Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gprisavfuktare i lÃ¥ga temperaturer?  (läst 8769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eastwood

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lågprisavfuktare i låga temperaturer?
« skrivet: 20 september 2006, 13:49:17 »
Hej!
Det finns ju ett antal lågprisavfuktare från ca 1000 kr på marknaden, tex Honeywell, Duracraft, Melissa, Purline, Appliance, Fasett osv. Dom gör säkert sitt jobb under gynnsamma förhållanden, men hur är det när temperaturen börjar krypa ner mot 5-10 grader? Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer? Jag förstår självklart att jag borde köpa en Woods, men hålen är många och djuupa... :-\
« Senast ändrad: 20 september 2006, 13:54:27 av Eastwood »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Lågprisavfuktare i låga temperaturer?
« Svar #1 skrivet: 20 september 2006, 15:47:33 »
Hej

Jag köpte en billig kondensavfuktare som jag ställde i min kontainer isolerad med löst sittande 5cm frigolit, alltså inte så bra isolering.
Jag har ingen värme i kontainern och nu i vintras glömde jag att avfuktaren sod och gick i kontainern. När jag sen kom på det orkade jag inte gå ut och ta in den tänkte bara få se om den håller.
När sen våren kommit gick ag ut och kollade, tro det eller ej men den var hel och fungerar fortfarande.
Nu skrev du ju inte minusgrader direkt men du kanske menade det.

MVH
Messer

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lågprisavfuktare i låga temperaturer?
« Svar #2 skrivet: 20 september 2006, 16:28:52 »
Min Appliance funkar fint i garaget och ger 4-5 liter per dygn för 180w effekt när tempen är över 15-16 ºC, då går rh ner till ca 60%.

Nu är det 13 ºC i garaget de senaste dygnen och den klarara bara 3-4 liter per dygn rh har gått upp till 68%.

I vintras slutade jag köra den när tempen gick ner under 8-10 ºC och satte på frostvakt istället. När det var kallt och knastertorrt ute, så korsvädrade jag igenom garaget några minuter nån gång i veckan istället, det höll undan fukten rätt bra. Vad det drog i energi vet jag inte.

Fukten kommer från markfukt genom en oisolerad grundsula i betong på okänt tjockt gruslager.

Utloggad Eastwood

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lågprisavfuktare i låga temperaturer?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2006, 12:28:39 »
Ok, tack för svaren! Köpte igår en Appliance 2012+ på Coop Haninge för 995 kr. Coop Täby ville ha 1590 kr! Med avfuktaren följde en lapp där det stod att det kan ta 8 dagar innan fuktaren presterar något i tanken. Min fyllde halva behållaren redan inatt, så det verkar ju lovande! Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!