Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.  (läst 1415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niclas8811

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« skrivet: 25 april 2023, 09:43:52 »
Hej!
Imorse noterade jag att en säkring (en av tre) till vår F750 löst ut. När jag försöker återställa säkringen löser den ut omedelbart igen. Larmloggen i F750 visar "Kom. Fel. Inv." Antar att det är fel på invertern. Finns det något jag kan göra själv, eller är det bara att ringa service?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« Svar #1 skrivet: 25 april 2023, 10:23:33 »
Hej! Stäng av strömmen på väggen och kontrollera att det inte är översvämning i kondenstråget och kondensvatten som rinner över elektroniken någonstans. Spillkoppen där nere kan behöva rensas med jämna mellanrum. Sedan kan man ju prova att koppla ur kabeln till kompressorn och slå på strömmen igen och prova. Därefter lossar man även kabeln till invertern och slår på strömmen och provar osv. Man ska dock ha kunskap om el och kunna läsa el-schemat hyfsat bra innan man börjar riva runt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad niclas8811

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« Svar #2 skrivet: 25 april 2023, 10:27:55 »
Hej! Stäng av strömmen på väggen och kontrollera att det inte är översvämning i kondenstråget och kondensvatten som rinner över elektroniken någonstans. Spillkoppen där nere kan behöva rensas med jämna mellanrum. Sedan kan man ju prova att koppla ur kabeln till kompressorn och slå på strömmen igen och prova. Därefter lossar man även kabeln till invertern och slår på strömmen och provar osv. Man ska dock ha kunskap om el och kunna läsa el-schemat hyfsat bra innan man börjar riva runt.

Spillkoppen har jag noga rensat två gånger per år.
Jag har fundrat på kondenstråget. Hur kontrollerar jag enklast om det är översvämmat?
« Senast ändrad: 25 april 2023, 10:29:33 av niclas8811 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« Svar #3 skrivet: 25 april 2023, 10:39:49 »
Ok. Man måste lossa plåtar, isolering och en lucka för överdelen för att komma åt att se. Förångaren sitter i överdelen till höger. Har tyvärr inte F750 själv så jag kan inte säga skruv för skruv som måste tas loss. Känns det för avancerat så ta hellre och anlita en servicetekniker direkt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad niclas8811

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« Svar #4 skrivet: 25 april 2023, 10:48:15 »
Ok. Man måste lossa plåtar, isolering och en lucka för överdelen för att komma åt att se. Förångaren sitter i överdelen till höger. Har tyvärr inte F750 själv så jag kan inte säga skruv för skruv som måste tas loss. Känns det för avancerat så ta hellre och anlita en servicetekniker direkt.
Tack! Lite kan jag allt skruva. Jag gör ett försök.

Utloggad niclas8811

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2023, 15:09:20 »
Uppdatering: Invertern var trasig och byttes ut. Det trÃ¥kiga är att nu, 2 mÃ¥nader senare händer samma sak igen. Det enda teknikern kunde tänka sig som orsakar detta är Ã¥ska.  Vi bor i ett hus  utanför tätort (ej luftledning). Hur är det med er andra, har ni Ã¥skskydd?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3611
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2023, 15:46:06 »
Bra kontakt för alla faser i alla skarvar mellan pump och så långt ut på nätet det går är bra att kolla.

Men åska är rimligt och enorm otur.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« Svar #7 skrivet: 03 augusti 2023, 15:46:28 »
Inverters verkar mer eller mindre vara en förbrukningsvara på några år gamla NIBE. De värmepumpar som tillverkas idag har fått bättre elektriskt skydd och sannolikt också bättre inverters. Tycker ni ska låta en elektriker installera lämpligt överspänningsskydd i ert hus. Det är alltså inte något komplett åskskydd för huset alls utan hanterar bara spänningsspikar och liknande på den inkommande el-matningen till huset,
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad niclas8811

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2023, 21:16:40 »
Inverters verkar mer eller mindre vara en förbrukningsvara på några år gamla NIBE. De värmepumpar som tillverkas idag har fått bättre elektriskt skydd och sannolikt också bättre inverters. Tycker ni ska låta en elektriker installera lämpligt överspänningsskydd i ert hus. Det är alltså inte något komplett åskskydd för huset alls utan hanterar bara spänningsspikar och liknande på den inkommande el-matningen till huset,

Japp, det var ett sådant överspänningsskydd jag funderade över.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« Svar #9 skrivet: 03 augusti 2023, 21:59:44 »
Japp, det var ett sådant överspänningsskydd jag funderade över.

Du kör av händelse inga elektriska trefasmaskiner pÃ¥ gÃ¥rden, typ vedklyv, bil-lyft, gammal industrisvets, m.m?  ::)

Utloggad niclas8811

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« Svar #10 skrivet: 13 september 2023, 14:45:26 »

Kan det vara så att kondensator och inverter agerar "åskskydd"? Dvs, absorberar strömspiken och går sönder under tiden? Det var ju en rejäl kondensator (stor som ett dricksglas). Inget annat i hemmet har gått sönder till följd av överspänning och då har vi nog normalt med prylar, datorer, router, robotklippare, laddbox, TV, induktionshäll, etc.

Jag finner det lite märkligt att just värmepumpen blir påverkad av strömspik men inget annat i hemmet. Tankar kring detta?

Utloggad niclas8811

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 säkring löst ut. Kom. fel. inv.
« Svar #11 skrivet: 13 september 2023, 14:46:39 »
Du kör av händelse inga elektriska trefasmaskiner pÃ¥ gÃ¥rden, typ vedklyv, bil-lyft, gammal industrisvets, m.m?  ::)
Nej, inget sådant alls faktiskt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!