Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: sjönära
« skrivet: 08 januari 2009, 23:18:49 »

tack stalin för den upplysningen! då förstår jag vad som menas på iGoogle.
alltså relativ luftfuktighet
mvh
sjönära
Skrivet av: cbrostroem
« skrivet: 08 januari 2009, 11:42:28 »

När det gäller ventilationen är det inte injusterat än men jag kör på 1:ans läge då det enl manual ska ge 220kbm/tim, gissar jag då pumpen kräver minimum 220kbm/tim.

Flödet på ventilationen beror också på motståndet i kanalerna (och freshventilerna), så du kan inte veta att det är 220kbm/tim hävdar jag.

Överhuvudtaget så är det svårt att jämföra dim energiförbrukning, när man inte vet om din ventilation normenligt justerad.

Din ojusterade ventilation kan oockså förklara varför du upplever för dålig ventilation i bad/tvätt och för mycket drag i köket!

- vid injusteringen så sätts inte bara det totala flödet till det projekterade flödet, utan också flödet per frånluftventil justeras in till det projekterade värdet.

Mvh/Mattias


Tack för infon! Mycket riktigt är det inte injusterat men ska bli om ca 2 veckor. Går det inte att mäta på resp tilluftsdon så man kan se på rumsnivå också att det är korrekt luftväxling? Om man bara justerar på frånluftsdonen/ventilerna kan väl luften ta "vilka vägar som helst" d v s de närmsta och kanske t o m vandra mellan olika våningsplan?
Skrivet av: abbe_
« skrivet: 08 januari 2009, 10:41:47 »

När det gäller ventilationen är det inte injusterat än men jag kör på 1:ans läge då det enl manual ska ge 220kbm/tim, gissar jag då pumpen kräver minimum 220kbm/tim.

Flödet på ventilationen beror också på motståndet i kanalerna (och freshventilerna), så du kan inte veta att det är 220kbm/tim hävdar jag.

Överhuvudtaget så är det svårt att jämföra dim energiförbrukning, när man inte vet om din ventilation normenligt justerad.

Din ojusterade ventilation kan oockså förklara varför du upplever för dålig ventilation i bad/tvätt och för mycket drag i köket!

- vid injusteringen så sätts inte bara det totala flödet till det projekterade flödet, utan också flödet per frånluftventil justeras in till det projekterade värdet.

Mvh/Mattias

Skrivet av: cbrostroem
« skrivet: 08 januari 2009, 08:55:41 »

detta med luftens torrhet på vintern när det är minusgrader verkar inte stämma denna vinter ännu iaf.
Enl väderuppgifter på min iGoogle så ligger luftfuktigheten ute på 80-90% på de flesta orter nu trots att det är neråt 10 minus.
Har f ö beräknat mitt snitt u-värde på hela huset till 0,21 samt totalt omslutande ytan, klimatskalet till 530 kvm etc och använt www.energiberakning.se
Hamnar med 5000 kwh solenergiproduktion som "gratisenergi" på ca 50 kwh/kvm och år, dvs precis under rek maxgräns på 55 kwh för elanvändning.
Vad har du cbroestrom för snitt u-värde på din nya kåk? Dina 50 kvm fönster har 1,2 eller?
Jag har byggt lösvirke och har inte en aning om u-värdet på huset. Jag vet bara vilken isolering o d vi har valt (i min signatur) samt att fönstrena som du mycket riktigt har noterat har 1,2. De är från RM-fönster och fyllda med argongas. Egentligen skulle man kanske tjäna en del på (tills gasen läcker ut och liknande) på att köra 170+45 stomme och lägga pengar på kryptonfyllda fönster med u-värde 1,0 ?? Vid nästa husprojekt känns det ändå som att det blir ngn slags allmogelösning på fönstrena utan gaser o d men stort avstånd mellan glasrutorna, känns som det på sikt är en bättre lösning än dagens sofistikerade fönster. Dock är vi skitnöjda med RM utifrån alla aspekter hittills, alltifrån upphandling till utseende samt upplevd "prestanda".
Skrivet av: stalin
« skrivet: 08 januari 2009, 00:23:38 »

Ang luftens torrhet, eller luftfuktighet som det brukar kallas så är det så att kall luft kan inte innehålla lika mycket fukt som varm luft. När vi pratar om luftfuktighet så är det egentligen den relativa luftfuktigheten (Relative Humidity, RH) vi pratar om. När det är kallt ute så kan luften inte innehålla lika mycket fukt som när det är varmt, och då blir luftfuktigheten högre (luften är till större del "mättat" med fukt).

