0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo jag kör RS-232.Ingen drivare, skrivit RS-232 i assembler.12F675 har en kalibrerad RC-osc duger gott. Jag kör 4800bps.Är inte två trådar enklare en tre? Det blir lite rader kod och ett motstånd extra.
jo, nu var det ju främst en nivådrivare jag tänkte på
eller har PIC:en nån magi inbyggd?
Det spelar väl inte roll om det är två eller tre trådar i kabeln man drar?
Med separat Vdd kan flera givare syssla med konvertering samtidigt, utan att man behöver vänta in dem.
Jag har aldrig haft problem med TTL nivå på en comport vid låga hastigeter och kort avstånd. För en femtilapp kan man få till det med en tex MAX-233. Det sura är att det blir en komponent till. Har du borrat några kretskort förstår du vad jag hatar.
Aha du skrev om Parasit power och inte http://www.anotherurl.com/therm/logger.htmDu har rätt. Jag misupfattade dig Den dumma grunkan har en dataledning för varje givare. Det är därför det är så enkelt att lägga till en givare.
För att köra Parasit power (iofs är det strong pullup vi menar) åtgår tre rader kod!CiteraMed separat Vdd kan flera givare syssla med konvertering samtidigt, utan att man behöver vänta in dem. DS18S20 drar 1.5mA/styck vid konvertering PIC:en lämnar 25mA så det går att köra ett par samtidigt.(Mosfeten för stong pullup finns i PIC:en)Jag vet för jag körde så i början. Problemet kom vid ca 5 DS18S20 då orkade inte COM-porten på PC mata mer.(Ja allt matas från com porten! Huu vilket övertramp men det är simpelt och fungerar).Så det fick bli lite mer kod.Nu tar det max 16 sekunder för 16 givare.Tur att jag bara loggar 1ggr i minuten.