0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På skoj så satte jag mig ner med en god grogg och började läsa regler och förordningar..Hmm..faktum är att det som naturvårdsverket skrivit garanterat inte provats rättsligt,för läser man EU derektiven så gäller inte deras förordning mängder under 3 kilo.Blir lite suddigt att bena ut förordningar och bilagor hit å dit,men när man gjort det så blir kontentan att man hamnar in i samma hörn,"Över 3 kilo"Eftersom naturvårdsverket bara gjort en tolkning av lagen så blir det nog svårt att åtala någon utan rättslig process,inte för än man fått ett utslag av tingsrätten så kan man säga vad som är lagligt och inte.Skål..=)
Citat från: doggydoggen skrivet 14 januari 2011, 23:38:53På skoj så satte jag mig ner med en god grogg och började läsa regler och förordningar..Hmm..faktum är att det som naturvårdsverket skrivit garanterat inte provats rättsligt,för läser man EU derektiven så gäller inte deras förordning mängder under 3 kilo.Blir lite suddigt att bena ut förordningar och bilagor hit å dit,men när man gjort det så blir kontentan att man hamnar in i samma hörn,"Över 3 kilo"Eftersom naturvårdsverket bara gjort en tolkning av lagen så blir det nog svårt att åtala någon utan rättslig process,inte för än man fått ett utslag av tingsrätten så kan man säga vad som är lagligt och inte.Skål..=)För mkt kröka redan? Du pratar om årlig läcksökning, alltså en årlig genomgång.För installation så gäller det som står i stycket ovanför...Förenklat kan man säga att en installation är då minst två delar som innehåller köldmedier sätts samman. Det betyder alltså att det inte krävs certifikat för att installera utrustning som levereras ihopsatt och färdig att användas, som exempelvis kylskåp.
Nej,Du tolkar det på samma sätt som naturvårdsverket gjort,men läser du EU direktivet så faller alla dessa regler på vikt över 3 kilo,därför att dom hänvisar regelverket till stycket/styckena som gäller regler över 3 kilo..Groda,slamkrypare,kalla det vad man vill,men som Eu derektivet är utformat så kan man inte säga annat än att det gäller inte under 3 kilo.Dogge
Ja, ett problem med denna lag är att den aldrig har prövats. Kan inte nån som nyligen fått en pump installerad utan att läckagekontroll utfördes polisanmäla installatören så att vi får se vad som händer?
Citat från: purjo__ skrivet 15 januari 2011, 01:09:53Ja, ett problem med denna lag är att den aldrig har prövats. Kan inte nån som nyligen fått en pump installerad utan att läckagekontroll utfördes polisanmäla installatören så att vi får se vad som händer?Men tror du inte det påverkar servicen och eventuella garantier..