Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Byta återförsäljare efter installation?  (läst 3284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 282
Byta återförsäljare efter installation?
« skrivet: 13 oktober 2014, 15:16:29 »
Thermia hänvisar ju hårdnackat till kundens återförsäljare när det gäller support och dyl. Men hur gör man om man som kund tappat förtroendet för sin återförsäljare efter strul med installation etc? Kan man be att få kontakt med en ny återförsäljare då? Thermia skryter ju med sitt "Thermia Trygg" med följande text:

I Thermia Trygg ingår

Hjälp med hela installationen via en certifierad återförsäljare
Installation - kvalitetssäkrad av Thermia
- rätt dimensionering
- korrekt inmontering och snyggt utförande
- driftsättning och injustering för optimal besparing och funktion
- överlämning och tydlig introduktion för dig som användare
Support - om något mot förmodan skulle krångla får du hjälp av Sveriges bästa återförsäljarnät
3 års produktgaranti
10 års garanti på varmvattenberedaren (gäller Thermias alla villavärmepumpar med enkelmantlad varmvattenberedare, producerade från och med februari 2013)
14-årig trygghetsförsäkring som täcker hela värmepumpen, de sex första åren är kostnadsfria och du väljer sedan årsvis om du vill förlänga ytterligare åtta år.
Via våra utbildningar på Thermiaskolan ser vi till att alla våra återförsäljare upprätthåller den kunskapsnivå som krävs för att bli certifierad Thermia-installatör.


I mitt fall är det flera punkter i ovanstående som inte uppfyllts av återförsäljaren samt att saker han säger inte känns trovärdiga.

Är det någon som varit i kontakt med Thermia i ett liknande fall och kan redogöra för hur de hanterade det?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Hjälpande hand

  • Gäst
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2014, 09:23:47 »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25504
  • Ägare av forumet
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2014, 10:04:21 »
Jag vet att Thermia har (eller i vart fall nyligen haft) en expert i landets mellersta delar som är deras "kan-allt-man" som åker runt och löser svårlösta problem.
Så det finns resurser för särskilt svåra fall, har det mer med installation/utseende att göra är det väl kanske inte hans specialitet, men om pumpen inte levererar som utlovat så löser han det mesta.
Minns inte vad han hette dock.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 282
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2014, 11:16:47 »
Testa här, kanske dom kan hjälpa dig?
http://www.thermia.se/varmepump-dokumentation/thermias-kundcenter.asp

Självklart ska jag kontakta Thermia i frågan...jag ville bara kolla av läget först så jag vet hur jag ska lägga upp min strategi.

Jag vet att Thermia har (eller i vart fall nyligen haft) en expert i landets mellersta delar som är deras "kan-allt-man" som åker runt och löser svårlösta problem.
Så det finns resurser för särskilt svåra fall, har det mer med installation/utseende att göra är det väl kanske inte hans specialitet, men om pumpen inte levererar som utlovat så löser han det mesta.
Minns inte vad han hette dock.

Intressant! För mig handlar dock det här inte i första hand om att lösa ett akut problem utan mer att jag trodde jag skulle kunna känna mig trygg med att ha support och stöd från min återförsäljare.

En bergvärmepump är ju en komplex maskin och om man som jag inte bara är intresserad av att få ut värme av den, utan också är vetgirig, nyfiken, tekniskt intresserad och vill lära mig optimera pumpen så vill man ju gärna ha en kontaktperson som inte är motvillig att svara på alla frågor som dyker upp. Denna person måste ju också ha en väldigt hög kompetensnivå för hur systemet fungerar. Just dessa saker känner jag saknas hos min återförsäljare...han svarar på frågor men istället för att säga att han inte vet så hittar han på grejer som inte känns trovärdiga. Han har dessutom uttryckt att "det där med datorer är inte min grej, jag är ju rörmokare" och då kände jag att han kanske skulle sluta sälja högteknologiska värmepumpar.

Med tanke på det skrala gensvaret i den här tråden så verkar det som att de flesta är/har varit nöjda med sina återförsäljare (vilket ju är glädjande) så jag får ta mig an detta efter bästa förmåga på egen hand.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1279
  • Det är inte lätt när det är småtungt.
    • Min solcellsanläggning
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2014, 13:14:54 »
Vi har vänt oss till forumet med våra frågor och funderingar, här finns all kunskap och vilja att hjälpa som man kan önska sig  tummenupp
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med ThermIQ.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
2,3kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte ca 2000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning 2014: 12.9MWh
Årsförbrukning 2015: 11.5MWh.
Beräknad årsförbrukning 2016: 11.740kWh

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 282
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2014, 13:55:04 »
Ja, och det är ju toppen, jag ämnar göra det samma framöver när det gäller att "nerda" ned mig riktigt ordentligt!  tummenupp

