Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jerkera
« skrivet: 14 februari 2009, 06:20:09 »

Hej,

Det finns idag två olika speciellt för kryputrymmen framtagna isolermaterial. Det ena läggs ovanpå byggfolie och det andra läggs utan byggfolie.

De båda har ett fullt tillräckligt isolervärde för att avsevärt sett till sänkning av RF% i utrymmet ändra förhållandena. Dock ska man veta att det i ca. 80% av fallen inte räcker med isoleringsåtgärd för att undkomma installtion av avfuktare. Med 80% av fallen menar jag de utrymmen som ligger klart i riskzon, vilket är ca. 75% av alla kryputrymmen statistisk sett.

Den isolering som ska läggas ovanpå plasten har ett lägre ånggenomgångsmotstånd än den andra och placering under plasten skulle göra att den binder några % fukt som gör isolervärdet sämre. Denna kompletterar också byggplastens ånggenomgångsmotstånd vid placering ovanpå eftersom byggplasten i sig inte är fullständigt tät.

Den andra typen som kan läggas utan plast under har ett mycket högt ånggenomgångsmotstånd och hindrar t.o.m. radon. Denna måste förseglas med butyltejp i skarvarna. Denna är speciellt framtagen med ett slags aluminiumadditiv som gör den tätare.

Även lösning nr. 1. med plast och överliggande isolermaterial hindrar en hel del radon. Detta blir en lite billigare variant då den andra typen är dyrare att framställa.

Man ska ALDRIG lägga isolermaterialet under plasten. Detta för med sig att isolermaterialet binder så mycket fukt som det kan göra och därför tappar i isolervärde. Vissa cellplaster kan binda upp till 10% fukt, beroende av kvalitet. Samtidigt har man kanske ett problem med myror som kommer in och kalasar på cellplasten. Vi har inte sett att de gör det med torrare material eller gällande den andra typen av tunnare material/matta. Mössen gillar inte att gnaga på den senare heller, av någon anledning.
Skrivet av: Rozeman
« skrivet: 06 oktober 2008, 15:34:39 »

LME: Krypgrunden på mitt hus är på 137m² och eftersom höjden är ~1 meter över hela ytan är volymen på 137m³.
Jag har "ganska" bra koll på både elförbrukningen, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38213936, på min Corroventa CTR 300TT och fukthalten, http://www.lfs-web.se/hygrometer.htm, i grunden, kollar och för in i Excel-fil en gång i veckan.
Hygrostaten på avfuktaren är ställd att hålla ~70%Rh, utan avfuktare kommer nivån upp över 85%Rh. Avfuktaren drar ganska precis 1000W i drift och nära noll i "vila". För att hålla 70%Rh har den de senaste veckorna dragit ungefär 9kWh/dygn, alltså ~9 timmar i drift per dygn.
Har inget problem med mögel, lukt eller annat otrevligt, "bara" en hög elförbrukning.
Jag kan inte peka på något specifikt, men helt klart är att det är ett fukttillskott i grunden.
Skrivet av: LME
« skrivet: 06 oktober 2008, 11:31:44 »


jag anser det vara en onödig chansning att isolera innifrån.
det finns tunna cellplastskivor att köpa, som är "puts-sprutade" på en sida (utåt). och du behöver ju inte isolera hela grundmuren ner på utsidan. det räcker långt om man kommer ner en bit under jord.
mvh. ACE

Hej,
Bra info. Hur djupt ner i marken behöver skivorna gå? Frostfritt är tufft, räcker 2-3 dm? Är det någon skiva (fabrikat) som är att föredra?
Mvh
Lars
Skrivet av: LME
« skrivet: 06 oktober 2008, 11:25:05 »

Jag är också i valet och kvalet att isolera krypgrunden med isolering från LFS. Har idag en Corroventa CTR 300TT som jobbar mycket i grunden för att hålla ~70%Rh. Har inga luktproblem, tack och lov, utan anledningen till en ev. isoleringen är att minska tillskottet av fukt i grunden.
Nu till min fråga; fukt som kommer genom grundmuren borde väl rimligtvis kondensera när den kommer in i krupgrunden, eller? Alltså i form av droppar på insidan. Kan då verkligen fukten vandra vidare upp i syllen?

