Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera plana solfÃ¥ngare med vacumrör  (läst 2191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Komplettera plana solfångare med vacumrör
« skrivet: 16 september 2006, 00:25:55 »
Jag har redan 12 m2 plana solfÃ¥ngare.  Min frÃ¥ga Ã¥r om man kan öka utbytet mer genom att lägga tex 6 m2 vakumfÃ¥ngar efter i SERIE eftersom de är bättre isolerade och har högre stagnationstemperatur?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplettera plana solfångare med vacumrör
« Svar #1 skrivet: 16 september 2006, 09:27:46 »
Jag har redan 12 m2 plana solfÃ¥ngare.  Min frÃ¥ga Ã¥r om man kan öka utbytet mer genom att lägga tex 6 m2 vakumfÃ¥ngar efter i SERIE eftersom de är bättre isolerade och har högre stagnationstemperatur?

Det går inte att svara på generellt.

Det beror på flöden och temperaturer på ytan av resp. solfångare, samt deras resp. värmeledningsförmåga. Glöm inte att en ökad intemp på vätskan du pumpar runt i solfångaren (köldbäraren) ger sämre energiflöde. Det är ju tempskillnaden mellan ytan på solfångaren och köldbäraren som driver energin. När de båda temperaturerna är lika - blir det inget energiflöde alls.

Det är så många variabler att pröva och se är det bästa rådet. Möjligen får du olika resultat serie/parallell, på sommaren och på vintern.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Komplettera plana solfångare med vacumrör
« Svar #2 skrivet: 16 september 2006, 09:49:29 »
Visst går det att komplettera med mer solfångare. Av alla sorter.
Se bara till att befintliga solfångarsystem klarar högre effekter eftersom du får större risk för kokning. Har du löst det är det bara att ladda på.
MEN har du inte avsättning för solenergin får du ett oanvändbart överskott, framförallt på sommaren. Är det så är den "sista" solfångaren minst lönsam eftersom du inte kan använda energin.


Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Komplettera plana solfångare med vacumrör
« Svar #3 skrivet: 16 september 2006, 10:28:29 »
Skickar ner överskott när tankar är varma i borrhålet så det vore inget problem. öven tidig morgon och sen kväll går samma väg.
är vackumrör såpass välisolerade att de kan lyfta energinnehållet från låt säga 90 C 4/l min till 110 vid 6 l/min med hänvisning till högre stagnationstemp ?

Har de fördelar vid lÃ¥gt ljus  en ovan om de är monterade  eller vridna mer vertiklat än de 40-45 grader som mina plana är monterade förusatt att de ligger i serie efter de plana?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!