Författare Ämne: Gradminuter när kommer autoläget för det?  (läst 23973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #45 skrivet: 06 februari 2014, 09:50:57 »
Jag trodde alla var överens om att i den här klubben berättar man inte det där  ::)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #46 skrivet: 06 februari 2014, 10:43:08 »
Eleson, har du en bra reglerutrustning så behöver du inte ställa in så mycket.
Mycket av parametrarna vi ställer in idag är värden som skickas till en pid regulator.

visst är gradminuter en PI regulator beskrivet på ett annat sätt.

Konstanterna (eller kurvan) är ju ett sätt att beskriva ett hus. Så visst behöver de skilja sig.
Vet egentligen inte hur man borde göra det på ett bra sätt som gemene man begriper.

Sedan är det väl så att till en ren PID modell finns det flera utarbetade modeller för att få dem adaptiva.

kanske är de också bättre på att hantera alla variabler/störningar som inte systemet har koll på, som:
Värme från människor och utrustning, vädring, vindar, dag och natt, solinstrålning, snömängd för att nämna några.
Jag har respekt för att autotuna, men det kan ju vara obefogad oro.
( Och alternativet är inte att endast ha innegivare, däremot borde regleringsmöjligheterna bli bättre ju fler givare som finns att tillgå, oavsett om det är temperatur, vind, nederbörd eller annat. )

För att addera mer parametrar, om en inverterstyrd pump har olika effektivitet vid olika varvtal/belastningsfall, så är det inte självklart att den alltid skall ge 'rätt' temp ut, det kan vara bättre att köra on/off i sitt optimala arbetsområde.
« Senast ändrad: 06 februari 2014, 10:49:01 av eleson »
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #47 skrivet: 06 februari 2014, 11:44:34 »
Ju mer noggran som regleringen skall vara desto mer visar sig svagheterna i olika styrningar.
PID styrning är linjär process som främst är till för skapa stabilitet och inte exakthet.
När man börjar göra en modell av systemet hus med centralvärme i ett växlande uteklimat så blir snabbt mer komplicerat.
För att ha nytta av fler parametrar måste vi ha en mer utförlig modell men också fler styrningar, ventiler, pumpar, markiser etc.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #48 skrivet: 06 februari 2014, 12:47:27 »
visst är gradminuter en PI regulator beskrivet på ett annat sätt.

Ja, det är därför en del VP-tillverkare kallar det integral istället för gradminuter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #49 skrivet: 06 februari 2014, 12:47:52 »
Edit: svar till Ugge.

Så då är vi tillbaka till en grundfråga, vilket problem vill vi lösa med att förändra/förbättra styrningen?
- Bättre värmekomfort?
- Bättre ekonomi?
- Längre livslängd?
- Annat?

GM kan ju både kallas "simpel" eller elegant, beroende på vilken fot man står på.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #50 skrivet: 06 februari 2014, 18:27:31 »
visst är gradminuter en PI regulator beskrivet på ett annat sätt.

En regulator bygger väl på att man har en givare i mediat som man skall reglera (rumsluften)? Man har en reglerloop och får ett svar från givaren. I fallet "endast utegivare" får man ju inget svar mer än från värmebärarens temperatur. Kan man ens kalla det en regulator?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #51 skrivet: 06 februari 2014, 19:15:13 »
Utegivaren ger det värde som regulatorn ska reglera efter (kurvan), P som i proportionell. Värmebärarens temperatur avvikelse från det värde som skall innehållas intergreras (I) över tid (gradminuter). PI reglering alltså.
Har du innegivare så justeras med dess avvikelse från önskad temp kurvan, kan väl uppfattas som en deriverande (D) funktion på P . PID-reglering.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #52 skrivet: 06 februari 2014, 20:36:31 »
Skulle vilja säga att utegivaren är en insignal i form av ÄR-Värde som jämförs mot kurvan som genererar en utsignal ( FLT).
Innegivaren  är en PI regulator med I-delen bortkopplingsbar (Nibe RG10).
Med enbart P-delen så ger den en utsignal utifrån regleravvikelsen och den inställda faktorn.
UT=F*dt
DÃ¥
F= konstant
dt=ÄR-BÖR
Exempel:
0,1 grads avvikelse och faktorn 4 ger UT= 4*0,1
Alltså 0,4 grader läggs på FLT BÖR-värde.

GM regleringen tittar på framledningstemperaturen och jämför ÄR med BÖR och räknar ner (-) då ÄR<BÖR och upp (+) när det omvända förhållandet råder.
Men vad jag har sett så lägger GM regleringen på ett värde i form av grader på FLT som ökar vid minskande GM.
Dock är värdet aldrig 0 och det ger att hela regleringen arbetar för att stoppa pumpen.
Nu är jag dock nyfiken på hur GM regleringen fungerar på On/Off pumpar och på olika märken och era observationer.

