Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kondens eller sorbtions avfuktare- för o emot  (läst 3640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
kondens eller sorbtions avfuktare- för o emot
« skrivet: 15 september 2006, 12:51:54 »
När man pratar med besiktningsmän o experter på fukt verkar det vara närmast en ryggmärgsreflex att föreslå sorbtionsavfuktare. En del tror inte det finns några alternativ överhuvudtaget. Några vanliga argument för sorbtionsavfuktare är:
1. effektivare vid låga temperaturer
2. enkla att installera
3. funktionssäkra
4. energieffektiva
5. man får varma golv som bonus
6. ger undertrycksventilering

Jag vill granska dessa argument jämfört med kondensavfuktare
1. Fuktproblemen är störst på sommarhalvåret när temeperaturerna är relativt höga. Kondensavfuktare fungerar helt OK vid dessa temperaturer.
2. Att installera en kondensavfuktare är lite krångligare då man måste fixa avlopp för kondensvattnet, men skillnaden är inte särskilt stor.
3. Här har jag inga uppgifter. Hur länge går en sorbtionsavfuktare utan service eller tillsyn? Hur länge håller en kondensavfuktare?
4. Sorbtionsavfuktare förbrukar ca 3000 kWh per Ã¥r om man har en tät grund. Är grunden otät stiger denna siffra drastiskt. En kondensavfuktare kräver betydligt mindre. Jag beräknar att det krävs 650 kWh per Ã¥r att avfukta min grund pÃ¥ 100 m2 och med undertrycksventilation. Har man inte undertrycksventilation och grunden är tät krävs betydligt mindre. Orsaken är att sorbtionsavfuktare blÃ¥ser ut varmluft medan konsdensavfukater inte har nÃ¥gra sÃ¥dana energiförluster. Man tjänar alltsÃ¥ in hela kostnaden för kondensavfuktaren Ã¥r ett.   
5. Detta tror jag är en myt. Varför skulle man få varma golv? Avfuktningen är mest aktiv på sommaren och kanske höjer den temperaturen i grunden med några grader men det kan knappast påverka temperaturen genom de isolerade golven. Kanske man får ett annat inomhusklimat genom själva undertrycksventilationen?
6. En kondensavfuktare har ju fördelen att fungera utan undertrycksventilation. Vill man ha det kan man ordna det enkelt med separat kanalfläkt. Man har då fördelen att kunna välja effekt på undertrycksventilationen oberoende av avfuktaren.

Jag undrar om t ex Munters Home dry har tillräcklig effekt på undertrycksventilationen?

Vore intressant att fÃ¥ del av andras Ã¥sikter/erfarenheter om detta.   

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kondens eller sorbtions avfuktare- för o emot
« Svar #1 skrivet: 15 september 2006, 13:38:06 »
Min sorbtionsavfuktare har kört elpatronen i 1214 timmar på snart 6 år, d.v.s. ca 202,3 timmar/år eller 33 minuter/dygn i snitt.

Kostnaden blir lite olika beroende på elpriset, men i mitt fall drar den 1.2 kW vilket ger en årlig förbrukning på ca 242 kWh
Fläkten drar 70 W eller 613 kWh/år så du kan själv se att det är fläkten som står för den stora driftskostnaden.
Totalt drar den således ca. 818 kWh/år.

Första året jag körde avfuktaren sjunk vår totala elförbrukning med nästan 3000 kWh, jag inbillar mig att det beror på varmare golv då man inte ventilerar grunden med uteluft på samma sätt som tidigare.

Funktionsmässigt kan det nog skilja en del, men den typ av avfuktare jag har (Munters M 120 eller nåt liknande) brukar användas av försvaret och har enligt uppgift runt 20 års livslängd.
Jag tvivlar på att en kondensavfuktare har den livslängden.

Då jag de fakto har lite jordlukt under huset vill jag absolut inte avfukta utan att även ha undertrycksventilerat, men om jag valde att så göra skulle min sorbtionsavfukare bara dra 242 kWh/år.

Vår krypgrund är 100 m2.

Jag kan tänka mig att avfuktningsbehovet är större längre söderut, men för Piteå och med bra tätad grund är detta de siffror jag får fram.

Håller för övrigt fukthalten på 60-63%. på vintern blir det torrare än så utan att avfuktaren behöver gå, vintertid ligger fukten på runt 50% utan avfuktning.
« Senast ändrad: 15 september 2006, 13:40:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: kondens eller sorbtions avfuktare- för o emot
« Svar #2 skrivet: 16 september 2006, 09:03:31 »
Bra svar. Energiförbrukningen verkar inte vara ngn big deal. Men det är förvånansvärt lite energi som gått åt till själva avfuktningen. Det kan i alla fall inte leda till någon uppvärmning av grunden att tala om. Vilket i o för sig kan vara bra - torrt o kallt är sannolikt bättre för minskad bakterietillväxt än torrt o varmt. Vilka temperaturer har du i din grund? I mitt fall har jag fått en förhöjning från tidigare 14 grader på sommaren till 18 grader med kondensavfuktare.

Undrar varför Anticimex uppger 3000 kWh/år? Ringde Munters o där sa man att medelvärdet över året var 300 kWh/mån vilket jag tolkade som 3600 kWh/år. Trygghetsvakten uppger att sorbtionsavfuktare gör av med 1600 kWh/år. Var kommer dessa siffror ifrån?

Verkar finnas stort behov av att någon reder ut hur det förhåller sig ex Statens provnings anstalt. Det har ju stor betydelse för vilket man skall välja. Ekonomin på lång sikt är ju ett argument som Trygghetsvakten för fram o det verkar ju inte stämma alls.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kondens eller sorbtions avfuktare- för o emot
« Svar #3 skrivet: 16 september 2006, 09:57:36 »
Citera
Vilka temperaturer har du i din grund? I mitt fall har jag fått en förhöjning från tidigare 14 grader på sommaren till 18 grader med kondensavfuktare.

Jag har inte loggat tempen i min grund så mycket innan jag satte in min avfuktare, vad jag dock hann se var att (började logga i slutet av mars månad och satte in avfuktaren i juni månad) det vissa kalla nätter i mars var ned till -15 grader under huset, iofs i samband med rätt stark vind utomhus, men ändå.

Sedan jag satte in avfuktaren har jag aldrig haft lägre temp än +1 grad, inte ens när det var -42ºC ute.
Normalt på vintern ligger tempen på ca +2-+4 grader.

Sommartid på ca 16-18 °C

De som säljer konkurrerande lösningar till sorbrionsavfukaren verkar mygla med siffrorna, i alla fall om man jämför med min avfuktare och vad den kostar att driva.

När det gäller Anticimex egen stora avfuktare så har den ganska mycket större luftflöden an den avfuktare jag har, både ventilationsflödet och cirkulationsflödet är större vilket förmodligen ger en högre total förbrukning.

Tänk också på att jag bor i Piteå, ett hus på västkusten har förmodligen betydlugt större fuktbelastning än vad vårt hus har, avfuktningen sker ju trots allt bara (i princip) under sommaren, och med en längre sommar som i södra sverige så får man en längre avfuktningsperiod.

Vintertid ser jag vår avfuktare gå kanske 2-3 ggr/år och då i samband med blidväder och regn, nåt som är betydligt vanligare i södra sverige än här i norr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!