Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: fogeborg
« skrivet: 15 december 2014, 12:47:25 »

Dags att väcka den här tråden igen.

Jag har fått i uppdrag av ett stort bolag att konstruera en elradiator för uppvärmning med peltier.
Den här gången har jag lite kött på benen.

Min nya elkonvektor, 1000x500mm ser ut som en vanlig elradiator från 80-talet.

Men med uC-styrning har den COP 2.4 , 340watt in och 816watt ut.

Var kan man köpa detta ?

( Behöver ventilation som tar tillvara värme till en uppvärmd Friggebod )
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 17 november 2014, 23:31:52 »

Härom veckan hade jag anledning att å tjänstens vägnar göra en del mätningar på ett peltierelement. Mätobjektet hör hemma i en gammal billig kylväska, märkdata 12 V 4 A.  Det visade sig att "peltierspänningen" är ungefär 60 mV per  °C , och resten av spänningen över elementet bränns upp i serieresistansen som är i storleksordningen 2 ohm. Med de uppgifterna är det ganska lätt att räkna ut hur mycket ren förlusteffekt respektive "pumpeffekt" man får vid olika matningsspänning och temperaturfall. Helt klart är att det inte är självklart att man ska fläska på med högsta möjliga ström genom elementet om det är maximal kyleffekt man vill uppnå.
Skrivet av: fogeborg
« skrivet: 17 november 2014, 18:25:06 »

Hittade den här i Norge : http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/188979/1/utkast2_app.pdf
Ser gärna fler rapporter av den sorten!
Någon som sett andra ?

( Är egentligen på jakt efter ( värmeåtervinnande ) ventilation till en isolerad friggebod som det av och till övernattas i... )
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 07 september 2013, 12:05:42 »

Den såg bra ut.
Men är det inte lite overkill för en radiator?

Just nu kör jag med en Arduino Nano.

Om du har 6st såna här i säg en sommarstuga eller ett torp så har du en toppeffekt på 4,8kw
Förutom att radiatorerna reglerar efter individuell börtemp så kanske man vill att de ska prata med varandra.
Och en central reglerdator. T.ex över 433MHz radio.

Den centrala dator kan ha GSM/3G för att man ska kunna fjärrkommendera en temp innan man åker till stugan.

Det skulle räcka med en PIC i varje radiator och centralenheten har mera kraft?
 
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 07 september 2013, 11:27:24 »

Ska du göra eget kretskort så kolla på AVR XMEGA serien med ett U sist i beteckningen, dom har native stöd för high speed USB.
http://www.atmel.com/products/microcontrollers/avr/avr_xmega.aspx
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 07 september 2013, 10:58:14 »

Hur reglerar man för att inte få genomslag? Det låter intressant vill veta mera

När du får genomslag så blir kalla sidan lika varm som den varma.

Jag har ett NTC i kylflänsen på kalla sidan.
När tempen går upp sänker den effekten till pelten.

Mer exakt så mäter jag tempen mot rumstemp eller frånluft.
Är den varmare än frånluften så sänker jag effekten.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 07 september 2013, 07:07:05 »

Hur reglerar man för att inte få genomslag? Det låter intressant vill veta mera
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 06 september 2013, 22:04:52 »

Jag får tyvärr inte säga hur jag har konstruerat den här.

Men jag kan säga att nyckel med peltar är att styra dom på kalla sidan.
och låta den varma bli vad den blir.

Men jag ska självklar lägga upp bilder inkl värmefoton så får ni se hur det fungerar.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 06 september 2013, 21:21:49 »

Jag gillar verkligen Arduinon.
Den har ett EEPROM på 1k där jag loggar mätdata hela tiden.

Precis som min HPR så är det bara att plugga i USB-kabeln och läsa driftdata för ett dygn bakåt.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 06 september 2013, 20:12:51 »

Vad är luftflödet för en sådan tingest? Dvs hur mycket uteluft suger du in i tilluften? Vad blir summavinsten?

Varma sidan har ingen forcerande fläkt utan egenkonvektion.
Luften flödar upp på båda sidor om fronten.

På kalla sidan sitter en fläkt på ca 30m2/h.

Ingen uteluft.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 06 september 2013, 20:10:37 »

Styrningen monitorerar den kalla sidan på pelten och drar ner på effekten vid mista tendens till genomslag.
På det viset ligger jag på max hela tiden.

