Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärme med bergvärme + ackumulatortank + vattenmantlad kamin  (läst 28886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Men vad är det för ide att ta vattnet frÃ¥n toppen varför inte ta samma vatten som till resten av golvvärmen. Sen finns det en del annat konstigt pÃ¥ bilden det krävs 2 st växelventiler för bra funktion 1 pÃ¥ framledningen samt 1 pÃ¥ returen men hela iden känns lite som att gÃ¥ över Ã¥n efter vatten  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men vad är det för ide att ta vattnet frÃ¥n toppen varför inte ta samma vatten som till resten av golvvärmen. Sen finns det en del annat konstigt pÃ¥ bilden det krävs 2 st växelventiler för bra funktion 1 pÃ¥ framledningen samt 1 pÃ¥ returen men hela iden känns lite som att gÃ¥ över Ã¥n efter vatten  Sc:,h
Fast problemet då är ju att det inte finns någon värme i botten av tanken på sommaren och att man då inte kan få någon komfortvärme i badrum och hall (klinker).

Borde man ha en växelventil som vid varmvattenproduktion tar vatten från mitten av tanken och värmer det för att sedan mata in i toppen? Jag tänkte så ursprungligen men kom fram till att det var oklart huruvida den lilla besparingen som en lite kallare botten i tanken skulle vara värt det. Gör jag så blir också vattnet runt förvärmarslingan iskall snabbt och då har man "bara" 200 l varmvatten. Då kommer nog temperaturen ställas upp i den övre delen av tanken för att få tillräckligt med varmvatten för bad och dusch samtidigt.

Du som är insatt får gärna föreslå en bättre lösning där jag kan kombinera vattenmantlad eldstad med BVP och golvvärme. Jag spånar och hoppas på feedback :)

/Anton
« Senast ändrad: 29 oktober 2016, 20:51:09 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ser nu att jag inte riktigt förklarat hur jag tänkt i skissen (kräver att man läst allt jag skrivit tidigare för att förstå).

EcoLogic:en har ute- och innegivare och styr temperaturen i huset m.h.a. golvvärmen under parketten (ca 90 m^2 ingjutet på bottenplan). På sommaren står alltså BVPn för endast varmvattenproduktion, så vitt EcoLogic:en vet.

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Man fÃ¥r se till att undre delen av tanken häller rätt temp hela Ã¥ret. Jag skulle köpt en 1226/1245 kopplat den mot en 500/750 liters tank med slingor i mot samma tank kopplar man kaminen via laddpaket sen behöver du 1 st extra shunt styrning som styrs via vp eller extern styrning och som stänger shunten när du eldar sÃ¥ du fÃ¥r ok framledning. PÃ¥ sommaren när du vill ha värme i klinkers golvet men inte i resten stoppar du cp till resten av golven och ev stänger en ventil sen sköter vp värmen i golvet via min framledning.  vv gÃ¥r först genom tanken och värms där och slutvärms sedan i vp inbyggda beredare. Nackdelar med shuntstyrning frÃ¥n Nibe mÃ¥ste kurvan i vp vara högre än den shuntade kretsen vilket ger sämre cop med extern styrning som styrs efter innetemp bör det funka med samma kurva som utan shunt. Man mÃ¥ste även ha en extra givare i tanken sÃ¥ vp känner tempen där och inte startar när du eldar sen behövs det backventil sÃ¥ det inte blir själv cirk av het vatten genom vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man fÃ¥r se till att undre delen av tanken häller rätt temp hela Ã¥ret. Jag skulle köpt en 1226/1245 kopplat den mot en 500/750 liters tank med slingor i mot samma tank kopplar man kaminen via laddpaket sen behöver du 1 st extra shunt styrning som styrs via vp eller extern styrning och som stänger shunten när du eldar sÃ¥ du fÃ¥r ok framledning. PÃ¥ sommaren när du vill ha värme i klinkers golvet men inte i resten stoppar du cp till resten av golven och ev stänger en ventil sen sköter vp värmen i golvet via min framledning.  vv gÃ¥r först genom tanken och värms där och slutvärms sedan i vp inbyggda beredare. Nackdelar med shuntstyrning frÃ¥n Nibe mÃ¥ste kurvan i vp vara högre än den shuntade kretsen vilket ger sämre cop med extern styrning som styrs efter innetemp bör det funka med samma kurva som utan shunt. Man mÃ¥ste även ha en extra givare i tanken sÃ¥ vp känner tempen där och inte startar när du eldar sen behövs det backventil sÃ¥ det inte blir själv cirk av het vatten genom vp.
Likt ursprungsidén i denna tråd helt enkelt? Den är absolut en av toppkandidaterna fortsatt.

Nackdelarna är du inne på själv, förutom sämre pumpar för F1226 (ej A-klassade). Styrningen är också lite knepigare då man måste först ha en innegivare i t.ex. ett av badrummen som man ställer skyhögt för att VPn ska skicka ut tillräckligt högt vatten och sedan termostater i alla badrum för att styra till den temperatur man faktiskt i stunden vill ha.

