Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra Nibe 640P utan fläkt tillfälligt?  (läst 746 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaKo75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köra Nibe 640P utan fläkt tillfälligt?
« skrivet: 29 december 2020, 18:07:27 »
Fläkten i min Nibe 640P har totalt gett upp. Den började låta väldigt illa, åkte iväg för att köpa nya lager + avdragare för att byta lager men när jag kom hem var fläkten död (med felkod A03 på pannan). Har provat att köra den på bänk med 230V och 10V+gnd in på rätt pinnar för att se om den lever, men tyvärr stendöd. Ser nu att det är flera dagars leveranstid på en ny fläkt. (allt är ju dessutom julstängt, så ett under att jag fick tag i någon att prata med)

Kanske en dum fråga, men kan man köra pannan utan fläkten? (tills fläkten kommer) Man vill ju ändå ha värme i huset plus varmvatten att duscha i.


Utloggad Kvarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köra Nibe 640P utan fläkt tillfälligt?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2020, 18:54:16 »
Ja vet att dom körde min panna med helt avstängd fläkt, det blir då ren elpanna!
Jag har frånluft panna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köra Nibe 640P utan fläkt tillfälligt?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2020, 20:52:35 »
Kolla att det inte bara är kondensatorn som är paj?

Enklast är att ställa den i reservläget, men då gör den inte varmvatten.
Alternativet är lite småknepigt, kör med elpatron tillåten och koppla ur kompressorn elektriskt.
Det står i manualen under avsnitt "Yttre kompressorstyrning", skillnaden är att du inte kopplar in nått som startar kompressorn.
Ta bara bort bygel C.
« Senast ändrad: 29 december 2020, 21:04:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DaKo75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köra Nibe 640P utan fläkt tillfälligt?
« Svar #3 skrivet: 30 december 2020, 21:33:33 »
Löste sig, hittade en 640P på blocket för samma pris som en ny fläkt kostar. 60 mil senare så har nu jag en "donator-panna". (Tog iof bara lufthanteringsdelen, men känns som det mest användbara sitter där.) Med fläkten från donator-pannan funkar allt bra nu igen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!