Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Testa ditt val!  (läst 52857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Testa ditt val!
« Svar #15 skrivet: 09 september 2006, 13:14:11 »
Jag tycker att det är jätteviktigt just nu att rösta på ett etablerat parti när det gäller kommunalvalet!! Alltför många extrempartier växer lavinartat (i alla fall i Skåne) och då är det extra viktigt att ge de platser som finns till de "demokratiska" partier som har en reel chans. Även en blank röst är i detta avseendet en förlorad röst!

De stora förnyelsepartierna denna gången är M och C. Att lägga om kursen som Reinfeldt är skickligt, modigt och förmodligen nödvändigt.
C har släppt kärnkraftskopplingen vilket var på tiden. Inte för att jag gillar kärnkraften men den kopplingen ledde ingen vart utan blev istället en hämsko. Den största bedriften är dock förändringen i LAS för ungdomar. Jag tycker att det är ett utmärkt förslag. Detta skulle även ge invandrare en chans att, utan risk för företagaren, visa att de inte är så konstiga som en del kanske tror. Jag tycker att det är egoistiskt att värna om LAS eftersom den i praktiken utestänger de där utan jobb och skyddar oss med jobb. Facken verkar bara vara intresserade av de som betalar medlemsavgifterna, dvs de med jobb, och att visa sitt existensberättigande.

Allt trixande med bemanningsföretag, enpersonsföretag, deltider, svartarbete mm syftar ju till att göra arbetsmarknaden mer flexibel. Reglerna går att komma runt för en del men problem blir det för dem som inte är så bra på att trixa. För vem är LAS en trygghet?

Fördelningpolitiken är viktig för oss i Sverige. Men när det gäller taket i A-kassan så tycker t.o.m Ohly att det ska höjas. Då låter det att den som betalar in mer ska också få mer. Om jag är miljonär och stor skattebetalare, då borde jag kanske få bättre sjukvård och köprioriteras i konsekvensens namn.

I princip tycker jag att alla ersättningar ska trygga en viss skaplig levnadsnivå. Den som tjänar mer får då spara mer eller försäkra sig på egen hand om man vill ha ut mer. Samhället ska enbart garantera en basnivå.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Testa ditt val!
« Svar #16 skrivet: 09 september 2006, 13:15:49 »
Nu har jag också testat mig och för att ni ska få stilla er nyfikenhet så kommer här mina resultat, jag vet inte om jag vågar säga det men dom är nog inte helt felvisande.
V=49%
S=59%
MP=40%
C=41%
FP=46%
KD=47%
M=49%
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Testa ditt val!
« Svar #17 skrivet: 09 september 2006, 13:27:02 »
Självklart finns det de som missbrukar välfärdssystem, men då är det ju det som är problemet och då får man ju göra något åt det, inte ta bort / försämra systemet. För trots allt så vill folk jobba, det är nog inte så många som tycker att det är ok att gå på A-kassa, för SÅ bra ersättning är det ju ändå inte.

Nej, men det är populärt att gå på a-kassa och småpula under tiden, dvs det som kallas "svartjobb".
Sedan så finns det gott om förtidspensionärer som håller igång med både det ena och det andra.
Själv avskyr jag alla bidrag och brukar oftast avstå t o m när det erbjuds - tror man håller sig friskast i själen om man avstår (ungefär som Faustlegenden staten är djävulen i detta fallet).

Kontrollanter? Rickard tror mer pÃ¥ ett övervakningssamhälle än ett system där det inte finns nÃ¥gon anledning att fuska  - för att det  inte lönar sig. Som ett sätt att skapa sysselsättning??? Vi kan ju alla dÃ¥ bli poliser som spionerar pÃ¥ grannen i hopp om att fÃ¥ ut lite ersättning om vi rapporterar fanskapet.


Återkommer då till mitt mest radikala förslag - att avskaffa alla välfärdssystem och dela ut pengarna de kostar (runt 700 miljarder).
Runt 7000 i månaden netto till varje vuxen svensk. Hur mycket tror ni försvinner "på vägen" i dessa gargantiska system?
Att få politiker kan stå bakom ett sånt förslag beror på att politiker har ett inbyggt tänkande att vilja kunna kontrollera och styra och reglera medborgarnas beteenden. Då är skatter det främsta medlet. Kopplat till bidrag. Tyvärr kostar det för mycket.