Som exempel så har jag just nu -14,8 ºC och en luftfuktighet på 86% RH. Det innebär att luften utomhus innehåller 86% av den fukt som den klarar av. Men när den luften (inkl fukt) sugs in i mitt hus så värms luften upp och då kan den innehålla mer fukt, så då minskar luftfuktigheten (just nu 21,2 ºC och 23% RH) och det är ju den luften som till slut VPn återvinner.

Hoppas att jag inte förvirrade dig allt för mycket.
Skrivet av: sjönära
« skrivet: 07 januari 2009, 23:24:58 »

detta med luftens torrhet på vintern när det är minusgrader verkar inte stämma denna vinter ännu iaf.
Enl väderuppgifter på min iGoogle så ligger luftfuktigheten ute på 80-90% på de flesta orter nu trots att det är neråt 10 minus.
Har f ö beräknat mitt snitt u-värde på hela huset till 0,21 samt totalt omslutande ytan, klimatskalet till 530 kvm etc och använt www.energiberakning.se
Hamnar med 5000 kwh solenergiproduktion som "gratisenergi" på ca 50 kwh/kvm och år, dvs precis under rek maxgräns på 55 kwh för elanvändning.
Vad har du cbroestrom för snitt u-värde på din nya kåk? Dina 50 kvm fönster har 1,2 eller?
Skrivet av: kave
« skrivet: 06 januari 2009, 15:31:26 »

Hej
Kave, hur kan du förbruka 61 kwh/dygn med en CE 65? Om kompressorn har en effekt på 2,2 kw och pump och fläkt ca 0,2 kw så kan du inte förbruka mer än 57,6 kwh/dygn. Då är inte avfrostningarna medräknade

Elpatronerna har nog varit på lite under perioden
Ja, med värmepumpen menar jag alltså inte enbart kompressorn utan hela enheten med värmepatroner, fläkt, cirkpump, kretskort etc etc :)
Skrivet av: oooo_quattro
« skrivet: 05 januari 2009, 22:43:03 »

Hej
Kave, hur kan du förbruka 61 kwh/dygn med en CE 65? Om kompressorn har en effekt på 2,2 kw och pump och fläkt ca 0,2 kw så kan du inte förbruka mer än 57,6 kwh/dygn. Då är inte avfrostningarna medräknade

Elpatronerna har nog varit på lite under perioden
Skrivet av: GLX
« skrivet: 05 januari 2009, 20:12:10 »

Hej
Kave, hur kan du förbruka 61 kwh/dygn med en CE 65? Om kompressorn har en effekt på 2,2 kw och pump och fläkt ca 0,2 kw så kan du inte förbruka mer än 57,6 kwh/dygn. Då är inte avfrostningarna medräknade
Skrivet av: cbrostroem
« skrivet: 05 januari 2009, 09:07:40 »

glömde ritning!
Skrivet av: cbrostroem
« skrivet: 05 januari 2009, 09:06:13 »

Tack för svar. Har lagt till signatur nu.

När det gäller ventilationen är det inte injusterat än men jag kör på 1:ans läge då det enl manual ska ge 220kbm/tim, gissar jag då pumpen kräver minimum 220kbm/tim.

Huset ska enl mina egna beräkningar kräva 233kbm/tim. Alla vent rör är helt ostrypta men jag har stängt vissa tilluftsdon (Fresh 90) till nästan hälften i vissa rum på bottenvåningen. Detta pga att det kändes som "luften tar närmsta vägen" då allt luftutsug verkade ske från 160mm utsug i köket (kortaset röret). På övervåningen var det riktigt dåligt sug trots 160mm rör i badrum och tvättstuga samt 120mm rör i garderob. Ref till bifogad ritning.  OBS! Detta är endast enkla lekmannabedömningar, det kan säkert finnas helt andra, mer korrekta förklaringar.

