Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Många frågor till rutinerade från en nybliven husägare med problematisk pump!  (läst 2408 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johnh

  • Nybliven villaägare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 6
Hej

Sedan i somras bor jag och min sambo i hus i Stockholm med en Stiebel-Eltron WPL13 installerad 2008 som har orsakat en oss hel del huvudbry. Jag skulle vilja höra om någon av er med mer erfarenhet av värmepumpar har några hjälpsamma kommentarer, funderingar eller förslag.

Försöker beskriva de olika problemen vi upplevt:

1. Tryckfelslarm vid varmare vatten än 45°.
Varmvattnet var inställt på 45° och när vi försökte öka till 50,5° gick trycklarm och pumpen slog ifrån.
- Detta löste installatören genom att öka hastigheten på cirkulationspumpen.

2. Kalla element
En del element var kalla när andra började värma.
- Löste sig automatiskt då vi tömde hela systemet i samband med byte av två läckande avstängningsventiler till värmesystemet, med undantag för ett element som istället slutade värma.

3. Svårt att få tillräcklig värme
Det har varit väldigt svårt att värma huset när det gått under -13° och säkringarna till patronen gick hela tiden!
- Detta visade sig bero på att fas 2 och 3 på patronen var kortslutna och då andra fasen behövdes gick säkringen som var bryggad över alla tre faserna vilket innebar att alla slogs ur och patronen slutade värma. Drygt 3 veckor efter att installatören konstaterade problemet byttes patronen ut (under denna tid gick patronen bara på fas ett, övriga två kopplades bort), tog tid pga beställningsförfarande samt installatörens två veckors semester.

4. Ojämn innetemperatur
Att hålla en jämn temperatur inne är nästan omöjligt – så fort utetemperaturen svänger skjuter/sjunker temperaturen inne. Innertempen kan växla mellan 15°-25° och jag tvingas justera värmekurvan varje gång det ändrar sig ute. Som ett exempel var det då jag kom hem i fredags 25° inne då det kröp upp mot 0° ute och jag har i helgen varit tvungen att ta ner värmekurvan till 0,20 (0,90 ligger har den legat på normalt vid -5° till -15°) och kunde ändå inte komma under 21,5° vilket ju är minst 1,5° för mycket. Imorse var det -10° ute och 16,5° inne då jag vaknade, vilket förstås gjorde att jag var tvungen att höja kurvan igen till 0.60 så får vi se hur varmt det är i huset då jag kommer hem. En lösning på att jämna till innetemperaturen oberoende av utetemperaturen är ju en rumsgivare, sådan är beställd och ska enligt installatören kunna installeras i veckan (det har dragit ut väldigt på tiden).
- Tror ni det är något fel på systemet då det svänger så väldigt i innetemperatur??? Innetempgivaren kanske bara kommer att dölja detta fel framöver...

5. Pump felinstallerad (!)
I samband med patronbytet upptäckte installatören att de hade kopplat in pumpen fel, man hade förväxlat returen med utvattnet och vattnet gick alltså åt fel håll genom pumpen.
- Löstes genom att byta plats på rören inne i pumpen, i samband med detta hoppade det sista elementet igång så nu värmer alla.

6. Hög elförbrukning
Det har gått åt väldigt mycket el i vinter, runt 4000 kWh/månad och jag misstänker att det gått onödigt mycket pga att pumpen tvingas jobba i låga temperaturer (defekt patron) samt att vattnet gått åt fel håll genom pumpen.
-Kan detta bero på på problemen vi haft, vad tror ni?

7. Effekt av den felaktiga installationen?
Enligt Stiebel-Eltron bör inte den felaktiga inkopplingen ha påverkat pumpen negativt, däremot borde detta kunnat generera larm av typen tryckfel (problem 1) samt haft en negativ påverkan på patronen som tvingats jobba hårdare. 
- Hur pass mycket kan den felaktiga inkopplingen ha påverkat effekten hos pumpen?

Är tacksam för kommentarer och idéer om en eller flera punkter!

Mvh John

Bor i enplansvilla på 150 kvm med lika stor källare under, byggd 1960 och tillbyggd 1970.
Luft/vatten värmepump Stiebel-Eltron WPL13 (inne), varmvattenberedare Stiebel-Eltron SBB300WP samt en Energikassett i centralt placerad öppen spis.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
Det där med att pumpa vattnet år fel håll, kolla att det verkligen är rätt kopplat nu. Känn på rören vid elementen att tillflödet (i toppen) är lite varmare än frånflödet (i botten). Fel flödesriktning ger högre förbrukning då radiatorerna utnyttjas dåligt och VP:ns effektivitet blir sämre.

4. Det ska finnas 2 inställningar av kurvan, dels förskjutning (då hela kurvan flyttas upp eller ner) och sen kurvlutning (då kurvans vinkel ställs in). Det kan ta ett tag att få till detta, men om du justerar med kurvlutning då det är kallt ute (under noll) och förskjutning då det är varmare ute (över noll) så bör du kunna hitta en bättre inställning utan rumsgivare. Sen tar det ca 1 dygn innan förändringen du gör slagit genom helt, så ändra inte för ofta.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • VVS branschen bör saneras..
Varför det här krångleriet med värmekurvor?? Har man en inne termostat som styr tempen till radiatorerna via autoshunt så sköts det automatiskt. Alltså ställer man in 21gr så hålles den tempen och då kvittar det om det är minus 20 ute eller plus 20.....