Hej,
Hur stor är din grund  och har du någon uppfattning om hur mycket avfuktaren går(hur mycket är mycket)?  Jag funderar på om isoleringen från LFS räcker, 9-10mm är inte så mycket. Ett alternativ är att lägga dubbla lager, det står på hemsidan att man ska lägga ett eller max två lager. Kostar lite pengar så frågan är om det är värt det, samtidigt skönt att slippa köra en isoleringssväng till.
Mvh Lars
Skrivet av: Rozeman
« skrivet: 03 oktober 2008, 22:34:04 »

Tack för ditt snabba svar Ace! Känns verkligen som att det är två skolor gällande isolering av grundmur... ;)
Skrivet av: ace
« skrivet: 03 oktober 2008, 15:43:07 »

Fukten kondenserar när luften kyls av...och har du kallare i grunden än utomhus långa perioder, så har du stora problem.
anledningen till att man isolerar marken är att man vill höja temperaturen ,just för att undvika kondensering av inträngande fukt/luft.
men om du tillåter ångan att tryckas genom grundmuren så läcker denna fukt in i grunden, och ventileras/torkas normalt bort...men sätter du platon eller liknande på INNSIDAN så kommer denna att leda den inträngande fukten/ångan upp i syllen.

tyvärr är oftast syllen den som är sämst isolerad/kallast pg.a köldbrygga mellan väggisolering och grund =kondenseringsrisk !

mvh. ACE
Skrivet av: Rozeman
« skrivet: 03 oktober 2008, 14:47:50 »

1. stor risk för fuktproblem när du isolerar innifrån. om du sätter platon eller liknande luftspalt mot grunden innifrån, så leder du ångtrycket från grundmuren upp i syllen. för att undvika detta måste du stoppa fuktvandringen IN i grundmuren, vilket nästan kräver  diff.spärr underifrån och utifrån.
2. + att du får en köldbrygga via grundmuren upp i syllen.

jag anser det vara en onödig chansning att isolera innifrån.
det finns tunna cellplastskivor att köpa, som är "puts-sprutade" på en sida (utåt). och du behöver ju inte isolera hela grundmuren ner på utsidan. det räcker långt om man kommer ner en bit under jord.
mvh. ACE



Jag är också i valet och kvalet att isolera krypgrunden med isolering från LFS. Har idag en Corroventa CTR 300TT som jobbar mycket i grunden för att hålla ~70%Rh. Har inga luktproblem, tack och lov, utan anledningen till en ev. isoleringen är att minska tillskottet av fukt i grunden.
Nu till min fråga; fukt som kommer genom grundmuren borde väl rimligtvis kondensera när den kommer in i krupgrunden, eller? Alltså i form av droppar på insidan. Kan då verkligen fukten vandra vidare upp i syllen?
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 27 september 2008, 18:39:43 »

plast lägger man i detta fall för att stoppa ångtrycket underifrån.
vilket innebär att man får ånga fram till plasten...och normalt lägger man isoleringen ovanför plasten, enda gången du kan göra ett undantag är när du har en fukttålig isolering som inte kan mögla/ruttna...som te.x frigolit !!
men jag hade lagt plasten i botten, och isoleringen ovanför dels för att isolerings-tyngden ska hjälpa till att hålla plasten fixerad,och dels för att slippa missfärgad och ful frigolit pga fukten.
att påstå att en sorts markisolering inte behöver plast känns inte genomtänkt....även om inte isoleringen behöver den ,så mår huset garanterat bättre av att slippa ångtrycket underifrån.
mvh. ACE

Kan finnas en orsak till att lägga plasten först, vi rev upp ett gammalt dräneringsrör av cement mot en husgrund som isolerats med frigolit runt om, och då det fanns myrbon i närheten visade det sig att dom även "flyttat" in i frigolitblocken på vissa ställen, så vi tvangs ösa på några hg myrr där isoleringen legat, det var fullt med myrgångar . Så har man gott om myror i närheten av kåken bör man lägga plastfolien först och sen frigoliten.
Skrivet av: Raj
« skrivet: 27 september 2008, 15:45:40 »


Du lägger skivor av frigolit på marken och sedan plast ovanpå frigolit.Tiita på min bild
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20652.0

Hej,
Ser bra ut, snygg installation. Är det "vanlig" frigolit och hur tjock är den? Frigolit är väl spröd, går det att krypa på den utan att den spricker?
/Lars

