0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
IVT 495 tycker jag var ett rätt bra koncept annars.Ersätt bara frånluftvärmepumpen med FTX-aggregat istället så har du ju i princip en lösning som funkar för alla lågenergihus.
..... Att bara rulla ut extra isolering på innertaket skulle man väl kunna göra, dock skulle det då bli fuktigare på kallvinden och luftcirkulationen skulle minska, men det löser man ju med extra ventiler vilket innebär att man får kallare luft på kallvinden, som ökar tempdiffen mellan denna och rummet, som i sin tur ökar energigenomgången.
Kallvinden blir kallare, det är riktigt, och det är bra. Resten förstår jag faktiskt inte, fuktigare blir det inte, luftcirkulationen minskar inte, det är inte heller ev nyinsatta ventiler som ökar tempdiffen, och ökad isolering kan knappast öka läckaget.
Är huset mycket välisolerat verkar luftburen värme vettigt. Man kommer från kostnaden för golvvärmeslingor eller radiatorer och allt som hör ihop med det. Mats Wolgasts hus var byggt så. Det känns lite konstigt att man ska behöva uppfinna hjulet på nytt och då komma fram till ett fyrkantigt hjul. Man behöver ju inte göra exakt som Wolgast gjorde men grundprincipen tycker jag borde vara etablerad teknik idag. Det är ju mer än 30 år sedan hans bok kom ut.
SP testar klimatsmart hus med berg och jordvärme samt FTX. 17kWh/kvmI artikeln i Ny Teknik hävdas att jordvärme är energisnålare än bergvärme.http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3752643.ece