Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Undrar om nÃ¥gon av er känner sig riktigt nere ibland.  (läst 46108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #150 skrivet: 08 oktober 2015, 19:52:41 »
Men kanske finns det andra som är bättre pÃ¥ matte än vad jag är, eller sÃ¥ stämmer det som politikerna säger att invandringen oavsett varifrÃ¥n och varför den sker, är en ekonomiskt bra affär, och i sÃ¥ fall gÃ¥r vi ju mot strÃ¥lande ekonomiska tider.  tummenupp

Hoppas verkligen att du får rätt om detta Rickard.
Det verkar se lite mörkt ut
/Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #151 skrivet: 08 oktober 2015, 20:30:02 »
Att "folk" kan känna sig nere just nu p.g.a. allt som händer är väl dock relevant i just denna tråd.
Vore konstigt om folk inte blev påverkade av det som sker, både de som lider med de behövande, och de som ser sin egen situation utmanas av allt fler som kommer att bli beroende av bidrag och pensioner framöver.
Att BigGit är känner sig nere om han anser  sig vara gammal med lÃ¥g inkomst och utan extra skyddsnät är alltsÃ¥ enligt mig en fullständigt logisk reaktion sett till utvecklingen i världen, EU och Sverige.
Det vore mycket märkligt om det inte framöver kommer att bli allt svårare för dem utan extra skyddsnät att leva ett drägligt liv på äldre dar om vi inte ändrar livsstil.
Med en ändrad livsstil menar jag t.ex. att vi som gamla kanske får bo i ett annex hos våra barn, sälja huset/lägenheten och flytta ut i stugan eller liknande för att pengarna skall räcka till för de absoluta behov vi har.
Bostadsbidrag och andra bidrag kommer sannolikt att sänkas allt mer om inte flyktingkatastrofen får ett relativt snabbt slut, så ser jag på det hela i alla fall.
Om inte regeringen och kommande regeringar kan trolla fram pengar ur sin hatt i alla fall.

Men kanske finns det andra som är bättre pÃ¥ matte än vad jag är, eller sÃ¥ stämmer det som politikerna säger att invandringen oavsett varifrÃ¥n och varför den sker, är en ekonomiskt bra affär, och i sÃ¥ fall gÃ¥r vi ju mot strÃ¥lande ekonomiska tider.  tummenupp

Japp det är vad dom tycker vi skall tro.
http://skl.se/tjanster/press/nyheter/nyhetsarkiv2015/dramatisktlageforkommunerochlandsting.7085.html
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #152 skrivet: 09 oktober 2015, 05:59:01 »
Jag känner mig lite stressad/nere för att jag inte hinner allt jag borde hinna, helt naturligt, men lite ovant ändå.
Har legat efter med jobbet i några veckor nu, och som det ser ut kommer det att dröja en månad innan allt som pockar på är "ur världen" så att säga.
Driver man företag så är denna typ av problem egentligen positivt, men samtidigt - om man har höga krav på sig själv när det gäller att leverera snabbt så känns det lite frustrerande.
Denna helg bör jag försöka få in minst 10 timmars jobb för att vara någorlunda på banan, och som det ser ut kommer många pusselbitar att ha fallit på plats till i början av November.

Som ni kanske se så försöker jag styra in ämnet på vad det egentligen handlar om, hoppas ni andra hänger på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #153 skrivet: 09 oktober 2015, 07:40:15 »
Vet inte om det är nere jag känner mig, kanske mera frustrerad.
Har träffat en fin tjej här i byn, men hon har 3 barn i åldrarna 7-10år som tar så väldigt mycket tid med aktiviteter av alla slag så att hon och jag skulle hinna träffas verkar närapå omöjligt.
Har ju själv ganska mycket fritid iom att jag skiftjobbar och mina barn är ju vuxna, men hon jobbar typ 75% på lokala mataffären.
Har erbjudit mig att jag gärna hänger med på barnens olika aktiviteter, men det verkar nästan heligt för henne att hon ska göra allt själv med barnen.
Hon verkar imellanåt väldigt stressad med att hinna med allt, och jag tror nästan hon kommer gå in i väggen snart.

Den enda gången vi träffades allihopa var när ett av barnen föreslog att dom skulle komma hem till mig på fredagsmys häromveckan och det var en väldigt trevlig kväll på alla sätt :)

Så nu träffas vi kanske 1 gång i veckan för en snabbfika, djupa känslor säger hon sig ha för mig och jag till henne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #154 skrivet: 09 oktober 2015, 07:43:10 »
...snabbköpskassörskan "love"
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #155 skrivet: 09 oktober 2015, 07:49:21 »
...snabbköpskassörskan "love"

Precis :)

Hade sett henne ett flertal ggr på affären hon jobbar och tyckte mig känna igen henne sedan förr, men kom inte ihåg hennes namn (ville inte fråga henne om det då jag är lite blyg av mig). Men sen så blev en kompis vän med henne på facebook och då ramla poletten ner. Jag polade med henne någon månad en sommar för ca:30 år sedan :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #156 skrivet: 09 oktober 2015, 08:01:11 »
Du får nog ge henne lite tid, det kan vara känsligt med barnen innan förhållandet känns stabilt för henne.
Finns inte många kvinnor som inte håller på att gå i väggen, förutom då de som redan gjort det: http://ironmaiden.pitea-tidningen.se/nyheter/kvinnorna-i-pitea-mest-sjukskrivna-9548768.aspx

14% av kvinnorna i Piteå Kommun, det är helt sjukt...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #157 skrivet: 09 oktober 2015, 08:05:31 »
Du får nog ge henne lite tid, det kan vara känsligt med barnen innan förhållandet känns stabilt för henne.
Finns inte många kvinnor som inte håller på att gå i väggen, förutom då de som redan gjort det: http://ironmaiden.pitea-tidningen.se/nyheter/kvinnorna-i-pitea-mest-sjukskrivna-9548768.aspx

14% av kvinnorna i Piteå Kommun, det är helt sjukt...

Har tänkt på det och tagit det väldigt försiktigt med att inte tränga mig på, utan små små steg i taget närma mig familjen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #158 skrivet: 09 oktober 2015, 08:24:41 »
Kollat på länken (själva adressen) och din avatar...
Ett dÃ¥ligt omen eller.  :-X
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #159 skrivet: 09 oktober 2015, 08:27:42 »
Kollat på länken (själva adressen) och din avatar...
Ett dÃ¥ligt omen eller.  :-X

Det hoppas jag inte.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #160 skrivet: 09 oktober 2015, 08:41:32 »
Nu ska jag strax åka och träffa en jurist som ska hjälpa mig och sönerna med bodelning mm. Bouppteckningen gjordes i våras.
Det här är en av många saker jag gått och haft en klump i magen av, men känns skönt att beta av ännu en jobbig sak.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Undrar om någon av er känner sig riktigt nere ibland.
« Svar #161 skrivet: 09 oktober 2015, 14:13:00 »
Bouppteckningen

 :'(
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!