Dock tycker jag att återförsäljaren bär ett ansvar att ta hand om efterförsäljningen. Det kan ju inte vara så att så fort kunden betalat fakturan på 100.000+ kr så släpps h*n vind för våg. Lite på samma sätt som om man köper en ny bil och har frågor/problem den första tiden, då måste man ju kunna lita på att bilförsäljarfirman hjälper till utan att konstra. Sen när man vill sätta igång och trimma eller stajla bilen så vänder man sig till ett märkesspecifikt forum.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11017
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2014, 13:56:11 »
Vi har vänt oss till forumet med våra frågor och funderingar, här finns all kunskap och vilja att hjälpa som man kan önska sig  tummenupp

Jo, visst är det så. Men frågan är ändå befogad - Vilket ansvar har Thermia (och hur tar dom ansvar) om man är missnöjd med en av deras leverantörer?
Enda sättet att få veta det är väl att fråga Thermia och ställa lite krav?
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1279
  • Det är inte lätt när det är småtungt.
    • Min solcellsanläggning
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2014, 14:30:55 »
Jag håller med, ÅF ska kunna ge svar på det mesta. Men vill man ha bra svar på "är vetgirig, nyfiken, tekniskt intresserad och vill lära mig optimera pumpen" så finns det nog inget bättre ställe att vända sig till än forumet :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med ThermIQ.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
2,3kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte ca 2000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning 2014: 12.9MWh
Årsförbrukning 2015: 11.5MWh.
Beräknad årsförbrukning 2016: 11.740kWh

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 282
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2014, 14:38:32 »
Jag är fortfarande enig med dig Tommy MEN, här på forumet gissar jag att det inte finns så många som gått Thermias dyra och uppenbarligen skrytvärdiga (om det ens är ett ord) utbildningar som enligt egen utsaga gör att deras återförsäljare är så otroligt kunniga. Jag förväntar mig dock att min återförsäljare som gått dessa kursen ska kunna svara på enkla frågor om pumpen och han inte ska komma med hittepå-svar när han inte vet hur det ligger till. Sen är jag övertygad om att många här på forumet sitter på kunskaper som sträcker sig långt bortom Thermias egna utbildningar men det hör liksom inte riktigt till sakfrågan i denna tråd.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1279
  • Det är inte lätt när det är småtungt.
    • Min solcellsanläggning
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2014, 14:55:09 »
och jag håller med dig Paxman, givet ska dom kunna det mesta, fasiken dom ska med all sin utbildning vara riktiga proffs som slår oss hemmapulare på fingrarna vid varje tillfälle, om det är något dom inte vet själva så ska dom ha en backup att ringa och fråga. Dom har ju ändå byggt pumparna och måste veta exakt hur allt fungerar och ska justeras på bästa sätt <- Det kanske låter som ironi? men det är det inte.

Men det är inte riktigt det iaf jag har upplevt, min ÅF är riktigt trevlig och vi tar gärna en kopp kaffe och snackar lite vid de tillfällen han kommer förbi, under lång tid efter drifttagningen så kom han förbi och tittade att allt fungerade som de ska och kollade att jag var nöjd, det blir allt längre mellan besöken nu när det börjar närma sig ett år. Jag rekommenderar alla i närheten som funderar på BV att ta kontakt med honom just för hans intresse av nyinstallerade anläggningar... Även när det gäller optimering så kan han en del - men tyvärr inte lika mycket som forumet.

Men inlägget var eg mest för att ge beröm åt alla dom på forumet som lägger ner så mkt energi på att hjälpa oss som behöver det :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med ThermIQ.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
2,3kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte ca 2000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning 2014: 12.9MWh
Årsförbrukning 2015: 11.5MWh.
Beräknad årsförbrukning 2016: 11.740kWh

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 282
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2014, 15:26:03 »
Tror du din ÅF skulle vara intresserad av en kund i fjollträsk?  *roflmao*
Skämt åsido, min ÅF har inte hörts av sen fakturan betalades...han har inte ens svarat på ett mail där jag beskriver att jag är missnöjd med hur Online fungerar...hans röris var här igår för att rätta till en av de saker vi var missnöjda med i installationen...får se ifall ÅF hör av sig efter detta för att se ifall vi nu blivit nöjda.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2436
  • Jag gillar inte OST.
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2014, 16:43:57 »
Jag vet att Thermia har (eller i vart fall nyligen haft) en expert i landets mellersta delar som är deras "kan-allt-man" som åker runt och löser svårlösta problem.
Så det finns resurser för särskilt svåra fall, har det mer med installation/utseende att göra är det väl kanske inte hans specialitet, men om pumpen inte levererar som utlovat så löser han det mesta.
Minns inte vad han hette dock.

Men det finns ju inget problem ännu.  Sc:,h

Självklart ska jag kontakta Thermia i frågan...jag ville bara kolla av läget först så jag vet hur jag ska lägga upp min strategi.

Intressant! För mig handlar dock det här inte i första hand om att lösa ett akut problem utan mer att jag trodde jag skulle kunna känna mig trygg med att ha support och stöd från min återförsäljare.

En bergvärmepump är ju en komplex maskin och om man som jag inte bara är intresserad av att få ut värme av den, utan också är vetgirig, nyfiken, tekniskt intresserad och vill lära mig optimera pumpen så vill man ju gärna ha en kontaktperson som inte är motvillig att svara på alla frågor som dyker upp.

