Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionskärl  (läst 4920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
Expansionskärl
« skrivet: 05 oktober 2006, 09:54:25 »
Hej.

Hur stort kärl behöver jag till 750 liter vatten? Antar att det blir rätt stort eftersom temperaturen i tanken kan variera från ca10 (kallvattentemp) till ca 90 (maxtemp). Övre halvan av tanken kommer visseligen alltid att hålla minst 50 grader (elpaton) men man ska kanske dimensionera expansionskärlet så att man kan stänga av den och låta allt vatten svalna?

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1726
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2006, 20:25:59 »
Är det ett öppet eller slutet system?

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2006, 22:10:36 »
Är det ett öppet eller slutet system?
Oj, glömde säga att det är ett slutet system.

10% har jag sett som tumregel men sedan har jag också sett uträkningar som säger att vattnet endast expanderar 3-4%. Måste kärlet vara så mycket större för att ta upp denna volym eller är det så mycket marginal på tumregeln?

/Ludde

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2006, 08:19:13 »
Hej
Förklaringen är att vid ett slutet sysytem så används inte hela volymen i kärlet för vattnets expansion. det innehåller även en gummiblåsa fylld med luft , då denna även tar upp volym så blir kärlet större.
Öppna system ca 4%
Slutna system ca 8% som en tumregel.

Mvh AndersA
« Senast ändrad: 07 oktober 2006, 19:59:03 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2006, 17:14:08 »
Vid dimensionering av slutna expansionskärl så behöver man följande information:

Vattenvolym
Lägsta vattentemperatur
Högsta vattentemperatur
Säkerhetsventilens öppningstryck
Höjd på systemet över expansionskärlet

Räknar man på ett system på 750 liter, mintemp 10 ºC och maxtemp av 90 ºC, Öppningstryck säkerhetsventil 1,5 bar och 5 meter systemhöjd över expansionskärlet så får man ett volymkrav på expansionskärlet på 65 liter

PerJ

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Expansionskärl
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2006, 21:15:00 »
Tusen tack!

Alla parametrar verkar stämma utom höjden. Jag är lite osäker. Från expansionskärlet (och säkerhetsventilen) till ovankanten på elementen på ovanvåningen är det ca 5 meter men från botten av tanken är det ytterligare nästan 2 meter. Och sedan går det dessutom ett gammalt rör upp på vinden där det gamla expansionskärlet troligtvis satt ska man räkna med det också så blir det ytterligare två meter. Undrar om det är luft eller vatten i det röret?

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Expansionskärl
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2006, 21:49:48 »
Röret upp på vinden skulle jag inte bekymmra mig över, iallafall om det saknar cirkulation. Helst skulle jag ta bort det för att minska felkällorna. Det som inte finns kan inte krångla.

Hur många meter som är under expansionskärlet spelar ingen rolll.

Är ditt system på 750 liter så är ett expansionskärl på 65 liter mer än tillräckligt. Det är ju inte särskilt sannorligt att allt vatten är 10ºC eller 90ºC samtidigt. Men samtidigt så kanske det finns en del vatten utanför ackumulatortanken...

Men räknar man på 7 meter istället så får man ett expansionskärl på 80 liter istället, med 1,5 bars säkerhetsventil. Skulle man kunna använda en 3 bars ventil så klarar man sig med ett expansionskärl på 45 liter.

PerJ

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Expansionskärl
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2006, 22:13:35 »
3 bar i en vanlig acctank????
Det är inte någon acctank jag känner till som är specad för de trycken. Men det kanske finns?

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Expansionskärl
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2006, 22:24:17 »
Röret upp på vinden skulle jag inte bekymmra mig över, iallafall om det saknar cirkulation.
Det är ingen cirkulation men det sitter nåt på det som jag tror kan vara en automatisk avluftare?

Helst skulle jag ta bort det för att minska felkällorna.
Jag med men det är mycket svårt. Det ligger inmurat i en kanal i väggen med avstick till flera radiatorer.

Men samtidigt så kanske det finns en del vatten utanför ackumulatortanken...
Nej, det gör det inte. Eller det gör det ju egentligen men jag har en tank som ska anslutas till min befintliga radiatorkrets och den har redan ett exp-kärl.

Skulle man kunna använda en 3 bars ventil så klarar man sig med ett expansionskärl på 45 liter.
Men det kan man inte. Tanken är provtryckt med 2 bar tror jag.

Man kanske kan sätta lägsta temp till 20 grader istället? Det är inte kallt i pannrummet och hela tanken lär knapast bli helt utkyld samtidigt. Vad händer om det blir undertryck? Sugs tanken eller elemnten ihop eller kommer det bara in luft i systemet?
« Senast ändrad: 07 oktober 2006, 22:27:28 av Ludvig XIV »

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Expansionskärl
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2006, 11:31:57 »
Att ändra temperaturområdet från 10-90 till 20-90 gör att erfoderlig expansionskärlsvolym med 1,5 bars säkerhetsvenitil sjunker från 80,7 liter till 77,3 liter, alltså ingen större skillnad. Räknat på ett system som är 7 meter högt över expansionskärlet.

Om man har ett för litet kärl så kommer säkerhetsventilen att öppna när man kommer upp i hög medeltemperatur i systemet. När sedan trycket sjunker så kommer man mest troligt att suga in lite luft i radiatorventilspindlarna längst upp i systemet. Att man skulle i praktiken suga ihop ackumulatortanken i källaren anser jag som ej troligt.

Ackumulatortankar för högre tryck finns, tex säljer Borö tankar med både 3 och 6 bars designtryck, dock till en extrakostnad. Tror det är billigare att köpa en standardtank och ett större expansionskärl.

PerJ


Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Expansionskärl
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2006, 13:22:52 »
Tack igen!
80l verkar lagom och verkar dessutom vara standardmått. Har kollat på just 80l på Rinkaby men en storlek mindre var mycket billigare så jag hade hoppats att det skulle räcka. Får hoppas det dyker upp något på blocket snart, annars får det väl bli ett nytt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!