0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kan det möjligen vara så att det med 55/-5 menas att leverantören förutsätter att huset klarar sig med en framledningstemp av 55 grader när det är kallt (den för orten dimensionerande utetemp) och att köldbäraren inte är kallare än minus 5 ?
Så ska man nog tolka 55/-5 och det kan jag leva med.35/0 är mer svårtolkad, tycker jag.
Nåt stämmer inte har man ett årssnitt på +-0 i borran kan man inte få -5 vid DUT!!!! tempen minkar bara marginellt vid svinkyla max en grad!!!!
Be honom räkna på 0 grader in vid DUT (kolletorbranschen har uttalat att deras garantier upphör att gälla vid kallare temp in) så blir det nog helt andra värden...
Han hade också en förklaring till min fråga från i morse! Temperaturerna i Thermiaofferterna (till exempel 35/0) betyder 35 graders framledningstemp/0 grader på inkommande brine vid ortens årsmedeltemperatur - i Stockholm 6,6 grader. Det verkar vettigare, eller hur?
Men kan han inte stoppa in +-0 istället för -5 och se att det är lönsamt!! med dagens elpris och den låga räntan!?Eller om det funkar så, öka på borran tills han får +-0 på framledningen.. Skulle va kul om kunden fick välja...
55/1 och fick ut 165 meter aktivt om jag minns rätt.