Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Altherma HT  (läst 19353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Altherma HT
« Svar #15 skrivet: 30 juli 2010, 15:45:04 »
Om du vet det exakta flödet så kan du räkna ut effekterna. *vinkar*

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Altherma HT
« Svar #16 skrivet: 31 juli 2010, 00:42:54 »
Om du vet det exakta flödet så kan du räkna ut effekterna. *vinkar*

Jag vet vad tabellen anger... vet ej det verkliga...

Oavsett, ser jag bara på kWh/h så är det kalas.. 3.5- 3.9 i COP... men energi åtgången i sig för
att värma motsvarande delta T  ger bara COP 2.0.. men kanske förluster i tanken, diverse värme skikt etc är orsaken...
I grunden bekymrar det mig ej sÃ¥ mycket... sÃ¥ länge själva värme COP när värme funktionen slÃ¥s pÃ¥ blir OK  ;)
250SEK för varmvatten / mÃ¥n kan jag leva med...  ::)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Altherma HT
« Svar #17 skrivet: 15 oktober 2010, 01:12:42 »


Hallå

Återvärmer denna tråd.

Någon där ute med Altherma HT installerad?

med tanke på antalet VP i Sverige samt antalet människor på detta forum borde det rent statistiskt finnas ngn. Sc:,h ;)

Eller är HT'n så ovanlig... och det mesta är LT...?

mvh Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Altherma HT
« Svar #18 skrivet: 23 oktober 2010, 19:55:01 »

Hallå

Spinner vidare på tråden ;D

Hm.... någon som vet eller har lyckats hitta info om Altherma HT's 14kW ( amntagligen samma för alla 3, 11-16 kW) minsta möjliga ut effekt, och då elförbrukning vid densamma?

Bara lurar då jag nyss hade den igång... 55 ºC ut, 45 ºC in... 23 ºC inne och inne delen gick.... som ett kylskåp Thumbsup tyst alltså ;)

Däremot sÃ¥ har jag ett lite kvittrande ljud pÃ¥ den övre fläkten hos ute delen...  Sc:,h vanligt?
Den nedre går tyst... i.e som vanligt... vanlig fläkt ljud.

Något som kan vara löst? Ljudtryck mot ngt? Lager?

Som vanligt.... tacksam för info  ;)

Hälsningar

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Altherma HT
« Svar #19 skrivet: 24 oktober 2010, 19:02:11 »
Jag har haft samma diskussion som du angående minsta avgivna effekt samt minsta upptagna effekt med Mitsubishi Electric. Dom kan knappt svara på det. Det beror på framledningstem, flöde, utetemp, motvind, veckodag....ja allt möjligt verkar påverka.
Till slut har dem sagt 4,5 kW för 16kW Zubadan. Detta för att man måste upprätthålla en frekvens på kompressorn som gör att den får smörjning. Har för mej att min frekvensen var 27Hz eller något sådant. Skulle tippa att din min avgivna ligger ganska lika. Något lägre kanske.
Om jag rent teoretiskt applicerar det på mitt system med en hysteres på 3 grader så skulle det bli en gångtid på ca 20 minuter och en stopptid på ca 40 minuter. ´
Minsta upptagna eleffekt har jag inte fått svar på men jag har läst mej till att den ligger någonstans kring 2kw. Kommer inte ihåg exakt. Bristen på info gör det svårt att räkna ut skillnaden i kostnad för en stor pump jämnfört med en liten. Pumpen går ju på tomgång från september till november. Det är ganska mycket tid.

Hittar du något så kan du rapportera. Träffade förresten en Daikin-säljare härom veckan. Kommer en ny tank typ HT så man slipper en tank + hydrobox.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Altherma HT
« Svar #20 skrivet: 24 oktober 2010, 21:04:11 »


Märkligt... det borde finnas en minsta möjliga avgivna effekt... trots alla faktorer...

Oavsett.... testade idag med 65C ut begärt ( gav 63 ºC ) Delta T ca 10 ºC
Ute temp 8 ºC följakligen ganska likt tabell förhållande och angiven COP 3.0 vid +7 Ute
65 ºC på ut vattnet.
Pumpen hade gått ngn timma ( framtvingat då jag begärde 24C )

Mätningen var gjord då jag redan hade +23 ºC i vardagsrummet, 22 i rummen på övervåningen...