Skillnad i kostnad F1245 + slingtank mot EcoPart + EcoLogic + förrådsberedartank
Golvvärmeslingor: samma
Termostater i badrum: samma
Innegivare: en extra behövs för F1245
Ackumulatortank: ~samma
VP inkl. styrning, elspets och pumpar: F1245 ca 52 kSEK, EcoPart + EcoLogic ca 40 kSEK

COP: kanske lite bättre för EcoPart:en då man kan köra på lägre framledningstemperatur för uppvärmning av huset. Specad COP är praktiskt taget identisk för de två produkterna (4.59 vs 4.6 mätt enligt EN 14511 0/35°C).

Var det förresten något annat som såg konstigt ut i skissen? Den är såklart förenklad mot verkligt fall och saknar diverse (back-, säkerhets-, blandnings-, avstängnings-) ventiler. Men är något annat galet?

/Anton
« Senast ändrad: 29 oktober 2016, 22:20:25 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Du har missat nått du ställer in den temp du vill ha på framledningen direkt i vp så länge ingen shunt stänger och späder ner den går framledningen direkt ut på golven inga termostater behövs. Till 1226 följer ingen innegivare med och är inget krav men jag skulle rekommendera en det saknas även en del annat lull lull. Vilka pumpar vp har är mindre viktigt i en installation med arbetstank eftersom den interna cp endast går med kompressorn medans den externa går hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har missat nått du ställer in den temp du vill ha på framledningen direkt i vp så länge ingen shunt stänger och späder ner den går framledningen direkt ut på golven inga termostater behövs. Till 1226 följer ingen innegivare med och är inget krav men jag skulle rekommendera en det saknas även en del annat lull lull. Vilka pumpar vp har är mindre viktigt i en installation med arbetstank eftersom den interna cp endast går med kompressorn medans den externa går hela tiden.
Jorå, där är jag med. En shunt behövs eftersom att temperaturen i tanken kan bli för varm (när man eldar), men övrig tid är den praktiskt taget alltid öppen.

Termostater måste jag ha till golven i badrummen om jag vill kunna höja temperaturen för att få en uttorkande effekt.

Jag har dålig koll på hur stor skillnad det är i förbrukning mellan en äldre pump och en ny ErP-märkt ditto. Det verkar framförallt vara skillnad i hur lägstavärdet i förbrukning. Men du har rätt i att CP är mindre viktig när det finns arbetstank.

Men i det fallet vi diskuterade nu när det alltid ska finnas tillräckligt med värme för att värma klinkergolv till komfort så kan aldrig det som kommer direkt från VP släppas ut på golvvärmeslingan under parketten. Den behöver alltså shuntas ner. Eller tänker jag galet?

Såhär visar CTC att man ska koppla två värmesystem på EcoHeat:

Värmesystem 1 är i mitt fall klinkergolven (hög temperatur) och värmesystem 2 parkettgolven (lägre temperatur). Det betyder att VPn producerar överlag högre temperatur än vad som behövs för uppvärmningen.

Så tänker jag att man behöver göra för F1226 också.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Korrigerade lite i skissen för att ta värme från botten till klinkergolven, om det finns.

Med blandningsventil först följt av en shuntventil:


Kanske ännu bättre är att använda en bivalent shuntventil:

För visst finns det väl sådana som har inbyggd termostat som blandningsventiler?

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jorå, där är jag med. En shunt behövs eftersom att temperaturen i tanken kan bli för varm (när man eldar), men övrig tid är den praktiskt taget alltid öppen.

Termostater måste jag ha till golven i badrummen om jag vill kunna höja temperaturen för att få en uttorkande effekt.

Jag har dålig koll på hur stor skillnad det är i förbrukning mellan en äldre pump och en ny ErP-märkt ditto. Det verkar framförallt vara skillnad i hur lägstavärdet i förbrukning. Men du har rätt i att CP är mindre viktig när det finns arbetstank.

Men i det fallet vi diskuterade nu när det alltid ska finnas tillräckligt med värme för att värma klinkergolv till komfort så kan aldrig det som kommer direkt från VP släppas ut på golvvärmeslingan under parketten. Den behöver alltså shuntas ner. Eller tänker jag galet?

Såhär visar CTC att man ska koppla två värmesystem på EcoHeat:

Värmesystem 1 är i mitt fall klinkergolven (hög temperatur) och värmesystem 2 parkettgolven (lägre temperatur). Det betyder att VPn producerar överlag högre temperatur än vad som behövs för uppvärmningen.

Så tänker jag att man behöver göra för F1226 också.

