Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 10 oktober 2012, 09:16:14 »

Tack
Jag har möjlighet att styra 2st pumpar via elektroniken vid kaminen så något bra ska gå att få till tycker jag.
Kaminen är 12kW och jag ska inte tokelda i den direkt.
Har inte dimensionen på kulverten i huvudet men jag vet att jag tog dimensionen över vad som skulle vara minimum.
Min erfarenhet är att du måste tok elda för att få ut 12 kWh. När man eldar normalt ligger det på ungefär halva effekten.
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 10 oktober 2012, 08:22:21 »

Hej
Jag en del erfarenhet av vattenmantlade braskaminer.
Beroende på hur klena rör du har ut till garaget kan det bli problem med kylningen av kaminen. Ta inte en för kraftig kamin.
Det kommer koka. Det misstaget har jag gjort.
Den termostat styrda cirk-pumpen bör sitta på den kalla sidan.
Om du sätter returen från huset högre upp och matningen till värmepumpen längst ner på acktanken blir du säkert nöjd.
Det tar lång tid för kaminen att värma hela tanken.
Det är min lilla erfarenhet.

Tack
Jag har möjlighet att styra 2st pumpar via elektroniken vid kaminen så något bra ska gå att få till tycker jag.
Kaminen är 12kW och jag ska inte tokelda i den direkt.
Har inte dimensionen på kulverten i huvudet men jag vet att jag tog dimensionen över vad som skulle vara minimum.
Skrivet av: Timmerhus
« skrivet: 09 oktober 2012, 17:18:22 »

Hej
Jag en del erfarenhet av vattenmantlade braskaminer.
Beroende på hur klena rör du har ut till garaget kan det bli problem med kylningen av kaminen. Ta inte en för kraftig kamin.
Det kommer koka. Det misstaget har jag gjort.
Den termostat styrda cirk-pumpen bör sitta på den kalla sidan.
Om du sätter returen från huset högre upp och matningen till värmepumpen längst ner på acktanken blir du säkert nöjd.
Det tar lång tid för kaminen att värma hela tanken.
Det är min lilla erfarenhet.
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 09 oktober 2012, 14:34:47 »

Se detta som ett diskussionsunderlag.
Jag vet för lite om styrsystemet för braskaminen för att säga om detta funkar eller ej.
Det jag föreslår är alltså en inkoppling av tanken som arbetstank.
När värmepumpens styrdator känner att det behövs t.ex. 38 grader i värmekretsen (där tempgivaren sitter) så startar kompressorn om temperaturen är lägre än så trots helt öppen shuntmotor.
Kompressorn går så länge det finns behov.

När du börjar elda och vattnet i manteln på kaminen blir (t.ex.) 10°C varmare än acktanken så växlar VST11-ventilen så att flödet som drivs av cirkpumpen i externa kretsen (kulverten) från shunt/värmekrets - till mantel - vidare till acktanken.
Då acktanken värms av kaminen så kommer shunten att stänga, kompressorn att stoppa, och temperaturen i acktanken stiger.
När shunten öppnar igen så kommer värmen att stiga och kompressorn borde inte få någon startorder så länge du eldar så pass mycket att du håller systemet varmt.

Nu är det dags för finn fem fel...

Nu är jag så långt ifrån kunnig man kan komma så detta kanske blir korkat. Undviker man att få in varmare än 70gradigt vatten i värmepumpen med denna variant?
Vad behöver styrsystemet till kaminen klara för att denna ritning ska funka?

Styrsystemet till kaminen är enkelt men jag kan ju skaffa en värre modell om det behövs.

Den jag har
Citera
DGP102 för termostatstyrning av cirkulationspumpar - vid vattenmantlad spisinsats
DGP102 levereras även med inbyggd temperaturgivare och har två anslutningar för cirkulationspumpar samt en anslutning för eventuell elektrisk fläkt. DGP102 kan styra 1-2 st cirkulationspumpar till en ackumulatortank. Termostatstyrningen sätter cirkulationspumpen/pumparna i drift när temperaturen i den vattenmantlade insatsen är högre än X (värdet av X kan fritt programmeras men innebär vanligen 50°C-70°C). Cirkulationspumpen är sedan i drift så länge temperaturen är högre än X. Sjunker temperaturen till under X och förblir konstant lägre än X i ca 30 min så stängs pumpen av per automatik. Genom inställningen ”Hysteria” kan ett bredare intervall för X programmeras in, istället för angivelse av ett exakt specifikt värde för X. Pumpen tar ström direkt ifrån kontrollpanelen.

Kan ju köpa denna om det hjälper
http://mygind.se/getdoc.asp?id=94&md5hash=2B4FB6A114F6F4F6C555B85C35E7D10A
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 september 2012, 21:05:26 »

Se detta som ett diskussionsunderlag.
Jag vet för lite om styrsystemet för braskaminen för att säga om detta funkar eller ej.
Det jag föreslår är alltså en inkoppling av tanken som arbetstank.
När värmepumpens styrdator känner att det behövs t.ex. 38 grader i värmekretsen (där tempgivaren sitter) så startar kompressorn om temperaturen är lägre än så trots helt öppen shuntmotor.
Kompressorn går så länge det finns behov.

När du börjar elda och vattnet i manteln på kaminen blir (t.ex.) 10°C varmare än acktanken så växlar VST11-ventilen så att flödet som drivs av cirkpumpen i externa kretsen (kulverten) från shunt/värmekrets - till mantel - vidare till acktanken.
Då acktanken värms av kaminen så kommer shunten att stänga, kompressorn att stoppa, och temperaturen i acktanken stiger.
När shunten öppnar igen så kommer värmen att stiga och kompressorn borde inte få någon startorder så länge du eldar så pass mycket att du håller systemet varmt.

Nu är det dags för finn fem fel...
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 11 september 2012, 08:09:44 »

Går säkert att lösa men blir överkurs för mig nån Kunnig får ta över.

Tack, du verkar helt klart kunnig. Bra med lite tips på vägen jag ska se om jag kan få tag på någon ännu mer kunnig.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 september 2012, 17:03:48 »

Går säkert att lösa men blir överkurs för mig nån Kunnig får ta över.
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 10 september 2012, 06:14:00 »

Men alla extra grejer kostar pengar så lägg ner 2 rör till det spar du in i installationen och får antagligen en bättre och enklare anläggning tror jag i alla fall  Sc:,h

Redan byggt och kulvert ligger nere.
Lösningen som är enklast är att ha en acktank inne men jag vill inte bli av med utrymmet.

Det ska ju gå att lösa och denna skiss borde funka tror jag. Behövs bara gå igenom den med fler kunniga personer som du för att sortera och förbättra ev brister. Dessa grejer borde inte kosta så mycket mer än en acktank heller.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 september 2012, 21:20:38 »

Men alla extra grejer kostar pengar så lägg ner 2 rör till det spar du in i installationen och får antagligen en bättre och enklare anläggning tror jag i alla fall  Sc:,h
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 09 september 2012, 21:04:19 »

Mycket jag inte hänger med på men varför en växelventil efter vp varför inte låta vp jobba mot tanken hela tiden ? Bör man inte ha nån typ av laddomat till kaminen så den inte får in kallt vatten man brukar vilja ha hett vatten runt en eldstad för att få bra förbränning och hållbarhet eller behövs inte det på en kamin.

Förstår det :)
Växelventilen är för att i denna framledning dvs kulverten in till huset så ska jag ju kunna vända rikning på vattnet när det blir för varmt när kaminen är igång och skicka tillbaka vattnet till acktanken istället. Har ju bara 4st pipor i kulverten + en separat ledning för kallvattnet in i huset från där värmepumpen står. Alltså måste jag returnera det varma vattnet från kaminen tillbaka till garaget där värmepumpen och acktanken är.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 september 2012, 09:58:14 »

Mycket jag inte hänger med på men varför en växelventil efter vp varför inte låta vp jobba mot tanken hela tiden ? Bör man inte ha nån typ av laddomat till kaminen så den inte får in kallt vatten man brukar vilja ha hett vatten runt en eldstad för att få bra förbränning och hållbarhet eller behövs inte det på en kamin.
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 09 september 2012, 07:53:01 »

Om du köper en 1245a och använder dig av en arbetstank i garaget så brukar man ansluta en extern framledningsgivare (BT25) efter tanken på sidan mot golvärmen och när värmen i arbetstanken börjar bli hög kommer vp att stanna om den går och cp som snurrar vattnet mellan vp och tanken stannar och det heta vattnet når inte vp. Ska du ha en vatten manlad kamin är det enklast med öppen expansion då behövs endast en säkerhetsventil ingen syr ventil krävs.

Tillsammans med en annan röris (old school) ritade jag denna. Kan ha missat något då jag inte är VVSare men hänger du med?
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 08 september 2012, 14:05:26 »

Om du köper en 1245a och använder dig av en arbetstank i garaget så brukar man ansluta en extern framledningsgivare (BT25) efter tanken på sidan mot golvärmen och när värmen i arbetstanken börjar bli hög kommer vp att stanna om den går och cp som snurrar vattnet mellan vp och tanken stannar och det heta vattnet når inte vp. Ska du ha en vatten manlad kamin är det enklast med öppen expansion då behövs endast en säkerhetsventil ingen syr ventil krävs.

Tack läste en extra gång nu och förstår lite bättre. VVS är inte min grej :) Uppskattar din kunskap.
Men det konstiga är att varför kom inte min röris fram till detta tillsammans med Nibe?
Nibes egna tillbehör till och med. De sa bara tvärt nej jag måste ha en acktank inne i huset det går inte att lösa på annat sätt. Klart att det går att lösa säger jag.
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 06 september 2012, 22:04:56 »

Om du köper en 1245a och använder dig av en arbetstank i garaget så brukar man ansluta en extern framledningsgivare (BT25) efter tanken på sidan mot golvärmen och när värmen i arbetstanken börjar bli hög kommer vp att stanna om den går och cp som snurrar vattnet mellan vp och tanken stannar och det heta vattnet når inte vp. Ska du ha en vatten manlad kamin är det enklast med öppen expansion då behövs endast en säkerhetsventil ingen syr ventil krävs.

Tack men jag som glad amatör hänger inte riktigt med.
Har jag förklarat okej hur mitt system ska se ut?

Jag ville att det skulle funka så, men min röris/Nibe säger att det inte går.
I huset finns golvvärmefördelare och vattenmantlad kamin. Kopplar på vattenmantlade kaminen så den skickar tillbaka varmt golvvärmevatten via returen i kulverten tillbaka till acktanken i garaget. Sedan tar värmepumpen detta varma vatten och skickar tillbaka det till huset när golvvärmen vill ha det så att säga. Problemet här var enligt Nibe att är det varmare än 70 grader i acktanken kommer värmepumpen nödlösa för att det är för varmt.
Du måste ha en acktank i huset istället sa det. Jag tycker det låter märkligt och det måste gå att lösa på annat sätt för jag vill absolut inte ha tanken i huset.

Sen är frågan hur stor risk det är för detta med över 70 gradigt vatten från acktanken in i värmepumpen. Kommer som sagt myselda några timmar på kvällen i en liten 12kw kamin detta är ingen primär uppvärmning.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 september 2012, 21:21:01 »

Om du köper en 1245a och använder dig av en arbetstank i garaget så brukar man ansluta en extern framledningsgivare (BT25) efter tanken på sidan mot golvärmen och när värmen i arbetstanken börjar bli hög kommer vp att stanna om den går och cp som snurrar vattnet mellan vp och tanken stannar och det heta vattnet når inte vp. Ska du ha en vatten manlad kamin är det enklast med öppen expansion då behövs endast en säkerhetsventil ingen syr ventil krävs.
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 06 september 2012, 21:06:21 »

Så har jag också förstått det. Man skickar tillbaka "för varmt" vatten till värmepumpen som sedan justerar och skickar iväg vatten med rätt temp tillbaka till golvvärmen.

Det behövs väl en shunt som tar hand om att skicka över värme i en acktank?
Kommer även ha en fläktkonvektor i ett garage så om jag snabbt behöver extra värme där ska jag kunna blåsa på med den en stund och då har jag nytta av acktanken,

Min röris har pratat med Nibe och de säger att det inte går. Jag tror att de inte orkar bry sig och bara för att deras produkter inte klarar det så säger de nej. Jag kan välja någon annan tillverkare och kringutrustning för att lösa detta.

De menar att kopplar man in så retur golvvärmen så den tar med sig varmt vatten från kaminen till värmepumpen så är det risk att den löser ut på för hög returtemp. Tror de nämnde 70 grader.
Jag vill inte ha acktanken i huset och det är det som verkar vara problemet.
Men det måste ju gå att lösa om man bara tänker till lite eller hur? :)
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 28 maj 2012, 06:35:53 »

Man ansluter väl bara vattenmantlade kaminen på returledningen från radiatorerna, innan det går in i kulverten?
Alltså på returledningen, innan den går till kulverten kopplas till braskaminen, från braskaminen och till kulverten.

När man då börjar elda så blir returtempen hög, och värmepumpen stannar tills det åter blir värmebehov.
Fast nu är jag ingen expert på vedeldade anläggningar, kanske behövs det ytterligare säkerhetsfunktioner för att det inte skall koka om cirkulationen av någon anledning uteblir.

Så har jag också förstått det. Man skickar tillbaka "för varmt" vatten till värmepumpen som sedan justerar och skickar iväg vatten med rätt temp tillbaka till golvvärmen.

Det behövs väl en shunt som tar hand om att skicka över värme i en acktank?
Kommer även ha en fläktkonvektor i ett garage så om jag snabbt behöver extra värme där ska jag kunna blåsa på med den en stund och då har jag nytta av acktanken,
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 25 maj 2012, 16:42:28 »

Har du kommunalt vatten så är det inga problem. Blir det ström avbrott så cirk pumpen stannar så kommer ju kaminen att bli varm. Oftast är man ju hemma och märker av ström avbrott när man eldar. Då är det bara att strypa spjällen. Blir den varm öppnar SYR ventilen( ej elektrisk) och spolar kallvatten i kyl slingan. Det kyler riktigt bra.
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 25 maj 2012, 06:58:00 »

Ingen med koll på detta?
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 14 maj 2012, 06:34:29 »

Man ansluter väl bara vattenmantlade kaminen på returledningen från radiatorerna, innan det går in i kulverten?
Alltså på returledningen, innan den går till kulverten kopplas till braskaminen, från braskaminen och till kulverten.

När man då börjar elda så blir returtempen hög, och värmepumpen stannar tills det åter blir värmebehov.
Fast nu är jag ingen expert på vedeldade anläggningar, kanske behövs det ytterligare säkerhetsfunktioner för att det inte skall koka om cirkulationen av någon anledning uteblir.


Ok. Du tänkte så. Ja, så kanske man kan få till det. Då får man ha laddomaten bakom kaminen. Och framledningen från vp in i kulvert. Sen in i huvudstammen i huset och sen in i laddomaten. Det borde ju faktiskt fungera. Först trodde jag att framledningen skulle bli tok hög men det kan han ju lösa i garaget med shunt.
Och till TS. Du måste ha avlopp vid kaminen fall säkerhets ventilen öppnar. Sen måste du ha kallvatten till ev kylslinga i kaminen via en SYR ventil.

Som en röris förklarat för mig så tyckte han att kaminen kan värma och sedan mata tillbaka via kulvert till mitt garage där värmepump samt en ca 500l acktank står. Värmepumpen skickar sedan tillbaka rätt tempererat vatten till min golvvärme.
Det behövs ju något i huset som gör att det varma från kaminen går rätt väg i returen in till garaget men det kanske inte är svårt att ordna?

Vid kaminen har jag golvbrunn satt nu. Ska dra fram en kallvatten också bra tips där!
Den kommer inte vara någon huvuduppvärmning på något sätt utan bara för myseldning så jag är inte orolig för några extremt höga temperaturer. Men det känns som man måste ha koll på vad man gör om det blir strömlöst och vattnet i kaminen blir för varmt. Ska se till att ha bra spjäll så jag kan strypa tilluften till kaminen och släcka den om det behövs.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 30 april 2012, 14:53:11 »

Ok. Du tänkte så. Ja, så kanske man kan få till det. Då får man ha laddomaten bakom kaminen. Och framledningen från vp in i kulvert. Sen in i huvudstammen i huset och sen in i laddomaten. Det borde ju faktiskt fungera. Först trodde jag att framledningen skulle bli tok hög men det kan han ju lösa i garaget med shunt.
Och till TS. Du måste ha avlopp vid kaminen fall säkerhets ventilen öppnar. Sen måste du ha kallvatten till ev kylslinga i kaminen via en SYR ventil.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 april 2012, 14:38:54 »

Dom två rören till värmen från garaget ska inte dom kopplas direkt på radiator kretsen eller golvvärme fördelaren? Rickard kan du då förklara hur han ska koppla ihop det med den vatten mantlade utan två rör till till en ev tank i garaget? Jag får inte ihop det Sc:,h

Man ansluter väl bara vattenmantlade kaminen på returledningen från radiatorerna, innan det går in i kulverten?
Alltså på returledningen, innan den går till kulverten kopplas till braskaminen, från braskaminen och till kulverten.

När man då börjar elda så blir returtempen hög, och värmepumpen stannar tills det åter blir värmebehov.
Fast nu är jag ingen expert på vedeldade anläggningar, kanske behövs det ytterligare säkerhetsfunktioner för att det inte skall koka om cirkulationen av någon anledning uteblir.
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 30 april 2012, 11:57:50 »

Dom två rören till värmen från garaget ska inte dom kopplas direkt på radiator kretsen eller golvvärme fördelaren? Rickard kan du då förklara hur han ska koppla ihop det med den vatten mantlade utan två rör till till en ev tank i garaget? Jag får inte ihop det Sc:,h

Inte jag heller. Blir det görbart?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 25 april 2012, 21:28:36 »

Dom två rören till värmen från garaget ska inte dom kopplas direkt på radiator kretsen eller golvvärme fördelaren? Rickard kan du då förklara hur han ska koppla ihop det med den vatten mantlade utan två rör till till en ev tank i garaget? Jag får inte ihop det Sc:,h
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 april 2012, 21:12:39 »

Elförbrukning 20000 kWh/år i ett hus byggt 2003 med bergvärmepump. Om förutsättningen är rätt uppfattad blir frågan om värmepumpen fungerar. Det kan vara en rimlig förbrukning för ett direktelvärmt hus av den årsmodellen.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 25 april 2012, 19:37:01 »

Han bör få ett effektbehov på ca 6-7 kW, som kan tillgodoses med en 6 kW värmepump, årsförbrukning ca 6000 kWh med en innetemp på 22-23 grader.
Eltillskott ca 250 kWh/år.

Det lönar sig absolut inte att elda, hur man än räknar. (I vart fall så länge man räknar att man säljer eventuellt "gratis" ved).


Så att min arbetskompis har totalt 20000kw/h per år för liknande hus plus garage anser du är onormalt med bergvärme då? Två vuxna o två små barn. Byggt runt 2003 enligt de byggkraven
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 25 april 2012, 18:47:54 »

Om du sätter in en extern cirkpump och en bypassledning, så du säkerställer ständigt flöde i värmekretsen hus/garage så behöver du inga extra slangar i kulverten, jag förstår i alla fall inte varför det skulle behövas.

Däremot håller jag väl i princip med, antingen eldar man med ved, eller så har man värmepump.
Vill du myselda så blir det nog på lång sikt billigast att bara sätta in en billig snygg braskamin, utan vattenmantling.
Spelar pengarna ingen större roll så kan du nog göra som du tänkt och få till en bra funktion, och det fördyrar väl själva värmepumpsinstallationen med 10 000 - 25 000 kr beroende på vilken tank och cirkpump du köper, och hur mycket du gör själv.

Ekonomiskt kan jag aldrig tänka mig att det lönar sig att överhuvudtaget sätta in någon form av vedeldning i huset.
Det kostar att projektera, det kostar att köpa kamin, acktank, extra cirkpump, skorsten.
Det kostar att sota.
Och det kostar att skaffa ved.

Har du gratis ved, så tjänar du garanterat bäst på att sälja veden till någon annan som gärna satsar obetald arbetstid på att elda upp densamma.

Men som sagt, om pengarna är en bisak, och myset med veden är en huvudsak så ser jag inget som hindrar dina planer.

De två extra slangarna, eller bypassen och den extra cirkpumpen som vi föreslår behövs för att säkerställa ständigt flöde i kulverten.
Detta p.g.a att en värmepump normalt inte skickar ut något vatten alls i radiatorkretsen när den tillverkar tappvarmvatten.
Om du då eldar för fullt så kokar det.

Om du skall ha en kulvert ut till garaget, tänk på att dra rejäla ledningar för värmekretsen, i ett lågtempsystem som golvvärme eller lågtempererade radiatorer krävs höga flöden.
Gör inte heller misstaget att dra en grov ledning för tappvarmvattnet, då får du vänta i evigheter på att varmvattnet skall nå tappställena.

Är det mer än 10 meter mellan värmepump och de primära tappställena är det kanske frågan om du skulle dra in vv-cirkulation för att slippa vänta på tappvarmvatten.
Jag tror personligen det skulle kännas som ett misslyckande att bygga nytt, och sedan tvingas spola bort 10 liter vatten varje gång du vill ha varmvatten i kranarna...

Det är ett nybygge och tanken är att bo i huset resten av livet så jag ser inte att jag ska räkna hem allt för att motivera det.
Kamin ska jag ha. Blir det inte vattenmantlat så köper jag nog något i 15-20.000kr klassen. Har i stort sett gratis ved och kan se det som en viss avkoppling att pyssla med det.

Tänkte att när man ändå gör jobbet så kan man göra det ordentligt och att de gånger jag eldar så gör det lite nytta både för värmen och ekonomiskt.

Hur mår jordvärmepumpen av ett system av denna typ? Läser ju en massa om att det är inte bra med start och stopp, att det inte är bra när den står still längre stunder osv osv.

Jag har 25m kulvert till garaget där jordvärmepumpen ska stå och jag ska ha VV cirkulation i systemet på timer. Kommer inte ihåg rördimensionen i huvudet men det är en Uponor 4 pipig kulvert.

Citera
eller bypassen och den extra cirkpumpen som vi föreslår behövs för att säkerställa ständigt flöde i kulverten.
Detta p.g.a att en värmepump normalt inte skickar ut något vatten alls i radiatorkretsen när den tillverkar tappvarmvatten.
Om du då eldar för fullt så kokar det.[/qoute]

Hur ser en sådan ut och hur funkar det?
Jag har inkommande och retur från jordvärmepumpen i garaget. Så har jag inkommande och retur från kamin. Inkommande och retur från golvvärmen. Hur funkar och var sitter bypassen?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 april 2012, 21:46:42 »

Och då frågar jag som är mysvedeldare: hur många kw/h kommer han göra av med per år och hur varm ränkar ni då på inne tempen ska vara?

Han bör få ett effektbehov på ca 6-7 kW, som kan tillgodoses med en 6 kW värmepump, årsförbrukning ca 6000 kWh med en innetemp på 22-23 grader.
Eltillskott ca 250 kWh/år.

Det lönar sig absolut inte att elda, hur man än räknar. (I vart fall så länge man räknar att man säljer eventuellt "gratis" ved).
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 24 april 2012, 20:14:23 »

Den här brasan drar bara 100W The Fireplace Video - Widescreen HD Download Available! .
Kör den i TVn... ^-^
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 24 april 2012, 19:45:07 »

Och då frågar jag som är mysvedeldare: hur många kw/h kommer han göra av med per år och hur varm ränkar ni då på inne tempen ska vara?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 april 2012, 14:32:36 »

Om du sätter in en extern cirkpump och en bypassledning, så du säkerställer ständigt flöde i värmekretsen hus/garage så behöver du inga extra slangar i kulverten, jag förstår i alla fall inte varför det skulle behövas.

Däremot håller jag väl i princip med, antingen eldar man med ved, eller så har man värmepump.
Vill du myselda så blir det nog på lång sikt billigast att bara sätta in en billig snygg braskamin, utan vattenmantling.
Spelar pengarna ingen större roll så kan du nog göra som du tänkt och få till en bra funktion, och det fördyrar väl själva värmepumpsinstallationen med 10 000 - 25 000 kr beroende på vilken tank och cirkpump du köper, och hur mycket du gör själv.

Ekonomiskt kan jag aldrig tänka mig att det lönar sig att överhuvudtaget sätta in någon form av vedeldning i huset.
Det kostar att projektera, det kostar att köpa kamin, acktank, extra cirkpump, skorsten.
Det kostar att sota.
Och det kostar att skaffa ved.

Har du gratis ved, så tjänar du garanterat bäst på att sälja veden till någon annan som gärna satsar obetald arbetstid på att elda upp densamma.