Altherman förbrukade 2.3kW... dvs vid antagen COP 3.0 gav den 6.9kW...
 ( vid ngt. lägre temp ut igÃ¥r, drog den 1.9 kW )

har inget att förhålla mig till så jag vet inte om det är bra eller dåligt.

 hm... om man tänker att Zubadan är jämnförbar

och du nämner minsta minsta upptagna effekt till 2kW Sc:,h

Kanske Altherman kan gå lägre...


Huset är inte speciellt väll isolerat... skall bli intressant och se vilken temp på radiatorerna som skall till för att
hålla 23 ºC inne... och hur många gång timmar/ dygn det blir.... när det blir kallt...

Skall höra med Daikin här hemma... de har fått frågor förr ;D ::), skriver om jag får ut ngt vettigt ;)

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Altherma HT
« Svar #21 skrivet: 24 oktober 2010, 21:46:36 »
Vad har du för flöde i kretsen. Med ett delta på 10 och en uppskattad effekt på 6,9 kw vid +8. Det låter som du bor i en stor koja ;D
Har du termostaterna kvar eller är alla ventilerna fast instrypta?
Jag klarar mej med en framledningstemp på ca 32 vid 0 ute. Då har jag ett delta på ca 2 grader.
Just nu har jag ett flöde på ca 0,25l/s vilket ger en avgiven effekt på ca 2 kW.
Jag räknar med att klara med med en framledningstemp på 45 vid -15 och ett flöde på ca 0,4 l/s vilket vid drygt ca 12 kw ger ett delta på 7 grader. Inte riktigt optimalt för värmepumpen enligt ME. Dom vill ha 5 graders delta. Ett flöde på ca 0,5l/s.

Jag har ingen pump än så jag kan inte göra några fälttester. Jag har också separat mätning till pumpen så när den väl tuffar och går ska jag nog kunna informera ME om vilken minsta upptagna effekten är! ;)

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Altherma HT
« Svar #22 skrivet: 24 oktober 2010, 22:13:47 »


Hm...

Koja... ja av betong... ::)

Jag hade rätt temp inne... och inget uppvärmningsbehov som sådant.
Körde pumpen på 65C för att testa.... Har hög temp radiatorer med termostater... och ja, de flesta är
öppna på max.
Hm... lite konstigt för mig då jag var van vid fjärrvärme alternativt en gaspanna ( för hela huset ( 16 lägenheter ) och
elementerna var varma hela tiden fast reglerade med termostater.

Vet inte vad jag har för flöde.... Men menar att jag har läst att delta T 5 ºC gäller LT och inte HT som då skall (kan ) ha 10 ºC
Märkte dock tydligt att delta  T sjönk till ca 5 ºC när stora elementet i vardagsrummet vreds ner.
Och omvänt när ny radiator öppnas upp.

Då vardagslivet fortgår på nedre våningen blir övre gärna lite svalt... i loppet av dagen

Förstår följakligen att man kan gott ha pumpen gåendes och använda termostater som dom är tänkta... genom att skruva
ner dom minskar delta T Thumbsup

En sak dock, om jag begeär 23  ºC och givaren sitter i vardagsrummet kommer pumpen gÃ¥ och gÃ¥... om inte 23.5 ºC
uppnås i vardagsrummet och VP'n stannar. Har därför en sänkning av tempen till 22C på natten ....
Pumpen startar då inte förrän temp är 21.5 ºC, för närvarande vid 4 tiden kanske....då jag åter vill ha 23 ºC
Vid 7tiden har jag 22.5C i vardagsrummet... men kan ju alltid stoppa den genom att begära 22 ºC igen

Tror därför att en luft luft på övervåningen kommer at göra susen.....

Tyvärr är tvättstugan och gästrummet avskilda från resten av huset, är inte radiatorerna varma... blir det kallt...
Köper jag 3e VP får jag nog flytta ::) ;)

Har du mer info..... skriv på... eller kanske skicka mail

Robert


PS
Tabellen man skall se på är " Intergrated" av vad jag förstår.