Hela aluminiumfronten på radiatorn är varma sidans värmeväxlare.
Kalla sidan har en kylfläns.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 06 september 2013, 20:10:26 »

Vad är luftflödet för en sådan tingest? Dvs hur mycket uteluft suger du in i tilluften? Vad blir summavinsten?

EDIT: Eller är 816Watt efter avdrag för tilluftgenstemperatur, om ja vid vilken utetemp?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 06 september 2013, 20:06:20 »

Vad gör du med kylan den alstrar?

Blåser ut genom en väggventil.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 06 september 2013, 20:02:02 »

Vad gör du med kylan den alstrar?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 06 september 2013, 19:50:40 »

Dags att väcka den här tråden igen.

Jag har fått i uppdrag av ett stort bolag att konstruera en elradiator för uppvärmning med peltier.
Den här gången har jag lite kött på benen.

Min nya elkonvektor, 1000x500mm ser ut som en vanlig elradiator från 80-talet.

Men med uC-styrning har den COP 2.4 , 340watt in och 816watt ut.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 12 maj 2012, 17:04:21 »

Tänk på att ha en hög PWM frekvens kanske uppåt 100kHz. För långsamt och du får termisk cykling(mekanisk stress) på varje lödställe, mellanhög på ett par kHz kan ge ljud ifrån sig.

Den jag bygger nu har 20Khz.

Tillverkarna rekommenderar 1Khz+
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 12 maj 2012, 16:50:51 »

Tänk på att ha en hög PWM frekvens kanske uppåt 100kHz. För långsamt och du får termisk cykling(mekanisk stress) på varje lödställe, mellanhög på ett par kHz kan ge ljud ifrån sig.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 12 maj 2012, 16:43:30 »

Jag har inte gått och dött utan snickrar på Mosfet PWM drivare för att kunna reglera med högt COP istället för att dra på med 27A från en PSU.

Det är lite knepigt för man vill inte bränna en massa watt i mosfet'en som blir värme till COP1.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 25 april 2012, 00:41:05 »

Nu har jag skruvat och testat lite igen och min konstruktion är färdig att åka i tanken igen.
Den frös vattnet under plåten med 40 °C ovanför och med ett COP på 1,3 (inte bra och inte tänkt att köras så men imponerade).

Flänsen och plåten är monterad med riktig kylpasta och orginal stålspännet som den satt på CPUn.

I den andra bilden försökte jag i ett annat projekt att köra samma sak med 2 kylflänsar och en kanalfläkt men får ingen bra kontakt mellan kylflänsar och pelt så den överhettar inom ett 10tal sekunder.

Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 20 april 2012, 13:44:51 »

Set-potentiometern måste givevis sitta i serie med termistorn för att förskjuta börvärdet  :)
Och då blir av-tiden fast.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 20 april 2012, 12:03:48 »

Ja, med långsamma flanker kommer du ju att ha feten i sin strypta region under längre tid
och därmed blir det effekt i feten vilket du av naturliga skäl vill slippa.
Men dessa förluster är under förutdättning att det är på gaten du
gör stigtiden längre, vilket troligtvis inte är problemet uten det
är på utgången du behöver få det långsammare genom att tex använda
kondingar och ev spole.

Om man titter på hur man designar DC/DC regulatorer så är ett av dom viktigaste
reglerna för att slippa EMI att hålla strömloopen efter switchen så kort som möjligt.
Detta kommer ju då ifrån att ledaren på kretskortet blir en antenn och det vill man till varje pris
undvika och missanpassa till den valda switchfrekvensen.

Om jag har förstått din koppling rätt så har du ett hyffsat avstånd
mellan fet och peltier? Denna kabel blir då en din antenn som skickar ut EMI,
som första åtgärd för att förbättra detta något skulle kunna vara att sätta rejält med bulkkondensatorer
direkt efter feten.

På detta sättet bränner du inte särskilt mycket effekt i feten, du får långsammare stigtider på "antennen"
som då strålar mindre. Det gör också att du får en bättre likström till peltiern och
därmed mindre stress på den internt.

Om du redan har konstruerat enligt ovan eller om det inte hjällper får vi gå vidare från det.

/G

Jag skall testa med en konding och spole.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 20 april 2012, 12:00:34 »

Så här enkel är den termostat styrda invertern.
Termistorn styr på-tiden och set-potentiometern styr av-tiden.

