Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 - Ingen värme  (läst 2948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus Anderberg

  • Gäst
Magnus Anderberg
Nibe F730 - Ingen värme
« skrivet: 23 september 2022, 10:31:27 »
Hej. Vi har en Nibe F730 som gått förhållandevis bra i 5 år. Nu när de blivit lite kallare ute på nätterna har vi upptäckt att den inte ger värme med 19-20c inne som följd.

Varmvatten funkar som vanligt. Pumpen verkar inte cirkulera något vatten ut i systemet då den är nöjd och visar 100GM och hög framlednings- och returtemp.

Har kontrollerat cirkulationspumpen som vibrerar och lyser. Dvs jag tror den fungerar. Spelar ingen roll om jag ställer upp hastigheten. Blir samma fel.

Har kollat växelventilen och motorn verkar funka och den rör sig. Tar man bort motorn och flyttar vredet manuellt blir det ändå inget vatten i värmesystemet.

Har luftat men ingen luft på ca 10 sek iaf.

Tips?



Mvh Magnus Anderberg

Utloggad Nerofuria

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #1 skrivet: 23 september 2022, 10:53:12 »
Här kommer ett par bilder från upplink.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 858
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #2 skrivet: 23 september 2022, 21:13:16 »
Mysko!

Gissar att du provat starta om värmepumpen. Och att du inte kommer ihåg att du ändrat några inställning sedan det senast fungerade?

Siffrorna du ser i uplink, verkar de stämma? Kan siffrorna i din screenshot komma från en varmvattenkörning (som just blivit klar)? Jämför med siffrorna du ser på displayen på pumpen och se om du ser vad den gör. Kolla också vilka ikoner du ser (och kolla i manualen vad de betyder).

I min F1245 kan man gå in i meny 4.9.3 och manuellt ändra gradminuter till ett negativt värde under inställningen för start för kompressor. Då startar den. Du skulle kunna prova och se vad som händer.

Edit: Skulle även kunna vara att stoppa av värme är aktiv pga för varm medeltemp ute. Från manualen:
Citera
Värmepumpen i felaktigt driftläge.
– Gå in i meny 4.2. Om läge "auto" är valt, välj ett högre värde på "stopp
av värme" i meny 4.9.2.
– Om läge "manuellt" är valt, välj till "värme". Skulle inte det räcka, välj
då även till "tillsats".
« Senast ändrad: 23 september 2022, 21:20:35 av Erik Renberg »
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Nerofuria

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #3 skrivet: 26 september 2022, 21:23:55 »
Tack för idéer.

Pumpen omstartad och inget ändrat. Dock har jag ändrat mycket nu efterÃ¥t för att försöka fÃ¥ igÃ¥ng den.  ::)

Japp de stämmer. Och som sagt pumpen vissar jättehög framledningstemp / retur även vid värme men rören visar 20 in ut dvs rumstemp.

Japp de gÃ¥r att ändra gradminuter till minus 500 typ och dÃ¥ drar pumpen igÃ¥ng men de kryper tillbaka rätt fort i om att vattnet är sÃ¥ varmt i returen. 🤯

Har kollat meddeltemp och provat och ändra. Ingen skillnad.

Känns väldigt skumt och har bokat en service gubbe som skulle komma innom 4 veckor hette det. Skulle ju dock vara gött att klara det själv men kanske är nått fel på riktigt.

Mvh Magnus

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #4 skrivet: 27 september 2022, 05:03:42 »
Vad har du för värden på autolägesinställning 4.9.2?
Stopp av värme
stopp av tillsats
Filtreringstid

Utloggad Nerofuria

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #5 skrivet: 27 september 2022, 13:57:27 »
Tack för tips.

Har fyllt i enligt Optimeringsguiden på denna sidan nu.

Stop Värme 16
Stop Tillsatts 2
Filtreringstid 6h

Även Provat att sätta stop värme på 20 och filtreringstid på 0 men de händer inget, samma fel.

Mvh Magnus

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 858
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #6 skrivet: 27 september 2022, 16:57:39 »
Kan det vara växelventilen? Så att den tror den gör värme men egentligen gör den varmvatten?

Prova testa läsa av varmvattentemperaturerna först. Sedan skruvar du ner gradminuter så att den börja göra Värme. Påverkas då varmvattentemperaturerna i beredaren borde det kunna vara växelventilen.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Nerofuria

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #7 skrivet: 27 september 2022, 20:17:18 »
Har haft den tanken ocksÃ¥ sÃ¥klart. Bifogar bilder pÃ¥ den som jag tror är växelventilen och motorn. 😅 Den rör sig och problemet ändras ej när man vrider den manuellt. Är de nÃ¥n som vet hur den ska stÃ¥ för a respektive b?