Jag skulle gissa att frigolit är cirka 6-7 cm tjock. Om du lägger den på plan mark, det går att krypa fram på den. Om marken under frigolit är ojämn, då finns det risk att det (frigolit skiva) spricker vid belastning. Det går att låsa frigolit skivor ngt mot varandra, dvs ej vanlig frigolit skiva. De fanns på plats när jag köpte huset. Jag har bara installerat en krypgrunds avfuktare. Jag kan inte ta beröm för allt arbete!
Skrivet av: ace
« skrivet: 27 september 2008, 08:03:44 »

Om man skall lägga plast och isolera ett golv i en krypgrund lägger man då först plast och sedan isolering?
Hej,
På krypgrundisoleringen från lfs-web.se(se första inlägget) finns det en variant som ska ligga ovanpå byggplast och en som inte behöver byggplast. Om isoleringen inte är fuktkänslig, typ frigolit, borde det inte spela någon roll om vilken sida plasten ligger på.
/Lars
plast lägger man i detta fall för att stoppa ångtrycket underifrån.
vilket innebär att man får ånga fram till plasten...och normalt lägger man isoleringen ovanför plasten, enda gången du kan göra ett undantag är när du har en fukttålig isolering som inte kan mögla/ruttna...som te.x frigolit !!
men jag hade lagt plasten i botten, och isoleringen ovanför dels för att isolerings-tyngden ska hjälpa till att hålla plasten fixerad,och dels för att slippa missfärgad och ful frigolit pga fukten.
att påstå att en sorts markisolering inte behöver plast känns inte genomtänkt....även om inte isoleringen behöver den ,så mår huset garanterat bättre av att slippa ångtrycket underifrån.

mvh. ACE
Skrivet av: LME
« skrivet: 26 september 2008, 20:17:27 »


Du lägger skivor av frigolit på marken och sedan plast ovanpå frigolit.Tiita på min bild
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20652.0

Hej,
Ser bra ut, snygg installation. Är det "vanlig" frigolit och hur tjock är den? Frigolit är väl spröd, går det att krypa på den utan att den spricker?
/Lars
Skrivet av: LME
« skrivet: 26 september 2008, 19:58:14 »

Om man skall lägga plast och isolera ett golv i en krypgrund lägger man då först plast och sedan isolering?
Hej,
På krypgrundisoleringen från lfs-web.se(se första inlägget) finns det en variant som ska ligga ovanpå byggplast och en som inte behöver byggplast. Om isoleringen inte är fuktkänslig, typ frigolit, borde det inte spela någon roll om vilken sida plasten ligger på.
/Lars
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 26 september 2008, 15:45:13 »

Okej.
Tack
Skrivet av: Raj
« skrivet: 26 september 2008, 15:28:33 »

Om man skall lägga plast och isolera ett golv i en krypgrund lägger man då först plast och sedan isolering?

Du lägger skivor av frigolit på marken och sedan plast ovanpå frigolit.Tiita på min bild
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20652.0
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 26 september 2008, 09:20:33 »

Om man skall lägga plast och isolera ett golv i en krypgrund lägger man då först plast och sedan isolering?
Skrivet av: NickeNyfiken
« skrivet: 26 september 2008, 09:06:30 »

LME: Såhär låååångt i efterhand ser jag att jag inte länkade till själva startsidan utan till ett av inläggen.

Visst - du har garanterat redan fattat att startadressen är http://krypgrund.blogspot.com/
men jag tänkte jag skriver det för säkerhets skull.

Förlåt.  :D

//NickeFuktbiten
Skrivet av: LME
« skrivet: 25 september 2008, 09:29:11 »

Utan att ha läst vare sig hela tråden eller hela inlägget (ja, jag är lat men jag är också effektiv)
så kan jag omedelbums rekommendera följande sida:

http://krypgrund.blogspot.com/2007/01/efter-16-veckor.html

Det är en kompis till mig som haft, minst sagt, problem med sin krypgrund men också löst det.
Jag är tämligen säker på att du kommer få jättemycket hjälp där.

Lycka till!

