Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil  (läst 4820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« skrivet: 13 oktober 2006, 01:28:15 »
Håller som bästa på att förbereda värmesystemet i våra gässtugor inför vintern. Med erfarenhet från förra vintern vet jag att vi inte kan ha samma låga framledningstemperatur där som i vårt stora hus. Även värmekurvan skiljer sig mycket åt. Det är iofs inget konstigt då det stora huset har dryga 20cm bra isolering i väggarna medans gäststugorna har 10-12cm ihopsjunket korkspån (vilket tydligen var bra på sin tid) i väggarna.

Som jag ser det har jag två alternativ. Det ena är att höja framledningen på VP, ändra kurvan så att den stämmer med gässtugorna och sätta in en shunt för golvvärmen i vårt stora hus. Eftersom jag redan har en stor ack som volymförstorare så skulle det egentligen vara ganska enkelt. Det kännas dock som att det är en dålig lösning då värmesystemet i det stora huset fungerar alldeles ypperligt som det är. Radiatorvolymen i gässtugorna är dessutom mycket liten (3st PC22 60*120cm samt en fläktkonvektor i den ena stugan).

Alernativ två är att ta varmt radiatorvatten från manteln i VVB och mata gässtugan med den högre temperaturen. Sett ur ett COP perspektiv är inte det speciellt bra men det känns ändå som det bättre alternativet av de två. För att inte köra ut i snitt 50gradigt vatten i mina kulvertar funderar jag på att montera en ESSBE blandningsventil och sätta den på 35-40gr vilket ska räcka till att hålla runt 19gr inne när det är -20gr ute. Temperaturregleringen får sedan ske med vanliga radiatortermostater. Som cirkulationspump tänkte jag använda Grundfos varvtalsstyrda Alpha pump. Den skulle då sänka flödet när termostaterna stänger. Om det är nödvändigt eller ej vet jag inte men det låter bra iaf ;)



Är det någon som tror att det kommer att fungera eller finns det någon lösning som jag inte tänkt på? Det jag är lite fundersam över är huruvida returen kommer att gå "rätt" väg genom ventilen eller som allt kommer att gå tillbaks till manteln på VVB. Det känns iaf som cirkpumpen bör sitta efter ventilen men före raddarna. Essbe har ett exempel i en av sina broschyrer men där använder man samma ventil för att sänka temperaturen till en golvvärmekrets från en radiatorkrets. Då har man satt in dubbla cirkulationspumpar där den ena cirkulerar golvvärmekretsen och den andra radiatorkretsen. I mitt fall har jag ju ingen "radiatorkrets" före ventilen utan hoppas på att få igenom flöde från acken ändå.

/Johan
« Senast ändrad: 13 oktober 2006, 01:33:58 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2006, 07:50:46 »
Det uppritade förslaget kommer att fungera alldeles utmärkt. Jag har tidigare kört så i 10 år, fast med två separata parallella kretsar, en för raddar och en för golv. Det var vanligt "förr" att man hade fast kondensering och shuntade ut önskad framledningstemp. Backventilen vet jag inte vad den gör för nytta?
« Senast ändrad: 13 oktober 2006, 07:57:22 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29418
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2006, 09:08:03 »
Det jag är lite fundersam över är huruvida returen kommer att gå "rätt" väg genom ventilen eller som allt kommer att gå tillbaks till manteln på VVB.

Det vatten som shuntas ut från VVB:n måste ju ersättas, sitter växelventilen på returen så kommer vattnet från T-kopplingen efter kondensorn. Sitter växelventilen på framledningen så kommer vattnet till VVB:n från returen från golvvärme och radiatorer.

Vid VV-laddning går givetvis returvattnet från radiatorerna till VVB:n.
« Senast ändrad: 13 oktober 2006, 12:17:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2006, 10:52:09 »
jag hade satt cirk.pumpen på returen(givetvis före avgeningen till shunten) jag tror att den mår bättre av detta... ??? jag sulle iofs vilja ha kretsen tryckhållning före pumpen då...janse bättre att göra som du har tänkt Thumbsup
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29418
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2006, 12:20:20 »
Det jag är lite fundersam över är huruvida returen kommer att gå "rätt" väg genom ventilen eller som allt kommer att gå tillbaks till manteln på VVB.

Det vatten som shuntas ut från VVB:n måste ju ersättas, sitter växelventilen på returen så kommer vattnet från T-kopplingen efter kondensorn. Sitter växelventilen på framledningen så kommer vattnet till VVB:n från returen från golvvärme och radiatorer.

Vid VV-laddning går givetvis returvattnet från radiatorerna till VVB:n.

En fundering, sätter du returen från radiatorerna direkt på VVB:n eller sätter du den på returen från golvvärmen (jag antog det sistnämnda)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2006, 13:29:44 »
Returen från radiatorslingan är tänkt att gå direkt till manteln på VVB. På så sätt blir slingorna mer separata och dom bör inte påverka varandra.

Det jag var lite osäker på är om det finns en risk att returflödet går igenom manteln istället för att gå tillbaks till blandningsventilen.


Att cirken sitter före raddaran är för att den ska kunna känna av trycket/flödet på rätt sätt. Grundfos rekommenderar den monteringen till sina Alpha pumpar.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29418
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2006, 14:02:32 »
Det är väl tänkt att blandningsventilen ska funka som en shunt, är det då inte bättre att sätta dit en riktig shuntventil?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2006, 19:34:16 »
Det stämmer att blandningsventilen ska fungera på liknande sätt som en shunt och visst skulle en shunt vara en bättre lösning. Ett problem är att hitta en värmekurva som stämmer med båda gästhusen. Dom är väldigt olika i sitt beteende när det gäller nedkylning/uppvärmning.

Sen är det även av kostnadsskäl som jag tänkt mig en blandningsventil.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2006, 20:36:06 »
Sen är det även av kostnadsskäl som jag tänkt mig en blandningsventil.
Vad för typ av ventil?
Vilket flöde behövs?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2006, 22:00:45 »
Det är en Essbe ventil. Den finns i lite olika varianter. Det finns lie olika varianter/temperaturområden.

Jag vet inte om det krävs något minimiflöde för att den ska fungera men jag tror inte det. Liknande ventiler används för reglering av varmvattentemperatur och där fungerar dom vid nästan 0_flöde.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2006, 22:12:04 »
Vad jag egentligen undrade var vilket flöde krävs på matarledningen till radiatorerna och om ventilen klarar detta flöde eller om det blir för stort tryckfall. Och så glömde jag klippa in denna länken:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10082.0

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Mata raddar med VVB mantelvatten och blandningsventil
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2006, 18:48:16 »
Nu blir det lite "Tänk om och gör rätt". Inte för att det inte fungerade med min termostatventil utan för att det blir bättre och mer automatik att leka med och justera in.

Fick tag i en begagnad Danfoss ECL 100 så nu blir det att byta termostatventilen som suttit där en vecka mot en trevägsventil. Som tur är skiljer det bara någon milimeter mellan anslutningarna på de två ventilerna så det blir ett enkelt byte.

Så här blev monteringen med Cirkpump och Shuntventil/motor


En liten bild på "reglerdatorn". Hur enkel som helst att justera. Det som kan ställas in är lutning och förskjutning av kurvan samt ev. spartider.


Jag kan redan efter bara några dagar se att det blir bättre ekonomi med automatisk shuntning än med "termostatshunt".

Sen återstår att hitta rätt kurva på mina småstugor.

/Johan

PS Någon som är intresserad av en blandningsventil för VV (35-60ºC) med 22mm klämring så finns en annons här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10328.0
« Senast ändrad: 25 oktober 2006, 21:26:53 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!