0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att vänster och höger förenar sig i allianser med ETT ENDA SYFTE (att manipulera ut uppstickare) kallar jag odemokratiskt ja. För i övrigt har ju inte socialdemokraterna och moderaterna så mycket gemensamt...
Det finns ju många demokratier som tar emot klart färre flyktingar än Sverige. Schweiz hade ju en folkomröstning nyligen. Det är skillnad på domokratier.....
Citat från: humlan57 skrivet 28 september 2006, 14:00:56Visst, Du har helt rätt. Å därför bör det kallas för vad det eg är, d.v.s majorites-styre. Det är bara så att politikerna har lagt beslag på ordet "demokrati" å sen förvanskat innbörden för att passa in i deras syfte. Troligen vänder sig "dom gamla grekerna" i sina gravar, när dom ser hur ordet demokrati missbrukas, å inte alls har den ursprungliga innebörden längre.mvh humlan.Demokrati (från grekiskans demos, "den del av folket som har ett politiskt inflytande", och kratein (~ "krati"), "styrelse",Observera att det knapppast var hela folket som fick bestämma hos grekerna. Inte slavarna, inte kvinnorna, inte barnen - der var bara en del av de vuxna männen som fick vara med. Så inte skulle de rotera i sina gravar av upprördhet.Den som har en idé till styrelseskick bättre än demokrati borde genast stiga fram!Politiker har alltid varit politiker. Det trevliga är att vi åtminstone kan avsätta dom. Så, byebye Persson.
Visst, Du har helt rätt. Å därför bör det kallas för vad det eg är, d.v.s majorites-styre. Det är bara så att politikerna har lagt beslag på ordet "demokrati" å sen förvanskat innbörden för att passa in i deras syfte. Troligen vänder sig "dom gamla grekerna" i sina gravar, när dom ser hur ordet demokrati missbrukas, å inte alls har den ursprungliga innebörden längre.mvh humlan.
Kommer att tänka på en irakisk kurd som var utbildad farmaceut. Han hade sökt ett otal jobb i Sverige utan att bli kallad....han ville helst bo här, men till slut gav han upp och sökte jobb i England, vilket han fick omgående. Efter ett år hade han avancerat till chef på det lilla apotek där han jobbade.Tycker att det var en mycket bra illustration av vad som är fel här. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är, men det är uppenbart att det är ett strukturellt problem där attityder och fördomar är en del i det hela. Lösningen heter i vilket fall inte bidrag eller sfi!!!!!!!! studs studs studs studsDet sitter i själva tänkandet, och det syns i språket. Invandrare = problem är en snabb association för en svensk.Oavsett vem som har makten måste detta ändra på sig. Jag har jobbat en del som lärare, och noterat att invandrarbarnen ofta har högre ambitioner än de blåögda lintottarna (när dom eller kanske snarare deras föräldrar inser att man kan "gratis" utbilda sig till läkare, advokat, psykolog osv). Sen att de har svårt att lyckas fullt ut är en annan sak. Vi måste satsa på dom människor som faktiskt vill bo här.Humlan57, definitionen av demokrati var från Wikipedia...
Nu var det demokrati jag avsåg,men måste få bemöta detta mot invandringen.Till och med invandrarna vill ha stopp på invandringen.Många polare till mig är invandrare och dom undrar hur Sverige kan ta in så många bidragstagare.Det finns knappt arbete åt alla och Centern ville ta in 90000 till invandrare.Först och främst måste vi skapa arbete åt våra svenska ungdomar.Den som inte håller med är enkelspårig.Vi svenskar kan inte åka ned till något land och få något överhuvudtaget.Man måste rätta mun efter matsäcken.Vi har väl inte så bra själva i det här landet.Går inte en dag utan att någon blir varslad.Och med ökad invandring så ökar arbetslösheten.Och eftersom det inte finns några arbeten så vem skall betala kalaset.Som vanligt med lånade pengar.Dom skall betalas tillbaka någon gång.Statsskulden bara ökar och ökar.
Jag säger inte att det var fel, det som stod i Wikipedia, bara att det var den mest förenklade förklaring jag stött på..., inte mycket mer än en översättning av orden/ordet. Jag tycker att det behövs en hel del bakgrund för att ge en riktig förklaring av innebörden.... Du förstår säkert vad jag menar. Å söker Du vidare på Internet så finns det mycket bättre förklaringar, än vad Wikipedia ger.mvh humlan.
Till skillnad från "messer" tyckte jag att detta var en väldigt intressant tråd.
Kommer att tänka på en irakisk kurd som var utbildad farmaceut. Han hade sökt ett otal jobb i Sverige utan att bli kallad....han ville helst bo här, men till slut gav han upp och sökte jobb i England, vilket han fick omgående. Efter ett år hade han avancerat till chef på det lilla apotek där han jobbade.Tycker att det var en mycket bra illustration av vad som är fel här. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är, men det är uppenbart att det är ett strukturellt problem där attityder och fördomar är en del i det hela. Lösningen heter i vilket fall inte bidrag eller sfi!!!!!!!! studs studs studs studsDet sitter i själva tänkandet, och det syns i språket. Invandrare = problem är en snabb association för en svensk.