Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tilläggsisolering av vind  (läst 27916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #15 skrivet: 09 mars 2005, 09:52:03 »
Alltså det är bredvid ett rör som går genom yttertaket. Där har det blivit lite svart på insidan av taket vilket man ser när man står på vinden och tittar upp mot detta rör när det penetrerar taket på sin väg upp mot himlen. Det hela är fullt förståligt eftersom jag inte kan se att röret är speciellt bra tätat mot pappen. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur denna tätning ska gå till eftersom mina snickerikunskaper begränsar sig till målning, vävning, tapetsering, slipning, lackning och håltagning i vägg i samband med exempelvis tavelmontering.


Det är tätningen mellan innertaket och röret som ska vara diffusionstät, fuktig luft har antagligen läkt mellan rör och innertak och stigit upp mot yttertak och kondenserat där. Själv brukar jag använda silikon för att täta genomföringar som ska vara diffusionstäta. Lyft upp isolerngen från vinden och sopa bort spånet runt röret och kolla. Sen har du antagligen, precis som jag, "diffusionstät papp"  ::) som diffusionsspärr, i värsta fall finns inget alls.

På yttertaket sitter antagligen en plåt (utformad som en takpanna) med ett påsvetsat rör över röret, om du vill (i sommar) kan du även lyfta upp denna plåt och täta runt rörgenomföringen mot yttertak från ovansidan med silikon.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #16 skrivet: 09 mars 2005, 19:30:08 »
Ska kolla det hela när läge finns. Jag kan återkomma i ärendet (fast i egen tråd) den dagen jag kollat upp det hela och (eventuellt) känner mig osäker.

Sorry interuptet i denna tråd. Klart slut.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #17 skrivet: 10 mars 2005, 08:41:15 »
Har nu kollat drifttiden efter 5 dagar. Får då fram att drifttid VP minskat med 22 % efter tilläggsisoleringen vid motsvarande utetemp. En del av minskningen beror på bättre COP, både lägre framledningstemp och en grad högre på brinetemp. *vinkar*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #18 skrivet: 10 mars 2005, 09:36:06 »
Inte dåligt! Hoppas nu bara att ni inte fått så tätt att ni får problem med andningen...... ;)
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #19 skrivet: 10 mars 2005, 14:27:24 »
Inte dåligt! Hoppas nu bara att ni inte fått så tätt att ni får problem med andningen...... ;)

Nejdå som jag skrev i mitt första inlägg, kan tillägga att fläktarna är varvtalsstyrda som jag kör jämt.

Förutsättning:
det låg ca 15 cm glasull på vinden (precis som enligt orginalritningarna) när jag köpte kåken, enda problemet var lite mikrobiell påväxt (svart) på underidan av yttertak vid takfoten. Jag konstaterade vid husköpet att råsponten inte var murken eller fuktig och ersatte självdragsventilationen med frånluftsfläktar i badrummen för att minska detta problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #20 skrivet: 10 mars 2005, 15:48:48 »
Nä, jag tänkte mer på takradon, en ny form av radon som kommer från tak med för mycket isolering på sig........(host)
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Nisse73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hej hopp
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #21 skrivet: 10 mars 2005, 16:41:41 »
Skall man använda papp beklädd isolermatta vid översta lagret av isolering av vind?
En plansvilla 200 kvadrat, Norra Skåne
Toshiba RAS 10 + Roslagen stora trekanten

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #22 skrivet: 10 mars 2005, 18:53:11 »
Skall man använda papp beklädd isolermatta vid översta lagret av isolering av vind?

det är ingen nakdel, men det är bara viktigt där luften rörsig fort, som vid takfoten
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #23 skrivet: 10 mars 2005, 19:20:30 »
Jag skulle ha det(papp alltså).

Om det droppar en droppe vatten ner i isolering(kondes eller så) så stannar den inte...ja ni förstår vad jag menar.
Känns bättre tycker jag om den landar på pappret sprids och dunstar bort.
Sedan blåser det ju inte ner i isoleringen heller.

Men vad vet jag  Sc:,h
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #24 skrivet: 11 mars 2005, 12:23:38 »
Enligt denna länken så står det följande:
http://www.isover.se/sw12524.asp

"Istället för Isover UNI-skiva kan du använda Isover Byggmatta P (rulle) eller Isover Bjälklagsskiva P överst, där det krävs vindskydd."

Själv har jag inte lagt dit nån sån isolering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mazze

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #25 skrivet: 03 januari 2006, 14:26:26 »
Hej ja det där med tilläggs isolering finns det många som vill orda om.
Själv har jag funderat på att lägga Ekofiber vind. Det är en lösull som kommer från Nordiska Ekofiber.
Tillverkningen är i Kallinge Blekinge och det består av återvunnet papper som man tillsatt olika salter i.
Fördelen med detta är denna isolering har förmÃ¥ga att bibehÃ¥lla en viss fuktighet som sedan avges när det blir varmt.....  (Läs mer pÃ¥ hemsidan nedan). AlltsÃ¥ ingen kondensbildning pÃ¥ vinden. Det finns ju viss risk med att lägga pÃ¥ förmycket isolering pÃ¥ äldre hus dÃ¥ luften blir för kall o fukten dÃ¥ fäller ut.
www.ekofiber.se  Här finns mycket intressant att läsa.
/ Marc

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #26 skrivet: 03 januari 2006, 15:20:39 »
Hmmm tycker det luktar reklam, det du skrev! 
Marc jobbar du där??

ekofiber är en aktör på marknaden.

Dom pratar om diffusionsöppet det kan vara i en äldre vägg, jag har ingen plast i mina väggar... funkar kanon.


Men jag är ständigt orolig för min vinda... varför då da jo har man diffusionsöppet upp på vindan då kan man samtidigt även ha ett luftläckage (gäller mest äldre hus), det är oftast detta som orsakar mögelvindar.
Gärna i kombination med dåligt ventilerad vind!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #27 skrivet: 03 januari 2006, 22:05:09 »
Det är aldrig helt tätt mellan boyta och vind i gamla hus. Detta gör att varm innomhusluft tar sig upp på vinden. När den sedan kyls av släpper den en del fukt i vindsutrymmet, som i värsta fall kan orsaka mögelskador.

Det är mycket viktigt att det inte finns nägon fuktkonvektion till vinden. Det vill säga det måste vara helt vindtätt. Dock gör det inget om det finns fuktdiffusion. Det vill säga fuktvandring genom byggmaterialen.

Är det inte helt tätt kommer man med största sannolikhet att få problem när man tilläggsisolerar. Detta beror på att temperaturen på vinden blir lägre, och kall luft binder mindre fukt än varm.

En cellulosaisolering t.ex. ekofiber har förmågan att både försvåra och ta hand om eventuellt fuktläckage. Har fungerat kanon hos mig.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #28 skrivet: 04 januari 2006, 22:00:40 »
Hmmm tycker det luktar reklam, det du skrev! 
Marc jobbar du där??

ekofiber är en aktör på marknaden.

Dom pratar om diffusionsöppet det kan vara i en äldre vägg, jag har ingen plast i mina väggar... funkar kanon.


Men jag är ständigt orolig för min vinda... varför då da jo har man diffusionsöppet upp på vindan då kan man samtidigt även ha ett luftläckage (gäller mest äldre hus), det är oftast detta som orsakar mögelvindar.
Gärna i kombination med dåligt ventilerad vind!


Det är klart det är reklam, han har bara skrivit ett inlägg på deta forum & då pratar haninte om värmepumpar.
han länkar & pratar gott om en viss produkt.
förutom detta så har han letat up en tråd som ingen skrivit i på nästan ett år.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Tilläggsisolering av vind
« Svar #29 skrivet: 06 januari 2006, 19:09:38 »
Hello,
har ett 30-tals hus som redan är isolerat på vinden. Vad tror forumet, kan det vara värt att isolera mera?

Skulle tro att jag har ca 1-2 lager med traditionell "Rockwool", typo gula rektangulära saker med ungefärlig storlek: 50x10x150cm. Jag tror även det ligger en del plast mellan lagren. Verkar som om de som gjort detta inte orkat ta bort all plast. Arbetet gjort runt 1992 då huset även tilläggsisolerats och man lade på träpanel på putsfasaden.

Vinden är stor, runt 85kvm. Vad kan man tjäna på detta och vilket material är att föredra? Lägga på ytterligare 20cm?
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!