Då ändras pulskvoten efter skillnaden i bör och ärvärde och peltens effekt sjunker och COP stiger ju närmare börvärdet man kommer.

Skrivet av: gossen
« skrivet: 20 april 2012, 11:28:50 »

Ja, med långsamma flanker kommer du ju att ha feten i sin strypta region under längre tid
och därmed blir det effekt i feten vilket du av naturliga skäl vill slippa.
Men dessa förluster är under förutdättning att det är på gaten du
gör stigtiden längre, vilket troligtvis inte är problemet uten det
är på utgången du behöver få det långsammare genom att tex använda
kondingar och ev spole.

Om man titter på hur man designar DC/DC regulatorer så är ett av dom viktigaste
reglerna för att slippa EMI att hålla strömloopen efter switchen så kort som möjligt.
Detta kommer ju då ifrån att ledaren på kretskortet blir en antenn och det vill man till varje pris
undvika och missanpassa till den valda switchfrekvensen.

Om jag har förstått din koppling rätt så har du ett hyffsat avstånd
mellan fet och peltier? Denna kabel blir då en din antenn som skickar ut EMI,
som första åtgärd för att förbättra detta något skulle kunna vara att sätta rejält med bulkkondensatorer
direkt efter feten.

På detta sättet bränner du inte särskilt mycket effekt i feten, du får långsammare stigtider på "antennen"
som då strålar mindre. Det gör också att du får en bättre likström till peltiern och
därmed mindre stress på den internt.

Om du redan har konstruerat enligt ovan eller om det inte hjällper får vi gå vidare från det.

/G
 
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 20 april 2012, 02:06:20 »

Den första tänker jag inte ens slösa en uC på.

Jag tänker köra en astabil vippa med ett NTC motstånd på ena sidan och en potentiometer på andra sidan för att få en PWM som regleras av ärvärde jämfört med börvärde.
 
Ju varmare det blir desto större blir pulskvoten.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 20 april 2012, 01:34:55 »

För att bygga den första invertern så rev jag en trafo ur en pinspot, 30w 6v 5A AC.
I full korslutning så levererar den 25A.

Det är vad jag har att jobba med, i kortslutning, 50000ggr/sek.
Och det fungerar, det kan jag lova.

Den andra invertern är en trafo på 290w 48v 6A.
Den tredje tänker jag skippa trafon och köra oisolerat från väggen, 325v likriktat.

Detta är livsfarligt om man inte vet vad man håller på med så jag tänker inte beskriva i detta forum hur den fungerar.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 19 april 2012, 22:35:09 »

Ju mera jag förlänger stig och falltider, ju mera effekt släpper jag över MOSFETen.

Den vill ha snabba flanker.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 19 april 2012, 22:30:42 »

Glömde att säga att jag har hållt på med el sedan jag var 9år gammal så du behöver inte varna mig men gärna de andra på forat  ;)
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 19 april 2012, 22:28:35 »

Har du ett schema? Switchade nätdelar kan som du märkt störa rejält och eg inget jag tycker att man skall ge sig på utan att man har full koll, och 300V switchat låter riskabelt.

Vad matar du med för 50V? 300W switchat kan om det är felbyggt störa/höras längre än lokalradion.

Det viktigaste är att få långammare flanker på den switchade sidan, för minimal störningsrisk skall utspänningen helst närma sig en sinusvåg (vilket oftast inte duger till lasten dock). Men stig/falltiden måste iallafall hållas relativt lång.
Har du ett oscilloscope? om ja, mät upp och presentera "signalen", den skall inte ha över/underslängar och om den har det måste stig/falltiden påverkas med konding och eller spole/ar.

Problemet är att jag inte har något skåp just nu och långsamma flanker fattar jag.

På höga strömar och låga volt blir väl störningen större än på höga volt och låga strömmar?

På 300v blir min design inte över 10A medans på låga volt mycket högre.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 19 april 2012, 22:22:51 »

Har du ett schema? Switchade nätdelar kan som du märkt störa rejält och eg inget jag tycker att man skall ge sig på utan att man har full koll, och 300V switchat låter riskabelt.

Vad matar du med för 50V? 300W switchat kan om det är felbyggt störa/höras längre än lokalradion.

