Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre  (läst 58658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jo visst är det mitt ansvar. Menar bara att i min kommun så var det ingen som tog upp detta i samband med ansökan om borrtillstånd. Nu har jag hyfsat bra ritningar och borrarna hyfsad koll så det går nog bra.


I morse blev jag väckt 06:40 av lastbilsgubbe som ville hämta kompressorn. Borraren tyckte den första va lite seg. Så jag flytta bilen. Och inom 30 minuter stod än ny kompressor där. Stor som ett jävla hus. Kunde inte se någon direkt skillnad på den 1a och 2a.

Borraren borrade och hade sig (kom väl 50 meter) sen vid 10 tiden la han ner. Kompressorn fungerade inte bra. Den va större och bättre men fungerade helt enkelt inte korrekt. Nu vid 13:30 kom den 3e kompressorn. Vet inte om det är en stor och snabb eller inte. I mina ögon ser dom alla lika dana ut och är väldigt stora.

Pratade lite med borraren. 30-50cm jord 3-4 meter sand sedan berg. Någonstans kring 4 meter börjar berget. Berget verkade normalt, vad nu det innebär :) och han såg inga problem med borrningen (som ska bli 250m) annat än om han stöter på stora mängder vatten, vilket händer max 5 gånger per år (ca 5% av fallen). I så fall borrar han ett till hål på samma djup som det första men som han gradar bort inunder huset. Men som sagt det händer ganska sällan.

Jo en sak till som kan hända. Borrklingan kan pajja. Och om det sker långt ner är det inte säkert man får ner en ny.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Den gick liksom aldrig riktigt igång. Stod bara o flåsade på typ tomgång. Kunde inte varva upp. Troligen bränslefiltret som är igensatt. Så denna 3e maskin mådde inte så bra heller :)
(atlas copco)

Men ett nytt filter är på väg från närliggande "affär" och sen ska det förhoppningsvis kunna rulla igång igen. Om det fungerar säger borraren att han nog kör ett tag i dag så han kan bli klar i morgon enligt plan.

Dom är ju alla fall duktiga på att fördjupa borrhålsångesten samt att göra den mer långvarig :)

Grannarna måste tro att lirarna är knäppa. 3st jättelika schabrak-kompressorer rullas hit på en dag.

För övrigt såg han lite oroad ut när han pratade om 2a maskinen. Kunde troligen bli mkt kostsamt att reparera. :/
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
när bränslefiltret var bytt knallade maskinen igång ordentligt.

Nu trycker han ner dom där rören (3 meter styck??) i en rasande fart. tror det är 5 min inkl byte typ. I så fall borrar dom väl 100 meter på 2h 30m. Bortsett från saker som kan gå sönder verkar ju jobbet hyfsat enformigt. Speciellt den här typen av firma där olika team gör olika saker. så man gör hela tiden bara ett moment typ.

Jag noterar att både riggens motor och kompressorn behöver vara igång. Trodde bara riggens motor användes till att förflytta riggen. Då måste det ju gå åt en massa diesel...

Den här kompressorn dom kör med nu är en xrvs 466.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #183 skrivet: 13 juni 2011, 15:45:47 »
Sätt dit en sån här så gör dom 120 meter på samma tid...
http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pageid=33&vehicleid=2923
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
heheh ja vem vet det kanske dom har redan :)

borrarna verkar vara ganska petiga på prestandan. Dom ser ju traven med rör och vet att för varje sekund extra så blir dom kvar längre än önskat.

jag klockade nyss. det tog 4m 55s inkl inkoppling av nytt rör. Alltså en full cykel. då är bara frågan hur långa rören är. Traven av rör som finns på riggen räcker inte till för 250 meter så mycket vet jag. Mins dock inte om det låg 50 60 eller 70 rör på riggen. Har för mig det var 12 rader på höjden och 5 på bredden vilket är 60 rör. om rören är 3 meter blir det 180 meter = 10kw borrning :)

Låter ju mer rimligt att riggen packar rör för 200 meter och i så fall är rören troligen 3,333333333333333 meter.

och i så fall borrar dom 100 meter på 2 timmar och 15 minuter.




Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
klockan 4 packade borraren ihop.

Då är det 30 rör kvar på vagnen. Gissningsvis har han därmed borrat 100 meter.

Givet att allt nu verkar fungera bör han kunna vara klar på säg 2.5 timmar i morgon tisdag. Det skulle då innebära att i morgon vid arbetsdagens slut så är alla maskiner borta. Eller så plockar dom dessa på onsdag morgon. skönt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #186 skrivet: 13 juni 2011, 16:56:37 »
När dom borrade hos mig så sa borraren att han flyttade inte borr riggen före att slangen var i hålet hade tydligen hänt att slangen inte gick ner och antar att det är lättare att rensa om maskin står kvar, däremot var det en annan kille som kom och svetsade vinkel och drog in slangen till huset efter jag hade grävt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #187 skrivet: 13 juni 2011, 18:10:47 »
Mät hur långa rören är och räkna dom så att du vet hur många meter det blir...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag orkar inte gå ut nu. Jag säger tre meter för det finns 82 rör.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #189 skrivet: 13 juni 2011, 22:07:44 »
Tänk om dom är 2,8m och du blir blåst på 16 meter...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ok jag ska mäta.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
hyfsat prick 3 meter.

då behöver dom 84st rör för att kunna komma ner till 250m och då har dom väl dryga 2 meter i marginal.
Så vitt jag kunnat räkna hade dom bara 82 rör.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #192 skrivet: 14 juni 2011, 03:11:53 »
Jag tassade ut med spinnspöt och släppte ner en torskpilk. Tog en stund innan the bottom was nådd - knallade sedan iväg ett o ett halvt kvarter med spöt i hand så dök pilken upp.
Stegades till 160 meter, precis som var sagt.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
va förbi på lunchen och kollade. Nästan klar nu. Har väl kanske 10 rör kvar.
Kommer upp lite vatten hela vägen till ytan men inte så mycket. Alltså inga större problem att borra.

I kväll kommer dom och hämtar riggen. Inom en vecka borde sista teamet kommit och dragit kb slingan.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #194 skrivet: 14 juni 2011, 15:49:21 »
Jag rekommenderar att du eller någon annan är med vid slangsättningen. Det händer oallt för ofta att en bergflisa kan spärra nedsättningen. Är det då närmare botten så klipps slangen fort.
Jag höll pÃ¥ att bli lurad pÃ¥ tag tror det var 25 m. Borraren stod klar för att klippa av. Jag stoppade honom. Han pÃ¥stod att  det alltid blir överskott pÃ¥ slangen.
Jag hade skrivit av röda siffrorna i slangens båda ändar.Då fick han ge med sig. Ta upp slangen och rensa genom att ta ner stängerna igen.
SÃ¥ var med och kolla.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!