0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men plattläggaren har fått mina redan beskattade pengar som han efter arbetsgivaravgiftsavdrag betalar inkomstskatt på innan han går och köper något momsbelagt som höjer värdet på hans hem och driver upp taxeringsvärdet som han betalar fastighetsskatt utifrån.
Å inte är väl ett jobb som subventioneras av staten ett riktigt jobb?
Citat från: humlan57 skrivet 20 september 2006, 13:52:08Å inte är väl ett jobb som subventioneras av staten ett riktigt jobb?Jag håller med dig! Jag är väldigt skeptisk till avdragen (även om jag i min ilska över fördomar i slutet av mitt förra inlägg propagerade för avdrag för att få igång hemstädningen i rent folkbildningssyfte). Jag får nog sammanfatta mina till synses spretiga synpunkter:1. Det är inte sämre att städa någons hus än att städa på en arbetsplats, lägga sten (hemma hos någon) eller hämta sopor.2. Principiellt är föreslagna skatteavdrag en subvention och kan endast finna sitt berättigande i pragmatiska syften mot svartjobb eller som stimulerande åtgärder att jämföra med AMS-åtgärder.3. Det är inte bara exportindustri och turism som skapar välfärd. Ett land kan i princip upprätthålla ett välstånd helt isolerat genom att dess invånare odlar, tar till vara på energi och andra naturtillgångar, tillverkar produkter och utför tjänster. Vår planet sett som en helhet är ett sådant "land". Tjänster är inte mindre viktiga än produkter. Att tillverka en dammsugare är jämförbart med att städa, men inte mer - man lägger sin tid på något som sparar städtid åt slutanvändaren. Det tycks finnas en myt om att värde bara skapas om man gräver upp mineralerna ur jorden eller hämtar pengar från utlandet.
Spela på Bingolotto, bli proffs i NHL eller spekulera på börsen är visst andra acceptabla sätt att "skapa värden". studs
Jag har funderat lite på detta att du Rickard använder klockren socialdemokratisk retorik (...pigjobb....arbetslösa tvingas att ta skitjobb....) utan att tyckas medveten om det. För mig är det en märklighet. Men det kanske är så det låter i Piteå?
Förklara för mig hur man genom att inte införa detta förslag får möjlighet att skapa 1000 nya turistrelaterade jobb?
Det är inte bara exportindustri och turism som skapar välfärd. Ett land kan i princip upprätthålla ett välstånd helt isolerat genom att dess invånare odlar, tar till vara på energi och andra naturtillgångar, tillverkar produkter och utför tjänster. Vår planet sett som en helhet är ett sådant "land". Tjänster är inte mindre viktiga än produkter. Att tillverka en dammsugare är jämförbart med att städa, men inte mer - man lägger sin tid på något som sparar städtid åt slutanvändaren. Det tycks finnas en myt om att värde bara skapas om man gräver upp mineralerna ur jorden eller hämtar pengar från utlandet.
Citat från: Bobo skrivet 19 september 2006, 21:32:07Äntligen ser man ljuset i tunneln. Snart kanske man slipper tvångsspara ett antal tusingar i månaden till diverse boendeskatter. studs Svårt att välja vem som verkar gladast.Tror Du verkligen att skattetrycket kommer att minska nämnvärt? Motivera, eller förklara gärna vad Du menar. mvh humlan.
Äntligen ser man ljuset i tunneln. Snart kanske man slipper tvångsspara ett antal tusingar i månaden till diverse boendeskatter. studs Svårt att välja vem som verkar gladast.
En sak skall alla ha klart för sig...Den s k "pigdebatten" hjälper inte precis upp städyrkets status och yrkesstoltheten hos dem som gör detta viktiga jobb. Tvärtom, genom den politiska debatten på sistone förpassas dessa jobb verkligen till de mest lågstående som finns.
Ta de miljarder det kostar och bygg en jättelik turistanläggning vid (typ) torne träsk istället. Det skulle skapa jobb åt alla som bor där och fler därtill.Detsamma skulle kunna göras på många andra håll i sverige där det finns unika miljöer som kan locka folk från länder som saknar de miljöerna.
När det gäller svartjobben så finns det i princip bara en lösning på det problemet. (två)1. Angiveri2. En högre moral hos oss alla som kan tänka oss att köpa eller utföra svarta arbeten
Att bli kallad sosse när man motsätter sig bidrag till "påhittade" jobb tycker jag känns fel.
Då glömmer du det mest effektiva - att det lönar sig att jobba vitt. Det medföljer en del andra förmåner också (pension t ex).
Skulle inte kalla dig varken det ena eller det andra för att du är emot subventionerade städjobb (det är jag också). Men kallar man det för "pigjobb" använder man sig av socialdemokratiskt språkbruk - inte borgerligt - varför är det så svårt att förstå?Och det är en nedsättande term. Du har låga tankar om åldringsvården också - men det finns åldringsvård med hög kvalitet (t ex inom demensvården) där de anställda har påtaglig yrkesstolthet. Fördomar, inget annat.
Det är alldeles för mycket tjat om dessa hushållsnära tjänster tycker jag. Låt dom köra det ett år och lägga ned det sen då. Det väsentliga är hur sysselsättningen utvecklar sig i stort, och speciellt för ungdomar och andra som haft det svårt att komma in på arbetsmarknaden.Sen varför man ska ställa dessa mot andra tänkbara satsningar är också vilseledande - som om man bara kunde satsa på en sak.