//Nicke

Hej,
Tack för tipset. Intressant med trygghetsvakten, att tillföra värme funderar ju jag med på. Dessutom var det ett inlägg på bloggen från en killa som skaffat en acetec. Den grunden han installerade avfuktaren i var på 110 m2 och mindre fuktig från början, det verkar som om acetecen var tillräcklig där.
Skrivet av: LME
« skrivet: 25 september 2008, 09:23:41 »

Hej

Om det vore så att ditt problem berodde på luftfuktigheten så borde den längsgående balken vara rutten hela vägen så jag tror att det kommer vatten till den balken där den är förstörd.
Vad finns ovanför den balken där den är förstörd.
I mitt fall berodde det på att förra ägaren hade dragit vattnet dolt i en låda på väggen och klämringskopplingen innuti väggen så var inte röret intryckt i kopplingen så det uppstod läkage innuti väggen.
Jag borde ha kollat noggrannare men man är ju slö, vattenpumpen stog och gick varje halvtimme eller nått och det luktade lite grann i hallen när man kom in men lukten försvinner snabbt.
Så kolla om det går något vatten ovanför problemet.

Ta gärna ett foto på orådet med den ruttna balken så vi får se hur det ser ut.

MVH
Messer

Det varierar mellan olika partier hur stora angreppen är på blindbotten, trots att det är ett öppet rum(några murade stolpar mm) och jag tror att det även gäller balken, dvs angreppen är olika på olika platser. Det finns inga vatten rör ovanför balken vad jag vet och jag har inte sett några läckage. Jag ska försöka hinna lägga upp några bilder, men blindbotten består av spåntade bräder(i gamla delen). Några partier är utbytta(ser bra ut), andra ej utbytta och är allt från rätt ok, till missfärgade, till nästan ruttna. 
/Lars
Skrivet av: NickeNyfiken
« skrivet: 18 september 2008, 14:43:24 »

Så är det säkert.

Som sagt, jag läste inte hela inlägget och inte alls något mer i tråden.

Tänkte bara att all information är bra information, take it or leave it.

//Nicke
Skrivet av: rollo
« skrivet: 17 september 2008, 14:19:10 »

Nicke

Visst - SMEs blogg är verkligen intressant och det verkar som att Trygghetsvakten fungerar för honom. Men LMEs fall är helt klart annorlunda med mycket hög fuktighet stora delar av året. Det finns ju de som har andra erfarenheter av TV och jag tror särskilt det gäller situationer liknande LMEs.
Skrivet av: NickeNyfiken
« skrivet: 17 september 2008, 08:47:55 »

Utan att ha läst vare sig hela tråden eller hela inlägget (ja, jag är lat men jag är också effektiv)
så kan jag omedelbums rekommendera följande sida:

http://krypgrund.blogspot.com/2007/01/efter-16-veckor.html

Det är en kompis till mig som haft, minst sagt, problem med sin krypgrund men också löst det.
Jag är tämligen säker på att du kommer få jättemycket hjälp där.

Lycka till!

//Nicke
Skrivet av: messer
« skrivet: 16 september 2008, 14:30:30 »

Hej

Om det vore så att ditt problem berodde på luftfuktigheten så borde den längsgående balken vara rutten hela vägen så jag tror att det kommer vatten till den balken där den är förstörd.
Vad finns ovanför den balken där den är förstörd.
I mitt fall berodde det på att förra ägaren hade dragit vattnet dolt i en låda på väggen och klämringskopplingen innuti väggen så var inte röret intryckt i kopplingen så det uppstod läkage innuti väggen.
Jag borde ha kollat noggrannare men man är ju slö, vattenpumpen stog och gick varje halvtimme eller nått och det luktade lite grann i hallen när man kom in men lukten försvinner snabbt.
Så kolla om det går något vatten ovanför problemet.

Ta gärna ett foto på orådet med den ruttna balken så vi får se hur det ser ut.

MVH
Messer
Skrivet av: LME
« skrivet: 16 september 2008, 12:50:35 »

Skulle vara lockande att skylla den sorbtionsavfuktaren o föreslå byte till kondens, men avstår just nu. Förvånar mig att du har så hög RF under stora delar av året trots avfuktning. Och då bör man kolla om det finns fukttillskott någon annan stans ifrån. Jag har tidigare förelsgait att mäta absolut fuktighet i grundutrymmet och jämföra med uteluften. Om det är fuktigare i grundutrymmet trots avfuktning så är det för stort tillskott av fukt som är orsaken o då bör det avhjälpas på annat sätt än avfuktning, höjning av temperaturen. Själv har jag stängt av min avfuktare sedan en vecka eftersom viu nu har torr o kall luft. Har 65% RF o 12 grader i grunden nu. 

