0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hadde tekniker här igår för byte av backventil (den i vita i spillkoppen)då trycke han i ny mjukvara med när han var här . vet dock inte om det är senaste men märkte direkt pumpen jobbar mkt mjukare.samt går betydligt lägre i frekvens.känns som den går längre tider med innan avfrostning
Så här ser det ut senaste dygnet,pumpen kör till den stannar,står still 45 minuter,sedan börjar det om,är detta optimalt?
Beror på om ni nu fått så varmt ute att värmebehovet inne minskat så pass att den inte behöver värma under 45 minuter. Är det rimligt?
När värmebehovet är lägre borde det vara rimligt att kompressorn jobbar på lägre frekvenser. Att den går för fullt eller inte alls ger ju inga fördelar gentemot den äldre on/off varianten. Vad blir då fördelen med en dyrare varvtalsstyrd kompressor?? Vad man definitivt vill ha är en jämn rumstemperatur och inte att den svajar upp och ner för mycket. Blir det långa pauser så hinner kanske temperaturen sjunka för mycket, sedan brassas det på och den skjuter över. Rumstemperaturens variation bör kanske studeras under ett par dagar så man får en bättre överblick i hur den varierar I mitt fall, endast som referens eftersom jag har en annan pump, varierar rumstemperaturen ytterst lite, se graf nedan. Min kompressor går som lägst ned till 35 Hz och max 65 Hz. När värmebehovet var lågt dom senaste dagarna så jobbade den mest hela tiden på 35 Hz. Vid 35 Hz levererar den 2900 W. Avfrostningar ca 10 min varje timme