Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ställa markstativet pÃ¥??  (läst 3056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dadde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Vad ställa markstativet på??
« skrivet: 18 oktober 2010, 19:52:33 »
Jag skall ha ett markstativ till min nya pump, men hur skall jag göra så den står stadigt?
Vissa säger lecablock andra trädgårdsplattor och andra att gjuta en platta.
Vilket är bäst och hur går jag tillväga?

Markstativet blir ett sådant som följer med vid installationen.

Hur skall man tänka på ang allt vatten som kommer ut? Dränering, Isbildning.

Där den skall stå är det jord/lera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vad ställa markstativet på??
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2010, 20:40:22 »
Hej

Om du ska använda ett färdigt markstativ så hade jag rått dej att ställa det på lite större block, typ Leca. Då vinner du lite höjd, det kan vara bra med tanke på allt avfrostningsvatten som bildar is under utedelen vintertid. Annars har det ingen betydelse. Att skruva fast markstativet i blocken är bra.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ställa markstativet på??
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2010, 20:45:43 »
Jag hoppas du tänkt på att underlaget under marksten/lecablock eller en platta är mycket viktigt

Ställer du tex lecablock på jord/lera kommer det att sjunka, och börjar det luta åt fel håll så rinner inte vattnet vid avfrostningen ut och ni har en utedel som ser ut som en igloo och stor risk för frysskador av all is.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Vad ställa markstativet på??
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2010, 20:58:49 »
Hej
Platta till nån kvm ordentligt där pumpen ska stå med lite lutning ut från huset
Lägg trädgårdsplattor först o banka ner dem ordentligt
Sen kan du ju ta ett par lecablock eller annat stadigt o ställa stativet på så du får under en balja för allt vatten
Pumpen ska luta lite till vänster från kompressorsidan med så du ej får vatten in där

/Markus


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!