Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har ni sökt bygglov  (läst 8470 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
Har ni sökt bygglov
« skrivet: 04 oktober 2006, 10:23:25 »
Hej,

Nu har jag kollat upp. Om man ändrar utseende på huset (färg, vägg/tak-beklädnad, etc) så ska man söka bygglov.

Hur har ni gjort som redan har solfångara?
Har ni kollat upp vad som gäller för er?
Hur petiga var de med ritningarna? Duger det med en vy och ungefärliga mått?

/Ludde

Utloggad nsiak

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2006, 11:09:44 »
Har kollat för mitt hus, har dock ej solfångare än..

Det ligger utanför planlagt område och då behöver man ej söka bygglov för solfångare (kan variera mellan kommunerna)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4371
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2006, 11:54:29 »
Jag mejlade till stadsbyggnadskontoret (Uppsala) och frågade om bygglov behövdes, och detta är svaret jag fick:

---
Inom detaljplan krävs bygglov för väsentlig fasadändring. Enbostadshus kan utgöra undantag av bygglovplikt om solfångarna är i liv med taklutningen och inte avviker markant i kulör. Vid bedömningen skall byggnadens kulturhistoriska värde beaktas.
---

För min del planerar jag att installera en 30-rörs fångare liggande i liv med det svarta plåttaket med 60 graders lutning, rakt söderläge. Jag tror det blir rätt diskret, och jag har inte tänkt söka bygglov för det.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2006, 19:04:08 »
Inom detaljplan krävs bygglov för väsentlig fasadändring. Enbostadshus kan utgöra undantag av bygglovplikt om solfångarna är i liv med taklutningen och inte avviker markant i kulör. Vid bedömningen skall byggnadens kulturhistoriska värde beaktas.
I mitt fall blir det svarta rör mot rött taktegel så då kan man säga att de avviker markant i kulör  :(

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2007, 21:15:41 »
Gammal tråd men man behöver ju inte skapa en ny för varje fråga...eller hur R407  ;) ;D

Ringde idag till byggnadskontoret och fick svar att bygglov krävs om solfångaren inte är inbyggd i taket :( ja ja kommunen skall ju få in lite pengar dom också... ???

Nu blev jag lite orolig att jag inte kommer att få sätta upp några solfångare...bor i ett ganska nybyggt område. Finns det någon eller har ni hört talas om någon som har blivit nekad bygglov för solfångare?

Jag hade tänkt att resa dom lite i överkant, typ 30-40cm för att förbättra vinkeln, det känns ganska kört nu. >:( När man söker bygglov kan man ange två olika monteringsalternativ för att gradera sig? en med plan montering och en med något höjd överkant?

Hmm...fick ett namn på en handläggare som jag skall ringa i morgon.
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2007, 23:24:58 »
Ja tyvärr har jag det. Fortfarande tycker man bättre om skit å gifter, än sol å ren luft, i många kommuner....

mvh humlan.

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2007, 17:05:17 »
Pratade idag med bygglovarkitekten, dom skulle ta en intern diskussion...väntar på att dom skall återkomma...Han var lite inne på att om solfångaren ligger i liv med takets lutning så skulle det nog inte behövas...Om jag vill resa den lite för att få en brantare vinkel så var det tveklöst bygglov som gällde...

Vad fan skulle jag ringa som fråga för studs som ni vet är det lättare att be om förlåt än att be om lov :P
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 22:01:21 av KalleT »
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad siby

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Timrå
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2007, 20:00:07 »
Jag ringde och frågade om mina solfångare här i Timrå och efter att dom funderat lite fick jag beskedet att bygglov INTE behövdes i mitt fall.
Timrå har ju profilerat sig som en miljökommun och det känns bra att dom visar detta i praktiken. Ingen byråkrati här. Thumbsup Thumbsup 8)

MVH SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggår 1940 självdragsventilation Solfångare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÅ lite norr om Sundsvall.

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2007, 22:59:34 »
Kalle t  gör solfångaren hiss bar :)
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2007, 22:33:29 »
Pratade idag med bygglovarkitekten, dom skulle ta en intern diskussion...väntar på att dom skall återkomma...Han var lite inne på att om solfångaren ligger i liv med takets lutning så skulle det nog inte behövas...Om jag vill resa den lite för att få en brantare vinkel så var det tveklöst bygglov som gällde...

Vad fan skulle jag ringa som fråga för studs som ni vet är det lättare att be om förlåt än att be om lov :P

Jo men e det inte så att du har lite dåligt minne ibland...  a:gl

Och är det då inte så just nu att du har glömt bort det där samtalet som du ringde förut.....  ::)

Detta måste då så vitt jag vet betyda, att du gör som du hade tänkt från början ^-^   

Lycka till med dina vinklade paneler  *vinkar*

///BG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2007, 09:32:56 »
Bara för "skojs skull" kunde Du ta å rita ihop en insändare till lokaltidingen, å höra hur kommunen ställer sig till solfångare. Nu när alla ska försöka dra sitt strå till stacken, när det gäller å värna om miljön. Testa bygglovsfrågan i den, å fråga efter deras policy... Antar dom får svårt att göra nåt annat än ställa sig positiva till ett generellt bygglov för alla husägare, nåt annat skulle antagligen få dom att hamna i politiska svårigheter.

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2007, 13:32:38 »
Vad fan skulle jag ringa som fråga för studs som ni vet är det lättare att be om förlåt än att be om lov :P
Det kanske inte räcker att be om förlåt?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2007, 15:33:53 »
Bygglovsarkitekten på byggnadskontoret ringde mig idag, nu hade dom diskuterat och kommit fram till ett princibeslut att där det finns en detaljplan, krävs det bygglov (enkelt ärende)oavsett om fångaren är inbyggd i taket eller inte. _/- fiR:

"och vad kostar det här då"... "bra fråga... ...det bli tretusenkronor" fiR:


bye bye solfångare  :'( :'( Det är ju för fan 10% av vad jag har räknat med att det kommer att kosta, räknat med minsta lilla skruv.

Också utger sig för att vara en ekokommun agenda 21 och allt möjligt...fy fan...blir bara mer uppjagad ju mer jag tänker på det...

Jag får ringa och prata med dom igen...
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2007, 16:04:55 »
Dags att rita ner insändaren till lokaltidningen. 3000 sek för att inte göra nåt, rena rånet  huvuddunk huvuddunk

mvh humlan.

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har ni sökt bygglov
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2007, 19:44:35 »
Nu har jag lugnat ner mig lite :)

Enligt PBL (Plan och bygglagen) krävs det helt enkelt bygglov, då mitt hus ligger i ett detaljplanerat område. :(

Imorgon ringer jag bygglovsarkitekten igen och prata lite om kostnaden.
Hittade på nätet ett protokoll från simmrishamnskommuns byggnadskontor, där dom beviljat ett bygglov för solfångare. Det roliga var att kostnaden var specad i protokollet till 840:- DET SKULLE JAG KUNNA LEVA MED.

Om jag skall betala 3000:- så skall jag ta mig f.. få ha solfångarena optimerade för vår och höst.  studs


"8 kap. Bygglov, rivningslov och marklov http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.htm#K8P3S1


Åtgärder som kräver bygglov


Särskilda bestämmelser för områden med detaljplan
 
 3 § I områden med detaljplan krävs, utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 §§, bygglov för att
1. färga om byggnader eller byta fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial samt för att göra andra ändringar av byggnader som avsevärt påverkar deras yttre utseende,
2. sätta upp eller väsentligt ändra skyltar eller ljusanordningar,
3. uppföra, bygga till eller på annat sätt ändra ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller därmed jämförlig näring.
   I 4 och 10 §§ finns särskilda bestämmelser för en- eller tvåbostadshus och för vissa byggnader avsedda för totalförsvaret. Enligt 5 § får kommunen medge undantag från kravet på bygglov enligt första stycket."
---
” Solfångare på tak påverkar avsevärt byggnaders yttre utseende och är därmed bygglovspliktiga inom detaljplanelagt område enligt plan- och bygglagen, PBL.”
 
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!