃ¥ fÃ¥r vi se. Och frysa i vinter räknas inte...  :)

Och förreseten, själv bor jag pÃ¥ Gotland och här är det faktiskt varmare än i SkÃ¥ne och jag spar mer per Ã¥r än vad du gör ändÃ¥.  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Det PerF skriver är att det kostar 25öre i elkostnad för varje kwh värme som skapas av en VP. Precis som varje kwh värme som skapas med pellets kostar 50öre (det går åt drygt två hekto pellets för att skapa 1kwh).

Källa: http://www.energikontor-so.com/Trygg%20pelletsvarme/pellets.htm

                   olja           el           värmepump   pellets
pris för bränsle   6100 kr/m3   75öre/kWh   75 öre/kWh   1680 kr/ton
bränsleförbrukning   2,8 m3           23 700 kWh   7 500 kWh   5,8 ton
Ã¥rsmedels-           80%           95%           300%           80%
verkningsgrad            
Ã¥rskostnad           17 100 kr   17 800 kr   5 600 kr   9 700 kr
pris per kWh           76 öre           79 öre           25 öre           43 öre
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Haha  :D Perf.
25 öre, glöm det. Fråga din farsan eller gå till din närmast urmakare och fråga vad kostar utnyttja elförbrukning. Du verkar avundas.
Ha det bra till dess kylig och glöm inte köpa kofta till julafton. Frun avskyr rå kallt inomhus. Kvinnor är känslig det visste du.

Tack för denna gång här på min ämne och visade intressen.
God jul och gottnytt år till allihop här på min ämne.
Här är min sista svar.

Kära Manin!

Att du inte kan räkna eller förstår hur ekonomin i en värmepumpsinstallation fungerer är uppenbart. Varje kWh som din pelletspanna producerar kostar 50 öre. Varje kWH som min värmepump producerar kostar 25 öre. De övriga 60 örena bidrar moder natur med!

Men låt inte det faktum att din värme är dubbelt så dyr som min förstöra din julfrid! Om jag vill ha lite varmare på julafton så kostar det bara mej hälften av vad det skulle kosta dej.

God Jul förresten!  ;D



Jo, en sak till!  Haha ;D Manin!

« Senast ändrad: 16 december 2004, 22:09:49 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mitt elpris (alla priser ink moms):
Sydkraft, prislista SYENOR
Abonemang 16A = 1501,25 kr
Överföring/Nät avg. = 24,15 öre
Abonem. Trelleborgs energi = 150 kr/Ã¥r
Elpris = 34,26 (26,08 ex.moms) öre
Skatt = 30,13 öre
Certifikat = 2,70 öre
Ink. allt med en förbrukning på 13000 kW = 102,95 öre/kWh
Med en förbrukning på 25000 kW = 96,86 öre/kWh
Dom fasta kostnaderna blir lägre per kW med en högre förbrukning.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Martin 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping/Östergötland
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Mycket underhållande diskussion om pellets och olika värmepumpar! Tack för hjälpen, jag funderade på pellets ett tag men det låter skönare med värmepump plus att jag som behöver skorsten får i stort sett samma installationskostnad! Undrar dock om skorsten som löper direkt från pannan och ut längs med huset borde väl vara billligare än vad ni angav över?? Den verkar inte behöva någon form av isolering eller dylikt utan bara röret upp till tak plus en meter över för höjden skull! Någon som vet kostnad för skorsten?
Frånluftsvp ES480 plus TA450 - golvvärme uppe och nere (elförbrukning ca 20 000 kWh - el, vv, värme till hus, stall, gästhus m.m. med trasig frånluftsvp - med hel ???)
Snart i behov av byte - till vad?? (därför jag är här!)

Hans Hellström

  • Gäst
Hans Hellström
Re:Ursäkt här pellets. Lämplig här för de läsare utan VP
« Svar #24 skrivet: 17 december 2004, 17:58:22 »
Värmepump/Pellets är ju i sig ingen motsättning på något vis. Pratar man investering så är en Viesmann Vitolig300 som är den just nu enda tillgängliga helautomatiska pelletpannan i SVERIGE, finns fler i centraleuropa, så bli investeringen rätt lika bergVP markVP. Totala kostnaden för uppvärmningen ligger också otroligt nära varandra.

Dom är båda representativa för det vi måste göra framöver nämligen göra av med RÄTT sorts energi samt göra av med lite.

