Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera begagnad pump  (läst 3108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aaaron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera begagnad pump
« skrivet: 25 november 2013, 23:45:52 »
Hej!
Köpte en begagnad luftluft värmepump av en bekant till et ok pris (tror jag iallafall :P) enligt honom ska den vara helt i skick och inte äldre än 2år, (han sålde den efterssom han ska installera bergsvärme...)
Jag tänkte  nu installera denna i huset som tillägsvärme för att jämna ut vedeldningen en aning... :)  jag vill helst installera den själv, iallafall sÃ¥ mycket som möjligt, bÃ¥de pga intresse och sen är jag ju ocksÃ¥ snÃ¥l  ::). Och garantin gäller vel knappast längre när den varit nedmonterad... Har ingen erfarenhet av luftvärmepumpar sÃ¥ nu försöker jag studera ämnet sÃ¥ mycket jag kan .,;-....... Iallafall sÃ¥ tänkte jag montera denna pÃ¥ väggen Ã¥ dra strömm och rör själv, sen blir det eventuellt att anlita en installatör för att koppla i rören och vacumsuga.
Dock undrar jag hur det är med gasen,enligt förra ägaren har en "riktig" installatör monterat ned pumpen, dÃ¥ borde ju han ha "sparat" gasen i utedelen eller? Hur kan jag kolla om sÃ¥ är fallet? Och kommer man ändÃ¥ att behöva fylla pÃ¥ mer eller tillochmed byta ut gasen? Pumpen är en fujitsu pÃ¥ innerdellen stÃ¥r det asyb09ldc och utedelen aoys09ldc.  Och här lite bilder pÃ¥ apparaten :)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Installera begagnad pump
« Svar #1 skrivet: 26 november 2013, 00:07:18 »
Beror helt och hÃ¥llet pÃ¥ den som monterade ned detta - är avsikten uttalad att den skall upp och köras igen i samband med nedtagningen sÃ¥ kan det finnas gas kvar i maskinen, annars är kutymen maskinen skall tömmas med köldmediepump och att köldmediet skall tas om hand om för destruktion  om maskinen misstänks senare gÃ¥ mot Ã¥tervinningen/skroten.

Anlitar du kylnisse för jobbet sÃ¥ är detta ingen problem dÃ¥ denna kan fylla pÃ¥ gas igen om det fattas  (för ett visst kilopris förtÃ¥ss).

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!