Bra ide' att mäta i grunden/ute.  Jag är trodde nog att rf skulle sjunka lite mer när vi installerade avfuktaren, men det var ju som sagt flera firmor som rekommenderade större avfuktare. Att kolla upp dränering, stuprör mm är nog också en bra ide'.
/Lars
Skrivet av: LME
« skrivet: 16 september 2008, 12:44:38 »

Hej

Det är alltså en avfuktare som går i krypgrunden, hur vet du att den fungerar och hur mycket vatten för den bort säg per timme?
Samtidigt så är väggarna torra och marken är täckt med plast hela golvet ut mot väggarna, då undrar jag är det väldigt blött under själva plasten?

Har du problem med hela grunden eller sitter problemet lokalt ?
Jag hade själv en vattenläcka som jag inte upptäckte förräns jag trampade igenom golvet.

MVH
Messer

Hej,
Fukthalten innan vi installerade avfuktaren var närmare 100% på sommaren mätt med clas ohlsson mätare(mätaren "maxade"  och visade high eller ngt liknande) .  Med avfuktaren sjönk fukthalten till drygt 80 %, mätt med både clas ohlsson och en mätere som följde med avfuktaren. Acetecen för bort ca 0.55kg/timme vid 20grader, flera firmor rekommenderade en större avfuktare så avfuktaren är nog lite underdimensionerad. Anticimex ville sätta in en dubbelt så stor avfuktare(som acetecen), sen backade dom på offerten och lämmnade en ny med en tre-fyra ggr så stor avfuktare för att kunna lämmna fuktgaranti, och då kostade det pengar både i installation och drift. Man ser kondensdroppar under plasten endast ibland och på vissa ställen, jag har inte känt efter om jorden är fuktig, men det borde den väl vara.

Givarna till fuktmätaren sitter på tre ställen, och det är fuktigt på alla (drygt 80%) och de sitter i olika sektioner, värst efter norrväggen. Däremot kan man se på blindbotten i gamla delen att skadorna (missfärgning, röta) skiljer rätt mycket mellan olika partier trots att det är ett enda öppet "rum". Värst är sluttet på en bärande längsgående balk som ruttnat upp helt, en kille som lämmnade offert sa att det såg ut som om det varit fritt vatten på den. Resten av balken är inte lika illa, och jag har förstärkt den delen som är sämst.
/Lars
Skrivet av: LME
« skrivet: 16 september 2008, 12:20:24 »

Tror vi har svaret där, grundmuren brukar se torr ut men regnvattnet går ner och tar sig förmodligen in under grundmuren.
Står huset i lutning så att marken ligger högre än krypgrunden någonstans ? I så fall behövs ett dräneringsdike.
Det enklaste  (och jobbigaste) är att gräva upp runt hela krypgrunden, på med platonmatta så långt ner som möjligt, fixa just dränering runt om, sen ev lägga lite cellplast utanpå platonmattan och lägga tillbaka jorden samt avleda allt regnvatten från huset.
Att isolera innefrån och låta fuktig/blöt jord ligga mot krypgrunden funkar inte, fukten letar sig igenom någonstans ändå och då får du köra mycket värme.

Hej,
Huset ligger på en liten kulle och är dränerad runt om, men den gamla delen är från slutet av 70-talet så statusen på dräneringen där är lite osäker. Grundmuren i gamla delen är av betongsten och är isolerad utvändigt under mark med någon form av stenullsmattor. Nya delen är murad med lecasten. Om det blir isolering är det grundmuren ovan mark som är aktuell att isolera utifrån. Om vi hittar utloppet från dräneringen kanske man kan försöka rensa den/spola rent den först innan ev uppgrävning. Svärfar som byggde huset har gått bort, och vi har inte frågat tillräckligt mycket verkar det som....
/Lars
Skrivet av: rollo
« skrivet: 16 september 2008, 11:33:12 »