Det viktigaste är att få långammare flanker på den switchade sidan, för minimal störningsrisk skall utspänningen helst närma sig en sinusvåg (vilket oftast inte duger till lasten dock). Men stig/falltiden måste iallafall hållas relativt lång.
Har du ett oscilloscope? om ja, mät upp och presentera "signalen", den skall inte ha över/underslängar och om den har det måste stig/falltiden påverkas med konding och eller spole/ar.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 19 april 2012, 22:16:27 »

Såg att det var ett "uppfinnar program" på TV4.
Man kanske borde anmäla sig men vet inte hur man ska visualisera sin idé.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 19 april 2012, 21:52:35 »

Jag har snickrat på några inverters och har lite problem med EMI.

Jag begär inte att ni skall kunna något om elektronik för detta är inte ett forum för det.

Min första MOSFET Switch-aggregat, 50w, är det inga bekymmer med.
Den har transformator och PWMar 6volt med 50KHz.

Nu börjar bekymmren.

Den andra är på 300w och 50v, också med trafo.
Med samma PWM-frekvens så slår den ut både TV och mobiltelefoner  >:(

Jag vågar inte bygga den oisolerade 3dje invertern på 300v innan jag har löst problemen med EMI.

Choke "drossel" på linan eller fet konding?

Jobbigt  :-\
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 17 april 2012, 12:43:16 »

Om inte detta fungerar med egenkonvektion så måste jag lägg till en pump som gör att vattnet strömmar förbi flänsarna.

Sedan så håller jag på och ritar på inverter styrning med MOSFET istället för termostaten.
Det gör att effekten sänks och COP stiger ju närmare börvärde man kommer.

Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 15 april 2012, 14:11:15 »

När jag rev pelt-kuben var det vatten inuti peltarna, mellan keramikskivorna.
Inte tät och definitivt inte bra  :(

De har inte gått sönder men den nya måste definitivt tätas bättre.

Skall detta göras i en större skala så kan man glömma att bada peltarna i vattnet. Det kan sluta i katastrof.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 14 april 2012, 23:33:39 »

Finns det mindre peltar? Kräver flera för samma yta men ju mindre varje platta är desto bättre anliggning får du ju då.

Har redan tittat ut TEC1-12710, 40x40mm och kommit överens om leverans av 30st.
Dessa skall jag köra seriekopplade på en 300v inverter.

Men detta projekt är inte för er i forumet  :)

Håll till godo med denna bild istället.

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 april 2012, 19:20:36 »

Finns det mindre peltar? Kräver flera för samma yta men ju mindre varje platta är desto bättre anliggning får du ju då.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 12 april 2012, 13:30:59 »

Egentligen så skulle jag bara vilja skrapa av lite isolering från botten på min 190l Nibe-tank och sätta ett par peltar med kylpasta mot tanken.

men det går inte utan att göra några avancerade heatspreads eftersom tanken är rund.


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 april 2012, 12:37:05 »

Jag kan inte se annat än att plåten kommer att kyla vattnet i övre delen av tanken lika mycket som i nedre delen av tanken om du gör sådär.  dontknaow
Å andra sidan så rasar det väl ned på sidorna av plåten, om övre och nedre delen är sammankopplade.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 12 april 2012, 12:27:19 »

Borde du inte isolera markerat område uppåt?

Tanken är att plåten skall kyla från temperaturen mitt i tanken.
Om det är ett feltänk så blir det isolering.

Att jag bara bygger med 1 pelt nu är för att inte sabba för mycket material i mina experiment.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 april 2012, 12:24:00 »

Borde du inte isolera markerat område uppåt?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 12 april 2012, 12:12:10 »

Den nya TECpumpen blir så här:

En 150mm aluminiumskiva mitt i tanken under slingan.
På Aluminiumskivan en pelt med kylpasta i mellan.
På pelten en 65x65x35mm alukylfläns med kylpasta i mellan.

Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 12 april 2012, 10:57:44 »

Testen jag gjorde igår bestod i att sätta en kylfläns på varma sidan i luft med en klick kopparpasta.
Då blir den av med värmen och frös en vattendroppe till is på kalla sidan.

Måste vänta på kylpastan innan jag bygger om tanken för kopparpasta är inte bra på aluminiumflänsar.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 11 april 2012, 23:13:29 »

Det borde vara ett stort företag att få in värme på den kalla sidan likaså

Sant

Men om man har halvtaskig värmeöverföring på kalla sidan så fryser det.
Om man har det på varma sidan så slår det tillbaka direkt på kalla sidan.

Det känns som om varma sidan behöver en flygplansvinge i aluminium som värmeavledning.
Ni vet såna man förfryser fingrarna på direkt när man jobbar med dom  ;)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 11 april 2012, 23:04:01 »

Det borde vara ett stort företag att få in värme på den kalla sidan likaså
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 11 april 2012, 22:52:21 »

Jag har lekt lite idag med extra-pelten och kylflänsar och förstått att det är ett helt företag att för bort värme från den varma sidan.

Jag har beställt kylpasta för det behövs  ;)
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 11 april 2012, 17:39:01 »

Du borde väl få bättre flöde över peltarna om du ställer dem upp, det varma vattnet stiger, och det kalla rasar ned i botten.

De står redan upp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 april 2012, 16:11:54 »

Du borde väl få bättre flöde över peltarna om du ställer dem upp, det varma vattnet stiger, och det kalla rasar ned i botten.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 11 april 2012, 13:39:35 »

Sämsta tänkbara fall är fri laminär strömning. Då blir värmegångstalet i storleksordningen 200 - 300 W/m2*K. 600 W och 1 m2 yta betyder alltså 2-3 graders deltaT.

Men det behövs inte mycket omrörning för att värmeövergångstalen skall ett par gånger större.

 
Vad jag förstår gjordes testet med pelten i luften där värmeövergånstalen är under 10 W/m2*K. När peltarna sänks ner i vatten ökar värmeövergångstalen med en faktor 20-30. Det kan jämföras med peltar med jättekylflänsar i luft. Frågan är om kylflänsar i vatten tillför så mycket.

Tack för uträkningen  :)

Nej, det måste nog till forcerat med pump.
Frågan är bara hur man får till det så att man inte får stillastående vatten på någon del av pelten.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 april 2012, 13:35:16 »

Om jag har 600w värmeeffekt i en plan aluminiumyta som skall växla sin värme mot vatten,
hur många m2 per grad delta behövs det då?

Vad jag menar är att med t.ex 1m2 så kommer jag få X °C delta mellan ytan och vattnet.

Sämsta tänkbara fall är fri laminär strömning. Då blir värmegångstalet i storleksordningen 200 - 300 W/m2*K. 600 W och 1 m2 yta betyder alltså 2-3 graders deltaT.

Men det behövs inte mycket omrörning för att värmeövergångstalen skall ett par gånger större.

 
Jag tog min extra gratis pelt och kopplade på ett 1,5v batteri.
Och visst blir ena sidan kall och andra varm, till en början.
Sedan så blir båda sidorna jämnvarma, den slår igenom.

Satte varma sidan mot en av mina feta CPU-kylflänsar och se där.
Kalla sidan blev iskall och började frosta på.

Jag måste ha kylflänsar på peltarna i min tank, de slår igenom och jag får ingen värmepumpseffekt  :'(

Vad jag förstår gjordes testet med pelten i luften där värmeövergånstalen är under 10 W/m2*K. När peltarna sänks ner i vatten ökar värmeövergångstalen med en faktor 20-30. Det kan jämföras med peltar med jättekylflänsar i luft. Frågan är om kylflänsar i vatten tillför så mycket.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 11 april 2012, 13:16:16 »

Omkonstruktion:
Jag har funderat på om du ska låta vattnet i burken cirkulera i en radiatorkrets, då får du bättre värmeöverföring till och från peltytorna mha påtvingad konvektion istället för självcirkulation som du har idag.
Det borde vara så trångt som möjligt i tvärsnittsytan där vattnet strömmar förbi pelten för att öka värmeöverföringen.

Kapacitet:
När det gäller kapaciteten så ska väl så många peltar som möjligt sättas parallellt (stor yta)
Efektivitet (COP):
för att få hög effektivitet ska dom sättas i serie, du höjer tempen i flera steg istället för på ett ställe.

Var det begripligt? Genomförbart?
Experiment kan ju göras på delar av ovanstående för att testa genomförbarheten. Räkna går väl också? (för den som kan)
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 11 april 2012, 12:57:48 »

Med de beräkningar jag försöker göra så krävs det uppåt 1m2 för att föra över effekten med konvektion och hålla delta lågt mellan pelt och vatten  :(

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!