Däremot sÃ¥ är det INTE energimässigt helt ok att göra el av biobränslen och sen driva värmepumpar pÃ¥ detta dÃ¥ elutvinning ur biobränsle är lika ineffektiv som vämepumpen är effektiv sÃ¥ dÃ¥ hade man lika gärna kunnat haft en pelletspanna  ;D

Däremot så är fjärrvärme ett mycket bra alternativ som man INTE skall glömma.

Jag ratade VP efter mycket eftertanke pga tveksam livslängd och stor osäkerhet på elmarknaden.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
Däremot sÃ¥ är det INTE energimässigt helt ok att göra el av biobränslen och sen driva värmepumpar pÃ¥ detta dÃ¥ elutvinning ur biobränsle är lika ineffektiv som vämepumpen är effektiv sÃ¥ dÃ¥ hade man lika gärna kunnat haft en pelletspanna  ;D

Däremot så är fjärrvärme ett mycket bra alternativ som man INTE skall glömma.

Om man gör el av pellets och samtidigt tar tillvara spillvärmen till fjärrvärme dÃ¥???  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Att det alltid skall vara så här......

Så fort det kommer någon och ger lite kritik mot, i detta fallet VP, så hoppar ALLA på den stackarn med en massa spydiga kommentarer och annat hån.

Varför inte försöka att hålla sig till fakta och hjälpas åt att justera eventuella felaktigheter i de beräkningsexempel som kommer fram. Fel blir det hos alla då och då. Men att bara skratta åt att någon försöker förklara varför man har valt det ena eller andra alternativet vinner ingen på i längden, varken VP-folket eller de sk. pelletstrollen.

Det skapar bara än mer frågetecken för dem som ännu inte valt de för dem "rätta" uppvärmningsalternativet.
« Senast ändrad: 17 december 2004, 19:14:53 av roli »
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Att det alltid skall vara så här......

Så fort det kommer någon och ger lite kritik mot, i detta fallet VP, så hoppar ALLA på den stackarn med en massa spydiga kommentarer och annat hån.

Varför inte försöka att hålla sig till fakta och hjälpas åt att justera eventuella felaktigheter i de beräkningsexempel som kommer fram. Fel blir det hos alla då och då. Men att bara skratta åt att någon försöker förklara varför man har valt det ena eller andra alternativet vinner ingen på i längden, varken VP-folket eller de sk. pelletstrollen.

Det skapar bara än mer frågetecken för dem som ännu inte valt de för dem "rätta" uppvärmningsalternativet.

Jag har inget emot pellets. Det är i de fall det är det mest ekonomiska alternativet naturligtvis den bästa lösningen. MEN man måste se till alla aspekter och inte blunda för kostnader bara för att dom inte syns just nu...

Det jag reagerar mot är när det kommer personer, som Manin i detta fall, och försöker att hävda sin Ã¥sikt med en avsiktligt eller oavsiktligt felaktig kalkyl. Jag pÃ¥pekade felaktigheterna i hans kalkyl och han rättade dem efter detta. När han sedan inte vill acceptera att  4 ton pellets med ett energiinehÃ¥ll pÃ¥ ca 16000kWh inte kan ersätta 22000 kWh frÃ¥n olja utan istället vara spydig, sÃ¥ kan han för min del ha det.

Min avsikt är att alltid vara ärlig och korrekt så att besökare och medlemmar i detta forum kan få ut nåt positivt av det jag skriver. Som jag har förstått det så har jag i viss mån lyckats med det.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Manin

  • Gäst
Manin
Re:Ursäkt här pellets. Lämplig här för de läsare utan VP
« Svar #28 skrivet: 17 december 2004, 21:34:59 »
Till er som har läst eller skrivit inlägg här min ämne.
Så jag har skrivit omrätta vad jag menade.
Så vänd dig och läsa från börja om där uppe.
Om ni vill kritik min åsikt så skapa ditt eget nytt ämne.

Undanbed inlägg här i fortsättning så att andra inte blir uppfatta misstag. Okej
« Senast ändrad: 17 december 2004, 22:10:56 av Manin »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Ursäkt här pellets. Omrättat
« Svar #29 skrivet: 17 december 2004, 23:40:08 »
Ny omrättat så här jag menade

Jag har hållit och funderat att skaffa värmepumpa oavsett vilka såsom luft/vatten- eller berg värmepump. Men min tänkare vilka ekonomisk är min smak.

Och vill känna mig fritt från skuld till lån.

Värmepump är bra, trygg och billigt drift, men ändra mig eftersom ekonomi ser inte ljusare för min del och
vänd mig tycker själv är bättre med pellets i första hand.

Riske finns att efter 1-2 år trivs ej pellets pga jobbigt,
Vem vet!

Här mitt ord är:

Billigare är att  köpa med kontant värmepumpa oavsett berg-, mark-, sjö- eller luftvärmepump sÃ¥ sparar man mer pengar pÃ¥ det om man inte har skuldlÃ¥n.

Att lÃ¥na pengar till investering värmepump och gör  i 10 Ã¥r.

Pelletspaket behöver bara 2 år innan man börjar spara pengar.

Min tänkare på att det vanligast efter 12 år börja kompressor åldrar och slit. Ny kompressor kostar flera lakar.

Exempel:

-Olja 3 kubik = 30 000 kw x 8390 kr per kubik.
Om man beställer idag 3 kubik olja = 25170 kr    x 10 Ã¥r = 251 700 kr  (Räknade ej förhöjdning pris Ã¥r efter Ã¥r).
Alltså man delar i 12 månader = 2097,50 kr/mån (+ tillkommer sotning och service)
-----------------------------------------------------------------------------------------
-Pelletsbrännare + skruv + behållare ca 23 000 kr (Kontant) Huset finns oljepanna + skorsten och är godkänna för pellets.
Som pelletsbrännare skall ersätta efter oljebrännare.
Följer av olja 3 kubik lika med 6,3 ton/år pellets, Idag kostar mellan 1500-2100 kr/ton.(snitt 1800 kr)
6,3 x á 1800 kr =11 340 kr/ Ã¥r x 10 Ã¥r = 113 400 kr + pelletspaket 23 000 kr.   (Räknade ej förhöjdning pris Ã¥r efter Ã¥r).
delar 12 månader = 945 kr/mån ( tillkommer sotning och service)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-Avstäng pellets under sommar dvs 3 månader. och använder elpatron på 6 Kw total 2200 kw.
Elpriset ( El + elcert.+ energiskatt + nätavgift + moms = total) =cirka 1 kr idag.
Under ett år kör med pellets i 9 månader = ca 4,7 ton och sommar ca 2200kw ( 8460 kr + 2200 kr = 10660 kr)
delar i 12 år = 888 kr ( + sotning och service)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Låna pengar på 150 000 kr och köpa bergvärmepump för 150 000 kr och avbetalar i 120 månader.
150 000 kr x 5% ränta = 625/mån , amortering 150 000 kr / 120 månader =1250 kr Total 1875 kr/mån
Förbrukning endast värmepump (olje 30 000Kw - 70% lägre än olja) = ca 9000 Kw under ett år. (Beror väder och var i land) delar 12 månader =750 kr/mån
Lån + el = total, 1875 + 750 = 2625 kr/ mån x 10 år 262 500 kr.
------------------------------------------------------------------
Olje                                 2097,50 kr / mÃ¥n
Pellets                              945 kr/ mÃ¥n      
Värmepump                    2625 kr/ mÃ¥n
Man sparar (VP 2625 kr - pellets 945 kr = 1680 kr)
Om man sparar 1680 kr i fond varje månad i 10 år med avkastning runt 10% per år = ca 330 000 kr om man kör med pellets i 10 år utan problem.
Det finns åsikt att värmepump är billigare och sparsam.

Jag respektera er att ni tycka den värmepump är bäst och spara pengar och er åsikt.,

Min syrran har själv bergvärmepump i snart 4 år och säger att de tycker var bra och spara mkt pengar, pga dom har ej låneskuld.

Hoppas jag att jag har skrivit som ni kan förstå vad jag menade.

Till utopiazz: Jag håller med som du gav här http://www.energikontor-so.com/Trygg%20pelletsvarme/pellets.htm

Manin,

Med all respekt för dina åsikter, men du gör det igen. Visar en missvisande kalkyl. Därmed anser jag att jag har all rätt att kritisera dej. Dessutom känns det oärligt att sopa igen spåren efter sig genom att redigera gamla inlägg och därmed öka förvirringen hos de som läser tråden.

Jag tänker inte plocka sönder dina kalkyler en gång till utan bara konstatera att det finns ett gravt fel i ditt sätt att beräkna pelletsåtgången under 9 månader. Den blir inte 9/12 eftersom det mesta av förbrukningen sker under vintern. Därmed så går det åt ca ett ton pellets mer än du påstår. Att du dessutom bortser ifrån att pannan och skorstenen inte är underhållsfria gör att jämförelsen blir skev. Din nya panna från 1999 antar jag inte var gratis. Och skorstenen slits den också.

Pellets där pellets är rätt och värmepump där värmepump är rätt så blir alla nöjda. Men se till att kalkylerna är korrekta. Och det gäller alla!
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!