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad cw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Altherma HT
« Svar #23 skrivet: 25 oktober 2010, 18:31:52 »
Kollade lite runt EKHBRD 011 använder enligt uppgift R134a och R410c så mycket jag vet försvinner R134a nästa år, det är väl ingen ide och satsa på den pumpen? tomte::

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Altherma HT
« Svar #24 skrivet: 26 oktober 2010, 20:23:55 »
Kollade lite runt EKHBRD 011 använder enligt uppgift R134a och R410c så mycket jag vet försvinner R134a nästa år, det är väl ingen ide och satsa på den pumpen? tomte::

blir det utbytt mot ngt bättre... eller bara mot ngt annat för att ngn skall tjena pengar inom nästa oöverskådliga period av tid ???

vad blir det ersatt av ? Lite problem för alla bilägare samtidigt antar jag Sc:,h

mvh

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Altherma HT
« Svar #25 skrivet: 30 oktober 2010, 16:12:28 »
Jag har haft samma diskussion som du angående minsta avgivna effekt samt minsta upptagna effekt med Mitsubishi Electric. Dom kan knappt svara på det. Det beror på framledningstem, flöde, utetemp, motvind, veckodag....ja allt möjligt verkar påverka.
Till slut har dem sagt 4,5 kW för 16kW Zubadan. Detta för att man måste upprätthålla en frekvens på kompressorn som gör att den får smörjning. Har för mej att min frekvensen var 27Hz eller något sådant. Skulle tippa att din min avgivna ligger ganska lika. Något lägre kanske.
Om jag rent teoretiskt applicerar det på mitt system med en hysteres på 3 grader så skulle det bli en gångtid på ca 20 minuter och en stopptid på ca 40 minuter. ´
Minsta upptagna eleffekt har jag inte fått svar på men jag har läst mej till att den ligger någonstans kring 2kw. Kommer inte ihåg exakt. Bristen på info gör det svårt att räkna ut skillnaden i kostnad för en stor pump jämnfört med en liten. Pumpen går ju på tomgång från september till november. Det är ganska mycket tid.

Hittar du något så kan du rapportera. Träffade förresten en Daikin-säljare härom veckan. Kommer en ny tank typ HT så man slipper en tank + hydrobox.

/Raptor

Hej

Lyckades få lite info på villa mässan i Växjö av Daikin.

Minsta avgivna effekt skall visst vara ca 4.2 kW,
Beroende på framlednings temp skall minsta energi åtgång kunna vara så lite som 0.9kW.

Hm, och som tidigare nämnts, bättre med lägre framlednings temp och längre gångstider...

Skall testa lite efter hemkomst.

Glömde dock att fråga lite om varmvatten samt R134a....
Så blir det när familjen hänger över axeln och är rastlösa... ::)

Hälsningar

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Altherma HT
« Svar #26 skrivet: 31 oktober 2010, 17:16:53 »
0,9 kW är ju bra! Jag forskade lite och vid 50% kapacitet och 35 framledning drar Zubadan 1,6 kW. Alltså drar den mindre än så vid tomgång. Me ME har ingen aning.
Bra att träffa leverantören iblan och prata öga mot öga.
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Altherma HT
« Svar #27 skrivet: 22 november 2010, 08:44:50 »
0,9 kW är ju bra! Jag forskade lite och vid 50% kapacitet och 35 framledning drar Zubadan 1,6 kW. Alltså drar den mindre än så vid tomgång. Me ME har ingen aning.
Bra att träffa leverantören iblan och prata öga mot öga.

1.4kW har jag lyckats komma ner till... hade <50 ºC på framledningen....

Det där 0.9 tar jag med lite nypa salt...., oavsett så håller vi 22-23C hemma med en förbrukning < 25kWh/dag. inklusive VV

2-7 ºC ute sista månaden... blir säker avsevärt högre vid - grader och 65 ºC på elementen....
nu pendlar det mellan 50-55 ºC i framledning
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: Altherma HT
« Svar #28 skrivet: 23 december 2010, 23:45:07 »
Vad kostar en HT???
Daikin Altherma 16 kw

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Altherma HT
« Svar #29 skrivet: 19 januari 2011, 14:04:06 »
Vad kostar en HT???

Hade en halv kass internät uppkopling... då jag skickade priserna... och posten blev aldrig av.... detta fick jag av Daikin
Sverige för nästan exact 1 år sedan....

Inomhusdel        Utomhusdel            Varmvattenbredare 260 liter           Prisinterval ink moms
EKHBRD014        ERRQ014                EKHTS260A                                135 000-150 000 kr
EKHBRD016        ERRQ016                EKHTS260A                                145 000-160 000 kr

"jag kan bara ge dig en pris indikation och vad det bör kosta färdig installerade för en standard installation. Variation kan förekomma, det beror på återförsäljare. Vi säljer enbart via ÅF. " skrev dom...

Hälsningar

Robert



Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!