Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Turledningstemperatur synker under kalkulert turledning - Nibe f470  (läst 250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AxelSC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei!

Jeg har lagt merke til at differansen på kalkulert og faktisk tur temp har økt. Når utetemperaturen er rundt 0 grader, klarer ikke varmepumpen å opprettholde den beregnede turtemperaturen. Den ligger alltid 1-4 grader under inntil elektrisk tilleggsvarme slår inn. Når tilleggsvarmen aktiveres, går temperaturen over det beregnede nivået og begynner deretter umiddelbart å synke.

Jeg har allerede luftet systemet og skiftet filter. Trykket ligger rundt 1 bar. Mitt oppsett inkluderer gulvvarme og 1 viftekonvektor. Jeg ser det samme resultatet enten viftekonvektoren er på eller av.

Jeg vet at F470 trenger el.tilsats når det er kaldt, men jeg lurer på om det er vanlig at den avviker såpass mye fra den beregnede turtemperaturen.

Takk for svar!
« Senast ändrad: 04 december 2023, 02:49:12 av AxelSC »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3601
  • Karma +2/-0
Testa provkör shunten i tvångsstyrningsmenyn.

Bakåtpil 7 sekunder ger servicemenyn.

Jag tror du hittar resten, tvångsstyrning är på första sidan lite längre ner.
Aktivera tvångsstyning högst upp innan du kör shuntmotorn i ena eller andra riktningen, inte båda samtidigt.

Visuell kontrollera att shunten ändrat läge. Gångtid cirka 2 minuter från ena till andra sidan. Ficklampa genom luckan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad AxelSC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Testa provkör shunten i tvångsstyrningsmenyn.

Bakåtpil 7 sekunder ger servicemenyn.

Jag tror du hittar resten, tvångsstyrning är på första sidan lite längre ner.
Aktivera tvångsstyning högst upp innan du kör shuntmotorn i ena eller andra riktningen, inte båda samtidigt.

Visuell kontrollera att shunten ändrat läge. Gångtid cirka 2 minuter från ena till andra sidan. Ficklampa genom luckan.

Takk for svar. Der lærte jeg hvor den lyden kom i fra :)
Gangtid 1m 50s.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3601
  • Karma +2/-0
Det gick bra att köra åt båda håll?
I så fall skumt att den siktar för lågt och hänger med i tankens variationer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!