Klarar inte pumpen av att gå upp till önskad nivå på uttempen till radiatorerna så kopplas el-patron in automatiskt.
Vad är det här för krångel med kurvor och annat skit he he. Enda kurvan hemma är tanten själv... :D

Förklara för mig hur de här mysko kurvorna är tänkta till.... >:(

Utloggad johnh

  • Nybliven villaägare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 6
Det där med att pumpa vattnet år fel håll, kolla att det verkligen är rätt kopplat nu. Känn på rören vid elementen att tillflödet (i toppen) är lite varmare än frånflödet (i botten). Fel flödesriktning ger högre förbrukning då radiatorerna utnyttjas dåligt och VP:ns effektivitet blir sämre.

4. Det ska finnas 2 inställningar av kurvan, dels förskjutning (då hela kurvan flyttas upp eller ner) och sen kurvlutning (då kurvans vinkel ställs in). Det kan ta ett tag att få till detta, men om du justerar med kurvlutning då det är kallt ute (under noll) och förskjutning då det är varmare ute (över noll) så bör du kunna hitta en bättre inställning utan rumsgivare. Sen tar det ca 1 dygn innan förändringen du gör slagit genom helt, så ändra inte för ofta.

Tack för tips!

- Ska kolla temperatur på radiatorerna som du skriver!

- Förskjutningen av kurvan tror jag i Stiebel-Eltrons fall handlar om valet "Rumstemperatur", men som jag tolkade installatören var det två olika sätt att styra samma inställning, eller har jag missuppfattat? Bör båda alltså justeras?

Mvh John
Bor i enplansvilla på 150 kvm med lika stor källare under, byggd 1960 och tillbyggd 1970.
Luft/vatten värmepump Stiebel-Eltron WPL13 (inne), varmvattenberedare Stiebel-Eltron SBB300WP samt en Energikassett i centralt placerad öppen spis.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
Varför det här krångleriet med värmekurvor?? Har man en inne termostat som styr tempen till radiatorerna via autoshunt så sköts det automatiskt. Alltså ställer man in 21gr så hålles den tempen och då kvittar det om det är minus 20 ute eller plus 20.....

Nu är väl inte stiebel-eltron VP konstruerade på detta sätt, en innegivare brukar bara justera om innetemp ligger utanför angivet område, de styrs i huvudsak ändå av utetemp. Men jag håller väl med om att detta sätt att styra framledningstemp kan tyckas krångligt. Men när man fått till det så brukar det funka bra.

- Förskjutningen av kurvan tror jag i Stiebel-Eltrons fall handlar om valet "Rumstemperatur", men som jag tolkade installatören var det två olika sätt att styra samma inställning, eller har jag missuppfattat? Bör båda alltså justeras?

Jag kollade i manualen och du har nog rätt, och nu när det är relativt kallt är det kurvlutning som ska ändras.

Citera
Som ett exempel var det då jag kom hem i fredags 25° inne då det kröp upp mot 0° ute och jag har i helgen varit tvungen att ta ner värmekurvan till 0,20 (0,90 ligger har den legat på normalt vid -5° till -15°) och kunde ändå inte komma under 21,5° vilket ju är minst 1,5° för mycket. Imorse var det -10° ute och 16,5° inne då jag vaknade, vilket förstås gjorde att jag var tvungen att höja kurvan igen till 0.60 så får vi se hur varmt det är i huset då jag kommer hem.

Du ändrar nog lite för mycket åt gången, systemet är som sagt lite trögt så det tar lite tid inan ändringarna ger full effekt.

En fråga: Har du mycket fönster åt söder?
Mitt hus är byggt som en solfångare så jag vart tvungen att flytta utegivaren till södervägg för att få ordning på innetemp.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad johnh

  • Nybliven villaägare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 6
- Förskjutningen av kurvan tror jag i Stiebel-Eltrons fall handlar om valet "Rumstemperatur", men som jag tolkade installatören var det två olika sätt att styra samma inställning, eller har jag missuppfattat? Bör båda alltså justeras?

Jag kollade i manualen och du har nog rätt, och nu när det är relativt kallt är det kurvlutning som ska ändras.

Citera
Som ett exempel var det då jag kom hem i fredags 25° inne då det kröp upp mot 0° ute och jag har i helgen varit tvungen att ta ner värmekurvan till 0,20 (0,90 ligger har den legat på normalt vid -5° till -15°) och kunde ändå inte komma under 21,5° vilket ju är minst 1,5° för mycket. Imorse var det -10° ute och 16,5° inne då jag vaknade, vilket förstås gjorde att jag var tvungen att höja kurvan igen till 0.60 så får vi se hur varmt det är i huset då jag kommer hem.

