Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 maj 2022, 06:06:32 »

Eller så ser man det på samma sätt som vi gjorde just när sonen började, det är intäkter som adderas till de som man på egen hand kan åstadkomma.
Om man tjänar 2-3 gånger så mycket på egna försäljningar så drygas ju ändå de totala intäkterna ut med intäkter man kan få från näthandeln.
I norra Sverige är det mer uppenbart att man sågar av den gren man sitter på om man jobbar åt nätsäljarna, de stjäl ju så att säga dina potentiella kunder i ett glest befolkat område - och där har du nog främsta skälet att det är en högre ersättning här.
Och de få som jobbar på näthandlarnas uppdrag får ofta långa körsträckor.
Då, när sonen började, så åkta han till Umeå ungefär varannan vecka,  och på 4 dagar installerade han 5-7 maskiner, de vi sålde själva planerades in varannan vecka, samt helger.
Visst - han fick jobba, men nog blev det pengar också.
Kändes ändå bra att kunna gasa på så mycket i början tills man kände sig trygg med att det skulle gå runt med marginal även om inte varenda dag kan bokas in när man jobbar på en så pass liten marknad som vi har här uppe.

Dagarna med felsökning och reparationer ser jag som förlustdagar oavsett om  man jobbar åt näthandeln eller åt de stora importörerna på pumpar man sålt själv, täckningsbidrag, visst, men inte lönar det sig - men man kan ju inte tjäna pengar alla dagar som företagare, det vet man.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 08 maj 2022, 14:50:35 »

Den låga ersättningen måste täcka alla kostnader så då måste dom montera 2 om dagen minst för att det ska gå runt så inte så konstigt om man hör många gånger att det stressas.

Garantiansvar är inte någon större kostnad för säljaren, man får ersättning för felsökning och reparation av tillverkaren.
Kostnaden ligger i och för sig på att man kan behöva en supportperson på företaget men dom flesta ringer nog tillverkarens support när man är på plats.

Självklart ska näthandlaren ha sin förtjänst annars funkar det inte att driva företag, jag är bara förvånad över dom som installerar för så pass låga summor men det är ju upp till dom.
Får hoppas för deras skull att dom fått upp ersättningen då bränslekostnaden och installationsmaterialen har gått upp i pris rätt ordentligt senaste tiden.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 maj 2022, 13:27:52 »

Den låga ersättningen är ju inte så konstig egentligen, den som installerar tar ju i praktiken inget garantiansvar, så att näthandlarna måste har marginaler även på jobbet är ju självklart, och så skall de vara billigare än lokala installatörer även om det är fler som skall dela på pengarna, då blir ersättningen låg. Mer eller mindre en naturlag.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 07 maj 2022, 15:55:59 »

”heder i affärsuppgörelse” kan man absolut ha men anonym på ett forum spelar det nog mindre roll i det här fallet skulle jag tro då det inte känns direkt hedersamt att få riktigt dåligt betalt om det är så.
Sen är det alltid lite lurigt om en anonym uppger rätt uppgifter!

Men känns betalningen för utfört arbete rätt så är det ju bra oavsett vad det handlar om  tummenupp

Skrivet av: Thompa71
« skrivet: 06 maj 2022, 13:33:17 »

Jag brukar säga

”Gör det som du menar det annars skit i det - All in”
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 maj 2022, 05:50:34 »

Jo, just det, det kostar rätt mycket mer "Norr om Sundsvall", sist jag kollade kostade det 5000 söder om och 8000 kr norr om sundsvall, för kunden.
Vår ersättning, när sonen just börjat installera var avsevärt mycket högre än 2750 kr i alla fall.
Här i norr finns väl inte riktigt samma typ av "lågprisarbetskraft" som dumpar priserna, därför får dom lov att betala lite bättre helt enkelt.
Det är ändå inte bra.
Att de som installerar inte delger priserna beror nog mer på heder i en affärsuppgörelse, än att det finns inskrivet i nåt avtal, jag känner i alla fall inte till någon sådan klausul.

De som säljer pumparna vill självklart ha en del av kakan, för det är ju primärt dom som står för garantierna.
Men åter igen, det här är ett av problemen med postorderpumparna, de som säljer "billigast i Sverige" tjänar inte mycket på varje såld maskin, de som monterar billigt åt dessa tjänar inte heller just något - och det i sin tur gör att det vid ett fel på maskinen kan bli problem.
1. Finns den som monterade pumpen kvar som partner åt företaget man köpt av, eller måste det komma någon annan som tagit över och inte känner något ansvar, och har låg ersättning för den felsökning/reparation de skall göra?
2. Om den som installerat finns kvar som partner, så får de en låg ersättning för felsökning och reparation, finns den trasiga värmepumpen "långt bort" inom 10-milsradien så blir det en förlustaffär innan man ens kommit fram.
3. För att punkt 1 och 2 inte skall innebära förlust för den som skall reparera så samordnas nog ofta felsöknings/reparationsuppdrag, och det kan därför dröja innan det blir felsökt, och dröja igen innan det blir reparerat.
4. I värsta fall är det installatörer med så dåligt rykte att de inte kan få "egna jobb", som får hålla till goda med denna typ av uppdrag, och de blir det så att säga inte bättre än vad de mäktar med.

Men åter igen, det kan vara allt från bästa möjliga kvalitet på installationen, som gjort av någon som definitivt skulle hålla på med annat.  dontknow

Att installera en luftvärmepump är inte hjärnkirurgi, så har installatören bara lite erfarenhet, och lite heder i kroppen skall det väl ändå som regel bli bra för de flesta.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 maj 2022, 21:56:51 »

Om jag förstått det rätt så monteras det en kort kabel med stickpropp i det priset.
Hade elinstallation till elcentral ingått så vore det rena förlustaffärer om man inkluderar en bra brytare  ::)

Bara materialet till en ”standardinstallation” är nog mellan 700-1000:-
Priser är exkl moms för den som undrar angående ersättning och materialkostnader.

Skulle vara kul om några montörer skrev om deras deal, men det är nog inskrivet att man inte ska/får uppge ersättningar.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 05 maj 2022, 20:54:04 »

Är en beskärd del av 2700 kr elinstallationen också?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 maj 2022, 20:23:56 »

Även med 2 installationer blir det inte några bra pengar om inte installatören fixat en bra deal för att postorderföretagen sitter i en knipa inom ett område !

Sämsta jag hittills hört är 2700:- och då ingår material för en standardinstallation och upp till 10 mil enkel resa
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 maj 2022, 13:06:39 »

Beror väl lite på, gör man två maskiner/dag så blir det rätt fina pengar ändå, men då får man verkligen jobba också.
Men i stort stämmer nog det du säger, de som jobbat upp en egen marknad behöver liksom inte installera mot den typen av ersättning.
Det kan bli hur bra som helst, eller hur dåligt som helst skulle jag vilja säga, som vanligt hänger ju det mesta på installatören, och oavsett e-handelsförsäljare så är det nog svårt att få veta innan köp vem som skall komma och installera.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 05 maj 2022, 10:20:39 »

Det är ju iofs inte sannolikt att denna Kylteknikern arbetar för PP längre
PP betalar uselt och det är bara de som är nya på marknaden som har råd att ta jobb från PP
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 04 maj 2022, 21:39:20 »

Köpte min FH 35  2014 och den blev installerad av en trevlig och duktig montör och fortsätter att fungera. Skulle välja de vid nästa installation om jag ska byta eller utöka med en till.
Skrivet av: Leffeholm
« skrivet: 03 maj 2022, 12:58:24 »

De hade kampanj på markstativ utan kostnad i Januari när jag beställde en pump! De kontaktade en montör och givetvis sa denne att han inte fått någon information om detta!

Detta ledde till att montören fakturerade mig för stativet trots att jag mailade polarpumpen om att det!
Polarpumpen lät meddela att dom bad om ursäkt för detta och sa att det var bra att det ändå ordnade sig!
Tilläggas så bad jag dom lösa det mellan sig!

Idag när jag fått inkasso på mig så vägrar polarpumpen stå för att dom lovat markstativet till mig i Januari!

Så jag kan inte påstå att jag rekommenderar dom, blir för många mellanhänder vilket blir bäddat för krångel!
 
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 27 november 2016, 17:50:38 »

Köpte en fujitsu därifrån förra året.
Funkade kanon med leverans och installation
Skrivet av: Borensbergaren
« skrivet: 15 november 2016, 21:13:11 »

Hej

Köpte min FD25:a för 7 år sedan utan anmärkning. Bra service och installatör.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 oktober 2016, 12:58:38 »

Hur eftervården sker hänger nog mycket på den enskilda installatören.
Polarpumpen har väl ett stort antal olika installatörer, så där kan de nog inte styra sååå mycket hur man blir bemött.
Men det var ju bra att det fungerade bra för dig.
Skrivet av: Nackabo
« skrivet: 17 oktober 2016, 12:55:58 »

Har oxå köpt en pump av polar pumpen. Allt fungerade bra.

Jag har köpt en L/L pump av dem och det har fungerat ypperligt med köp och installation,, Men tyvärr så uppstod det ett fel på maskinen och jag tog kontakt Polarpumpen, Bra bemötande där med, Har inga invändningar alls,, Det tog inte sen en lång tid innan serviceperson kom och konstaterade felet,  Allt åtgärdades med en MYCKET positivt sätt,
Så det går snabbt att beställa och installera, samt vid problem samma positiva bemötande där,, Har inga klagomål att komma med, Låter som ett reklam inslag,, Jag vet det, Men personligen toppen nöjd med företaget.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 31 maj 2015, 14:41:26 »

Har oxå köpt en pump av polar pumpen. Allt fungerade bra.
Skrivet av: Rolf Lidberg
« skrivet: 31 maj 2015, 09:30:06 »

Jag har inhandlat en luft-värmepump från Polarpumpen och är helnöjd med köpet, allra mest tack vare den installatör som Polarpumpen tillhandahöll. En väldigt serviceminded kille med stor kunskap, som han villigt delade med sig av.
Stort tack!
Skrivet av: shelter
« skrivet: 01 november 2012, 10:55:09 »

Du kan ju alltid låsa tråden, tror de flesta fattat galoppen nu.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 november 2012, 09:34:24 »

Vet inte om jag bidragit till någon ev "smutskastning" av Polarpumpen. Tycker nog inte riktigt att jag har gjort det, även om jag som sagt kan ha lite synpunkter på deras marknadsföring och prissättningsmodell. I bannern här ovan exempelvis anges att de är "billigast", men lägger man på alla avgifter och kringkostnader ligger många andra bolag väl så bra till. Nåväl. Struntsamma egentligen.
Allt sådant här snack blir ändå lite balansgång på slak lina kan jag tycka. Enklast vore kanske att helt förbjuda företagsnamn helt och hållet.  Men då borde det kanske gälla fabrikat på själva pumparna också? Höjer man exempelvis Mitsubishi till skyarna blir det ju per automatik en slags "smutskastning" gentemot övriga märken.
Vad det gäller recensioner på rejta.se och liknande sajter vet man ju med säkerhet att representanter för olika företag själva går in och skriver fin-fina omdömen om sig själva och låtsas vara kunder. Spontant tänker jag också att det måste vara lite svårt att vara oberoende moderator för ett sådant här forum när det (gissningsvis?) till viss del finansieras med reklam från leverantörer och butiker för olika värmepumpar. Man sågar ju inte gärna av den gren man sitter på...