På fläktläge 2 går förångaren ner till ca -14 såvitt jag har kunnat observera, på 1:an ner till -20.

Skrivet av: sjönära
« skrivet: 04 januari 2009, 01:14:28 »

Det verkar ju som CZ drar nytta av kaminens värme och att din förbrukning är mkt låg.
nånstans har jag också läst att nya hus drar mer värme första året innan betong i platta och annat byggmtrl torkat ut.
Skrivet av: kave
« skrivet: 03 januari 2009, 18:26:33 »

Hej

Flyttade in i nybyggt hus (185kvm, 195+45väggar, 200golv, 500mm lösull, radiatorer) i mitten på december och tycker förbrukningen känns hög. Ref till bilder på elmätare för VP och CZ:s display.

Från det jag började mäta (19/12) har den dragit i snitt 36kw/dygn och vi har eldat en hel del kakelugn och stundtals varit många i huset. Är detta rimliga förbrukningar? Vi har haft minusgrader konstant med mellan -5 och -12 sista veckan. Har 20,5 grad inställt, låg värmeprio, fläktstyrka 1 (ventilationen är ej injusterad men förångaren lyckas komma ner till nästan -20 löpande, det gör den inte vid fläktstyrka 2)
Om du skriver var du bor i din signatur blir det enklare att jämföra.
Under samma tid som du har vi gjort av med 61kwh/dygn på värmepumpen enbart. Vi har inte eldat något i braskaminen under denna tid. 36kwh/dygn låter extremt billigt så det märks att du eldat en del :)

Om jag vore som dig skulle jag inte köra på fläktläge 1, dels ventilerar du för lite så alla emmissioner från nya byggnadsdelar och målarfärg ventileras eventuellt inte ut som de ska, dels ger värmepumpen kanske inte full effekt med det lilla flödet.

Om du stänger av elpatronerna och ser hur långt ner i utetemperatur du klarar att hålla 20.5 inne så kan du lätt jämföra med oss andra, utan att elda i braskaminen.
Skrivet av: Rohmel
« skrivet: 02 januari 2009, 18:16:51 »

Värmepump 2010KW dividerat med drifttiden 339h.

Fredrik
Skrivet av: oooo_quattro
« skrivet: 02 januari 2009, 13:14:09 »

cbrostroem: Det är bara att utläsa ur vp.n hur mkt som är avgiven effekt och tillskott. Lägga ihop dem och sedan dividera med hur mkt den drar (har du inte separat elmätare kan du säkert göra en bra uppskattning av din HH-el förbrukning och sedan dra ifrån den från den totala - så gör jag).
Skrivet av: cbrostroem
« skrivet: 02 januari 2009, 12:11:48 »

Hej Rohmel och oooo_quattro!

Tack för svaren, det låter ju bra!!

Rohmel, hur räknade du ut att den hade gett 5,9kw??

Quattro, hur räknar man ut COP på sin pump?

Vänligen
Skrivet av: Rohmel
« skrivet: 02 januari 2009, 12:10:01 »

Jag såg idag (har inte tänkt på detta) att min förångartemp aldrig blev riktigt kall låg på runt -12grader. Då slog det mig att nu är det så extremt kallt ute -10grader så är det mycket torrare luft ute (även inne). Man kan med gott samvete sänka fläktstyrkan 1 steg kanske 2. Hålla bara koll på förångartempen att den ej sjunker över -20grader.


Fredrik
Skrivet av: oooo_quattro
« skrivet: 02 januari 2009, 11:34:51 »

Hej.
Ja du har verkligen låga siffror! Om du tycker det drar mkt nu så kommer du bli glad under vår-höst, då kommer din CZ gå riktigt bra p.g.a. lägre belastning ger lägre frekvens ger mkt högre COP (upp mot 5 enligt CZ).