Du ändrar nog lite för mycket åt gången, systemet är som sagt lite trögt så det tar lite tid inan ändringarna ger full effekt.

En fråga: Har du mycket fönster åt söder?
Mitt hus är byggt som en solfångare så jag vart tvungen att flytta utegivaren till södervägg för att få ordning på innetemp.
[/quote]

Ja, vi har många stora fönster i söderläge och dessa genererar en rejäl värmeökning vid sol. Men det verkar ändå vara utetempen som ställer till det för det kan vara likadant även om det är molnigt och utetemp ökar snabbt. Har iaf pratat med installatören som ska försöka kolla om det är något galet innan han monterar innetempgivaren.
Det bra söderläget har gjort att jag börjat kika på solfångare, men blir avrådd pga att jag inte kommer att tjäna in den på massor av år enligt "experter".

Radiatorerna verkar iaf matas från rätt håll, varmt vatten in upptill och kallt ut nedtill.
Bor i enplansvilla på 150 kvm med lika stor källare under, byggd 1960 och tillbyggd 1970.
Luft/vatten värmepump Stiebel-Eltron WPL13 (inne), varmvattenberedare Stiebel-Eltron SBB300WP samt en Energikassett i centralt placerad öppen spis.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
Har du ingen rumsgivare, så måste du ha yttergivare, vad ska annars kurvan reglera efter? Den vet att 0gr ute så skall den tex öppna styrventilen så att det blir 38gr i framledning.

Annars har du ju som en manuell shunt..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad kimman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
Hej!

Jag har även jag en värmepump av Stiebel Eltron. Tänkte höra lite hur det gått med ert system. Jag har problem med att när det är ok att använda elpatronen (kallare än -4) så blir pumpen överlycklig. Han tok-kör patronen. Det blir snarare så att pumpen stöttar elpatronen.

Jag får även justera kurvan massor. Är det -3 grader ute måste jag använda kurvinställning 0,9. Om det då blir kallare än -4 så kör han patronen som bara den och innetemperaturen blir 23-24 grader. Då får jag justera ner kurvan till ca 0,6 och får då önskad innetemp på 20 grader. Men med massor av tillsatsenergi:-(

Mvh
Kim

Utloggad umpapumpa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
Ännu en gång Stiebel Eltron!

Det vore dax att det företaget såg till att det finns KOMPETENS som klarar
av att 1/ Installera; 2/ Kalibrera och serva på ett professionellt vis!

Köp svenskt är min rekommendation så slipper man bli uppvärmd av ilska!

Utloggad johnh

  • Nybliven villaägare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 6
Hej Kimman

Ja du, det har gått lite framåt sen så gick det bakåt...

Det visade sig att den som installerat systemet (åt föregående ägare) inte bara installerat pumpen så den gick åt fel håll utan även gjort flera andra fel:

1. Returtempgivaren satt enligt Stiebel Eltron fel, den ska sitta på radiatorreturen och inte ta med returen från VV-beredaren.
2. Cirkulationspumpen till VV-beredaren hade monterats fel - när han själv luftade den, dränktes eldosan av vatten och pajade – den fick en annan reparatör byta eftersom han vägrar inte svarar i telefonen och inte ringer tillbaka.
3. Han tror att det sitter ett internt filter i WPL13, men det gör det inte - det ska alltså monteras ett sån't också.

Mina inställningar är 20 gr Rumstemperatur och jag pendlar mellan 0,45-0,65 i kurva, patronen ska hjälpa till under -6 gr och ta över helt vid -19,5 gr.
Jag håller med dig om att det är alldeles för mycket pill med inställningar och att den ibland verkar använda patronen lite okontrollerat.

Det är fortfarande svårt att få en vettig temperatur i hela huset, men jag har ännu inte monterat termostater utan det sitter s.k. slottsventiler på alla radiatorer.
Har dock hittat att man kan byta dessa slottsventiler (verkar rätt lätt), men har inte kommit så långt tyvärr.

Stiebel Eltron ja...

Jag tycker det finns EN bra sak med Stiebel Eltron och det är deras Tekniska Support som Heatech står för, har ringt och fått hjälp av dem ett flertal gånger. Senast häromdagen då pumpen inte levererade tillräckligt med värme och det visade sig att en säkerhetsbrytare inne på patronen löst ut, varför den inte hjälpte till. Varför den löst, vet man inte… kanske pga luft i samband med bytet av cirkulationspumpen, nu har det iaf gått ett par dagar.

Men i övrigt finns det mycket övrigt att önska - det verkar vara oklart hur installationer ska göras, servicepartners är få – iaf i Stockholm och även att en så enkel sak som användardokumentationen är förskräckligt dålig.

Hade det varit öppet köp i 3 år hade jag bytt...

/John
Bor i enplansvilla på 150 kvm med lika stor källare under, byggd 1960 och tillbyggd 1970.
Luft/vatten värmepump Stiebel-Eltron WPL13 (inne), varmvattenberedare Stiebel-Eltron SBB300WP samt en Energikassett i centralt placerad öppen spis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal