Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dags att skrota svenska kronan?!  (läst 27069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Dags att skrota svenska kronan?!
« skrivet: 01 mars 2011, 14:13:39 »
När nu euron och dollarn är nere på låga nivåer i förhållande till svenska kronan, borde inte Sverige överge den egna valutan och i stället ansluta sig till euron fullt ut?

Eller är det så att den kommer att bli ännu starkare i förhållande till andra valutor?

I alla fall så börjar det nog snart bli svårt för svenska företag att exportera ...
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29409
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2011, 14:56:19 »
OK, om kronan är högt värderad, då får vi många öre (euro) per krona, fast innan politikerna har bestämt sig har väl kronan sjunkit så att vi blir fattiga på bytet (som tyskarna blev).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2011, 18:29:18 »
NEJ var min röst vid omröstningen, och den gäller än! fiR:

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2011, 21:39:40 »
Ska vi nu vara med, så ska vi väl vara med fullt ut..
Annars lägg ner...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2011, 21:57:35 »
NEJ
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2011, 22:04:56 »
Konstigt argument att ansluta sig till euron pga att den svenska  kronan är relativt stark.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2011, 22:10:01 »
Ska vi ansluta ska vår krona vara svag, då får vi en bra konkurrenskraft.
Export är det enda som ger välfärd och tillväxt.
Varken RUT, ROT eller andra typer av pigjobb ger vare sig bättre välfärd eller tillväxt, det är bara ett sätt att fördela det som finns inom landet.
För att få in mer flis in i landet måste vår industri vara konkurrenskraftig.

Inte heller jag är intresserad av att gå med i EMU, att vi stått utanför är ju det som gjort att vi klarat denna kris så pass bra som vi gjorde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2011, 22:29:00 »
Nej inga strutsar här heller..EMU, för Spanien vart det ej så lyckat, allt vart dyrt och turismen sviker..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2011, 22:34:25 »
Spanien vill nog gärna skylla på Euron, så de själva slipper ta ansvar.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2011, 00:16:33 »
Ska vi ansluta ska vår krona vara svag, då får vi en bra konkurrenskraft.
Export är det enda som ger välfärd och tillväxt.
Varken RUT, ROT eller andra typer av pigjobb ger vare sig bättre välfärd eller tillväxt, det är bara ett sätt att fördela det som finns inom landet.
För att få in mer flis in i landet måste vår industri vara konkurrenskraftig.

Inte heller jag är intresserad av att gå med i EMU, att vi stått utanför är ju det som gjort att vi klarat denna kris så pass bra som vi gjorde.

Nja.. nu vart det väl lite fel där.
Export och Import är viktigt för välfärden samt att de ligger i balans.
Inhemska marknaden skall inte föraktas
Tjänstesektorn är även den väldigt viktig för välfärd och sysselsättning.

Mao så skall SEKen vara korrekt värderad, annars så får vi obalans i systemet.

Jag är fortfarande osäker på om vi skall med i EMU eller inte, det är lätt att tänka kortsiktigt här och glömma att SEKen har varit en skräpvaluta i många år och utsatt för spekulation. Om nu SEKen rusar i värde så kommer det succesivt att skapa en obalans i handeln och det är som att pissa i byxorna.

Personligen anser jag att EUR skall ligga i häradet runt 9,50

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2011, 00:34:54 »
Kan du förklara för mig vad fördelen är med en export och import i balans?
Kan du förklara hur ökad inhemsk marknad förbättrar välfärden?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2011, 21:39:50 »
Kan du förklara för mig vad fördelen är med en export och import i balans?
Kan du förklara hur ökad inhemsk marknad förbättrar välfärden?

Eftersom trÃ¥den han dlar om valuta sÃ¥ kan jag ju bara ta ett simpelt exempel om hur en flytande krona har en direkt relation till handels o tjänstebalansen.  Om exporten är alldeles för stor gentemot importen sÃ¥ blir det brist pÃ¥ SEK utomlands och SEKen stiger i pris och exporten minskar. Det finns fler mekanismer som styr detta där inflation, investeringar osv osv..

Inhemska marknaden är lika stor som exporten, så att naturligtvis är den jätteviktigt.

Det du kallar Pigjobb... mao tjänstesektorn är 75% av ekonomin... jojo... bara skyffla pengar.

Sorry Rickard men din verklighetsuppfattning verkar härstamma frÃ¥n 30-talet dÃ¥ ryggraden i svensk ekonomi var industriell produktion. 


Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2011, 22:23:07 »
En egen valuta ger landet möjlighet att hantera fluktuationerna i ekonomin. Med en gemensam valuta som Euron kommer alla länder att tvingas följa med oavsett hur den interna ekonomin utvecklas. Det är de stora euroländerna som styr. Tysk-Franska axlen dominerar den europeiska ekonomin. Andra fÃ¥r följa med. Irland som befinnner sig i rakt motsatt rikning i sin ekonomi tvingas ha en Euro som baseras pÃ¥ Tysk/Fransk ekonomi. Politikernas illusion om att länderna i Eurogruppen skulle kunna leva efter gemensamma regler har ju befunnits vara en saga för barn. Regeringar har ljugit och myglat om sina ekonomier  och lämpar över eländet/räkningen pÃ¥ Eurokompisarna. Det uppenbara att Europa bestÃ¥r av länder med mycket olika inställlning, förutsättningar och ekonomier har blottlagts.
EU och Euron passar väl in hos den maktfullkomliga euroelit som tungt skor sig själva. Bevare oss väl. Snart är vårt självbestämmande helt bortgivet till denna elit. Det var tillika inte så länge sedan en viss herr Berlusconi var bland de högsta ledarna i EU när Italien hade ordförandeklubban. My God...
Euro - nej tack. Jag växlar gärna de gånger jag skall bege mig utanför Sverige, det är ett mycket litet problem...
150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2011, 22:49:20 »
En egen valuta ger landet möjlighet att hantera fluktuationerna i ekonomin. Med en gemensam valuta som Euron kommer alla länder att tvingas följa med oavsett hur den interna ekonomin utvecklas. Det är de stora euroländerna som styr. Tysk-Franska axlen dominerar den europeiska ekonomin. Andra fÃ¥r följa med. Irland som befinnner sig i rakt motsatt rikning i sin ekonomi tvingas ha en Euro som baseras pÃ¥ Tysk/Fransk ekonomi. Politikernas illusion om att länderna i Eurogruppen skulle kunna leva efter gemensamma regler har ju befunnits vara en saga för barn. Regeringar har ljugit och myglat om sina ekonomier  och lämpar över eländet/räkningen pÃ¥ Eurokompisarna. Det uppenbara att Europa bestÃ¥r av länder med mycket olika inställlning, förutsättningar och ekonomier har blottlagts.
EU och Euron passar väl in hos den maktfullkomliga euroelit som tungt skor sig själva. Bevare oss väl. Snart är vårt självbestämmande helt bortgivet till denna elit. Det var tillika inte så länge sedan en viss herr Berlusconi var bland de högsta ledarna i EU när Italien hade ordförandeklubban. My God...
Euro - nej tack. Jag växlar gärna de gånger jag skall bege mig utanför Sverige, det är ett mycket litet problem...

Visst har Svenska regeringen lotsat Sverige igenom senaste lågkonjunkturen på ett fantastiskt sett, och med hjälp av en flytande krona så ska vi vara ärliga bo säga att det förenklade det hela, men iaf.... stående ovationer studs studs

Problemet med att det fortfarande svajar i EUR länderna är att EU har varit för naiva i att låta vissa ekonomier komma med i samarbetet, detta tillsammans med en svag styrning o kontroll från EU parlamentet ger en nästan omöjlig situation att hantera.

Sedan så måste vi ju även inse att Europa har haft en fantastisk utveckling om man ser total sett dom senaste 15 åren om man tex jämför med USA och Japan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att skrota svenska kronan?!
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2011, 00:58:29 »
Kan du förklara för mig vad fördelen är med en export och import i balans?
Kan du förklara hur ökad inhemsk marknad förbättrar välfärden?

Eftersom trÃ¥den han dlar om valuta sÃ¥ kan jag ju bara ta ett simpelt exempel om hur en flytande krona har en direkt relation till handels o tjänstebalansen.  Om exporten är alldeles för stor gentemot importen sÃ¥ blir det brist pÃ¥ SEK utomlands och SEKen stiger i pris och exporten minskar. Det finns fler mekanismer som styr detta där inflation, investeringar osv osv..

Inhemska marknaden är lika stor som exporten, så att naturligtvis är den jätteviktigt.

Det du kallar Pigjobb... mao tjänstesektorn är 75% av ekonomin... jojo... bara skyffla pengar.

Sorry Rickard men din verklighetsuppfattning verkar härstamma frÃ¥n 30-talet dÃ¥ ryggraden i svensk ekonomi var industriell produktion. 

Om man inte förstår att det enda som driver en ökad välfärd är en postiv handelsbalans, finner jag det onödigt att debattera vidare.
Helt otroligt att Borg m.fl har lyckats indoktrinera folk med den typen av helt felaktiga uppfattningar.

Jag har inget som helst problem med en stor tjänstesektor, men fakta är att ju större den blir desto mer överskott i handelsbalansen behöver vi för att kunna bibehålla vår välfärd.
Det är överskottet i handelsbalansen som skall betala den ökande inhemska tjänstekonsumtionen.

Visst, det går öka tjänstesektorn en tid genom att sänka skatterna och omfördela pengarna till tjänstesektorn istället för välfärdssektorn, och visst, det ger en bättre "välfärd" för de som har ett överskott av pengar, men det ökar inte välfärden i samhället i stort, tvärt om.

Den enda nackdelen med en egen valuta är risken för valutaspekulationer om regeringen skulle missköta sig, då kan det bli riktigt dyrt. (500% ränta...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!