0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fast normalt på en 1215 så är bara en av elpatronerna inkopplad, den på 6 kW.Min tanke är att en 9 kW elpatron kan köras på en (3 kW) två (6 kW) eller tre faser på samma sätt som denna 6 kW elpatron kan köras på 2, 4 och 6 kW.Med denna koppling blir det snedbelastning.
Kolla på manualen till 1230. där drar ( K10 3*1kw ) och ( K67 3*2kw ) med jämn belastning .Vet ej om det är en annan patron på 1230 mot 1215
Citat från: ot skrivet 07 januari 2007, 21:41:11Kolla på manualen till 1230. där drar ( K10 3*1kw ) och ( K67 3*2kw ) med jämn belastning .Vet ej om det är en annan patron på 1230 mot 1215Jag håller med om att det ser smartare ut, men om man ställer om ratten (101) så är det enskillda kontaktorer som kopplas i och ur så då får man samma snedbelastning som på 1215 ändå. Om ni undrar vart jag vill komma så är det så att jag förmodar att de flesta elpatroner kan ställas om i olika effektlägen och det vanligaste sättet att minska uteffekten är att ta bort en eller två faser. För att kunna göra detta så är dessa elpatroner kopplade med nolla.Det finns säkert elpatroner som matas med 3 faser och jord men dessa går väl knappast att koppla om till lägre uteffekter såvida de inte pulsar ut effekten.
Följdfråga:Belastningen vid inkopplings-ögonblicket, vad gäller för elpatron (tänker på hur mycket reserv/trög säkring som gäller i förhållande till elmotorer som brukar kräva översäkrat.