Denna person måste ju också ha en väldigt hög kompetensnivå för hur systemet fungerar. Just dessa saker känner jag saknas hos min återförsäljare...han svarar på frågor men istället för att säga att han inte vet så hittar han på grejer som inte känns trovärdiga. Han har dessutom uttryckt att "det där med datorer är inte min grej, jag är ju rörmokare" och då kände jag att han kanske skulle sluta sälja högteknologiska värmepumpar.

Det är superbra att du är intresserad det kommer att göra att du får en kanonanläggning, hade önskat att jag var det med min första bergvärmeanläggning, förstod att den var helt värdelös först 10år efter villan var såld.
Det är ingen raketforskning på hur en pump ska ställas in och är långt ifrån så avancerad som en dator, det gäller ändå att ha lite tur att träffa rätt representant.
Det finns inte inräknat i priset att kunna avsätta all tid som en eventuell vetgirig person vill veta, därför är det här forumet GUUUUULD..

Själv hade jag förmånen att få 9 timmar helt ensam med en Thermia representant ner till bonushuset i Småland, han fullkomligt sprutade ut siffror och värden. När jag inte förstod drog han linjer och förklarade hiten å diten mm, var helt slut i huvudet och tvärsomnade när jag kom hem. Jag skulle önskat att jag kom ihåg vartenda ord han sa, det bästa var iallafall att han såg till att allt var rätt inställt.

Jag har iallafall hittat mannen i mitt liv då det gäller bergvärmelösningar, skulle ALDRIG köpa en anläggning utan att han är inblandad på ett eller annat sätt.. 
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   11 778 Kwh, enl elbolaget hittills! Målet är att hålla mig under 15 000kwh.

Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus med nyinstallerad bergvärme, 2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 282
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2014, 17:04:23 »
Lite avundsjuk på dig Tågråttan... :-\

Usch, jag känner nu att jag är så negativ på det här forumet...ni får inte tro att jag är en gnällspik, för det är jag inte. Jag är otroligt entusiastisk när jag får ny teknik och så fort alla negativa saker med den här installationen är lösta alternativt jag kommit över dem mentalt så kommer det bli annat ljud i skällan. Om Thermia följer säljsnacket i Thermia Trygg och tar sitt ansvar, jag blivit av med "Thermia Offline" och fått igång ThermIQ så tror jag att det kommer kännas helt annorlunda!  tummenupp
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2436
  • Jag gillar inte OST.
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2014, 20:41:15 »
Du får se det positivt ändå, angående dina inlägg om Thermia Online.
Jag hade kanske kunnat lösa internetfrågan men det känns inte så viktigt pga dina inlägg över hur det där fungerar.. Tack.. tummenupp
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   11 778 Kwh, enl elbolaget hittills! Målet är att hålla mig under 15 000kwh.

Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus med nyinstallerad bergvärme, 2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 282
SV: Byta återförsäljare efter installation?
« Svar #14 skrivet: 18 december 2014, 12:41:49 »
Dags att uppdatera den här tråden lite.

Jag har pratat med Thermia och enligt dem är det inga problem att byta återförsäljare efter att installationen är gjord, vad detta innebär i praktiken återstår dock att se. En ÅF som inte fått betalt för att installera ett system är kanske inte så intresserad av att ge support till det. Vi har dock tagit beslutet att så fort som möjligt bryta med den återförsäljare som gjorde installationen av vår pump eftersom han lämnat oss helt vind för våg utan att visa något som helst intresse för ifall vårt system fungerar som det ska.

Som exempel kan jag nämna att jag tidigt misstänkte att en av våra radiatorer var strypt. Jag fick tjata på ÅFs röris för att han skulle kolla upp det och mycket riktigt var radiatorn helt strypt (troligen pga av att tidigare ägare installerat el-golvvärme i badrummet där radiatorn sitter). Nu har vi varmt och gott i detta badrum mha bergvärme istället för att behöva tokköra värmegolvet.

Nu kämpar jag med, via detta eminenta forum, att själv lära mig hur systemet fungerar och hur det ska optimeras. Detta har lett till att jag nu misstänker att även radiatorn i sovrummet är strypt... >:(

Borde det inte ingå i en bergvärmeinstallation att installatören kontrollerar att alla radiatorer är inställda som de ska eller är det verkligen meningen att man som kund måste plöja igenom massor trådar på ett nätforum för att få ett hum om att något eventuellt inte är som det ska?

Jag känner mig helt vilsen när det gäller vår bergvärme. Jag läser så mycket jag orkar här på forumet och andra ställen men har svårt att tillgodogöra mig informationen eftersom det är så mycket avancerade termer/uttryck och inställningar. Därför hade det varit skönt med en återförsäljare som visade lite intresse för hur det han installerat fungerar och som man kunde ringa till om man har frågor.

Så här ensam har jag aldrig känt mig när jag köpt något värt mer än 1000 spänn... :-\
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal