Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)  (läst 17605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #15 skrivet: 30 december 2010, 08:59:21 »
problem med væxelventil månne ?
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #16 skrivet: 30 december 2010, 20:51:43 »
Jupp Du menar berömda vczz6000/U ventilen/filtret
Var och bytte en sådan idag. hoppas dom byter till ett annat matrial snart vi har provat gjort rent men dom håller inte så länge
men jag vill vara säker så han inte har felkopplade raddar först
men som du föreslog så tror jag att trevägarn har hängt sig
Får se om han återkommer
VÃ¥gar man ge instruktioner hur man byter tro.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad MatteMus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2011, 23:09:12 »
Hej igen!

Jag har fortfarande inte fått någon ordning på elementet(en), får nog ta hit en röris, men jag drar mig lite för det... Är det en hel slinga som är fel så lär det väl kosta en slant att åtgärda. Skall man verifiera felkoppling och koppla om hela slingan måste man väl dessutom bryta upp golv och skit... Kanske kan rörkillen konstatera fel ändå och dra om rören vid radiatorerna, men det handlar ju omsex stycken så det blir väl inte heller så billigt... Jag tror jag har tre slingor på övervåningen, en ny, och två gamla där den ena har varma returer och förmodligen går ihop med de två elementen som har varma returer i källaren.

Huset är f.ö. från 67 med en nyare tillbyggnad med "lite" modernare element, men även de gamla kan nog variera lite i ålder.

Lite siffror från pumpen:

Ute 0
Rum 20
Framl. 50 (43)
Returl 45 (52)
Varmvatten 52
Integral -0
Brine Ut 13
Brine in 6

Vid de här värdena slog pumpen om och började köra vatten

och gick upp till
Framledn. 57 (70)
Returledn 52 (52)

sen slog den av, inget meddelande om hög retur (returen in i pumpen kändes heller inte som att den var varmare än när den började med varmvattentillv. så det var väl internt?)
Jag har f.ö. sett att returen gått över börvärdet 54 (52) tror jag, vid vattenvärmning så jag antar att det skall vara så?

Det här med att den fortsätter och kör vatten i samma pumpcykel har jag bara observerat när temperaturen ute varit lite högre, kanske -5 och uppåt.

Mitt varmvatten verkar oftast ligga runt 52-53, men var uppe i 54 efter en körare i eftermiddags.


Den här växelventilen, är det den som bestämmer om värmen skall ut i elementen eller gå till varmvattenberedning? Jag vill påpeka att jag tycker jag har ok värme i alla mina element utom det stora i gillestugan. Även de andra som har (varmare) retur blir varma i själva elementet också.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2011, 08:25:20 »
Hej mattemus
Jag tror det är läge att göra en service på din pump.
Jag förstår att det måste vara frustrerande att inte dom hittar felet på din kb pump om den nu läcker eller fungerar överhuvud taget.
Tar du dit en servicekille/tjej så görs filter rent (smuts) och kollar din växelventil att den fungerar och det behöver inte kosta skjortan
Som läget är nu så fungerar inte din pump bra.Har din växel ventil fastnat/kärvar (inte helt ovanligt) fungerar inte din cirkulation för
systemvattnet bra. Servicen tar ca 1h och och då byter han insatsen till din växelventil (matrialett kostar ca 250 kr) och gör rent
smutsfiltret och samtidigt luftar han ditt system.Räkna med ca 1500-2000 kr (beroende hur lång bilkostnad).
« Senast ändrad: 07 januari 2011, 17:25:32 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #19 skrivet: 07 januari 2011, 11:05:12 »
VCZZ6000?
Trodde vekselventilen hetter VC4012 / VC4013 men..

Citera
Infoga citat
Jupp Du menar berömda vczz6000/U ventilen/filtret
Var och bytte en sådan idag. hoppas dom byter till ett annat matrial snart vi har provat gjort rent men dom håller inte så länge

Har du bytt filtret eller ventilen ??  :D
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #20 skrivet: 07 januari 2011, 12:24:43 »
Spelar det någon roll,Helt övertygad om att han har en som ligger i bilen (TOMTE)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #21 skrivet: 07 januari 2011, 15:41:22 »
oops. Inte før att vara otrevlig men tyckte ditt svar førvillar kunden. Man gør inte rent væxelventilen. Vad ska det tjæna till? Væxelventilen sitter efter filtret. Så inte ska man behøva gøra rent væxelventilen..
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #22 skrivet: 07 januari 2011, 17:07:27 »
LARM HP läs en gång till och förstå. Men säg inge mer det blir bara fel.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #23 skrivet: 07 januari 2011, 19:02:27 »
Tycker att Larm HP har rätt här.  VC4012 och 13 Thumbsup

Nu körs väl LK:s grejer. *vinkar*

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #24 skrivet: 07 januari 2011, 19:17:50 »
Ta och läs en gång till.
Citera
problem med væxelventil månne ?


Citera
Jupp Du menar berömda vczz6000/U ventilen/filtretVar och bytte en sådan idag. hoppas dom byter till ett annat matrial snart vi har provat gjort rent men dom håller inte så länge

Citera
VCZZ6000?
Trodde vekselventilen hetter VC4012 / VC4013 men..

Anledningen att jag fråga var att jag aldrig hört talas om den berömda VCZZ6000.

Citera
LARM HP läs en gång till och förstå. Men säg inge mer det blir bara fel.
Nej jag ska försöka hålla mig tyst. När jag läser dina sakkunniga och väl formulerade svar i flera trådar inser jag att jag inte har mycket att hämta. Du vinner... *vinkar*


Vattenglaset är halvfullt

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #25 skrivet: 08 januari 2011, 05:28:51 »
Förstår att du inte har hört talas om det eftersom du inte vet skillnad på vad en växelventil och insatsventil är.
Du har väll inte hört talas om honeywell heller.
Väemepumstekniker:Nä skulle inte tro det.
« Senast ändrad: 08 januari 2011, 06:43:49 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #26 skrivet: 08 januari 2011, 08:42:11 »
Ahaa... nu förstår jag. Gud jag vad känner mig dum när jag inte förstod ventilen/filtret egentligen är insatsen..
Insatsen är inget filter !
Visst vet jag vad honeywell är men som du skriver är de inte bra nog. Jag rekommenderarut att byta ut mot LK ventilen istället. Tror de flesta VP-tillverkare har gått ifrån honeywell och ESBE till förmån för LK.

I och med mitt jobb har jag stött på en del växelventiler som förorsakat både det ena och andra...
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #27 skrivet: 08 januari 2011, 09:01:56 »
Hej MatteMus.

Du kan väl försöka skaffa dig/låna en ir termometer (finns på classe) och om du har kromade rör så tejpar
du till/retur men eltejp. Sedan mäter du temp efter c.a 10 min gång så har du ju ett värde att gå på :)
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #28 skrivet: 08 januari 2011, 09:03:38 »
Kanske var otydlig men jag menar radiatorena
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad MatteMus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Brine in/ut Thermia Diplomat TWS10 (+annat...)
« Svar #29 skrivet: 04 februari 2011, 13:28:57 »
Hej, Jag har nu haft en servicedam här och efter lite koll trodde hon att min pumps mystiska betende berodde på mina felkopplade ellement. Jag bad henne i.a.f. att kolla växelventilen när hon ändå höll på, och visst var det vajsing med den, den öppnade inte fullt ut när den skulle pytsa ut på radiatorsystemet (tack, alla för tipset om växelventilen m.a.o...). Ventilen verkar ha tröttnat helt när vi kollade den, för på eftermiddagen ringde min fru med det glada beskedet att huset blivit svinkallt... Naturligtvis var det fredag och ingen på service svarade så det blev till att åka ut på elelementjakt... Fick i.a.f. ventilen bytt i måndags, och nu är det en helt annan värme i huset (är ju iofs. mildgrader nu men i.a.f), jag fick dra ned kurvan etc. för att vi inte skulle koka bort... Även dT mellan fram och returledningen verkar vara ok nu, ligger runt 8 ºC. Jag tycker fortfarande att den startar för ofta, kanske 2 gånger i timmen nu, det skulle vara kul att se hur den beter sig när det är lite kallare.

Jag har fortfarande kvar problemet med de felkopplade elementen, men just nu känns det som att det funkar i.a.f. Får se vad det kostar att fixa skiten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 429
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!