Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför glest mellan rören?  (läst 2602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Varför glest mellan rören?
« skrivet: 09 september 2006, 00:38:16 »
Varför är det sÃ¥ glest mellan rören pÃ¥ plana solfÃ¥ngare? Varför sitter de inte tätt ihop? Skulle inte avkylningen av den absorberande ytan bli bättre dÃ¥ och därmed resultera i ökad verkningsgrad?  Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför glest mellan rören?
« Svar #1 skrivet: 09 september 2006, 00:49:14 »
Det är svårt att böja kopparrör så snävt som det skulle behövas, dessutom är koppar dyrt, det blir helt enkelt för dyrt, det är i alla fall min syn på saken.
För de som vill ha effektivare solfångare finns ju vakuumsolfångare, typ, varför uppfinna hjulet två gånger?
« Senast ändrad: 09 september 2006, 00:51:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Varför glest mellan rören?
« Svar #2 skrivet: 09 september 2006, 09:51:00 »
Men om en sådan solfångare är effektivare skulle det räcka med en mindre solfångare för samma effekt. Dessutom sparar du in på absortionsplåten.

Ja, böja kopparrör snävt är inte lätt. Men om alla rören är vertikala (stående) och ansluts via T-rör till ett större rör nere och uppe då blir det inga böjar. Att få plats med många T-rör så tätt kan lösas på olika sätt, t.ex. dubbla uppsamlingsrör nere och uppe.

Vakuumrör är säkert bättre, speciellt molniga dagar och mitt på vintern. Men jag vill i alla fall veta ...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Varför glest mellan rören?
« Svar #3 skrivet: 09 september 2006, 10:02:57 »
Det finns andra varianter t.ex Lartec, som inte har några rör alls, utan där "vattnet" stiger i en spalt mellan två plåtar. Men effektmässigt blir inte skillnaden så stor iaf.

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Varför glest mellan rören?
« Svar #4 skrivet: 09 september 2006, 10:16:09 »
Kopparrören är oftast fästa mot en tunn svartplåt som är själva absorbatorn. Ser ut som tunna metallvingar med ett rör påsvetsat.
Här är en känd svensk tillverkare: http://www.sunstrip.se/
Dessa läggs sedan bredvid varandra i de plana solfångarna.
BÃ¥da materialen leder värme bra varför de inte fÃ¥r nÃ¥gon större övertemp gentemot vätskan i rören.  Dvs det behövs inte mer rör med bra värmeledande material. Koppar är dessutom dyrt varför man vill minska materialÃ¥tgÃ¥ngen sÃ¥ mycket det gÃ¥r. Dvs sÃ¥ lite rör som möjligt per absorbatoryta. Effekten frÃ¥n solfÃ¥ngaren beror pÃ¥ absorbatoryta och verkningsgrad. Själva ytan har ofta mer än 80% verkningsgrad och solen lyser som mest med ca 1000w/m2
Värmeffekten blir alltsÃ¥ över 800w/m2 räknat pÃ¥ absorbatorn. Sedan fÃ¥r man värmeförluster i själva solfÃ¥ngarkonstruktionen. Värmeledning, strÃ¥lning  osv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!