/Anton
Ett klinkergolv med ingjuten eller inspacklad slang kräver lägre framledning än vad slang i gles eller spånskiva kräver så om du kör samma framledning kommer det bli tillräckligt varmt på klinkersgolven utan extra shunt och man kan även styra det genom att lägga slangen närmare varandra där man vill ha extra värme just för att slippa extra shuntar och annat onödigt. Om du ska kunna höja tempen för att få extra temp måste du övrig tid köra övertemp vilket är dumt och onödigt golven torkar ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett klinkergolv med ingjuten eller inspacklad slang kräver lägre framledning än vad slang i gles eller spånskiva kräver så om du kör samma framledning kommer det bli tillräckligt varmt på klinkersgolven utan extra shunt och man kan även styra det genom att lägga slangen närmare varandra där man vill ha extra värme just för att slippa extra shuntar och annat onödigt. Om du ska kunna höja tempen för att få extra temp måste du övrig tid köra övertemp vilket är dumt och onödigt golven torkar ändå.
Jag hade antagit att det behövdes hög framledningstemperatur för att få komfortvärme i badrum, men som du säger är det bara att sätta slangen lite tätare där. Visst sätter man då en sensor i golvet (i badrum) och styr mot den?

Ny skiss:


Jag la till en växelventil så att det tydligare blir två zoner i ackumulatortanken (som du sa).

Tror du det är möjligt att skippa den extra shunt+CP jag har för klinker+värmebatteri? Hur ser man då till att inte få ut någon värme under parketten vår och höst när det inte finns något värmebehov? Gruppfördelare först där ena delen alltid är öppen (till klinkergolv) och den andra stängs (till parkettgolv, styrd hur?).

All slang är som sagt ingjuten (eller inspacklad, badrum uppe) om det inte framgick, skillnaden är att det antingen är parkett eller klinker över. Jag gjorde ett överslag av hur effekt man kan få från värmebatteriet (för uppvärmning av övervåning) vid DVUT. Vid 55°C in och 45°C ut ger värmebatteriet 3.4 kW vid 15°C luft och 360 m^3/h flöde. Uppskattningsvis kan man då få ut minst 1 kW vid 40°C in och 240 m^3/h flöde vilket borde räcka gott och väl.

Tack för all input!

/Anton

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
För vattenburen värme använder man normalt rumsgivare, golvgivare brukar man bara ha vid elvärme.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jag hade antagit att det behövdes hög framledningstemperatur för att få komfortvärme i badrum, men som du säger är det bara att sätta slangen lite tätare där. Visst sätter man då en sensor i golvet (i badrum) och styr mot den?

Ny skiss:


Jag la till en växelventil så att det tydligare blir två zoner i ackumulatortanken (som du sa).

Tror du det är möjligt att skippa den extra shunt+CP jag har för klinker+värmebatteri? Hur ser man då till att inte få ut någon värme under parketten vår och höst när det inte finns något värmebehov? Gruppfördelare först där ena delen alltid är öppen (till klinkergolv) och den andra stängs (till parkettgolv, styrd hur?).

All slang är som sagt ingjuten (eller inspacklad, badrum uppe) om det inte framgick, skillnaden är att det antingen är parkett eller klinker över. Jag gjorde ett överslag av hur effekt man kan få från värmebatteriet (för uppvärmning av övervåning) vid DVUT. Vid 55°C in och 45°C ut ger värmebatteriet 3.4 kW vid 15°C luft och 360 m^3/h flöde. Uppskattningsvis kan man då få ut minst 1 kW vid 40°C in och 240 m^3/h flöde vilket borde räcka gott och väl.

Tack för all input!

/Anton
Man kan sätta en vanlig manuell kulventil så får du ingen värme där du inte vill ha den. Jag skulle valt en tank med slingor i istället för beredare men välj en med långa slingor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man kan sätta en vanlig manuell kulventil så får du ingen värme där du inte vill ha den. Jag skulle valt en tank med slingor i istället för beredare men välj en med långa slingor.
Det kräver alltså att man behöver vrida på/av den manuellt? Iofs inte så jobbigt att göra två gånger/år.

Hade du hellre valt en KV 500 t.ex? Länk

Nackdelen jag har hört är att det sänker COP för varmvattenproduktion pga att vattnet i tanken måste vara klart varmare än det man vill få ut. Värmeöverföringen närmar ju sig 0 när temperaturskillnaden mellan vattnet i slingan och vattnet i tanken blir litet. Fördelen blir att man slipper legionellakörning då man inte har något stillastående vatten, så det kanske tar ut varandra. Resultatet blir väl en EcoHeat fast med dubbelt så stor tank?

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Man ska ha lång slinga som hinner överföra värmen bra annars behövs högre temp. Ecoheat har visserligen slinga men har shuntad framledning vilket har sina fördelar och nackdelar tex så saknar den dubbla växelventiler.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man ska ha lång slinga som hinner överföra värmen bra annars behövs högre temp. Ecoheat har visserligen slinga men har shuntad framledning vilket har sina fördelar och nackdelar tex så saknar den dubbla växelventiler.
Är 10+15 m långt nog?

Vad skulle du säga är fördelen med en slingtank jämfört med den jag skissat på (förvärmarslinga och förrådsberedare)?

/Anton

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 315
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!