Det känns som att det drar hysteriskt med golvvärme jft radiatorer.
Själv blåser jag runt 100 om dagen just nu (vi har -8 nu) och då stödeldar jag i kamminen. CZ går för fullt och ger runt 125kWH om dagen, tillskott ca 35 om dagen. Plus HH el och elelement i garage.

Måste också tillägga att min rullande årsförbrukning är 15200 - så jag är ändå mkt nöjd med den!

Ett alternativ kan ju vara om man har golvvärme och som många kör på COP 2.5 (75Hz hela tiden) att köpa en LLVP och låta den stödja. Då borde man få CZ att gå på högra COP hela året samt ha en LLVP som går på relativt låg effekt och hög COP? Dock kanske svårt att räkna hem en sådan investering? Vad kan man spara 2-3000 kWh?
Skrivet av: cbrostroem
« skrivet: 02 januari 2009, 10:39:28 »

Kanske ska tilläggas att vi eldar i "Wasaugnen" som påstås ge 7kw vid s k "tvåbraseldning" (maxeffekt 17kw). När vi kört den 1-2tim även när det är kallt ute blir elementen kalla men innertemp ändå över inställt på VP! Min teori om att radiatorer, CZ FRVP och kakelugn skulle bli mycket snålt verkar stämma. All praktisk och akademisk erfarenhet säger att golvvärme drar mycket mer av många olika skäl, vi går barfota utan problem nu, trots över 50kvm fönsteryta i huset och radiatorer. Dock har vi vattenburen centralvärmd golvvärme på badrummen.

Men om man t ex drar 55kw per dygn nu vid t ex snitt -5 ute, går det att dra slutsatser på årsförbrukning. 55kw X 30 dagar blir ju ändå ganska dyrt, 1320kw sen tillkommer hushållselen utöver. Kan man ana att man i princip inte gör av med särskilt många kw mellan april och september??

När jag körde på fläktstyrka 2 misstänkte jag att vi "överventilerade" då kw:n gick upp en del samt förångaren såvitt jag kommer ihåg inte förmådde mer än -12

Skrivet av: Rohmel
« skrivet: 02 januari 2009, 10:19:38 »

Enligt mig så ligger du extremt lågt i förbrukningen. Jag har nästan det dubbla mot dig. För övrigt så är det bra om du inte pressar pumpen mot -20grader, bättre att den max går ner till -17 - -19grader

Pumpen har levererat ett snitt på 5.9KW under drifttiden vilket känns helt okej då den även producerar vv med lägre KW.

Vad kommer förångartempen ned i vid fläktläge 2?


Fredrik
Skrivet av: cbrostroem
« skrivet: 02 januari 2009, 09:47:00 »

Hej

Flyttade in i nybyggt hus (185kvm, 195+45väggar, 200golv, 500mm lösull, radiatorer) i mitten på december och tycker förbrukningen känns hög. Ref till bilder på elmätare för VP och CZ:s display.

Totalt antal enligt VP separat elmätare:   931

Siffror från VP:
VP                                  2010
Tillskott                            206
Driftstid                            339h
Total tid                            508h (startades fredagen den 12/12 men vi flyttade in 16/12)

Loggar på elmätare, kollat runt 2100 varje kväll)
19/12   422
20/12   451
21/12   486
22/12   512
23/12   554
24/12   594
25/12   630
26/12   660
27/12   706
28/12   752
29/12   805
30/12   862
31/12   891
1/1      931

Från det jag började mäta (19/12) har den dragit i snitt 36kw/dygn och vi har eldat en hel del kakelugn och stundtals varit många i huset. Är detta rimliga förbrukningar? Vi har haft minusgrader konstant med mellan -5 och -12 sista veckan. Har 20,5 grad inställt, låg värmeprio, fläktstyrka 1 (ventilationen är ej injusterad men förångaren lyckas komma ner till nästan -20 löpande, det gör den inte vid fläktstyrka 2)

Tacksam för kommentarer och tips till injustering!


 
   


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!