Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepumpskydd utomhus - lutande tak eller ej?  (läst 615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad droetker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag tänkte bygga ett eget utomhusskydd i rostfri stål, min polare har tillgång till vattenskärning av metall på sitt jobb och jag har en svets.
Att taket behöver vara lutande när man bygger ett skydd i trä förstår jag, vattnet behöver rinna av för att inte försämra träet med tiden. Men om jag nu bygger skyddet i metall och sedan pulverlacker det, måste taket då va lutande? Risken jag kan se är att vattnet inte vet var det ska rinna och möjligtvis rinner bak (där det sitter monterat, mot väggen till) och det kanske inte är så bra för värmepumpen?

Har en Panasonic HZ25XKE inomhus & utomhus.

Tacksam för input!  :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9685
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepumpskydd utomhus - lutande tak eller ej?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2024, 14:56:45 »
Se exempel Sverigepumpen. Det tycker jag är bra. Ingen snö som kasar nedför aggregatets fram- respektive baksidor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftvärmepumpskydd utomhus - lutande tak eller ej?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2024, 16:47:50 »
Hej,

Jag tänkte bygga ett eget utomhusskydd i rostfri stål, min polare har tillgång till vattenskärning av metall på sitt jobb och jag har en svets.
Att taket behöver vara lutande när man bygger ett skydd i trä förstår jag, vattnet behöver rinna av för att inte försämra träet med tiden. Men om jag nu bygger skyddet i metall och sedan pulverlacker det, måste taket då va lutande? Risken jag kan se är att vattnet inte vet var det ska rinna och möjligtvis rinner bak (där det sitter monterat, mot väggen till) och det kanske inte är så bra för värmepumpen?

Har en Panasonic HZ25XKE inomhus & utomhus.

Tacksam för input!  :)


Tror snarare att väggen inte mår så bra om allt regnvatten som kommer på plåten leds in mot väggen, så en liten lutning nedåt skulle jag absolut ha.
Sen är det väl en utseendefrÃ¥ga ocksÃ¥, vik upp skärmen pÃ¥ kepan och kolla i spegeln.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad droetker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepumpskydd utomhus - lutande tak eller ej?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2024, 17:30:50 »
Se exempel Sverigepumpen. Det tycker jag är bra. Ingen snö som kasar nedför aggregatets fram- respektive baksidor.


Tack för input! Bra! :D

Utloggad droetker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepumpskydd utomhus - lutande tak eller ej?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2024, 17:32:38 »
Tror snarare att väggen inte mår så bra om allt regnvatten som kommer på plåten leds in mot väggen, så en liten lutning nedåt skulle jag absolut ha.
Sen är det väl en utseendefrÃ¥ga ocksÃ¥, vik upp skärmen pÃ¥ kepan och kolla i spegeln.  ;)

Sant, det stämmer. Frågan är hur liten lutning som krävs för att vatten ska rinna av, har du någon aning? Har aldrig byggt ett tak så har ingen erfarenhet :)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftvärmepumpskydd utomhus - lutande tak eller ej?
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2024, 09:09:32 »
10 % lutning bör räcka för det mesta. Det kan rinna fel håll vid kraftig blåst, men det är nog inte så ofta att det blir problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!