Ska kolla temperaturerna.

Mvh Magnus


Utloggad Nerofuria

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #8 skrivet: 27 september 2022, 20:26:14 »
Tvingar jag ner pumpen till typ -800gm när den håller på med varmvatten snurrar växelventilsmotorn ventilen lika mycket åt motsatt håll som på bilden.

Dock fÃ¥r jag rätt snabbt ett hp-larm, men följd att den stänger av kompressorn och den kör tillsats istället. 🤯 

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 858
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #9 skrivet: 27 september 2022, 21:34:31 »
HP lam är ju att den inte blir av med värmen... https://www.nibe.eu/sv-se/support/vanliga-fragor/faq-items/jag-har-ett-hogtryckslarm-pa-min-varmepump-vad-ska-jag-gora

Så varför kommer värmen inte ut i huset? Har du sett till att du har tryck i systemet? (förmodligen, när du avluftade?). Finns det fler ställen att avlufta? Finns det något smutsfilter du kan kolla i värmekretsen? Eller ventil/kran utanför värmepumpen som något företagsamt barn dragit i, eller så.

Jag vet inte hur växelventilen ska stå, tyvärr. Men kanske om du söker på forumet, så hittar du kanske mer. Jag hittade följande som nämner att F1245 har samma ventil: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74677.msg777953#msg777953
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3607
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #10 skrivet: 28 september 2022, 00:23:29 »
Det går bara sätta själva axeln åt ett håll i ställdonet, ena sedan är lite välvd.
Kabelsidan på donet kan bara gå åt ett håll.

A är varmvatten är jag ganska säker på. Lyft av donet när det är var du önskar i manuell drift.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Nerofuria

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #11 skrivet: 28 september 2022, 09:05:00 »
Tjo. Löste problemet och lärt mig om systemet  :).

De finns ju tydligen filter man kan rensa som var bom stopp i. 2st pÃ¥ returen ett innan pannan och ett under pannan. När jag fick rensat bÃ¥da dessa sÃ¥ Ã¥ker vattnet ut i systemet och vi hoppas de  funkar nu vilket känns troligt 🙂.

Ingen aning om dessa filter och de har ej varit rengjorda/kontrollerade sen installationen för 5 Ã¥r sedan. SÃ¥ kanske funkar pumpen ändÃ¥ bättre nu 😅.

Tack för idéer och hjälp. Bifogar en bild pÃ¥ de första filtret. 🤯🙈

Mvh Magnus

Marielle K

  • Gäst
Marielle K
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #12 skrivet: 13 december 2022, 20:42:52 »
Hejsan

Vi har samma värmepump Nibe f730 och det verkar som vi har samma problem. Allt verkar funka men vi får ingen ordentlig värme i elementen. Ganska kallt just nu i dess kalla dagar med. Värmen går inte mer än 20 grader.

Va hittade du dessa filter sÃ¥ vi kan kolla det ocksÃ¥? VÃ¥ran är ca 2 Ã¥r gammal o vi har aldrig sett detta filter 😅

Mvh Marielle

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9688
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #13 skrivet: 14 december 2022, 08:59:58 »
Man måste leta utmed rören bredvid och under pannan för att hitta smulfiltret eller -filtren. De ser normalt ut som:
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Savina10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Ingen värme
« Svar #14 skrivet: 14 december 2022, 11:07:12 »
Tjo. Löste problemet och lärt mig om systemet  :).

De finns ju tydligen filter man kan rensa som var bom stopp i. 2st pÃ¥ returen ett innan pannan och ett under pannan. När jag fick rensat bÃ¥da dessa sÃ¥ Ã¥ker vattnet ut i systemet och vi hoppas de  funkar nu vilket känns troligt 🙂.

Ingen aning om dessa filter och de har ej varit rengjorda/kontrollerade sen installationen för 5 Ã¥r sedan. SÃ¥ kanske funkar pumpen ändÃ¥ bättre nu 😅.

Tack för idéer och hjälp. Bifogar en bild pÃ¥ de första filtret. 🤯🙈

Mvh Magnus

Måste man skruva av fronten på f730/f750 för att hitta var filterna sitter?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!