Skulle vara lockande att skylla den sorbtionsavfuktaren o föreslå byte till kondens, men avstår just nu. Förvånar mig att du har så hög RF under stora delar av året trots avfuktning. Och då bör man kolla om det finns fukttillskott någon annan stans ifrån. Jag har tidigare förelsgait att mäta absolut fuktighet i grundutrymmet och jämföra med uteluften. Om det är fuktigare i grundutrymmet trots avfuktning så är det för stort tillskott av fukt som är orsaken o då bör det avhjälpas på annat sätt än avfuktning, höjning av temperaturen. Själv har jag stängt av min avfuktare sedan en vecka eftersom viu nu har torr o kall luft. Har 65% RF o 12 grader i grunden nu. 
Skrivet av: messer
« skrivet: 16 september 2008, 11:26:34 »

Hej

Det är alltså en avfuktare som går i krypgrunden, hur vet du att den fungerar och hur mycket vatten för den bort säg per timme?
Samtidigt så är väggarna torra och marken är täckt med plast hela golvet ut mot väggarna, då undrar jag är det väldigt blött under själva plasten?

Har du problem med hela grunden eller sitter problemet lokalt ?
Jag hade själv en vattenläcka som jag inte upptäckte förräns jag trampade igenom golvet.

MVH
Messer
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 16 september 2008, 10:46:44 »

Det är några stuprör utan avrinning, fast grundmuren ser torr ut. Jorden i grunden är av lätt typ som suger upp fukt (tror jag), så vid grundmuren där jag lagt sten på plasten kanske det kommer upp lite fukt. Du kanske föreslår en kondensavfuktare?  ;)
/Lars

Tror vi har svaret där, grundmuren brukar se torr ut men regnvattnet går ner och tar sig förmodligen in under grundmuren.
Står huset i lutning så att marken ligger högre än krypgrunden någonstans ? I så fall behövs ett dräneringsdike.
Det enklaste  (och jobbigaste) är att gräva upp runt hela krypgrunden, på med platonmatta så långt ner som möjligt, fixa just dränering runt om, sen ev lägga lite cellplast utanpå platonmattan och lägga tillbaka jorden samt avleda allt regnvatten från huset.
Att isolera innefrån och låta fuktig/blöt jord ligga mot krypgrunden funkar inte, fukten letar sig igenom någonstans ändå och då får du köra mycket värme.
Skrivet av: LME
« skrivet: 16 september 2008, 10:07:41 »

det är ngt konstigt med detta. Varifrån kommer fukten? Detta låter inte som det vanliga problemet med fuktiga krypgrunder på sommar/höst pga låg temperatur i grunden. Misstänker att det finns fukttillskott någonstans ifrån. Hur är det med stuprör, takrännor, markfukt...
Kan dränering behövas?

Hej,
Grunden är rätt stor 180 m2, 1 - 1.2 m hög och sektionsindelad. En av firmorna vi tittade på avfuktare hos trodde att en avfuktare med motsvarande prestanda som acetec skulle vara för liten, de kanske hade rätt. Det är några stuprör utan avrinning, fast grundmuren ser torr ut. Jorden i grunden är av lätt typ som suger upp fukt (tror jag), så vid grundmuren där jag lagt sten på plasten kanske det kommer upp lite fukt. Du kanske föreslår en kondensavfuktare?  ;)

/Lars
Skrivet av: rollo
« skrivet: 15 september 2008, 18:18:48 »

det är ngt konstigt med detta. Varifrån kommer fukten? Detta låter inte som det vanliga problemet med fuktiga krypgrunder på sommar/höst pga låg temperatur i grunden. Misstänker att det finns fukttillskott någonstans ifrån. Hur är det med stuprör, takrännor, markfukt...
Kan dränering behövas?
Skrivet av: LME
« skrivet: 15 september 2008, 12:42:36 »

Har Du kollat din avfuktare? Läcker luft mellan plåtskarvarna? Stänger spjället under 4 min fasen när den inte avfuktar utan blåser ut den fuktiga luften ur grunden?  Är det så att en allt för stor del av den luft som skulle blåsts ut ur grunden, går tillbaka in i grunden via slangen? Sätt slangänden mot ansiktet och känn efter (insidan av huset).
Hej,
Den första acetecen vi fick fungerade inte spjället på, utan läckte och vibrerade. Den fick vi utbytt utan problem och jag tycker spjället är ok nu, har kollat slangen också. Plåtskarvarna i locket läcker lite luft, jag har tejpat glipan sen tidigare.

/Lars
Skrivet av: LME
« skrivet: 15 september 2008, 12:36:56 »

Hej

Det skulle vara intressant att veta varifrån fukten kommer.
Hur mycket vatten producerar avfuktaren och hur får du bort det vattnet.
Ta gärna bild på krypgrunden och lägg upp.

MVH
Messer

Hej Messer,
Fukten kommer väl från marken där inte plasten är tät och från inkommande luft. Acetec är en sorbtionsavfuktare, så vattnet försvinner via en våtluftsslang ut ur grunden. Kapaciteten på Acetec PD250 är 0.55 kg/timme vid 20 grader.

/Lars
Skrivet av: ace
« skrivet: 15 september 2008, 12:29:46 »

3. alltid utifrån,  finns grundmurs-isolerskivor.
mvh. ACE

vad är anledningen att det ska vara utifrån? jag sitter i samma sits där jag skulle behöva isolera krypgrunden och det skulle bli mycket enklare att göra inifrån.
1. stor risk för fuktproblem när du isolerar innifrån. om du sätter platon eller liknande luftspalt mot grunden innifrån, så leder du ångtrycket från grundmuren upp i syllen. för att undvika detta måste du stoppa fuktvandringen IN i grundmuren, vilket nästan kräver  diff.spärr underifrån och utifrån.
2. + att du får en köldbrygga via grundmuren upp i syllen.

jag anser det vara en onödig chansning att isolera innifrån.
det finns tunna cellplastskivor att köpa, som är "puts-sprutade" på en sida (utåt). och du behöver ju inte isolera hela grundmuren ner på utsidan. det räcker långt om man kommer ner en bit under jord.
mvh. ACE

Skrivet av: LME
« skrivet: 15 september 2008, 12:26:08 »

Låter som du fortfarande har högre fukttillskott än avfuktaren klara avfukta.
har du verligen tätat tillräckligt ?
Acetec har måttlig kapacitet, det behövs nog en större avfuktare. Blindbotten i gamla delen(90 m2 från 70-tal) består av spåntade brädor vilka glipar här och var, så det läcker säkert en del luft. Jag tätat med fogskumm i skarvar mm.

Låter som du fortfarande har högre fukttillskott än avfuktaren klara avfukta.
har du verligen tätat tillräckligt ?
1. värmen i en varmgrund tillsätter du med huset/värmesystemet = bort med den mesta isoleringen i trossbotten.Du bör behålla isoleringen runt kanterna för att få hel-isolerad syll ! dra hellst värmerör/golvvärmeslang oisolerat i den nya varmgrunden.
2. minst 200, helst 300mm markisolering är att rekomendera.
Jag har tänkt en halv varm/kall grund utan att göra allt för stora arbeten, en riktig varmgrund bör man nog satsa på om man bygger nytt. 

 
3. alltid utifrån,  finns grundmurs-isolerskivor.
4. redan avhandlat.

mvh. ACE
Vilka skivor är bäst? Om man isolerar på utsidan, kan man då isolera något på insidan, tex som bilden på trygghetsvaktens isolering?
/Lars
Skrivet av: Orcus
« skrivet: 15 september 2008, 08:47:50 »

3. alltid utifrån,  finns grundmurs-isolerskivor.
mvh. ACE

vad är anledningen att det ska vara utifrån? jag sitter i samma sits där jag skulle behöva isolera krypgrunden och det skulle bli mycket enklare att göra inifrån.
Skrivet av: lars
« skrivet: 15 september 2008, 08:22:18 »

Har Du kollat din avfuktare? Läcker luft mellan plåtskarvarna? Stänger spjället under 4 min fasen när den inte avfuktar utan blåser ut den fuktiga luften ur grunden?  Är det så att en allt för stor del av den luft som skulle blåsts ut ur grunden, går tillbaka in i grunden via slangen? Sätt slangänden mot ansiktet och känn efter (insidan av huset).
Skrivet av: messer
« skrivet: 15 september 2008, 01:33:28 »

Hej

Det skulle vara intressant att veta varifrån fukten kommer.
Hur mycket vatten producerar avfuktaren och hur får du bort det vattnet.
Ta gärna bild på krypgrunden och lägg upp.

