Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärme med bergvärme + ackumulatortank + vattenmantlad kamin  (läst 28585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Enda fördelen är nog att minska legionella risken samt att du får massor med vv när du eldar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För vattenburen värme använder man normalt rumsgivare, golvgivare brukar man bara ha vid elvärme.
Okej, men är inte poängen med de skilda typerna av givare olika? Såhär tycker jag att det verkar:
Rumsgivare: Används för att kontrollera temperaturen i rummet, alltså för att ha golvvärmen som uppvärmning av rummet.
Golvgivare: Används för att kontrollera temperaturen i golvet, alltså för att ha golvvärmen som komfortvärme.

Om jag endast ska ha den som komfortvärme i badrummen och därmed kan sätta 26°C (eller vad som nu är behaglig golvtemperatur) och låta den stå så större delen av året (september->maj?) så tycker jag det låter toppen.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enda fördelen är nog att minska legionella risken samt att du får massor med vv när du eldar.
Okej, men legionellan är ju lätt fixad med legionellakörningar. Kostar väldigt lite även om man skulle köra rakt av med elpatron (<200 kr/år).

Massor av VV får man ju även med en förrådsberedare om man eldat. Om jag har 300 l 80°C vatten i beredaren så ger det över 600 l 40°C vatten.

Viktigare skulle jag säga är hur mycket VV man får som minst. Med en 300 l beredare som håller 45°C får man ca 340 l VV.
Därefter förvärms vattnet i den nedre slingan (till 15-25°C, beroende på temperatur i nedre delen) och de sista 15-25°C lär ta en stund om inte man låter elpatronen gå in.

Att värma 300 l vatten 25°C kräver 8.7 kWh värme, alltså ca 1.5 h för en 6 kW VP.

/Anton

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Poängen är att det fungerar olika om man ha elvärme eller vattenburen värme. En rumsgivare tillsammans med elvärme fungerar, men dåligt, då golvet växelvis blir varmt och kallt. Det beror på att elvärmen är endera fullt på eller av, det får till följd att man får stora svängningar i golvets temperatur.
Med en golvgivare har man mycket mindre temperaturskillnad mellan från och tillslag och får på så sätt ljumna golv = komfort.
Med vattenburen golvvärme fungerar, om allt är rätt intrimmat, termostaten bara som maxbegränsare i rummet och man har fullt flöde i slingorna så länge ett värmebehov föreligger. Vilket ger ljumna golv så länge som styrsystemet kallar på värme. Med rätt injustering får man den värme på golvet som styrdatorn anser dvs vattnet är varken hett eller kallt utan bara "lagom".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Okej, men legionellan är ju lätt fixad med legionellakörningar. Kostar väldigt lite även om man skulle köra rakt av med elpatron (<200 kr/år).

Massor av VV får man ju även med en förrådsberedare om man eldat. Om jag har 300 l 80°C vatten i beredaren så ger det över 600 l 40°C vatten.

Viktigare skulle jag säga är hur mycket VV man får som minst. Med en 300 l beredare som håller 45°C får man ca 340 l VV.
Därefter förvärms vattnet i den nedre slingan (till 15-25°C, beroende på temperatur i nedre delen) och de sista 15-25°C lär ta en stund om inte man låter elpatronen gå in.

Att värma 300 l vatten 25°C kräver 8.7 kWh värme, alltså ca 1.5 h för en 6 kW VP.

/Anton
För att fÃ¥ 45 grader i beredaren mÃ¥ste troligtvis framledningen frÃ¥n vp vara närmare 55 grader kör du in 55 grader i en tank med slinga i fÃ¥r du troligtvis ut ganska mÃ¥nga liter ocksÃ¥ men kanske inte lika mycket  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För att fÃ¥ 45 grader i beredaren mÃ¥ste troligtvis framledningen frÃ¥n vp vara närmare 55 grader kör du in 55 grader i en tank med slinga i fÃ¥r du troligtvis ut ganska mÃ¥nga liter ocksÃ¥ men kanske inte lika mycket  Sc:,h
Jo, det är sant. Man kommer behöva värma utrymmet utanför beredaren till högre temperatur än önskad temperatur på varmvattnet för att sedan låta värmen föras över. Bra synpunkt där!

Då är väl frågan vilken typ av ackumulatortank med slingor man föredrar. När man har eldat finns det en poäng att ha två separata slingor (ej seriekopplade) för att först plocka värme från nedre delen av tanken (med dubbla blandningsventiler), men resten av tiden gör det väldigt lite skillnad. Duger en KV 500 då? Den är iaf väldigt prisvärd (med termometrar och isolering), men frågan är om inte jag oavsett vill bygga in ackumulatortanken för att slippa se alla kopplingar (den ska stå i tvättstugan på bottenplan). Dock kan jag inte hitta något alternativ som är billigare utan isolering (TS 500 och TS 750 med två slingor kostar ~samma), så det är väl bara bygga in den i ett oisolerat skåp.

Ett alternativ kan ju vara Borö TIDA 500 B25 som har anslutningarna dolda på toppen



Kostar ca 4 000 mer, men det kanske det är värt det för att slippa bygga ett skåp. Den saknar dock tillopp mitt på för VPn så att man kan köra med växelventil för de två zonerna... Om man inte använder utloppet för golvvärmen, men då blir man av med knäppfunktionen.

/Anton
« Senast ändrad: 04 november 2016, 12:52:15 av beräkningsingenjörSvensk »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!