Men som sagt, om pengarna är en bisak, och myset med veden är en huvudsak så ser jag inget som hindrar dina planer.

De två extra slangarna, eller bypassen och den extra cirkpumpen som vi föreslår behövs för att säkerställa ständigt flöde i kulverten.
Detta p.g.a att en värmepump normalt inte skickar ut något vatten alls i radiatorkretsen när den tillverkar tappvarmvatten.
Om du då eldar för fullt så kokar det.

Om du skall ha en kulvert ut till garaget, tänk på att dra rejäla ledningar för värmekretsen, i ett lågtempsystem som golvvärme eller lågtempererade radiatorer krävs höga flöden.
Gör inte heller misstaget att dra en grov ledning för tappvarmvattnet, då får du vänta i evigheter på att varmvattnet skall nå tappställena.

Är det mer än 10 meter mellan värmepump och de primära tappställena är det kanske frågan om du skulle dra in vv-cirkulation för att slippa vänta på tappvarmvatten.
Jag tror personligen det skulle kännas som ett misslyckande att bygga nytt, och sedan tvingas spola bort 10 liter vatten varje gång du vill ha varmvatten i kranarna...
Skrivet av: suhagg
« skrivet: 24 april 2012, 14:19:52 »

Du behöver två stycken separata ledningar ut till garaget som går mellan kamin och tank.
En bra tank får du nog räkna med ca 15000 sen tillägg för två rör i kulverten vet jag inte.
en del extra rörjobb och prylar till kaminen behövs också. Förutom kaminen tror jag du hamnar på minst
25000 extra för att du ska ha vattenmantlat.
Du gör som du vill men jag hade nog inte gjort det i ett nytt hus. Då hade jag hellre lagt lite mer pengar på längre kollektor och ev en vp som klarar hela värmebehovet utan tillskott tillsammans med en volymtank.

Aj då kulverten ligger redan i backen och jag vill inte har någon stor klumpig acktank inne i huset.
Jag tycker det kan vara mysigt att elda lite men att ha en vanlig plåtkamin som bara strålar en massa värme i ett hus som redan är varmt och skönt känns dumt. Vill dock ha en kamin därför lät en vattenmantlad smart.

Men en volymtank verkar klokt. Vad pratar vi om då 100l eller mer? Kallas det acktank först det börjar bli uppåt 500l?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 24 april 2012, 12:35:49 »

Du behöver två stycken separata ledningar ut till garaget som går mellan kamin och tank.
En bra tank får du nog räkna med ca 15000 sen tillägg för två rör i kulverten vet jag inte.
en del extra rörjobb och prylar till kaminen behövs också. Förutom kaminen tror jag du hamnar på minst
25000 extra för att du ska ha vattenmantlat.
Du gör som du vill men jag hade nog inte gjort det i ett nytt hus. Då hade jag hellre lagt lite mer pengar på längre kollektor och ev en vp som klarar hela värmebehovet utan tillskott tillsammans med en volymtank.

Skrivet av: suhagg
« skrivet: 24 april 2012, 07:44:43 »

Kommer bygga ett nytt hus på 144kvm och har ett garage på 85kvm.
Jordvärmepumpen kommer stå i garaget och mata huset via en 4pipig kulvert.
Vill inte ha någon acktank eller annat utrymmeskrävande i huset.

Jag skulle gärna vilja ha en vattenmantlad kamin och sedan skaffa en acktank och ställa i garaget
tillsammans med jordvärmepumpen. Hur stor bör acktanken vara?
Kan tänka mig att elda någon kväll då och då i kaminen det är inte något som kommer användas varje dag.

Hur fungerar detta system?
I huset kommer ju bara 4st rör in. V/K Tappvatten, V/K värmesystemsvatten.
Ansluts då kaminen direkt här och skickar iväg det varma vattnet från kaminen tillbaka till acktanken i garaget?
Vad händer med jordvärmepumpen hur tar den hand om denna värme från kaminen som kommer i det som skulle vara lite kallare vatten i returledningen?

Kan man mellan tummen och pekfingret säga vad en acktank samt lite annat runt i kring kan landa på för att kunna docka detta med jordvärmepumpen?

12Kw eller 17Kw kamin tror ni det är vettigt? Är det någon nackdel med för stor eller för liten kamin?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!