MVH
Messer
Skrivet av: Fredrik72
« skrivet: 14 september 2008, 23:57:44 »

Kommentar punkt3:

På en av hemsidorna som det refereras till ovan kan man läsa:

START KOPIERING
Räcker inte krypgrundsisoleringen till hela marken är det viktigast att börja lägga
från grundmuren och inåt i krypgrunden. Ute vid grundmurarna är det som kallast
och där behövs isoleringen som mest.

Viktigast är att isolera marken. Dock blir effekten ännu större om man isolerar
grundmurarna också.

Vid isolering av grundmur som är fuktig, där dräneringen inte fungerar tillfredsställ-
ande skall en luftspalt om 0,5-1cm lämnas mellan grundmur och isoleringen, för att
tillåta grundmuren att andas (släppa ifrån sig fukt). Luftspalten kan skapas med
s.k. Platonmatta eller att man som billigast skär ut distansremsor av isoleringen
och fäster vertikalt mot grundmuren, för att sedan fästa isoleringen mot dessa.
Grundmuren ska lämnas bar två cm nere vid markisoleringen samt uppe vid
blindbotten för att lite luft ska kunna passera.
SLUT KOPIERING

Det verkar vara inifrån, eller?

/F
Skrivet av: ace
« skrivet: 14 september 2008, 23:34:51 »

Låter som du fortfarande har högre fukttillskott än avfuktaren klara avfukta.
har du verligen tätat tillräckligt ?
1. värmen i en varmgrund tillsätter du med huset/värmesystemet = bort med den mesta isoleringen i trossbotten.Du bör behålla isoleringen runt kanterna för att få hel-isolerad syll ! dra hellst värmerör/golvvärmeslang oisolerat i den nya varmgrunden.
2. minst 200, helst 300mm markisolering är att rekomendera.
3. alltid utifrån,  finns grundmurs-isolerskivor.
4. redan avhandlat.

mvh. ACE
Skrivet av: LME
« skrivet: 14 september 2008, 22:04:24 »

Hej,
Vi har ett enplanshus på ca 180 m2 med krypgrund som har fuktproblem och en del skador(röta/mögel) . Vi har tätat gluggar och springor, lagt plast på marken och installerat en Acetec avfuktare. Problemet är att avfuktaren inte avfuktar tillräckligt mycket (vilket vi misstänkte när vi köpte den, men bra pris, effektiv osv.), fukthalten ligger på drygt 80% . Avfuktaren går(avfuktar) dessutom stor del av året pga korta vintrar, vilket kostar en del energi/pengar ca (500 W - ca 4000 kwh per år).

Tanken nu är att isolera grundmuren och marken och tillföra lite värme (kanske 1-1,5 kw) via radiatorer från värmepump/jordvärme. Värmen från pumpen är rätt billig, lågtemperatursystem(43 grader vid DUT) och tänker sätta några radiatorer på returen vilket ger COP på kanske 5. Detta borde dra ca 2000-2500 kwh/år och förhoppningsvis göra att fukthalten blir acceptabel(<70%), kanske kan tiden som avfuktaren går minska. Nackdelen är att man inte kan styra värmen exakt, ibland "eldar man för sorkarna(?)". Vi håller på med att installera radiatorsystemet nu, så det blir inte så mycket extra jobb. Temperaturen i grunden är 4 grader som lägst nu.  Se http://www.trygghetsvakten.se/Krypgrund/Isolering-i-krypgrund.html och http://www.lfs-web.se/index.htm?Krypgrundsisolering.htm.
Alternativet är att komplementera med en kondensavfuktare.

Frågor:
1. Vad välja, isolering och värme(+befintlig avfuktare) eller att komplementera med en avfuktare till?
2.  Om isolera, hur isolera marken? Räcker det med 10 mm:s "liggunderlag"? Vilken typ/märke?
3.  Om isolera, hur isolera grundmuren? Antagligen utifrån med 30-50mm skiva av något slag. Ska/bör man isolera insidan på grundmuren också? En del jobb och jag har läst om fuktproblem och risk för frostsprängning.
4. Finns det något bättre alternativ än de två jag föreslagit?

Tacksam för synpunkter.

Mvh
Lars

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 568
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!