På en inverter ser jag ingen nytta med GM reglering som konstant reglerar över de värden på FLT som utegivaren (i form av kurva) och innegivaren skapat.
Istället skulle man kunnat haft en timer som börjar räkna när frekvensregleringen nått sina ändlägen och efter x antal minuter med FLT ÄR<Bör alternativt ÄR>Bör samt Innegivaren har en avvikelse som ökar/minskar i amplitud så kan gradminutreglering gå till och räkna upp till Eltillsats eller stopp.
Förmodligen så gör kvaliten på installationen, husens beskaffenhet samt placeringen av givarna att man valt att ha med GM reglering.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #53 skrivet: 06 februari 2014, 20:47:08 »
Citera
Utegivaren ger det värde som regulatorn ska reglera efter (kurvan), P som i proportionell. Värmebärarens temperatur avvikelse från det värde som skall innehållas intergreras (I) över tid (gradminuter). PI reglering alltså.
Ja, GM skulle kunna ses som en I-del.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #54 skrivet: 06 februari 2014, 21:08:07 »
Tack Big-foot, det är ett bra tag sedan jag "höll pÃ¥" med processstyrning, sÃ¥ jag tänker om ...igen lite... ::) 

Jag tänker så här: Värmebäraren är är-värdet som jämförs med börvärdet, som du får från kurvan beroende på utetempen. Kurvan justeras med innegivare om du har det.
Avikelse från börvärdet integreras över tid och ger gradminuter. Inställda gradminuter är gräns för att justera värmebärar-är med hjälp av värmepumpen. "On" alltså. Värmebäraren värms tills integralen=0.Värmepumpen stängs=Off. On/off reglering vars noggrannhet bestäms av den satta gränsen för gradminuterna. Vill du ha noggrannare reglering av värmebärartempen så ska man ha ett mindre absolutvärde på gradminuterna. Att det tillåts svänga så beror ju på att man inte vill ha för många on/off.
Så till slut så finns inget val längre om man vill öka noggranheten, Pumpens effekt måste bli variabel, alltså varvtalsstyrd t.ex. Finns nog andra lösningar med för det.

När det gäller adaption så är vi villaägare väl hänvisade till mänsklig sådan normalt, dvs vi adapterar kurvan som ger ärvärdet på värmebäraren manuellt tills vi är nöjda (ganska) med innetemperaturen.
Här tycker jag att man skulle kunna förbättra reglertekniken betydligt med lite AI (artificiell intelligens). Självadaption till omständigheter som påverkar börvärdet alltså, typ sol, vind, hushållsel etc. Vad ska vi annars ha logger till? Den ger ju möjlighet till att bygga en databas där man kan finna de samband som ska kunna förbättra styrningen! Gäller bara att logga såna faktorer och slutresultatet.

Och spinner man vidare på det så blir värmekurvan i sig onödig, eftersom adaptionen inklusive utetemp utöver ovan nämnda faktorer ger funktionen som bestämmer behovet av tillförda effektstorleken.
« Senast ändrad: 06 februari 2014, 21:14:56 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #55 skrivet: 06 februari 2014, 21:36:00 »
Så länge givaren är känslig nog och sitter på en plats som är påverkad nog måste inte givaren sitta ute.
Det egentliga börvärdet är ju inomhustemperaturen.

Vad är-värdet på framledningen är. Och vad ärvärdet på ute-temperaturen är, är egentligen inte relevant. Det enda vi vet är att om innetemperaturen är för låg så måste vi öka framledningen tills dess att så inte längre är fallet.

Det ideala hade i min värld varit just finjusterande elektroniska termostater på varje radiator / rum som är kopplade med värmepumpens reglerdator. Exempelvis thermia link. Problemet är att i stället för att utveckla detta utifrån de enormt goda förutsättningar som finns så väljer dom att sedan konvertera detta och bulta det på något underligt sätt till den väldigt begränsade verkligheten med kurva och gradminuter.

Den verklighet som faktiskt råder är ju att de flesta värmepumpar är underdimensionerade i förhållande till det faktiska behovet. Och ser man på det utifrån detta perspektiv så kanske gradminuter har ett större existensberättigande än man annars kan tycka.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #56 skrivet: 06 februari 2014, 21:46:36 »
Jovisst är det innetempen som är ärvärdet..men problemet med den är ju att husets skal är trögt så för att kompensera för väder o vind det så behövs som du mkt riktigt påpekar mycket kräm för att kör ifatt en nerkylning där. Det omvända när tempen stiger ute är ju det problematiska, därför är det tycker jag bra om man kan ha en framförhållning av icke tillförd värme!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #57 skrivet: 06 februari 2014, 21:56:07 »
Skulle vilja säga att utegivaren är en insignal i form av ÄR-Värde som jämförs mot kurvan som genererar en utsignal ( FLT).
Innegivaren  är en PI regulator med I-delen bortkopplingsbar (Nibe RG10).
Med enbart P-delen så ger den en utsignal utifrån regleravvikelsen och den inställda faktorn.
UT=F*dt
DÃ¥
F= konstant
dt=ÄR-BÖR
Exempel:
0,1 grads avvikelse och faktorn 4 ger UT= 4*0,1
Alltså 0,4 grader läggs på FLT BÖR-värde.

