Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkod E7-62 Daikin bergvärmepump  (läst 487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jäkylmä

  • Gäst
Jäkylmä
Felkod E7-62 Daikin bergvärmepump
« skrivet: 25 november 2023, 21:47:07 »
Daikin bergvärmepump från typ -14/-15
Felkod E7-62 onormalt köldbärarflöde.
Vi får detta felmeddelande och driftstopp varje höst/vinter då det börjar bli kallt (minusgrader) och det pågår regelbundet flera gånger per dygn i någon vecka för att sedan fungera typ resten av vintersäsongen samt sommaren tills det är dags igen till nästa höst/vinter. Så har det varit sedan värmepumpen installerades, börjar bli ganska trött på detta. Installatören är som vi förstår det inte intresserad av att hjälpa oss, de säger att Daikin inte besvarar dem vid försök till kontakt. Någon som har varit med om liknande problematik som kan dela med sig? Tacksam om även Daikin kan uttala sig, måste ju finnas fler som har/har haft samma bekymmer? Installatören menar bestämt på frysning i borrhålet men jag är ganska tveksam till detta, borrhålet är 250 m djupt, anläggningen går förvisso ganska kall, någon minusgrad på inkommande köldbärare och kanske typ 6 minus på returen men mitt i vintern när det kan vara typ minus 30 grader under flera dagar så fungerar det hur bra som helst utan driftstopp! Har dock noterat att det inte sitter några avluftningsventiler på högsta punkter på kalla sidan så funderar på om driftstörningarna kan orsakas av luft i systemet? Installatören avfärdar detta som jag förstår det. Har dock läst om detta i tidigare inlägg i forumet och Daikin hävdade då om att driftstoppen orsakades av luft i köldbärarkretsen, men vad som var den faktiska orsaken framkom aldrig i tråden. Jag skapar därför en ny tråd här med förhoppning om svar och lösning på vårt problem. Tack på förhand!

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Felkod E7-62 Daikin bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 25 november 2023, 22:51:50 »
Sök på forumet E7-62 så hittar du en hel del
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod E7-62 Daikin bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 26 november 2023, 10:25:20 »
E7-62 orsakas om KB flödet faler under brytarens gränsvärde (20l/min)

Om du ALLTID har det felet så kan felet ligga i ett avbrunnet spikfilter på sladden till KB pumpen. Klipps enkelt bort och skarvas förbi. KOntrollera även säkringen på huvudkretskortet (6,3A)

Om felet kommer och går så är det nästan alltid luft i systemet men kan även försämras av djupa hål samt skit i KB filtret.

I ditt fall sätter jag mina pengar på luft.

Att installatören ej har satt 2 avluftare på högsta punkterna i KB kretsen visar mer på hans okunskap än att han "inte får hjälp av Daikin"

Garanterat har han fått samma svar av oss som du får nu.
En ovilja att sätta dit avluftarna stärker tesen om att endast en idiot försöker samma sak 2 ggr. men förväntar sig olika resultat.

D

Utloggad Cue

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod E7-62 Daikin bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2024, 16:02:59 »
Jag har exakt samma problem som du och min bergvärmepump är frÃ¥n 14/15! Kan de vara fel pÃ¥ modellen och Daikin duckar? Sc:,h  - Hur ser man om det är ett "avbrunnet spikfilter pÃ¥ sladden till KB pumpen"?

Ytterligare ett fel hos mig är att KB "försvinner" och behöver fyllas på vartannat år, har någon de problemet också?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!