Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta fackförbund  (läst 3930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Byta fackförbund
« skrivet: 03 oktober 2006, 20:42:57 »
Hej!!!

Har bytat arbete och ska då byta fackförbund, hur är det får man tillgodo räkna sig de åren jag har varit med i Metall när jag går med i vvs/kyl facket???
Har googlat men vvs facket har de inte någon vettig hemsida eller???

Ska prova ringa dem i morgon och se men, skulle vilja ha lite mer på benen.

Om man inte får tillgodo räkna sig åren i metalls akassa finns det någon annan akassa där ma får det, ta med sig år i från andra fackförbund???'


Tacksam för svar...

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta fackförbund
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2006, 21:05:24 »
Hej.Bara att byta fackförbund.Fackgubben på ditt nya arbete hjälper dig.Eller om ni inte har någon fackgubbe så ringer du det fack som du skall tillhöra så hjälper dom dig med en ansökan.
Naturligtvis så räknas alla år som du tillhört ett fack(oavsett vilket fackförbund det är).
Dock så tycker man att facken borde ha samma penningsumma i månaden.
Lika om man går sjukskriven en längre tid.
Icke sa nicke.
Skiljer utav bara tusan.
Du behöver inte ens vara med i något fack,utan enbart betala till A-kassan.
Då har du samma rättigheter som andra arbetslösa.
Dock är det en fördel(om det nu kan kallas fördel)att vara fackansluten,gäller tex vid löneförhandlingar,tvister mm.
Sedan beror det på vilken nisse som sitter just i facket.
Kan vare ett riktigt stolpskott.Håller mer med företaget än arbetaren,vilket tydligen är rätt så vanligt.
Finns några rövslickare.
Lite utanför ämnet,men jag kunde inte låta bli.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Byta fackförbund
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2006, 21:10:23 »
Hej!!!

Har bytat arbete och ska då byta fackförbund, hur är det får man tillgodo räkna sig de åren jag har varit med i Metall när jag går med i vvs/kyl facket???
Har googlat men vvs facket har de inte någon vettig hemsida eller???

Ska prova ringa dem i morgon och se men, skulle vilja ha lite mer på benen.

Om man inte får tillgodo räkna sig åren i metalls akassa finns det någon annan akassa där ma får det, ta med sig år i från andra fackförbund???'


Tacksam för svar...

/Glenn

Hej,
Jag har nyligen bytt, men jag gick endast med i det nya fackets a-kassa.
Ville inte bidra till fler feta fackpampsrövar.

Och man får naturligtvis tillgodose sig alla tidigare år, under förutsättning att det inte blir något uppehåll mellan urträdet ur det gamla och inträdet i det nya.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta fackförbund
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2006, 20:33:55 »
Hej!

Ang om det är lönt att vara med i facket, feta fackpampar, stolpskott etc som skrevs i tidigare inlägg i denna tråd vill jag bara göra en kort kommentar....

Det är alldeles för många fackanslutna som bara gnäller....men att ta ett uppdrag i facket för att förbättra, ICKE att dom vill! Ofta är det så att dom som gnäller mest inte bidrar ett jävla skit...blir så less på det!
Iaf är det så på min arbetsplats!

Mvh John
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34962
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta fackförbund
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2006, 22:29:24 »
Jag har varit aktiv i facket men la av då ingen annan i styrelsen verkade vilja bidra till några förändringar.
Då jag själv anser mig vara väldigt förändringsbenägen och resutatinriktad med fokus på att lösa problem som finns så fann jag det inte roligt att slåss mot "väderkvarnarna" mer än några år.

Men jag kan ju ha haft fel också...
I vilket fall så passade inte mitt "temperament" för att sitt med i den gruppen.

Kan väl tillägga att ju äldre jag blivit desto mer börjar jag förstå deras sätt att arbeta.
Mitt sätt skulle nog passa bättre i företagsledningen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta fackförbund
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2006, 09:45:08 »
Hej!

Ang om det är lönt att vara med i facket, feta fackpampar, stolpskott etc som skrevs i tidigare inlägg i denna tråd vill jag bara göra en kort kommentar....

Det är alldeles för många fackanslutna som bara gnäller....men att ta ett uppdrag i facket för att förbättra, ICKE att dom vill! Ofta är det så att dom som gnäller mest inte bidrar ett jävla skit...blir så less på det!
Iaf är det så på min arbetsplats!

Mvh John

Har tidigare vart förtroende vald innan jag slutade på detta företag.
Killen som var före mig höll på företaget.Gick med på en massa olaglig övertid,dock så hade han högre lön en andra.
Den som tog över efter mig började med att höjja sin lön rejält.Gick i företaget spår.
Idag är personen tjänsteman.Lönar sig att åma sig för företaget tydligen.
Visst finns det många bra facknissar,men som i andra branscher så finns det dåliga åxå.
Eller är facknissarna några som inte gör fel.
Ta bara kommunal när dom strejkade.För vad.Inte ett skit.Dom  ända som förlorade var medlemmarna.
Likaså ett ombud som tyckte att tio öre/per timme skulle räcka som påslag till 140 annställda.Själv var han mkt förtegen om vad han skulle få i lönepåslag.
Finns hur mkt elände som helst om våra förtroendevalda.Gäller även skyddsombuden våra.
Så att tro att facket är guds barn är att tro att Bin Ladin är en ängel.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Byta fackförbund
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2006, 10:45:26 »
Ett fegt fack är inte bra för någon. Det sätter alla spelregler ur funktion, å tar bort motivation både från företaget å arbetarna. Nu kommer förstås nån att säga, att det finns företag som fungerar bra utan fack. Visst, å det finns bilförare som kör bra utan körkort åxå, men regler å lagar gör att alla har nåt att rätta sig efter. Har själv tillhört både dåliga å bra fack, men SEKO i Sundsvall som jag fn är medlem i, är ett mycket bra fack, här i Sundsvall iaf... Bara A-kassa kan vara en mycket dåligt val, det kan t.ex innebära att man blir utan viss ersättning eller utbildning, vid ev arbetslöshet.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!