GM regleringen tittar på framledningstemperaturen och jämför ÄR med BÖR och räknar ner (-) då ÄR<BÖR och upp (+) när det omvända förhållandet råder.
Men vad jag har sett så lägger GM regleringen på ett värde i form av grader på FLT som ökar vid minskande GM.
Dock är värdet aldrig 0 och det ger att hela regleringen arbetar för att stoppa pumpen.
Nu är jag dock nyfiken på hur GM regleringen fungerar på On/Off pumpar och på olika märken och era observationer.

På en inverter ser jag ingen nytta med GM reglering som konstant reglerar över de värden på FLT som utegivaren (i form av kurva) och innegivaren skapat.
Istället skulle man kunnat haft en timer som börjar räkna när frekvensregleringen nått sina ändlägen och efter x antal minuter med FLT ÄR<Bör alternativt ÄR>Bör samt Innegivaren har en avvikelse som ökar/minskar i amplitud så kan gradminutreglering gå till och räkna upp till Eltillsats eller stopp.
Förmodligen så gör kvaliten på installationen, husens beskaffenhet samt placeringen av givarna att man valt att ha med GM reglering.
Det låter helt fel om framledningen ökar över börvärde vid minskande/låga gm vid låga gm borde ärvärde och börvärde vara samma eller ärvärde ev lite lägre för att få till lite gm buffert så man undviker kompressor stopp. Kan ju faktiskt ha med avfrostning eller nått annat luft/vatten relaterat att göra eftersom dom behöver kompressor stopp ibland.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #58 skrivet: 06 februari 2014, 22:52:24 »
Citera
Och vad ärvärdet på ute-temperaturen är, är egentligen inte relevant
Som Bopakoster skriver så får du veta vad som kommer att hända med hjälp av utegivaren på grund av trögheten i systemet (huset).

Citera
Jovisst är det innetempen som är ärvärdet..men problemet med den är ju att husets skal är trögt så för att kompensera för väder o vind det så behövs som du mkt riktigt påpekar mycket kräm för att kör ifatt en nerkylning där. Det omvända när tempen stiger ute är ju det problematiska, därför är det tycker jag bra om man kan ha en framförhållning av icke tillförd värme!
Precis så! tummenupp
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #59 skrivet: 07 februari 2014, 00:05:51 »
 Sc:,h Nu har jag funderat ett tag till:

Istället för GradMinuter

Avgiven energi regleras ju idag on/off  mot ett värmebärar-tempunderskott (negativa gradminuter) eller vartalsstyrt mot nÃ¥gonting (vet inte vad)

Vad transporterar värmen ut ur huset?

Temperaturskillnaden Tinne-Tute. Olika stor värmetransport för olika värmeledningsmotsatÃ¥nd. Därför har vi olika värmekurvor att laborera med, olika  beroende pÃ¥ hur isolerade hus vi har.

Ju större temperaturskillnad desto större värmetransport genom väggar fönster tak o golv (klimatskal).

För att kompensera för denna förlust, eller vinst om det är varmare på väggens utsida, behöver man tillföra (eller bortföra) värme.

Helt proportionellt mot temperaturskillnaden önskat inne och utsida.

Här är min poäng: Istället för att mäta temperaturen utomhus , Mät väggtemperaturen på utsidan av väggen och reglera den avgivna effekten på värmepumpen eller vad du nu har för aggregat med denna skillnad mot önskad innetemp som proportionalitetsfaktor.

Är det för varmt inne ska man minska tempskillnaden i beräknad önskad tillförd effekt

Önskad tillförd effekt  blir dÃ¥

 P = K x (önskad innetemp-avvikelse frÃ¥ndenna-Väggtempute)
 där

K är en konstant som beror på husets storlek och isolering mängd fönster mm.

Varvtalstyrning av effekten är enkelt , on/off likasÃ¥:  pulsa fram önskad effekt

Värmepumpens önskade avgivna effekt styrs sedan med hjälp av effektmätning på värmebäraren (deltaT och flöde)

Att mäta väggtempen ute istället för lufttemperaturen borde ju ta hänsyn till sol och vind, kan nog behövas flera mätare (en per sida av huset för att få ett medelvärde).



Ja jag vet, inget är nytt under solen, men har någon av er prövat detta?
« Senast ändrad: 07 februari 2014, 10:02:27 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser