Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volumtank i parallell  (läst 464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Volumtank i parallell
« skrivet: 11 maj 2022, 12:47:40 »
Jeg skal bytte varmepumpe til en 3-12kW Bosch og vil da helst at varmepumpen også skal kunne levere varme til badegulvene på sommeren. Da må det inn en volumtank for å hindre at den får alt for mange start og stopp siden vannvolumet i gulvene er maks 20 liter.

Problemet er at det ikke er plass til en volumtank av brukbar størrelse i samme rom som varmepumpa, ei heller mulig å trekke rør til et annet passende rom. Derimot finnes det en bod, med en liten radiator i som aldri er i bruk. Der er det plass. Jeg tenkte da å sette inn en 200L tank der, fjerne radiatoren og koble tanken til de rørene. Nå er rørene kun 12mm PEX så å koble om slik at den havner i serie går dårlig. Men det bør vel fungere å ha den i parallell med gulvene? Om strupingen stilles inn riktig, slik at mesteparten av varmen går via tanken, vil jeg tro varmepumpa vil kunne gå i oppimot en time hver gang den startes? Systemet har bypass og ekstern CP slik at gulvene da vil forsynes fra tanken etter at varmepumpa har gått over til å lage varmtvann.

Vil det være noe poeng å stenge tanken på vinteren?
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!