Vad återstår att diskutera om man vill vara helt oberoende? Placering av själva aggregaten och olika effektnivåer kanske?
Frågor kring vilken pump som är bäst, eller lämpligast, eller vilka leverantörer som är bra och gör ett fullgott jobb kan ju tyvärr lätt spåra ur.

En annan sak som jag har lite svårt att köpa angående företag som säljer pumpar är att vissa försöker skylla ifrån sig på de installatörer de SJÄLVA samarbetar med. Köper jag en pump på exempelvis Bauhaus eller Elon inkl installation så kommer det ju vara till dessa företag jag reklamerar om installationen utförts bristfälligt. Sen om Bauhaus eller Elon anlitar "Nisses Kylservice" som underentreprenörer är ju egentligen inte min huvudvärk som kund. Det är inte dem jag har avtal med.

Visst förstår jag att många anser/tror/förutsätter att jag behandlar mina annonsörer lite skonsammare, just för att inte såga av den gren jag sitter på, jag kan dock meddela att det är ett antal annonsörer som hoppat av just p.g.a. att jag inte behandlat dem på något speciellt omtänksamt sätt, detta kan jag ju naturligtvis på intet sätt bevisa, utan är ju något som bara "gamla" medlemmar kan bedöma.
Jag gissar att till exempel Polarpumpen i detta fall, som är en av de större annonsörerna, inte direkt gillar att deras företag, frakter, samarbetspartners o.s.v. diskuteras på det sätt som nu sker, och det är ju dessutom INTE i linje med regelverket, så de har all rätt att vara kritiska mot att jag inte raderat eller redigerat bort detta ämne.
Då jag då och då låter denna typ av diskussion få finnas kvar, just för att belysa det "värdelösa" i denna typ av recensions-trådar så får dom dock acceptera detta, eller i protest sluta annonsera, vad de nu skulle ha att vinna på detta.
Klart är att det finns/har funnits företag som hotar med att avsluta sin annonsering om jag inte gör det ena eller andra med kritik som framförs mot dem, och jag har ju som sagt ingen möjlighet att bevisa för er läsare att jag (anser mig vara) är omutbar när det gäller den typen av hot.
Anmärker de på regelvidriga inlägg så händer det dock att jag redigerar eller raderar, precis som när en vanlig medlem anmäler något som de anser vara opassande.

När det gäller "vem som är billigast" kan ju alltid detta mätas på många olika sätt, och den diskussionen ger jag mig inte in på, det är upp till bedömaren att avgöra, det är ju inte speciellt svårt att kontrollera nuförtiden.

Skall man vara helt oberoende så går det ju i princip inte diskutera värmepumpar, men som sagt, jag försöker med mitt regelverk göra klart att fabrikat, företag eller enskilda installatörer inte skall vara fokus i detta forum, utan fokus skall ligga på dimensionering, funktion, problemlösning och erfarenhetsutbyte - om sen gamla rävar i forumet då och då rekommenderar en specifik maskin i undantagsfall så har jag inget problem med det.
Om företag/anställda eller till dessa närstående personer upprepade gånger rekommenderar företag eller produkter så är det skäl för bannlysning, och även om det hänt ett par gånger, så rättar de flesta in sig i ledet efter en eller ett par påpekanden från min sida.

När det gäller installation som köps i samband med värmepumpsköp, av samma säljare, så är det precis som du säger, de har ingen "rätt" att hänvisa kunden till installatören, utan det är säljande företag som har garantiansvaret.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 01 november 2012, 08:13:10 »

Som jag då, vid all handel över internet så använder jag med ett kreditkort av samma skäl.
Skrivet av: Olivegrenhus
« skrivet: 01 november 2012, 07:55:18 »

Olivergrenhus måste mena kreditkort inte bankkort, betalar man med bankkort så är det som att föra över pengarna från kontot eller ge kontanter i förskott.
Med kreditkort så har man ett visst skydd, jag har en bekant som t.ex köpte en resa till grekland för 3 år sedan eller något och flygbolaget gick i konkurs, han hade betalt (med kreditkort) både för sin och grannens familj, det var circka 60000:-. Han fick tillbaks varenda krona.

Står det Mastercard eller Visa på kortet så har man ett väldefinierat regelverk som skyddar både kunden och butiken. Det är inte som en vanlig överföring med ett sådant bankkort. Sedan jag studerade villkoren och försäkringarna på mina kort använder jag bara dom vid internetköp. Särskilt med tanke på att handla elektronikprodukter där handlarna går omkull från dag till annan.
Skrivet av: MyckeVärme
« skrivet: 31 oktober 2012, 23:55:28 »

Visst är det en fördel att dåliga installatörer hängs ut, för konsumenterna, men mitt ansvar stannar inte vid konsumenterna, och jag TYCKER faktiskt att det är otroligt hårt att hänga ut ett enskilt företag i ett forum som detta, det riskerar drabba dem på ett oproportionellt skadligt sätt, och det vill jag inte ha på mitt ansvar, även om jag vet att kunder som anser sig vara dåligt behandlade gnuggar händerna och njuter i fulla drag när så sker.

Nu är det ju med mina regler som med alla regler att de inte är glasklara, och jag är betydligt tuffare när det gäller nya medlemmar eller gäster som skriver inlägg av smutskastningskaraktär, och att då basunera ut över hela sidan att det är förbjudet att nämna företagsnman blir helt fel, för det är det inte, men det är inte forumets HUVUDSAKLIGA inriktning.
Jag uppmanar alla gäster och nya medlemmar att läsa regelverket för att få en förståelse för vilken kultur jag vill skall genomsyra forumet, men jag kan ju inte tvinga folk att göra det, och de som tänkt smutskasta ett företag lär dessutom inte bry sig, även om det står skrivet över hela sidan.

Det enda jag vill ha sagt är att jag anser att denna typ av diskussionsämnen ALLTID ger både postitiva och negativa recensioner, och lockar till sig rättshaverister som inte skyr några medel att smutskasta olika företag som de hamnat i tvist med, ett synnerligen osmakligt uppträdande, och ett innehåll som jag inte anser forumet framåt, tvärt om.

När det gäller din naivism så tror jag inte att den rör vilken trovärdighet du ger inlägg som du läser, däremot tror jag att du är rätt naiv när det gäller den skada som olika företag kan lida av orättmätig, eller rättmätig kritik i ett forum som detta.

Jag vet i alla fall att min moral inte är sådan att jag stillatigande kan se på när företag medvetet smutskastas, och då det är svårt att dra en exakt gräns för när det är medvetet och inte så anser jag det vara bättre att ha generella regler som gör att kulturen i forumet inte fokuserar på just vem/vilka företag som är bra eller dåliga.

Vet inte om jag bidragit till någon ev "smutskastning" av Polarpumpen. Tycker nog inte riktigt att jag har gjort det, även om jag som sagt kan ha lite synpunkter på deras marknadsföring och prissättningsmodell. I bannern här ovan exempelvis anges att de är "billigast", men lägger man på alla avgifter och kringkostnader ligger många andra bolag väl så bra till. Nåväl. Struntsamma egentligen.
Allt sådant här snack blir ändå lite balansgång på slak lina kan jag tycka. Enklast vore kanske att helt förbjuda företagsnamn helt och hållet.  Men då borde det kanske gälla fabrikat på själva pumparna också? Höjer man exempelvis Mitsubishi till skyarna blir det ju per automatik en slags "smutskastning" gentemot övriga märken.
Vad det gäller recensioner på rejta.se och liknande sajter vet man ju med säkerhet att representanter för olika företag själva går in och skriver fin-fina omdömen om sig själva och låtsas vara kunder. Spontant tänker jag också att det måste vara lite svårt att vara oberoende moderator för ett sådant här forum när det (gissningsvis?) till viss del finansieras med reklam från leverantörer och butiker för olika värmepumpar. Man sågar ju inte gärna av den gren man sitter på...

Vad återstår att diskutera om man vill vara helt oberoende? Placering av själva aggregaten och olika effektnivåer kanske?
Frågor kring vilken pump som är bäst, eller lämpligast, eller vilka leverantörer som är bra och gör ett fullgott jobb kan ju tyvärr lätt spåra ur.

En annan sak som jag har lite svårt att köpa angående företag som säljer pumpar är att vissa försöker skylla ifrån sig på de installatörer de SJÄLVA samarbetar med. Köper jag en pump på exempelvis Bauhaus eller Elon inkl installation så kommer det ju vara till dessa företag jag reklamerar om installationen utförts bristfälligt. Sen om Bauhaus eller Elon anlitar "Nisses Kylservice" som underentreprenörer är ju egentligen inte min huvudvärk som kund. Det är inte dem jag har avtal med.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 oktober 2012, 23:09:27 »

Ja, det ingår försäkringar mot vissa saker i kreditkorten, och det är också därför det kostar (oss) företag 2-5% i kortavgift.
Detta är också anledningen till att jag inte erbjuder kortbetalning i min webshop, jag tycker inte att det är schysst att alla måste betala lite mer för att några vill betala med kort.
Dessutom, för mig som omsätter så pass lite blir avgifterna höga, ca 4.5% av totalsumman, och har man då typ 20% marginaler så tar banken och kortbolagen 20-25% av vinsten...
Ocker skulle jag vilja kalla det.

Dessutom är det förbjudet att ta en avgift för kortbetalningar = kunderna betalar 2-5% mer för i princip alla varor på marknaden p.g.a. kortbetalningarna.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 31 oktober 2012, 22:58:43 »

Olivergrenhus måste mena kreditkort inte bankkort, betalar man med bankkort så är det som att föra över pengarna från kontot eller ge kontanter i förskott.
Med kreditkort så har man ett visst skydd, jag har en bekant som t.ex köpte en resa till grekland för 3 år sedan eller något och flygbolaget gick i konkurs, han hade betalt (med kreditkort) både för sin och grannens familj, det var circka 60000:-. Han fick tillbaks varenda krona.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 31 oktober 2012, 22:54:03 »

Tja, jag är inte insatt hur pass svårt det är att få tillbaka pengarna vid kortbetalning.
Jag menar, de drar ju pengarna direkt och då ligger bollen hos de man betalat in till, de måste ju sätta in dina pengar igen annars blir du utan.  Betalar man med faktura kan du bestrida den om något inte är korrekt och du har pengarna kvar själv.

Man har dessutom läst allt för många incidenter om företag som konkat och folk har blivit utan sina pengar pga "förskottsbetalning".

Nu betalar jag 99% med kort men att slänga ut över 16000:- kändes som sagt lite saftigt.
Skrivet av: Olivegrenhus
« skrivet: 31 oktober 2012, 21:44:05 »

Jag håller med Rickard till största delen. Som ny på forumet var det ändå intressant att få belyst vilka avgifter man kan tänka sig tillkommer. Annars är det lätt att hänga upp sig på lägsta priset på tex Prisjakt. Såg att Polarpumpen erbjuder många betalningsalternativ, där några klagade över avgifterna.

Men jag blir förundrad varför man väljer att betala med något annat än kort? Kortbetalningar ger ju det i särklass bästa konsumentskyddet, skydd mot konkurs, felaktig vara etc. Utöver detta finns ofta försäkringar, lägsta prisgarantier och andra tjänster lite beroende på vilket kort man har.
Skrivet av: nikitalord
« skrivet: 31 oktober 2012, 21:15:10 »

Slog lite på företaget ifråga och om det var riktiga uppgifter så anges telefon endast kontantkort. Min första pump sattes av en skåning omärkt servicebil ingen presentation av firma, när man sen kollade honom verkade den enda adressen vara en hotmail adress.
Flera såna här saker har ju varit uppe tidigare så visst finns det ett visst värde i att det uppmärksammas så tex det företag som lejer ut installationen också blir mer kritisk i sitt urval av installatörer för annars blir det ju rena lotteriet om man köper pump med montering.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 oktober 2012, 10:56:12 »

Visst är det en fördel att dåliga installatörer hängs ut, för konsumenterna, men mitt ansvar stannar inte vid konsumenterna, och jag TYCKER faktiskt att det är otroligt hårt att hänga ut ett enskilt företag i ett forum som detta, det riskerar drabba dem på ett oproportionellt skadligt sätt, och det vill jag inte ha på mitt ansvar, även om jag vet att kunder som anser sig vara dåligt behandlade gnuggar händerna och njuter i fulla drag när så sker.

Nu är det ju med mina regler som med alla regler att de inte är glasklara, och jag är betydligt tuffare när det gäller nya medlemmar eller gäster som skriver inlägg av smutskastningskaraktär, och att då basunera ut över hela sidan att det är förbjudet att nämna företagsnman blir helt fel, för det är det inte, men det är inte forumets HUVUDSAKLIGA inriktning.
Jag uppmanar alla gäster och nya medlemmar att läsa regelverket för att få en förståelse för vilken kultur jag vill skall genomsyra forumet, men jag kan ju inte tvinga folk att göra det, och de som tänkt smutskasta ett företag lär dessutom inte bry sig, även om det står skrivet över hela sidan.

Det enda jag vill ha sagt är att jag anser att denna typ av diskussionsämnen ALLTID ger både postitiva och negativa recensioner, och lockar till sig rättshaverister som inte skyr några medel att smutskasta olika företag som de hamnat i tvist med, ett synnerligen osmakligt uppträdande, och ett innehåll som jag inte anser forumet framåt, tvärt om.

När det gäller din naivism så tror jag inte att den rör vilken trovärdighet du ger inlägg som du läser, däremot tror jag att du är rätt naiv när det gäller den skada som olika företag kan lida av orättmätig, eller rättmätig kritik i ett forum som detta.

Jag vet i alla fall att min moral inte är sådan att jag stillatigande kan se på när företag medvetet smutskastas, och då det är svårt att dra en exakt gräns för när det är medvetet och inte så anser jag det vara bättre att ha generella regler som gör att kulturen i forumet inte fokuserar på just vem/vilka företag som är bra eller dåliga. 
Skrivet av: Syrfid
« skrivet: 31 oktober 2012, 10:07:28 »

Jag håller egentligen inte med dig men visst det är ditt forum så det blir dina regler som gäller.
Jag föreslår att du då lägger en banner överst med tydliga regler om vad som är ok och inte ok, samt en hänvisning till rejta etc där de diskussionerna och omdömen då kan tas.
Problemet är väl snarast att om någon vill veta hur ett företag har skött sig och ärligt faktiskt ställer en fråga anser jag att det är bättre att en sådan diskussion görs öppet med möjlighet till bemötande än att det börjar skickas pm hit eller dit.
Dessutom är trovärdigheten för en nyreggad som rantar ner på ett företag väldigt låg och jag upplever att de installatörer som faktiskt är aktiva här håller en bra nivå och inte rantar ner på andra. Risken med ditt system är faktiskt att diskussionerna dör ut och att intresset för forumet på sikt minskar.
Det är möjligt att jag är naiv men jag är nog inte den enda naiva personen i världen. Någon som ska köpa ny luft/luftvärmepump gör förhoppningsvis sin hemläxa bättre än bara googlar och läser ett inlägg. Jag läste flera innan jag bestämde mig, jag kan fortfarande inte rekommendera den installatören jag fick men jag skulle inte tveka att göra om köpet via återförsäljaren, men utan installation som jag skulle bokat på egen hand.
Sen gjorde jag själv ett misstag och även det står jag för, den som aldrig felar finns inte.
Det om något är väl nyttig information för en förstagångsköpare.
Med ett system där inte företagen nämns skulle svaret på rubricerade frågan bli, ja det går bra men om du bor i XXXX skaffa installatör på annat håll. Är det bättre eller sämre än den diskussion som faktiskt blev i min tråd?
Mvh
Syrfid
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 oktober 2012, 09:49:05 »

Läsarna i detta forum hade blivit precis lika kloka om namnen på företagen utelämnats.
Just de forum jag driver är INTE till för att företag eller produkter specifikt skall sågas eller höjas till skyarna om det inte finns bevisning för det som påstås, t.ex. genom att man kan länka till domstolsbeslut, eller artiklar som skrivits i källkontollerad media.
Principdiskussioner om hur man bör uppträda, och vilka riskerna med t.ex. internethandel är dock helt OK att diskutera.

Fokus på diskussionerna i de forum jag driver skall vara problemlösning, kunskapsspridande, och hjälpsamma inlägg som utan att smutskasta eller göra reklam för ensklida företag eller produkter kan hjälpa de som har frågor att ställa.

En fråga som rubriken i detta ämne kommer att få både positiva och negativa recensioner, det vet vi redan, och att låta forumet fokusera mer på denna typ av frågor skulle inte göra forumet bättre, tvärt om - det är min bestämda övertygelse, och därför har jag de regler jag har.
Med detta sagt kan jag ändå erkänna att du Syrfid skött dig exemplariskt, förutom att du nämnde företagsnamnen.
Det du drabbats av hade vem som helst kunnat drabbas av, och diskussionen rörande de inblandade företagen blir liksom helt onödiga.
Samma installatör kanske blir tackad av nästa kund när han vägrar installera på av kunden önskad plats?
Skrivet av: Syrfid
« skrivet: 31 oktober 2012, 09:41:23 »

Hej Rickard mfl
Jag har som jag skriver varken begärt eller mottagit någon form av kompensation av polarpumpen eller någon annan.
Jag har på ett rakt och ärligt sätt försökt beskriva vad som hände mig och i den beskrivningen framgår såväl mina egna brister som de brister i hanteringen jag upplevde av främst installatören. Det är därför det finns forum. Jag är inte neagtivt inställd till Polarpumpen men vill att andra som liksom jag själv är nybörjare på luftvärmepumpar inte ska gå på pumpen och upprepa de misstag jag själv gjorde när jag lyssnade på installatören som dessutom i princip utpressade mig och hotade med att åka iväg med min pump. Det är en del av faran med internethandel.
Jag vill varken höja eller sänka något företag.
Jag mottar ingen betalning för delta i diskussionen varken på detta eller något annat internetforum.
Däremot anser jag att sådan här diskussioner måste få föras på ett forum som det här hur ska man annars bli klokare?
Mvh
Syrfid
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 oktober 2012, 09:13:58 »

Ännu ett exempel på där ett inlägg i ett forum blir till "utpressning", medvetet eller ej.
Jag anser att det varit mycket bättre om Syrfid istället kontaktat Polarpumpen själv för att utreda det hela.
Precis som polarpumpen skriver så hade det hela varit OK om företagsnamnet inte nämnts.
Hade jag tidigare uppmärksammat tråden det länkats till hade jag redigerat den, för att plocka bort företagsnamnet, och istället få ämnet ett handla om hur man löser konflikten som sådan istället för att hänga ut de specifika företagen, något de får dras med under överskådlig tid, oavsett hur de uppträder.
(Speciellt i detta fall då det finns ett hål i väggen som inte går trolla bort, förmodligen krävs en "gratis värmepump" för att göra kunden nöjd, och den dagen där är ur värden så innebär förlikningen som regel att det ingår i uppgörelsen att göra "reklam" för att företaget ifråga skött sig på ett bra sätt, inte heller denna typ av reklam är tillåten i forumet.)

För övrigt får jag då och då veta att kunder använder sitt medlemskap i de forum som jag driver när de förhandlar priser med leverantörer:
"Om jag får xx% rabatt så skriver jag tio positiva inlägg i Värmepumpsforum om ditt företag och produkten".
Det finns även "reklambyråer" som spammar forum med falska inlägg av både reklam och smutskastningskaraktär.
Den där typen av inlägg är helt enkelt inte något som jag anser passar sig i ett forum som detta, om de inte skrivs av medlemmar som varit med länge, och vars historik vi moderatorer bättre känner till eller kan kolla upp.

Jag ser hellre att de som vill klaga eller göra reklam för företag skriver på rejta.se eller reco.se - de har specialiserat sig på just detta, och välkomnar den typen av inlägg.

Dessutom är det ju som du Syfid skriver, tveksamt om du verkligen skulle låtit installatören bestämma placeringen, så vem som bär skulden i detta fall kan man verkligen fråga sig.
Är det rimligt att Polarpumpen skall ta ansvar för att en installatör fått göra som han ville i ditt hus, trots att det stred mot dina egna önskemål?

I mina ögon resulterar hela detta ärende i att Polarpumpen får hosta upp de pengar som krävs för att Syrfid skall bli nöjd, oavsett vad det kostar - och då förutsätts det sedan att jag skall godkänna att Syrfid skall få höja Polarpumpen till skyarna.
Förstår ni nu vilket dilemma jag dagligen ställs inför i de forum jag driver?

Att släppa detta helt fritt skulle göra de forum jag driver ovsevärt mycket sämre, då allt mer av diskussionerna skulle handla om reklam och/eller smutskastning rörande olika företag och produkter, och det skulle i princip inte gå lita på ett enda inlägg då det som skrivs skulle riska att bli en handelsvara, eller ett sätt att utöva utpressning på företag som man anser misskött sig.  dontknow
Skrivet av: Syrfid
« skrivet: 31 oktober 2012, 08:59:21 »

Om mina erfarenheter av Polarpumpen kan läsas här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47512.0
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 29 oktober 2012, 18:46:12 »

Frakten är väldigt dyr till Norrland och specifikt en del postnummer, gäller nog ganska generellt dom stora transportörerna förutom då kanske Bussgods men det är egentligen bara billigt om man kan köra varorna till deras uppsamlingsställen och det brukar inte vara direkt nästgårds ;)
Det får du någ prata med åkerierna om.

Varför någon tar mer för en installation i Norrland vet jag däremot inte , kanske för att Norrländska montörer inte nappar på dom låga installationspriser som erbjuds av det säljande företaget eller så vill dom helt enkelt inte montera maskiner som kommer från nollåttor eller från "skräniga" storstäder  :)
Skrivet av: shelter
« skrivet: 29 oktober 2012, 13:48:49 »

Tycker det som står om eldragningen är lite luddig. Men det står inget om att de inte kopplar in den.
Jag citerar igen "Finns det inte något uttag så kopplas värmepumpen in via en förlängningskabel."

Och som sagt, faktureringsavgiften har inget med Polarpumpen i fråga, visst de kanske kunde ha valt Wasa Kredit om de nu är så mycket billigare eller förhandlat fram en bättre deal.

Däremot varför de skiljer på Norrland mot resten av Sverige när det gäller frakt och installation är något jag är lite frågande inför.
Skrivet av: MyckeVärme
« skrivet: 29 oktober 2012, 11:58:31 »

Rätt ska vara rätt. Ska vara 395:- och inte 495:- i fakturaavgift. Förändrar väl dock inte så mycket i sak kan jag tycka.
Rätt blodig avgift för att skriva ut och posta en faktura alldeles oavsett.
Sen kan man ju betala i förskott visserligen, men det är ju en osäkerhetsfaktor.
På kort tid har ju stora företag som OnOff och Expert kastat in handduken och de var ju rätt väletablerade.
Har man då betalt i förskott har man blivit blåst.
Sedan saknar man påtryckningsmedel i händelse att ingenting skulle levereras, eller installationen vara utförd
under all kritik.

Sen kan jag ju personligen tycka att det ska vara möjligt att köpa varan för det pris den utannonseras för.
Jag köper ofta saker på postorder och möjlighet brukar finnas att hämta varan fraktfritt på något centrallager.
Kostar det förresten så mycket att skicka en värmepump med ett fraktföretag?
Just när det gäller värmepumpar så är ju allt mer eller mindre "postorderköp", i så måtto att man inte tar pumpen under armen och går hem
från butiken.
För mig som kund spelar det ju inte speciellt stor roll. Det fungerar ju så att installatören har produkten med sig när han anländer
för att installera. Om jag gjort upp affären på plats med exempelvis Elon eller köpt Pumpen på postorder via Polarpumpen är ju inget
jag märker som kund. Varför tar då vissa företag en fraktavgift, medan andra inte? Det framgår inte alls i marknadsföringen och eftersom
det inte handlar om ett par kalsonger från Ellos, utan något som kostar cirka 800:- eller 1200:- i frakt beroende på var man bor kan jag tycka att det
är rätt centralt.

Är väl inte direkt ute efter att misskreditera just Polarpumpen. Kanske gör andra "postorderföretag" på samma sätt? Tycker dock det blir lite missvisande
när de skriver att de är "störst och billigast på värmepumpar" och sedan anger pris i sin marknadsföring som det inte är möjligt att köpa pumpen till hur man än
bär sig åt. Bara mina åsikter...

Sedan det här med att eldragning inte ingår i installationen. Vad anser ni om det? En annan leverantör som faktiskt skriver i den här tråden har ju det i sin standardinstalltion, vilket jag också tycker är rätt och riktigt. Om det inte ingår borde man ju vara väldigt tydlig med att det INTE ingår.... (Hur vanligt är det att det råkar sitta ett vägguttag precis på den plats uteaggregatet sitter??). Dessutom är det ju inte ens tillåtet att koppla in fast installation med skarvkontakt vad jag vet i händelse att det råkar sitt ett uttag på exakt rätt plats. Möjligt att jag har fel, men jag tycker det känns som ett ickealternativ.

Det här borde egentligen vara en branschfråga kan jag tycka, men hoppas ändå på att det är så högt i tak här inne att man faktiskt kan diskutera den här typen av frågor utan att någon upplever att man smutskastar. Bra om man kan hålla sig till ren fakta bara. Om inte annat kan det ju vara bra för andra konsumenter vad man ska tänka på när man väljer leverantör. Tror många bara tittar på det utannonserade priset och blundar för det andra.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 29 oktober 2012, 11:08:38 »

Beror på vilket företag du handlar av och vilket finansbolag dom använder.

Tex tar Wasa Kredit 295:- och en aviavgift efter 6 månader för betalningsfritt i 6 månader av kunden i så kallad " kampanjavgift "
Är det rätt tid på året eller om det finns marginaler på grund av prisjusteraingar av återförsäljarens leverantör så kan det gå att få det helt kostnadsfritt, då hamnar kostnaden på säljande företag.

Finansbolagen ska man inte gynna i onödan egentligen om dom har hutlösa räntor/avgifter och jag tror aldrig jag sett något "seriöst" finansbolag gå omkull så nog klarar dom sig allt  ::)
Skrivet av: shelter
« skrivet: 29 oktober 2012, 10:53:32 »

Tar du räntefritt tillkommer det extra fakturaavgifter utöver dom 350:-.
Dom är inte dumma våra kära faktureringsföretag.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 29 oktober 2012, 10:43:56 »

Är det dom pengarna för en faktura så skulle jag satsat dom pengarna på att få betala betalningsfritt/räntefritt/kostnadsfritt efter 6 månader  ;)

Eller om möjligt förhandla bort även "kampanjavgifter" för att få det på det viset, nu får man väl käka upp det då ingen vill betala "kampanjavgifter" framöver  ::)
Skrivet av: shelter
« skrivet: 29 oktober 2012, 10:38:18 »

Jag håller med TS Comfort, precis därför jag valde faktura i mitt fall.
Sen var det mycket pengar att betala direkt till ett företag man inte handlat av förut.
350:- spänn som en "säkerhet" i detta fall kändes som en liten summa.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 29 oktober 2012, 10:35:42 »

Går inte att skicka något till kronofogden när man bestridit en faktura
Skulle någon mot förmodan skicka det till kronofogden så bestrider man ärendet och dom begär in underlag för vad som är rätt och fel och dom är bra att ha och göra med trots att många tror tvärtom.

Finns/fanns några skojare som skickade fakturor på reklam/internettjänster som dom skickade till kronofogden för att skrämmas men kronofogden är duktiga på detta så man får ingen prick eller anmärkning om man bestridit något  tummenupp

Är det något som inte överenstämmer med köpet så är det i första hand levererande företag som ska sköta sig och kunden bör betala efter att tjänsten är utförd.

Men som vanligt finns det olika åsikter om allt  :)
Skrivet av: Honk
« skrivet: 29 oktober 2012, 10:25:22 »

Det är möjligt men det är nog större risk att summan hamnar hos Kronofogden om man inte sköter sig och betalar....
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 29 oktober 2012, 10:22:40 »

Faktura efter utförd  installation är det bästa för kunden då man kan hålla inne betalning om det är något som inte fungerar eller om man är missnöjd med någon del av köpet.
Går med största sannolikhet betydligt fortare att få eventuella fel/reklamationer avhjälpta om inte betalningen kommer in  ;)

Om det kostar dessa pengar att få det på faktura är det bättre för kunden att ta det betalningsfritt tex 6 eller 12 månader då det brukar vara liknande summa eller lägre och betala 6-12 månader senare när man "tjänat/sparat" in lite slantar på elräkningen.
Skrivet av: Honk
« skrivet: 29 oktober 2012, 10:21:39 »

När man skall köpa en pump kan man lika gärna välja de kostnadsfria alternativen.
Varför välja faktura då man ändå får ett kvitto med köpet?

Att göda Webpay eller Klarna är som att skjuta sig själv i foten.......
Skrivet av: shelter
« skrivet: 29 oktober 2012, 10:09:07 »

Tänkte bidra med korrekta uppgifter ang. fakturaavgifterna.
350:- är fakturaavg. hos Svea Webpay.
395:- är den om man väljer Klarna.
Och som jag skrev tidigare 0:- för förskott och kortbetalning
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 oktober 2012, 04:13:43 »

495:- för att skriva ut och posta en faktura? Enligt lag får man väl bara ta ut en skälig kostnad Sc:,h

Nu vet jag inte vilket avtal de har med sin faktureringspartner, men när jag tittat på det där för min webshop så brukar det kosta (mig) typ 18 kr/faktura + 1.8% av totalbeloppet + moms.
Då deras varor kan kosta rätt mycket, t.ex. är det inte så ovanligt att flera personer går samman och köper flera värmepumpar i en order som skall levereras till norra sverige - för att spara på avgifterna för frakt och betalning, så kan nog 495 kr vara skäligt som ett medelvärde.
För egen del förstår jag helt och hållet att de har en hög faktureringsavgift, det skulle även jag ha om jag erbjöd faktura som ett alternativ i min webshop.

Dock vill jag än en gång påtala att denna typ av diskussioner tenderar att misskreditera det företag som diskuteras, alldeles oavsett hur de sköter sig, och det är inte någon typ av diskussion som jag anser passar sig i detta forum.
Prova t.ex. googla "handla av polarpumpen.se" så ser ni att det inte bara är detta forum som indexeras högt som "recensions-relaterade" länkar.

Om t.ex. jag och en handfull av de "gamla/trovärdiga" medlemmarna skulle få för oss att "såga" det företag som diskuteras skulle det nog mer eller mindre vara slut för dem, just för att google indexerar denna typ av ämnen väldigt effektivt, och "alla" som gör en undersökning av företaget kommer att hitta ämnet.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 29 oktober 2012, 01:10:31 »

Jag vet inte men det är ju inte polarpumpen som sätter fakturaavgifterna. Jag betalade då inte 495:- iaf.
Dock tycker jag dom verkar ha blivit dyrare sen i somras.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 oktober 2012, 23:54:25 »

495:- för att skriva ut och posta en faktura? Enligt lag får man väl bara ta ut en skälig kostnad Sc:,h

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!