Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Defintion av aktivt borrdjup?  (läst 6047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ElPetro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Mindre hyresfastighet frÃ¥n 1948 pÃ¥ 270 kvm + 135 k
Defintion av aktivt borrdjup?
« skrivet: 25 november 2009, 11:01:26 »
Hej!

Jag har fått offerter som anger aktivt borrdjup men är lite förbryllad:

Enligt den klistrade tråden är förklaringen följande:
* Det aktiva djupet är från den nivå det står vatten i hålet och ner till botten på borran, ev. vattennivå ovanför berggrund (i foderrör) räknas som 0.5 meter/meter.

Enligt Geotecs frågor och svar:
*Aktivt borrhålsdjup är den del av borrhålet där kollektorn har kontakt med det omgivande bergmaterialet via exempelvis vatten, fyllning eller annat värmetransporterande medium.

Det är en stor skillnad när man har 30 meter ner till berget om man borrar tvÃ¥ hÃ¥l beroende hur man definerar aktivt borrdjup. Jag behöver alltsÃ¥ en defintion pÃ¥ detta men hittar det t.ex. inte  normbrunn. Vet nÃ¥gon var kan jag hitta det?


Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Defintion av aktivt borrdjup?
« Svar #1 skrivet: 25 november 2009, 13:52:24 »
I grunden är aktivt borrhål den del av borrhålet som är fyllt med vatten. Sen får man dra av en eller par meter för bottenvikt/er samt att vikterna sällan når hela vägen ner till botten på hålet.

När det gäller effektiviteten av det aktiva djupet så skiljer man på den del av hålet som är i berg och den del som är i annat material (lera/morän/sand etc). Även bergart och ev. strömningar av vatten i borrhålet påverkar effektiviteten.

Den del av hålet som är i berg räknas varje meter som aktivt till 100% medans den del av hålet som inte är i berg normalt räknas till 50%. I ditt exempel med 30m ner till berg så beror det på vilket djup som vattnet blir stående på efter avslutad borrning. Om vi antar att vattnet blir stående 5m under marknivå så återstår 2*25m ner till berget. Eftersom man räknar med att effektiviteten i den delen som inte är i berg endast är 50% så blir den aktiva längden av dessa 2*25m endast 25m.

Nu skrev jag "normalt räknas till 50%" ovan. I vissa fall kan den del som inte ligger i berg vara effektiv till mer än 50%, om materialet innehåller mycket strömmande vatten så kan det bli bättre men jag tror ändå att man ska vara försiktig med att räkna upp effektiviteten
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ElPetro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Mindre hyresfastighet frÃ¥n 1948 pÃ¥ 270 kvm + 135 k
SV: Defintion av aktivt borrdjup?
« Svar #2 skrivet: 25 november 2009, 17:01:58 »
Tack för ditt inlägg utopiazz. Jag håller med dig om din definition men problemet jag har är att jag vill hitta en definition som är fastställd av t.ex. någon branschorganisation (Geotec?) eller motsvarande som borrföretagen följer. Om man inte har en sådan fastställd defenition så blir det alltid föremål för diskussion.

Kan jag finna den definition som du nämner ovan i något dokument hos någon organisation eller motsvarande?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!