Ja, om nu panchisarna fuskar med A-kassa, sätt åt dem. De som jobbar svart och går på A-kassa sätt åt dem, att straffa alla andra löser ju inte problemet !!

Ang. vad su skriver om att avskaffa alla välfärdssytem så tror jag att det skulle medföra lägre löner så ifall det til len börja skulle ge 7000:- extra i månaden, så skulle det efter ett antal lågkonjukturer med lönedumpningar m.m. vara nere i noll.

Jag förstÃ¥r inte varför de borgerliga har kommit undan med att bilda en "allians". Om bensinbolagen skulle göra nÃ¥got liknande och kalla det "allians för drivmedel i sverige" och samverka om ett gemensamt "lÃ¥gt" pris sÃ¥ skulle alla flyga i taket och kalla det för kartell ( med all rätt )... Jag hoppas, och tror, att alliansen även förlorar röster pÃ¥ detta. För trots allt sÃ¥ har det minskat valmöjligheten för oss väljare, eftersom en röst pÃ¥ C,fp,M eller KD är samma sak..... 
 
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Testa ditt val!
« Svar #18 skrivet: 09 september 2006, 14:10:45 »
Inte vet jag, men upplägget var nog väldigt dÃ¥ligt genomtänkt. Ska jag tro resultatet sÃ¥ blir jag lika nöjd, eller missnöjd, hur än jag gör... Fast det kanske stämmer Ã¥xÃ¥, dÃ¥ hela det här valet är ett bortkastat val, genom de idiotiska allianserna. För hur än jag röstar, sÃ¥ kommer jag delvis att stödja nÃ¥t jag inte alls vill. SÃ¥ i Ã¥r gÃ¥r jag enbart pÃ¥ vad som sägs om Sverige i utlandet, plus att jag utesluter partier som vill gÃ¥ med i NATO. Kvar blir dÃ¥ enbart Sossarna, trots att jag har väldigt svÃ¥rt att se mig själv som nÃ¥n Sosse  Sc:,h Fast till nästa val, kanske det här: http://www.aktivdemokrati.se/  har slagit igenom. Ã… dÃ¥ lär det jäklar bli fart pÃ¥ nuvarande partier, vilket är nÃ¥t som verkligen behövs bland mesarna i Sveriges politik.

mvh humlan.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Testa ditt val!
« Svar #19 skrivet: 09 september 2006, 14:20:08 »
Säger detta än en gÃ¥ng:Bidrag är till för dem som behöver bidrag.  Inte avsett för FUSKARE.
Finns det inte längre någon som har samvete kvar???
Rättar vi oss efter de regler som finns sÃ¥ blir systemet GANSKA rättvist.                Det är oärligheten som förstör.
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Testa ditt val!
« Svar #20 skrivet: 09 september 2006, 14:30:19 »
Säger detta än en gÃ¥ng:Bidrag är till för dem som behöver bidrag.  Inte avsett för FUSKARE.
Finns det inte längre någon som har samvete kvar???
Rättar vi oss efter de regler som finns sÃ¥ blir systemet GANSKA rättvist.                Det är oärligheten som förstör.

Vilka bidrag är det Du menar? Är det dom försäkringar som "borgarna" försöker döpa om? Men visst, fuskare ska bort, oavsett vad det fuskas med....

mvh humlan.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Testa ditt val!
« Svar #21 skrivet: 09 september 2006, 14:43:51 »
Jag menar de FÖRSÄKRINGAR som i vardagligt tal kallas BIDRAG.
Sjukförsäkring,arbetslöshetsförsäkring M.M.
Jag har under 36 år betalat skatt till detta,utan att klaga. Jag har själv aldrig behövt vara arbetslös,men jag tycker att vi som har förmånen att ha jobb kan BIDRA lite till dem som inte kan få ett arbete.

MVH/SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Testa ditt val!
« Svar #22 skrivet: 09 september 2006, 14:49:41 »
Hej RLA

Jag kollade lite och hittade detta
Citera
Bedömning av valsedlar
En valsedel måste innehålla ett partinamn för att bli godkänd. Det är länsstyrelsen som i den slutliga rösträkningen bedömer alla valsedlar. Om en valsedel saknar partinamn räknas den som en ogiltig valsedel. Detsamma gäller om en valsedel har fler än ett partinamn eller har kännetecken som är ditsatta med avsikt att identifiera väljaren.

De allra flesta ogiltiga valsedlar är blanka. Om det ligger två (eller flera) valsedlar i samma kuvert och de har olika partinamn blir de också ogiltiga. Alla ogiltiga valsedlar räknas och redovisas i valresultatet.

Blanka valsedlar används också av väljare för att skriva ett partinamn på. Då blir valsedeln giltig och räknas som en röst på det partiet som står på valsedeln.

I vissa fall ska länsstyrelsen bortse från alla kandidatnamn på valsedeln:


Så där kan du läsa och lära

MVH
Messer

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Testa ditt val!
« Svar #23 skrivet: 09 september 2006, 15:09:11 »
Jag menar de FÖRSÄKRINGAR som i vardagligt tal kallas BIDRAG.
Sjukförsäkring,arbetslöshetsförsäkring M.M.
Jag har under 36 år betalat skatt till detta,utan att klaga. Jag har själv aldrig behövt vara arbetslös,men jag tycker att vi som har förmånen att ha jobb kan BIDRA lite till dem som inte kan få ett arbete.

MVH/SIBY

Helt rätt, å jag håller till 100% med dig. Det är bara det att bidrag klingar illa hos många. Å att det, hur konstigt det än kan låta, faktiskt är många som tror det är bidrag. Å inte har en aaaaning om, att det är försäkringar, som Vi betalat/betalar in en premie till, via skatten. Möjligen skulle mycket av den ogrundade avundsjuka, som numera allt oftare visar sitt fula tryne, kunna stävjas. Genom att man på nåt vis, åskådliggjorde vart skattepengarna tar vägen. Gärna med en jämförelse med vad Vi skulle få betala med en motsvarande privatförsäkring. Då skulle många inse, vad billigt Vi kommer undan, genom att alla betalar solidariskt via skatten.

mvh humlan.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Testa ditt val!
« Svar #24 skrivet: 09 september 2006, 16:43:16 »
Hej RLA

Jag kollade lite och hittade detta
Citera
Bedömning av valsedlar
En valsedel måste innehålla ett partinamn för att bli godkänd. Det är länsstyrelsen som i den slutliga rösträkningen bedömer alla valsedlar. Om en valsedel saknar partinamn räknas den som en ogiltig valsedel. Detsamma gäller om en valsedel har fler än ett partinamn eller har kännetecken som är ditsatta med avsikt att identifiera väljaren.

De allra flesta ogiltiga valsedlar är blanka. Om det ligger två (eller flera) valsedlar i samma kuvert och de har olika partinamn blir de också ogiltiga. Alla ogiltiga valsedlar räknas och redovisas i valresultatet.

Blanka valsedlar används också av väljare för att skriva ett partinamn på. Då blir valsedeln giltig och räknas som en röst på det partiet som står på valsedeln.

I vissa fall ska länsstyrelsen bortse från alla kandidatnamn på valsedeln:


Så där kan du läsa och lära

MVH
Messer

Vad bra att du också hittade informationen, ;) se mitt tidigare inlägg under EDIT!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Testa ditt val!
« Svar #25 skrivet: 09 september 2006, 19:31:17 »
Citera
Han som söker han finner! Blanka röster räknas som "Ogiltiga röster blanka", sedan finns "Ogiltiga röster övriga" båda dessa poster presenteras och ingår i valdeltagarstatistiken!

Och var står det då

http://www.val.se/valsystemet/rakning/bedomning_av_valsedlar/index.html

Det är ju möjligt att någon sitter och sätter ihop en statistik någonstans men enligt val-lagen räknas alla ogiltiga röster som ogiltiga, jag kan åtminstone inte hitta någon lagtext som säger att dom skall räknas var för sig.

MVH
Messer

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Testa ditt val!
« Svar #26 skrivet: 09 september 2006, 19:42:59 »
Då skulle många inse, vad billigt Vi kommer undan, genom att alla betalar solidariskt via skatten.
mvh humlan.

Både sant och osant. Vi får en sjukvård som inte är dålig, hyggliga vägar och mycket annat. I en del länder betalar man skatt utan att få sådan lyx. T ex betalar amerikaner oftast runt 30%, och den sjukvård de då erbjuds är inte bra - bara de som har andra försäkringar, oftast genom arbetsgivaren eller privat, har tillgång till adekvat vård.
Och har man kört på Manhattan på 80-talet så kommer man ihåg tjälskotten på 5:e avenyn - det var en tankeställare. Vi får ju faktiskt bra vägar för våra pengar.

Men landstingen är sanslösa pengaförstörare. Som ett exempel. NÃ¥gon borde klargöra hur mycket landstingen har kostat oss genom ineffektivitet och inkompetens genom Ã¥ren - det rör sig om mÃ¥nga hundra miljarder, kanske med en nolla till. Lämpligt uppdrag för en undersökande  journalist....blev det synliggjort skulle det slöseriet i sig kunna avgöra ett val.

Men då bör man komma ihåg att (s) inte ensamma bär ansvaret.

Och även om vi får en ny regering lär ett systemskifte inte stå omedelbart för dörren, även om det vore önskvärt.

Detta val är märkligt, då aktiesparare som Humlan57 tänker rösta (s) "för stabilitetens skull", alltså för att aktierna ska fortsätta gå upp, medan många arbetare insett att (s) inte är deras parti längre och kommer att rösta på något annat.

Förvirring råder!
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Testa ditt val!
« Svar #27 skrivet: 09 september 2006, 20:01:35 »
Ja det är ett underligt val, jag kan bara hÃ¥lla med. Ska sÃ¥nt här bli regel i framtiden, dÃ¥ vete fan om inte http://www.aktivdemokrati.se/ redan till nästa val kommer att bli riktigt stora. För ingen kan väl pÃ¥ alvar mena, att det finns nÃ¥t bra med koalitioner? Jag ser sÃ¥nt som ett rent valtaktiskt hopkok. Fan, det är väl bara Ã¥ samverka mellan partierna EFTER valet, nu har man t.o.m lÃ¥st sig ett inte samverka med nÃ¥t annat parti, än de inom koalitionen. Jävla idioti!!! Ursäkta men jag blir sÃ¥ förbannad, dÃ¥ möjligheten att parti-rösta har satts ur spel  huvuddunk huvuddunk  ;D

mvh humlan.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Testa ditt val!
« Svar #28 skrivet: 09 september 2006, 20:07:55 »
Då skulle många inse, vad billigt Vi kommer undan, genom att alla betalar solidariskt via skatten.
mvh humlan.

Detta val är märkligt, då aktiesparare som Humlan57 tänker rösta (s) "för stabilitetens skull", alltså för att aktierna ska fortsätta gå upp, medan många arbetare insett att (s) inte är deras parti längre och kommer att rösta på något annat.

Förvirring råder!

Att moderaterna är arbetarnas parti är ungefär som att hävda att SD( sverige demokraterna) är ett parti som står på invandrarnas sida. " hjälpa invandrare att återvända hem... osv".

Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Testa ditt val!
« Svar #29 skrivet: 09 september 2006, 20:12:46 »
Ja det är ett underligt val, jag kan bara hÃ¥lla med. Ska sÃ¥nt här bli regel i framtiden, dÃ¥ vete fan om inte http://www.aktivdemokrati.se/ redan till nästa val kommer att bli riktigt stora. För ingen kan väl pÃ¥ alvar mena, att det finns nÃ¥t bra med koalitioner? Jag ser sÃ¥nt som ett rent valtaktiskt hopkok. Fan, det är väl bara Ã¥ samverka mellan partierna EFTER valet, nu har man t.o.m lÃ¥st sig ett inte samverka med nÃ¥t annat parti, än de inom koalitionen. Jävla idioti!!! Ursäkta men jag blir sÃ¥ förbannad, dÃ¥ möjligheten att parti-rösta har satts ur spel  huvuddunk huvuddunk  ;D

mvh humlan.

Håller med dig till 100%. Jag påtalade just detta i ett tidigare inlägg, väljarnas valmöjligheter har inskränkts tack vare alliansen. Det spelar ju ingen roll ifall man röstar fp,c,KD eller M, det är ju samma sörja man röstar på. Kan inte tänka mig att alla de som normalt röstar på dessa prtier tycker att detta är bra. Även om de är borgerliga allihopa så skiljer det ju en del dem i mellan..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 389
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!